תפריט עמוד

הולנד לנוסע העסקי

לעבוד עם הולנדים? לכאורה זה דבר פשוט ומתאים מאוד לישראלי, זאת מדינה מערבית שבינה לבנינו יש פער ההתנהגותי קטן יחסי. נכון, הוא קטן ביחס לתרבויות אחרות, אבל עדיין יש פערים והבדלים, וניתן ליפול למלכודות ולקלקל את הפעילות המשותפת. יש בה משהו טריקי, ההתנהלות העסקית בהולנד היא ישירה ומנומסת גם יחד. חיוני להכיר ולהבין אותה על מנת לפעול בה ביעילות המביאה תוצאות

הגישה ההולנדית לעסקים צומחת מהתרבות המקומית, וזאת צמחה לאורך ההיסטוריה, תחת השפעת הדת ותנאי האקלים. כל דבר כאן תלוי תרבות, כמו במרבית העולם. למשל ניהול הישיבה. בחברה הולנדית היא אמורה להתחיל בזמן ומצופה מכל משתתף לדייק בהגעה ולבוא עם כל הידע וההכנות הנדרשות. היא תתנהל בצורה ממוקדת ובלי ללכת מסביב, אין זמן לשיחות חולין והקדמות. כן, הישירות פשוטה לישראלים, הדיוק והמוכנות? מניסיוני, פחות.

לקריאה נוספת:

מול כל משתתף ניצבת הציפייה לתרום לשיח, לתרום לישיבה דעות ותכנים המבוססים על ההכנה שנעשתה לקראת הישיבה ועל מקצועיות. אין טרמפיסטים. ההשתתפות אמורה להיעשות באופן ישיר ואדיב, לא לחשוש להגיד בדיוק מה שחושבים, וזה לא ברור מאליו בתרבויות אירופה, אבל לעשות זאת בצורה מתחשבת ומנומסת. האם זה פחות אינטואיטיבי לישראלים? שימו לב שזאת תרבות ייחודית ומחייבת התאמות, הן מול אנשי אירופה והן מול הישראלים.

נכון, קל לנו להתחבר לישירות ולהיעדר המשחק החברתי, אבל זה עדיין לא ישראל וצריך להיות ערים גם להבדלים. התחשבות ונימוס משמעותם לבחור את הדרך לומר את הדברים הישירים. לא להיות ביקורתי שלא לצורך, לא להיות אישי היכן שזה לא נדרש, וכמובן שלא לפגוע במכוון. דוגמאות? התחשבות ונימוס מחייבים למשל לאפשר לזולת לדבר בלי לקטוע את דבריו, בלי להרים את הקול. לדבר, אבל גם להקשיב.

טחנות קמח בהולנד. התחשבות ונימוס מחייבים למשל לאפשר לזולת לדבר בלי לקטוע את דבריו, בלי להרים את הקול. לדבר, אבל גם להקשיב

טחנות קמח בהולנד. התחשבות ונימוס מחייבים למשל לאפשר לזולת לדבר בלי לקטוע את דבריו, בלי להרים את הקול. לדבר, אבל גם להקשיב

כנות וישירות יחד עם אדיבות

הישירות לא אמורה לבטא את האגו, אלא לשרת את האפקטיביות. מוביל הישיבה יהיה בדרך כלל מאוד ישיר בדרך בה הוא יכוון את המשתתפים. אמירות קצרות, הערות קצרות. יש עוד משהו? אוקי, בואו נמשיך. בלי ללכת מסביב, בלי לעטוף את הדברים באמירות עקיפות, בלי לבזבז זמן על מחמאות. נדרשות כנות וישירות יחד עם אדיבות, לא אסרטיביות ולא אגרסיביות.

הישיבה היא רק דוגמה. היא משקפת את הדרך בה הדברים נעשים. זה שעומד לעשות רילוקיישן להולנד, או להתחיל לעבוד מול הולנדים, כדאי שיערך לכך. הבסיס הוא לפעול במדויק, באופן מקצועי, מתוכנן. לבצע את המשימות בכמה שפחות זמן בלי לבזבז זמן על דברים היקפיים.

את הדברים שמתוארים כאן ניתן לראות כבר בדרך לעבודה. שמתם לב כמה רבים הם ההולנדים הרוכבים לעבודה על אופניים? יש בהם אמנם סטודנטים ואנשי מקצועות טכניים, אבל גם מנהלים ובעלי מקצועות חופשיים. למה אופניים? כי אופניים מסייעים לחיסכון בזמן, לבריאות הגוף וחיסכון בכסף. יש בכך רושם חברתי לא מכובד? לא בהולנד. היעילות מעל לכל, עובדים ומנהלים מדוושים אל העבודה בחום ובקור, קושרים את האופניים מול המשרד, מגלגלים בחזרה למטה את קצות המכנסיים ונכנסים פנימה להכין כוס קפה ולהתחיל את היום.

ציינתי שאין השקעה בעטיפת הדברים הנאמרים בעטיפה יפה. משמעות הדבר היא השקעה מינימלית ביצירת חיבור אישי, באווירה וביחסי אנוש. כן, הם קיימים במידה מסוימת, ההולנדי לא מקל בהם ראש, אך הוא מצפה שמערכות היחסים בעבודה יבנו על בסיס היעילות. אתה רוצה להשתלב בסביבת הפעילות? אתה נדרש להוכיח יכולת ולבצע את החלק שלך. זה צריך להספיק. אחר כך, על הבסיס הזה אפשר לעשות מינגלינג. כן, יש לזה מקום. לצאת בסוף היום לשתות בירה יחד, לקשקש, להכיר יותר לעומק, להתחבר.

כך מתנהל גם הניהול בהולנד. המנהל לא ייתן לעובד שלו הגדרה מפורטת של כל מה שעליו לעשות, אלא יסתפק בהגדרות כלליות ויצפה שזה ימלא אותם תוכן בהחלטות שלו והפעולות שלו. משהו נשאר לא ברור? יש קושי? בוא, דבר, שאל, ברר בצורה ישירה בלי ללכת מסביב את מה שנדרש וגש לעשות זאת. יעילות, עבר אמרנו?

בניין משרדים באמסטרדם

בניין משרדים באמסטרדם

מרכז רוטרדם

מרכז רוטרדם

חיים נעימים

וישנו העניין של איכות החיים. היא, חשובה, היא עניין של תרבות בהולנד. החיים צריכים להיות Gezellig (מבוטא: חזליח). זה ביטוי שמתורגם כ"נעימים" אבל הוא ביטוי שמתאר מעגל של פעילות וסדרי עדיפויות. הביטוי מתאר את הדאגה לפרטים הקטנים שיוצרים חיים נעימים. הבית צריך להיות Gezellig עם גינה קטנה הצמודה לבית, לא גינה גדולה שצריך להשקיע בה עבודה רבה. פנים הבית צריך להיות נוח לתנועה, מנורות מפוזרות, צמודות בדרך כלל לקירות שמפזרות תאורה עקיפה, ולא תאורה מרכזית פולשנית. צריך שתהיה במטבח חתיכת גבינה שניתן לפרוס עם כף הפריסה ההולנדית המסורתית. הכל צריך להיות Gezellig.

גם על מנת להשיג את המטרה הזאת ההולנדים עובדים בצורה מבוקרת ומתוכננת ככל האפשר. הדרך ההולנדית היא לעשות את מה שנדרש בעבודה בצורה יעילה וחסכונית בזמן, על מנת לעמוד ביעדים, לסיים ולהתפנות לחיים הפרטיים בסוף היום: לשחק עם הילדים, לעשות ספורט או אולי לצאת לפאב ולשתות.

בדרך החיים ההולנדית יש הרבה כבוד לפרטיות. יכבדו אותך ויצפו שאתה תכבד את אלה שמולך. האנשים שאיתם תעבוד לא יפלשו אל חייך בשאלות או בהנחיות כיצד לפעול, מה שמאוד מקובל ונפוץ בישראל. אותו דבר בדיוק מצופה ממך. חיה ותן לחיות. עם הזמן תתקרב אל חלק מהאנשים ויתכן ויתפתח שיח אישי יותר, אבל רק כאשר התהליך התקיים. בניגוד לתרבויות מזרח אסיה, שבהן First you make friends and then you make business, כאן לקשר האישי יש חשיבות כקשר אישי, לא הכרחי על מנת לקדם את העבודה, ולא מהשלבים הראשונים.

בשל כל אלה יש גם כיבוד קפדני של זמנו של הזולת. בשל כך קובעים פגישות בצורה מדויקת ומגיעים במדויק לפגישות בזמן שנקבע. מתוך כך נדרשת אדיבות. להיות מנומס, אמנם, כפי שתואר, לא ללכת מסביב ולנהל שיחה של ריכוך, אבל גם להקפיד, יחד עם זה, לא להיות תוקפני. אמור את מה שאתה חושב בלי אגרסיביות. הדרך ההולנדית.

———–
טל רשף
– יועץ עסקי ובין תרבותי לעסקים במדינות המערב (https://intelectual.co.il/markets/west/), מאמן מנהלים ומעביר סדנאות לפעילות בשוקי העולם (https://intelectual.co.il/tools/workshops/ ) בחברות ישראליות.

.

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהולנד

סיור קולינארי באמסטרדם
סיור קולינארי באמסטרדם

הסיור הקולינארי באמסטרדם הוא טיול לאורך תולדותיה. הוא מתחיל בראשיתה של ההתיישבות באזור זה, אחד האזורים העניים ביותר באירופה עד סוף ימי הביניים. ממשיך אל תקופת הפאר והתהילה של האימפריה המסחרית ההולנדית שהיא גם תקופת פריחת הנצרות הקלוויניסטית ...

ביקור באיינדהובן: הרבה יותר מכדורגל
ביקור באיינדהובן: הרבה יותר מכדורגל

איינדהובן שבדרום הולנד מהווה בסיס מצוין לטיולים באזור, אבל לפני שיוצאים לטיול, כדאי לבלות כמה ימים בעיר עצמה. איינדהובן, הנחשבת לבירת העיצוב של הולנד, מציעה מוזיאונים מצוינים, אוכל טוב, פארקים ירוקים וכמובן כדורגל משובח

טיפים להולנד: ההמלצות הכי שוות
טיפים להולנד: ההמלצות הכי שוות

הולנד היא אחת המדינות הנוחות והנעימות לטיול, עם ערים נהדרות, נופים ירוקים, מרחקים לא גדולים מדי ותושבים ידידותיים. אבל האם אתם יודעים איפה לישון, כמה טיפ להשאיר במסעדות, מהן האטרקציות המשפחתיות הכי שוות ואיך להוזיל עלויות? אספנו בשבילכם ...