תפריט עמוד

החופים הכי מיוחדים בעולם

חופים עם חול שחור, אדום או ירוק, חופים שמצוקים אדירים סוגרים עליהם מכל עבר, וגם חוף קריבי אחד, שמטוסי ג'מבו נוחתים מעליו. הנה כמה מהחופים הכי מיוחדים ומדהימים בעולם

כמי שבורכו ברצועת חוף באורך 190 ק"מ (מתוכם כ-150 ק"מ פתוחים לציבור), יש לנו מושג ברור למדי כיצד נראה חוף ים: רצועת חול שטוחה בצבע בהיר, עם כיסאות נוח, סככות, ילדים שבונים ארמונות בחול ושחקני מטקות חסונים. פה ושם יש לנו חופים סלעיים ומפורצים, באחרים מצוק הכורכר יורד כמעט עד קו המים.

אבל ברחבי העולם יש לא מעט חופים שנראים לגמרי אחרת: חופים עם חול צבעוני – שחור, ירוק, סגול, אדום וגם לבן כל כך בוהק שחייבים להרכיב משקפי שמש כשיושבים בהם. ויש גם חופים עם מצוקי ענק שסוגרים עליהם מכל עבר ויוצרים מקומות אינטימיים ומבודדים לרחצה. הנה כמה מהחופים הכי מיוחדים בעולם:

חופים צבעוניים: שחור, ירוק, סגול

כולנו מכירים חוף ים עם חול צהבהב, אפרפר או – במקרה שהגשמתם את הפנטזיה והגעתם לאי טרופי – לבן. אבל פה ושם ברחבי העולם אפשר למצוא חופים עם חול בצבע אחר לגמרי. דוגמה מצוינת לחופים עם חול בצבע יוצא דופן אפשר למצוא באזורים עם פעילות געשית נמרצת (בעבר או בהווה). כשהר געש נמצא סמוך לים, בעת ההתפרצות הלבה הרותחת זורמת למים, ויש מקרים בהם היא מתפוררת לחלקיקים זעירים, ההופכים לחול שחור. לפני שאתם פורשים מגבת על חוף עם חול שחור, כדאי לזכור שמלבד המראה יוצא הדופן, הצבע הכהה מושך את קרני השמש והחול מתחמם במהירות – זה לא המקום לשוטט יחפים או לרבוץ ישירות על החול.


גרגירים של חול שחור בחוף ויק באיסלנד | צילום:
Bods, flickr

חופים שחורים אפשר למצוא, בין השאר, באיסלנד, בהוואי וגם קרוב יותר אלינו – באי היווני סנטוריני.

בהוואי יש לא מעט חופים שחורים (וגם בצבעים נוספים, כפי שאפשר לראות בהמשך). אחד המפורסמים שבהם הוא חוף קלפנה (Kalapana beach), המוכר גם בשם חוף קאימו, על שם העיירה הקטנה שהיתה פה עד 1990, אז נקברה כליל תחת הלבה, או פשוט בשם – החוף השחור. זהו חוף דינמי, שמראו משתנה תדיר בעקבות התפרצויות הר הגעש הסמוך. בעבר החוף היה תחום בשורות צפופות של דקלים, אולם אותה התפרצות שהרסה את העיירה השמידה גם את העצים, וכיום החוף השחור מוקף בסלעי לבה שחורים המוסיפים למראהו הדרמטי.


חוף קלפנה בהוואי. לפני ההתפרצות הגעשית האחרונה דקלים עיטרו את החוף, היום יש פה רק חול שחור וסלעי לבה | צילום: ג'ורג' מיטשל

עוד חוף שחור, מרשים להפליא, הוא חוף ויק (Vic beach) באיסלנד. הפעילות הוולקנית הבלתי פוסקת באי אחראית לצבע החול, ולדרמה מוסיפים צוקים מחודדים המתרוממים מתוך האוקיינוס מול החוף. מזג האוויר האיסלנדי לא מאפשר רביצה על החוף בבגד ים, אבל טיול רגלי על החול השחור מומלץ מאוד.

חוף ויק באיסלנד. חול שחור ומצוקים דרמטיים | צילום: rknickme, flickr

האי היווני סנטוריני הוא חלק מקבוצת איים קטנה שנוצרה בעקבות התפרצות געשית אדירה במאה ה-16 לפני הספירה. מאז ידע האזור לא מעט התפרצויות וולקניות, האחרונה בהן היתה ב-1950. ההיסטוריה הסוערת הזאת ניכרת גם בימינו בחופים בעלי צבעים לא רגילים: לא רק חופים שחורים מרהיבים תמצאו כאן, אלא גם חופים עם חול אדום, תוצאה של התפוררות סלעים אדמדמים התוחמים את החוף. תופעה מעניינת יגלה כל מי שיבקר בחופים הללו – לא רק החול חם יותר, גם המים חמימים יותר מאשר בחופים הבהירים.


חוף שחור וחוף אדום בסנטוריני. לא רק החול, גם המים בחופים הכהים חמים יותר מאשר בחופים הבהירים | צילומים:
חוף פאפאקוליאה בהוואי. לגוון המיוחד של החול אחראי מינרל בשם אוליבין | צילום: Broken Inaglory, GFDL

ועוד חוף צבעוני מההוואי, אף הוא בצבע נדיר למדי, הוא חוף קהיאלולו (Kaihalulu, "ים רועם" בשפה המקומית) באי מאווי. זהו חוף מקסים ומבודד, עם חול בצבע אדום עמוק, תוצאה של סלעים עשירים בברזל. ביחד עם הגבעה האדומה התוחמת את החוף מצדו אחד, הים הכחול מצדו האחר והצמחייה הירוקה שגולשת אליו – התוצאה צבעונית להפליא. מחסום אלמוגים מול החוף אחראי לים שקט במיוחד, ובידודו והיותו מוגן מכל עבר הופכים אותו ליעד חביב על נודיסטים.


חוף קהיאלולו במאווי. שילוב צבעים מרנין: חול אדום, ים כחול וצמחייה ירוקה | צילום: fishkadoro, flickr

אזור ביג סר (Big Sur) בקליפורניה מציע חופים דרמטיים, מהיפים במערב ארצות הברית. כשני קילומטרים וחצי מהכפר ביג סר נמצא חוף שהוא לא רק יפהפה, אלא גם מצטיין בחול עם צבע מיוחד. גבישי גרנט סגולים-אדומים מעניקים לחול בחוף פייפר (Pfeiffer Beach) גוון סגול ענוג. אם אתם לא מבחינים בצבע במבט ראשוני, חפרו מעט בחול ותגלו את הגבישים הסגולים. החוף המקסים יפה בכל שעות היום, אבל השקיעה מעניקה לו יופי מיוחד.


חוף פייפר בקליפורניה. חול בצבע סגול ענוג | צילום: jacqueline poggi, flickr

חופים עם חול לבן אפשר למצוא במקומות רבים בעולם, אבל אף אחד מהם לא מתקרב ללובן של חוף היימס (Hyams Beach), כ-180 ק"מ מדרום לסידני, אוסטרליה. ספר השיאים של גיניס הכריז על החוף הזה כבעל החול הכי לבן בעולם, וביקור בו יבהיר לכם את הסיבה. חול נקי ולבן להפליא מקדם את פני המבקרים פה, ומומלץ מאוד להצטייד במשקפי שמש איכותיים כנגד הבוהק.


חוף היימס באוסטרליה. החול הכי לבן בעולם | צילום: Agent Smith, flickr

סלעים מכל עבר

אחד החופים יוצאי הדופן והדרמטיים ביותר נמצא בים הקריבי, באי וירג'ין גורדה (Virgin Gorda), מאיי הבתולה הבריטיים (British Virgin Islands). על החוף, המכונה המרחצאות – The Baths – פזורים סלעים ענקיים ועמודי גרניט, שהמים חפרו בתוכם סדרה של נקרות, מערות, תעלות וקשתות. אפשר לטייל בחוף הסלעי, לרבוץ על החול הרך בין עמודי הסלע או לשחות דרך הנקרות אל הים הפתוח. אבל אל תצפו להיות פה בבדידות מזהרת, אוניות הקרוז הגדולות שעוצרות באיי הבתולה, מביאות מבקרים מכל העולם אל החוף היפה הזה.


חוף המרחצאות באיי הבתולה. המים חצבו מערות, קשתות ונקרות בין הסלעים ואפשר לעבור דרכן אל הים הפתוח | צילומים: Calyponte ו-Jaro Nemcok

מדרגות תלולות יורדות מראש המצוק אל חוף קמילו (Praia do Camilo) בלאגוס שבדרום פורטוגל. הירידה (ואחר כך העלייה) לא פשוטה, אבל המאמץ יותר ממשתלם: רצועת חול צרה תחומה על ידי מצוקים וסלעים דרמטיים, שיוצרים סדרה של מפרצונים קטנים ונסתרים. זהו הקצה הדרומי-מערבי ביותר של אירופה, ומזג האוויר פה לא תמיד מאיר פנים למבקרים, אבל גם בימים מעוננים, עם רוחות עזות וגלים גבוהים, יופיו של החוף הזה ישאיר אתכם נפעמים.


חוף קמילו בפורטוגל. הקצה הדרומי-מערבי של אירופה | צילום: coda, flickr

שמו של החוף הבא, Scala dei Turchi, המדרגות של התורכי באיטלקית, מתייחס למצוק שיורד בסדרת מדרגות טבעיות אל רצועת החוף בריאלמונטה (Realmonte), שבדרום סיציליה. אבל את ייחודו הוא שואב מצבעו של המצוק – לבן בוהק. יש המעדיפים לא לרדת כל הדרך אל החוף ופשוט לרבוץ על מדרגות הסלע הלבנות ולהשקיף משם על הים הכחול שמתחת.


מדרגות המצוק הלבן יורדות אל חוף סקאלה די טורצ'י בסיציליה | צילום: Bubba's bag of photos, flickr

אם החוף הבא נראה לכם מוכר, זה בגלל שהוא כיכב בכמה וכמה סרטים. זהו חוף Anse Source D'Argent באי לה דיג, שבסיישל. בחוף משובצים סלעי גרניט עצומים, כאילו יד של ענק נעלם פיזרה אותם שם. הסלעים, שלעיתים נראים אפורים ולעיתים ורדרדים, הופכים את החוף היפהפה למיוחד עוד יותר. הוסיפו לכך את החול הרך והלבן, הצמחייה הטרופית ומי הטורקיז של האוקיינוס ההודי ותקבלו מקום שהוא לא פחות ממושלם.


חוף Anse Source D'Argent בסיישל. תפאורה מושלמת | צילום: cargarc2, flickr

לסיום, חוף שבהחלט ראוי לתואר "החוף המוזר בעולם", ולא בזכות הטבע. חוף מאהו (Maho Beach) באי הקריבי סן מרטין מתהדר בחול לבן וים תכול, ממש כמו חופים אחרים בקריביים. אבל מה שמייחד אותו, ומביא אליו מבקרים רבים, הוא מיקומו יוצא הדופן – צמוד לגדר שדה התעופה הבינלאומי של האי, נושק למסלולי הנחיתה. צריך לראות את המחזה הזה כדי להבין את גודל הטירוף: מטוסים ענקיים יורדים לנחיתה ממש מעל ראשיהם של הרוחצים. המטוס קרוב כל כך לאנשים על החוף עד כי נדמה שאם מישהו יקפוץ קפיצה קטנה כלפי מעלה הוא ייפגע בגלגל או בכנף המטוס. אבל למה להכביר מילים – ראו בעצמכם  בסרטון הזה:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.