תפריט עמוד

הודו – השער לתרבויות המזרח

מפסגות ההימלאיה המושלגות בצפון ועד יערות הגשם הטרופיים בדרום, הודו מציעה חגיגה משכרת של נופים, אנשים, מסורות ודתות. הצצה למדינה מרתקת ועמוסת ניגודים, והמלצות למבקרים בפעם הראשונה

הכל (כמעט) כבר נכתב עליה: שהיא מולדת תרבויות ודתות המזרח, שהיא ממכרת, שלא ניתן "לעכל" אותה, שאינך יכול להישאר אדיש לאחר כל ביקור בה, וכך הלאה. ועדיין, גם תיאורים אלו אינם מצליחים לתאר את הודו (או יותר נכון תת היבשת ההודית) "האמיתית", שהיא חגיגה משכרת של כל החושים, בליל מדהים של אנשים ומסורות עתיקות על רקע נופים וטבע המשתרעים מפסגות ההימלאיה המושלגות בצפון, מדבר תאהר הציורי חופי ים לבנים לחוף האוקיאנוס ההודי במערב ועד יערות גשם חמים ולחים בדרום תת היבשת.

מיליארד אנשים, מיליון כפרים

טיול להודו הוא הלם תרבותי וחוויה ייחודית לכל תייר המגיע מהעולם המערבי. הודו, המונה כמיליארד ורבע בני אדם (רק סין מאוכלסת יותר ממנה), חיה ומתפקדת בשני מישורים מקבילים. מחד, זוהי מדינת היי-טק שהשיגה הישגים טכנולוגיים רבים וניתן למצוא בה את כל פינוקי העולם המערבי – מלונות מפוארים, מזון משובח, מכוניות נוצצות וכל שאר אביזרי הנוחות המוכרים לנו. ומאידך, הודו "האמיתית" היא מיליארד בני אדם הגרים בכמיליון כפרים (המספר המדויק אינו ידוע) , חלקם ללא מים זורמים וחשמל, החיים על פי מסורות אבותיהם ומשתייכים ברובם לדת ההינדו, שעלתה ופרחה בהודו לפני 3500 שנה. אל 850 מיליון מאמיני דת זאת (הנחשבת למורכבת, המסובכת והמגוונת שבין דתות העולם – יש האומרים כי פנתיאון האלים והאלות ההינדי מכיל 33,333 דמויות שונות!) מצטרפים עשרות מיליוני בני דתות אחרות שעלו ופרחו כאן, ובהם ג'יינים, סיקהים ובודהיסטים, לצד מוסלמים, נוצרים, יהודים ואפילו באהאיים שהגיעו מאזורים אחרים.

הודו מדברת אל כל אחד, צעירים, מבוגרים, נשים וגברים. רוב התיירים המגיעים בפעם הראשונה מעוניינים להתרשם מ"השונה". הם יבקרו במקדשים ויעקבו אחר טקסי הפולחן המרתקים לאלים השונים (האלים המרכזיים בדת ההינדו הם בראהמה – הבורא, וישנו – המשמר ושיווה – ההורס ובונה מחדש). המקום הטוב ביותר לעבור את החוויה הרוחנית היא העיר וראנסי, המקודשת ביותר להינדים, שגילה כ- 3,500 שנה הבנויה על שפת הגנגס. כאן ניתן להתרשם מהטקסים הדתיים שעל שפת הנהר כולל שריפת גופות (ההינדים אינם קוברים את מתיהם אלא מפזרים את אפרם על הגנגס). מי שזמנו בידו יוכל לקחת קורסים בריקוד הודי, יוגה, מוסיקה ומדיטציה באחד מבתי הספר הרבים (אשראמים) הפזורים בעיר או במקומות אחרים במדינה. נסיעה קצרה של 10 קילומטר מביאה אותנו לעיירה סרנאת, שבה נתן בודהא את דרשתו הראשונה לחמשת תלמידיו לאחר שהגיע "להארה" לפני 2500 שנה.

וראנסי. המקום הטוב ביותר להתנסות בחוויות רוחניות | צילום: Ken Wieland

נסיעה ברכבת: לחוש את קצב החיים
הודו, שלעיתים נדמה כי ההיסטוריה שלה רצופה במלחמות וכיבושים, הורישה לנו גם אתרים יחודיים, אוצרות אמנות וארמונות מפוארים שנבנו במרוצת מאות השנים האחרונות. לאלה אחראים בעיקר השליטים המוגהולים (מוסלמים שהגיעו ממרכז אסיה) ששלטו על חלקים גדולים ממנה במשך 200 שנה עד המאה ה-18 (הטאג' מאהל הוא המפורסם שבהם) וכמובן שליטים רג'פוטיים, משפחות אצילים פיאודלים ששלטו במשך מאות שנים על שטחים גדולים עד בוא האנגלים, ואהבו להתפנק בארמונות פאר בתקופות הקצרות שבין המלחמות הבלתי פוסקות ביניהם. מבנים מפוארים אלה משמשים היום כמלונות או מוזיאונים המתעדים את אותה תקופה. הרג'פוטים אחראים על בניית כמה מהערים היותר ציוריות ומרתקות בהודו ובהן ג'ייפור, אודייפור וג'ייסלמר הבנויה מאבן חול צהובה על דיונות חול במדבר טאהר ונראית כלקוחה מאגדות "אלף לילה ולילה".

השווקים בהודו הם חגיגה אמיתית לכל החושים. הצפיפות, העושר בפריטים, הריחות וכמובן הצבעים עושים כל שוק לחווית ביקור. בכל עיירה ועיר ישנם שווקים, חלקם מתמחים בפריטים מסוימים כגון פירות, ירקות, כלי בית, ביגוד, כסף וזהב ועוד. בשווקים הגדולים ניתן לסייר תמורת תשלום סמלי גם מעל גבי ריקשה (תלת אופן) הנהוג על ידי מדווש מקומי. השווקים הם מקום נהדר להתנסות במספר מאכלים ומשקאות הודיים טיפוסיים ובהם כמובן צ'יי (תה הודי מתוק עם חלב), לאסי (יוגורט מקומי בטעמים שונים), צ'פאטי (הלחם ההודי) וקערת דאל- באט (מרק שעועית).

אם חפצה נפשכם להתרגע מעט תוכלו לנסוע ברכבת לחופי גואה שבדרום מערב המדינה. נסיעה ברכבת היא חובה לכל מי שרוצה לחוש את קצב החיים בהודו. זוהי רשת הרכבות הגדולה בעולם המשנעת עשרות מיליוני בני אדם ביום ופועלת 24 שעות ביממה לאורכה ולרוחבה של תת היבשת. חלק מהנסיעות נמשכות יומיים ויותר. לוח הרכבות ההודי הוא למעשה ספר עב קרס המכיל כ- 100 עמודים וכדי להתמצא בו תצטרכו להיעזר במקומי. תוכלו לקחת קרון במחלקה שנייה בה תיסעו בתנאים של "עמך" (מומלץ) או קרון משופר (הכל יחסי) בו תזכו למושבים נוחים יותר ומיזוג אויר (לא תמיד פועל). בגואה תוכלו להתמקם באחד מהמלונות ובתי ההארחה הפזורים בקרבת החוף הציורי בינות לעצי הקוקוס והחופים הלבנים, ותהנו מחופשה אמיתית שתשכיח מכם מהר מאוד, ולו לזמן קצר, את עוצמת המראות בערים החמות והצפופות שבתוך המדינה.

השווקים בהודו הם חגיגה אמיתית לכל החושים | צילום: אייסטוק

דרום מול צפון: אתרי טבע ונוף
המעוניינים בטבע ונוף יוכלו למצוא בהודו כר לפעילות נרחבת. הדרום המשתרע במדינות אנדרה פראדש, טמיל נאדו, קארנטאקה וקראלה (הודו מורכבת מ-25 מדינות) הוא אזור גיאוגרפי מגוון המכיל הרים, יערות גשם, חופים ונופי ביצות. בהתאם לכך הצמחייה ובעלי החיים מגוונים וניתן להתרשם מהם בלמעלה מ- 10 שמורות טבע, הכל לפי מידת ההתעניינות והזמן העומד לרשותכם. מכאן קצרה הדרך לביקור "שורשים" בעיר קוצ'ין שבמדינת קאראלה שהיוותה את המרכז היהודי הגדול והחשוב ביותר בהודו. במקום ניתן לבקר את בית הכנסת, העתיק ביותר במדינות חבר העמים הבריטי, שנבנה בשנת 1568 . רוב קהילת יהודי קוצ'ין, שעל פי המסורת התגוררה במקום יותר מ-2000 שנה, עלתה לארץ לאחר הקמת המדינה.

הודו מזמנת גם נופים הרריים יחודיים בצפון המדינה. הרי ההימליה הנמצאים בחלקם הדרומי בתחום הודו הם גן עדן לחובבי הליכה ונופים אלפיניים יחודיים. אזורי לאדאק וזנסקר הם מהפופולריים ביותר בין חובבי הטרקים וניתן לטפס בהם לגובה 5000 מ' ויותר (רק בחודשי הקיץ). המראות שיתגלו למי שיעשה את המאמץ (קיימים טרקים באורכי מסלול ודרגות קושי שונים) הם מרהיבים! ובמהלכם ניתן לבקר בכפרים נידחים שהגישה אליהם רק בשבילי עיזים (וחמורים). בצפון הודו נמצאת גם הבירה ניו דלהי. העיר מהווה צומת גיאוגרפי והיסטורי חשוב לדרכים ותרבויות. כאן שכנה הבירה המוגהולית (לפני שעברה לאגרה) וכאן החליטו הבריטים לבנות את המרכז השלטוני והאדמיניסטרטיבי שלהם שאמור היה לשלוט על כל מושבותיהם במזרח אסיה. הם השקיעו מחשבה וכסף רב בבניית עיר מודרנית עם שדרות רחבות ידיים, אנדרטאות מרשימות, גנים ובניני ממשל מודרניים, אלא שתכניותיהם ליהנות מפרי עמלם באו לסיומם מהר מהמצופה כאשר הודו קבלה את עצמאותה בשנת 1948.

ההימליה ההודית. גן עדן לטרקים | צילום: Carsten.nebelbel, Cc-by-sa 3.0

לאן לנסוע ומה כדאי לראות?
טיול מוצלח בהודו משלב סיורים וביקורים באתרים ואזורים המייצגים את הנופים השונים והתרבויות המגוונות המייצגות 3500 שנות היסטוריה. להלן רשימה חלקית של הערים והאתרים בהם מומלץ לבקר בפעם הראשונה.

מומביי – העיר הגדולה בהודו והלב הכלכלי שלה. כאן ניתן להבין את עוצמתה של הודו. בעיר אתרי ביקור מענינים ובהם שער הודו, טרמינל ויקטוריה, מסגד האג'י עלי, מוזיאון הנסיך מווילס וכמובן אולפני הסרטים של בוליווד (ביקור בתיאום מראש ובתשלום). ליד העיר ממוקות מערות אליפנטה אליהן ניתן להגיע בשיט.

מערות אלורה – שעה נסיעה מהעיר אורנגאבד. סדרה של 34 מערות ומבנים שנחצבו מתוך הסלע הקשה לפני 1000-1400 שנה. המקום הוכרז אתר שימור עולמי של אונסק"ו והוא מייצג את מיטב הארכיטקטורה ההינדית, הבודהיסטית והג'יינית. הארמונות והמקדשים נחצבו כמקשה אחת מתוך הסלע והחללים מקושטים בחיטובים ופסלים. הקרבה שלהם אחד לשני מראה על ההרמוניה ששררה אז בין שלוש הדתות. ניתן להגיע לאורנגאבד בנסיעה ממומביי (כחמש שעות) או בטיסה.

מערות אנג'טה. מערות חצובות בסלע ובהם ציורים ופסלים בודהיסטים

מערות אג'נטה – אתר מערות חצובות בסלע בקרבת העיר אורנגאבד המכילות ציורים ופסלים מתחום האמנות הדתית הבודהיסטית וגם מוטיבים אוניברסליים. המקום הוכרז גם הוא אתר שימור עולמי של אונסק"ו והביקור בו יכול להיות משולב עם מערות אלורה (רצוי להקדיש לכל אתר יום). הגעה כמו למערות אלורה.

אודייפור – עיר במדינת רג'אסטן הידועה גם בשם "עיר הימות". בתחומי העיר מקדשים וארמונות חלקם בנויים על הימות המקיפות אותה, המדגימים את הארכיטקטורה הרג'פוטית במיטבה. כדאי לשוט על ימת פיצ'ולה שנבנתה במאה ה-17, ולבקר בארמונות הבנויים עליה, ארמון הימה שהוא מלון מהודר, וג'אג מנדיר הקרוי גם "ארמון גן הימה", שנבנה באמצע המאה ה-17 על אי בימה וממנו יש תצפית מרהיבה על העיר. באודייפור גם מקדשים מעניינים, שווקים ומוזיאון חשוב בארמון העיר, המתעד את אוצרות השליטים הרג'פוטים במקום. ניתן להגיע בטיסה ממומביי או ג'ייפור.

ג'ייפור – בירת רג'סטאן, נקראת גם "העיר הורודה". נבנתה בתחילת המאה ה-18 כבירת ממלכת ג'ייפור והוקפה חומה שנצבעה כולה בורוד. זאת העיר המתוכננת הראשונה בהודו והיא משקפת את יכולתם הגבוהה וטעמם המשובח של הרג'פוטים בבניה וארכיטקטורה. העיר המונה 2 מיליון תושבים מהווה מרכז מסחרי חשוב. כדאי לבקר בארמון העיר שחלקו משמש כמוזיאון, מצפה הכוכבים ג'נטר מנטר וכמובן בשווקים ההומים.

ארמון בג'ייפור, העיר המתוכננת הראשונה בהודו

אמבר – ארמון מצודה בקרבת העיר ג'ייפור שנבנה על ידי השליט הרג'פוטי מאן סינג I בתחילת המאה ה-17. הארמון מוקף חומה ובנוי על גבעה גבוהה אליה ניתן להעפיל באמצעות פילים או ברכב. המתחם כולל מבנים מפוארים המצוידים ב"פטנטים" מקוריים לקירור ותאורה.

ג'ייסלאמר – עיר-מצודה מוקפת חומה במערב מדינת רג'סטאן בלב מדבר טאהר. ג'ייסלמר הבנויה מאבן חול צהובה, קרויה גם "העיר המוזהבת" בגלל צבעה הצהוב המשתלב בצבע החול עליו היא בנויה. העיר שנוסדה במאה ה-12 משמרת צורת בניה וארכיטקטורה ייחודית לאזור והוכרזה אתר שימור עולמי של אונסק"ו. ראויים לציון בתי האחוזה המפוארים של עשירי העיר Hawellis) ) המעוצבים ומקושטים בצורה מרהיבה. מומלץ לצאת לסיור גמלים על דיונות המדבר (ניתן לבצע סיורים באורך זמן שונה המשולבים במופע מוסיקלי וארוחה).

אגרה – עיר בתחום מדינת אוטר פראדש הבנויה על שפת נהר הימונה המקודש להינדים היות והוא אחד מיובלי הגנגס. העיר נוסדה במאה ה-15 ושימשה כבירת השושלת המוגהולית במאה 16-17. העיר מפורסמת בזכות המבנים והמונומנטים המפוארים שבנו בה ובסביבתה המוגהולים ובהם מצודת אגרה, העיר הנטושה פטפור סיקרי וכמובן הטאג' מאהל הנחשב לאחד משבעת פלאי עולם והמבנה המושלם בתבל. שלושת אתרים אלה הוכרזו "אתרי מורשת עולמית" ע"י אונסק"ו. מומלץ לבקר פעמיים בטאג' מאהל- בבוקר ובשעות בין הערביים כדי לראות את הצבעים השונים בהם נצבע המבנה המרשים. בנוסף לאתרים שהוזכרו כדאי לבקר גם באיטמד אוד דאולה- אחוזת קבר מפוארת לאחד מהשרים המוגהולים הנקראת "הטאג' התינוק" היות והמבנה מזכיר את הטאג' מאהל.

הטאג' מאהל. נחשב למבנה המושלם בתבל | צילום: Dhirad, GFDL

פטפור סיקרי – עיר נטושה במרחק כשעה נסיעה מאגרה, שנבנתה על ידי השליט המוגולי אקבר ושימשה כבירה במשך 14 שנים בלבד (1571-1585 ) עד שננטשה מסיבות לא ידועות. העיר הבנויה מאבן חול אדומה, משמרת ארכיטקטורה ייחודית הבאה לידי ביטוי בעשרות מבנים, ארמונות ומקדשים. המקום הוכרז "אתר שימור עולמי" על ידי אונסק"ו.

קהג'ורהו – עיר מקדשים בני אלף שנה הנמצאת בסביבה חצי מדברית במדינת מדיה פראדש. המתחם המפוצל לשני אזורים, מערבי ומזרחי, מכיל עשרות מקדשים הינדים וג'יינים הבנויים מאבן חול שקירותיהם החיצוניים מגולפים בסצינות ארוטיות הלקוחות מתוך הקאמה סוטרה לצד תבליטים המציגים את חיי היום-יום באותה תקופה. המקום "התגלה" מחדש לארופאים רק במאה ה-19 ומאז הפך יעד תיירותי פופולרי למרות ריחוקו. אונסק"ו הכריזה עליו "אתר שימור עולמי" והיא מתחזקת את האתר. מומלץ לשהות לילה באתר ולחזות במופע הפולקלור הנערך מידי ערב באולם מיוחד שנבנה לשם כך. ניתן להגיע בטיסה או בנסיעה מאורצ'ה.

אורצ'ה – עיירה שקטה במדינת מדיה פראדש על שפת נהר הבטווה ששימשה בירת ממלכת בונדלה הראג'פוטית ששלטה על חלקים גדולים במרכז הודו. העיירה משמרת עדיין סגנון חיים של ימי הביניים לצד מקדשים וארמונות מהמאות 16-17 בהן הגיעה הממלכה לשיא כוחה. כדאי לרדת לנהר בשעות הבוקר המוקדמות כדי לעקוב אחר החיים הערים על גדתו, וכן להשתתף כצופים בתפילה יומית הנערכת מידי ערב במקדש שיוה המקומי. השוק המקומי קטן אך אוטנטי. זוהי נקודת עצירה מצוינת להחלפת כוחות והתרגעות לאלה הנוסעים לקאגו'רהו וממשיכים אחר כך לוראנסי. הגעה ברכבת לעיר ג'אנסי וממנה חצי שעה נסיעה ברכב.

וראנסי – "ירושלים" של הודו, קרויה גם באנארס וקאשי, ממוקמת על שפת הגנגס ונחשבת לעיר הקדושה ביותר בהודו למאמינים הינדים, בודהיסטים וג'יינים כאחד העולים אליה לרגל בהמוניהם. וראנסי הנמצאת במדינת אוטר פראדש היא אחת הערים העתיקות בעולם וגילה נאמד ב-4000 שנה.


מדיטציה עם שחר בווראנסי | צילום: funky chichens, flickr

הפעילות הדתית מתרכזת סביב הגתות (גרם מדרגות) היורדות לגנגס ומשמשות לטקסי הטהרות וטבילה, רחצה, ניקוי ושריפת מתים (הינדים ובודהיסטים). מומלץ ביותר לסייר בעיר העתיקה של וראנסי ברגל ו/או ריקשה, בין הסמטאות הצרות, הרוכלים, מקבצי הנדבות ו"האנשים הקדושים" (סאדהו). חובה לשכור סירה ולשוט בשעות הזריחה על הגנגס כדי לצפות בהמוני המאמינים הבאים להתפלל ולהתרחץ בנהר על רקע העשן העולה מאתרי שרפת הגופות, מחזה סוריאליסטי שלא יישכח במהרה. בעיר יש גם עשרות בתי ספר (אשראמים) ללימוד יוגה, מדיטציה ומוסיקה הודית לצד מקדשים פעילים רבים.

דלהי – העיר הגדולה בשטחה בהודו והשנייה במספר תושביה אחרי מומביי. מחולקת לעיר ישנה (Old Delhi) והעיר החדשה ניו דלהי שהיא בירת הודו. בגלל מיקומו בצומת דרכים חשובה, היה המקום מאוכלס כבר לפני 2500 שנה והעמים עברו וחיו באן השאירו רישומים תרבותיים וארכיטקטוניים מרשימים. בעיר העתיקה נותרו מונומנטים חשובים שניבנו על ידי סולטנויות מוסלמיות ששלטו כאן החל מהמאה ה-13 ועד בו השושלת המוגהולית. אלה השאירו לנו מבנים מרשימים כמו קוטב מינר, המסגד הגדול והמצודה האדומה.

העיר החדשה ניו דלהי נבנתה בתחילת המאה ה-20 בסגנון מערבי מודרני על ידי הבריטים שהתכוונו להפוך אותה למרכז השלטוני שלהם בהודו. עם קבלת העצמאות ב-1948 , הכריזה הודו על דלהי כבירת המדינה כולה. בתחומי העיר החדשה אתרים ומונומנטים רבים ובהם שער הודו, אזור בניני הפרלמנט והממשל, ראג' גאט – אתר שריפתו של מהטמה גאנדי, מקדש הלוטוס הבאהאי ועוד. כדאי לשוטט גם בשווקים השונים והמגוונים שבעיר ובהם צ'ינדני צו'ק (אפשר לסייר גם בריקשה) והבזאר הגדול ((Grand Bazaar או במרכז הקניות החדיש קונוט (Connaught Place).

ולבסוף, הערת אזהרה: הודו היא מסוג היעדים הבודדים שאינך יכול להישאר אדיש כלפיהם. יהיו כאלה שישבעו כי לא יחזרו אליה יותר לעולם, ואולם, קל מאוד "להתמכר" אליה. במקרה זה גם אם תשובו אליה מספר פעמים לא תצליחו להבין אותה. זה חלק מהמסתורין האופף אותה.

אודישה: הודו שלא הכרתם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהודו

יריד הבקר הגדול של סונאפור, הודו
יריד הבקר הגדול של סונאפור, הודו

היריד הגדול של סונאפור (Sonapur), הסמוך לפטנה (Patna), בירתה של מדינת ביהאר (Bihar) אשר בהודו, נחשב לאירוע השנתי הגדול של ביהאר. בין קרוב ל-400 חגים שונים דתיים הנחגגים בהודו הוא אחד מהחגים המקומיים שאינם כלל הודיים, ומוכר פחות ...

מסע צילום בלדאק וקשמיר: מחפשים את נקודת הכיפתור
מסע צילום בלדאק וקשמיר: מחפשים את נקודת הכיפתור

"דרכי העפר בהן העפלנו, צבעו בהדרגה את המדבר הצהוב בלבן. את הדרך המושלגת ההררית, ניסו לפלס באופן סיזיפי, פועלים רבים. הם נאבקו בדרדרות האבנים החוסמות את הדרך השכם וערב. דגלים טיבטים צבעוניים, פיזרו מנטרות בודהיסטיות בעזרת האמונה וכוחה ...

מסע צילום אל עיר המתים, ורנאסי
מסע צילום אל עיר המתים, ורנאסי

ורנאסי היא העיר הקדושה ביותר בהודו ונחשבת לאחת מהערים העתיקות ביותר בעולם. היא בנויה לאורך נהר הגנגס, ועל גדותיו מתקיימים טקסים דתיים רבים, ביניהם טקסי שריפת הגופות הנערכים על גדות הנהר 24/7 בכל ימות השנה. מכאן כינויה של ...