תפריט עמוד

הגופים הירוקים: לא לנטוע עצים ביער שנשרף

החברה להגנת הטבע קוראת לתת ליער שנשרף לשקם את עצמו, ולהימנע מנטיעות יזומות. בעיקר חשוב לא לטעת אורנים, שגורמים להתפשטות מוגברת של אש

למרות שרב הפיתוי למהר ולשתול מחדש את יערות הכרמל שנשרפו, גופים ירוקים מזהירים מפני נטיעות יזומות. החברה להגנת הטבע קוראת לא לחזור על טעויות העבר, ולשקם את הכרמל באמצעות התבססות על היכולת הטבעית של היער לשקם את עצמו, ולא בנטיעות יזומות. כמו כן, יש להימנע באופן מוחלט מנטיעת אורנים, שגורמים להתפשטות מוגברת של האש.

תצפית על שמורת הר כרמל מדרום, לפני השריפה | צילום: רן גולדבלט

השריפה שפרצה בכרמל ב-2 בדצמבר הייתה חריגה בהיקף, בעוצמה ובמחיר הכבד שגבתה בחיי אדם. כתוצאה מהשריפה נגרם נזק מהותי למערכת הטבעית ולמערכת הנופש של הכרמל – בהיבט הנופי, בפגיעה בתשתית הצומח, בפגיעה בבעלי חיים (בעיקר זוחלים וחסרי חוליות) ובפוטנציאל לנזק כתוצאה מסחף קרקע עם בוא הגשמים. עם זאת, יש לזכור ששריפות יער וחורש הן תהליך שהטבע באזור הים תיכוני מתמודד עמו במשך כמה אלפי שנים. בעשרות השנים האחרונות התרחשו בישראל כמה וכמה שריפות יער גדולות, ובעקבותיהן הצטבר ידע מדעי ומחקרי רב שאפשר ליישמו כדי לשקם נכון את היער שנפגע.

בית אורן אחרי השריפה  | צילום: דורון הורוביץ

כדי לא לחזור על טעויות העבר, בחברה להגנת הטבע סבורים כי שיקום הכרמל חייב להתבסס על יכולת ההתחדשות הטבעית של השטח, המתבססת על בנק הזרעים המצוי בקרקע, ולא על ידי נטיעות יזומות. יש לתת אפשרות לשטח להשתקם באופן טבעי, תוך התערבות מושכלת, ולשאוף ליצור שטח מגוון מבחינה אקולוגית ונופית, על מנת לייצר מגוון של בתי גידול. במילים אחרות, יש להימנע ככל הניתן מנטיעות חדשות. נטיעות, אם בכלל, צריכות להתבצע רק לאחר הערכה אקולוגית שתוכיח את נחיצותן, ובשטחים מצומצמים. יש להימנע באופן מוחלט מנטיעה של אורנים, אשר לרוב הם זרים למערכת הטבעית בכרמל ובעת שריפה גורמים להתפשטות מוגברת של האש. כמו כן חשוב להימנע ככל הניתן מפינוי של עצים שרופים בשלב זה, על מנת למנוע סחף קרקע או הידוק קרקע כתוצאה מפעילות של כלים מכניים כבדים. פינוי עצים שרופים צריך להתבצע באופן מושכל רק לאחר בחינה אקולוגית פרטנית ועל ידי אנשי מקצוע.

>> לגלריית תמונות מהשריפה בכרמל לחצו כאן <<


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.