תפריט עמוד

ההתקוממות בטיבט

ב-10 במארס 1959, החלה בלהאסה שבטיבט ההתקוממות כנגד הכוחות הקומוניסטיים של סין. בשנים האחרונות פורצות ביום זה מהומות שמזכירות לעולם את ההתנגדות הטיבטית לכיבוש הסיני

בשבוע האחרון נפרסו כוחות גדולים של הצבא הסיני במרחבי טיבט. כמו כן הוטלו מגבלות על תנועה של זרים באזורי טיבט שמועדים להתרפעויות. מטרת השלטונות הסיניים היא למנוע ככל שניתן את ההתפרעויות ובעיקר את שידורן במערב. בשנה שעברה שודרו כמה אירועים כאלה, ובעיני הסינים גרמו להם נזק רב.
ההערכה הרווחת היא שמאז המהומות במארס שנה שעברה נצבר כעס גדול שמחפש פורקן במנזרים ברחבי טיבט. השלטונות הסינים גם מודעים לכך שה-10 במארס מציין יובל לגלות של הדלאי לאמה ולכן עלול התאריך העגול לעודד התפרעויות נוספות.
בתחומי סין חיים כיום כשישה מיליון טיבטים. השבוע סירבו רבים מהם לציין את ראש השנה הטיבטי, כדי לבכות את קורבנות המהומות בשנה שעברה. בשבוע שעבר הצית עצמו נזיר ממנזר קירטי כאות מחאה על דיכוי הטיבטים.

ב-10 במארס 1959 נפוצו ברחבי טיבט שמועות שהסינים מתכננים לחטוף את דלאי לאמה ולהעבירו לסין. בתוך זמן קצר הקיפו 300 אלף טיבטים את ארמונו של הדלאי לאמה כדי להגן עליו. יומיים לאחר מכן הכריזו המורדים על עצמאותה של טיבט. הכוחות הסיניים הקיפו את להאסה והטילו עליה מצור. ב-17 במארס פגעו שני פגזים סמוך לארמונו של הדלאי לאמה והאיצו את יציאתו לגלות.
במשך שבוע רצוף של מהומות נהרגו במארס 1959 יותר מ-80 אלף מורדים טיבטים.

טיבט – העמוד הראשי>>

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.