תפריט עמוד

הבניינים המדהימים בעולם

עולם האדריכלות לא מפסיק להתחדש ולהפתיע: בשנים האחרונות צצו ברחבי העולם מגדלים מפותלים, מבנים שנראים כצפים באוויר, עצי ענק שהם בעצם גנים אנכיים וכמובן עוד ועוד בניינים שמגרדים את השמיים. לפניכם 10 מבנים מדהימים במיוחד, שאל כל אחד מהם מומלץ לקפוץ לביקור במהלך טיול בחו"ל

הטבע מספק לנו אינספור אפשרויות להתפעם, אבל לא רק הטבע יכול לגרום לנו לעצור נשימה, אלא גם מעשה ידי אדם. בעשורים האחרונים אנחנו עדים להרבה מאוד פרויקטים אדריכליים שאי אפשר להישאר אדיש כלפיהם. בחרנו כמה מבנים מודרניים מדהימים במיוחד, חלקם עצומים בגודלם, לאחרים יש מראה יוצא דופן וכולם ישאירו אתכם פעורי פה:

בית האופרה של גואנגג'ואו, סין

סין משקיעה בשנים האחרונות מאמצים רבים בהקמת מבנים גרנדיוזיים, שיהיו גדולים ומרשימים יותר מכל מה שנראה בעבר. אחת הדוגמאות לכך היא בית האופרה של עיר הנמל גואנגג'ואו (Guangzhou) בדרום סין. המבנה העתידני-חללי, בעיצובה של האדריכלית הנודעת זאהה חדיד, מורכב משני גושים גדולים של בטון וזכוכית, שצורתם נועדה להזכיר חלוקי נחל מגדת נהר הפנינה, החוצה את העיר.

בית האופרה של גואנגג'ואו בעיצובה של זאהה חדיד

בית האופרה של גואנגג'ואו בעיצובה של זאהה חדיד | צילום: Pan Xunbin / Shutterstock.com

מקדש הלוטוס, דלהי, הודו

בית התפילה הבהאי בדלהי שבהודו, המכונה גם מקדש הלוטוס, משקף להפליא את החשיבות של אסתטיקה והרמוניה עבור הבהאים. מקדש הלוטוס, שתיכנן פריבורז צהבא, שהיה שותף בתכנון המרכז הבהאי בחיפה, מעוצב ממשטחים דמויי עלי כותרת – יש לו תשע צלעות, ובכל צלע יש שלושה עלי כותרת. העלים, הבנויים מבטון ומצופים באריחי שיש לבן, מתנשאים לשלושה גבהים שונים, מה שיוצר את המראה של פרח שעומד להיפתח. למקדש יש תשעה פתחים, אחד בכל צלע, שאליהם מובילים תשעה שבילים וביניהם יש תשע בריכות נוי המעוצבות בצורת עלי גביע, מה שמשלים את התמונה ההרמונית.

מקדש הלוטוס בדלהי. דוגמה מצוינת לאסתטיקה ולסימטריות של הבהאים

מקדש הלוטוס בדלהי. דוגמה מצוינת לאסתטיקה ולסימטריות של הבהאים | צילומים: שאטרסטוק

בורג' חליפה, דובאי

אמנם ישראלים עדיין לא יכולים להתרשם מהפרויקטים האדריכליים הגרנדיוזיים של דובאי, אבל אי אפשר להתעלם מהם. דובאי מתהדרת באיים המלאכותיים הגדולים בעולם ובגורדי שחקים גבוהים במיוחד, כשמעל ככולם מתנשא בורג' חליפה (Burj Khalifa), הבניין הגבוה בעולם. המגדל, שמתנשא לגובה 828 מטר, בנוי מפלדה וזכוכית, עם ליבה מרכזית אשר מסביבה בנויים אלמנטים בגבהים שונים, דבר המעניק לו מראה של פירמידה דקיקה. ב-163 קומותיו יש משרדים, דירות מגורים, מסגד (הגבוה בעולם, בקומה ה-158), מלון בעיצוב ג'ורג'יו ארמאני, מסעדות ומרפסת תצפית בקומה 124.

בורג' חליפה, הבניין הגבוה ביותר בעולם

בורג' חליפה, הבניין הגבוה ביותר בעולם | צילום: Tomasz Czajkowski / Shutterstock.com

מגדל השארד, לונדון, בריטניה

מגדל השארד (The Shard), הניצב על גדת נהר התמזה, בסיטי של לונדוןן, מתנשא לגובה של 309.6 מטר, מה שהופך אותו למבנה הגבוה ביותר בבריטניה (ובאיחוד האירופי). הבניין, בתכנונו של הארכיטקט האיטלקי רנצו פיאנו, מעוצב בהשראת צריחי הכנסיות של לונדון ויש לו שמונה פאות זכוכית שבהן משתקף הנוף האורבני. במגדל יש מלון, מסעדות, משרדים ודירות, והאטרקציה המפורסמת ביותר – מרפסת תצפית בקומה ה-72 ממנה ניתן להשקיף על כל העיר.

מגדל השארד (מימין) ניצב על גדת נהר התמזה, מוקף בבניינים מודרניים

מגדל השארד (מימין) ניצב על גדת נהר התמזה, מוקף בבניינים מודרניים

מטרופול פראסול, סביליה, ספרד

ספרד נחשבת למעצמה של ארכיטקטורה מודרנית, עם כמה מהמבנים מרשימים במיוחד כמו מוזיאון גוגנהיים בבילבאו ועיר האמנויות והמדעים של ולנסיה. מעניין לא פחות הוא המטרופול פרסול ("השמשייה העירונית" בספרדית), בכיכר אנקרנסיון בלב העיר העתיקה של סביליה, באנדלוסיה. זהו מבנה רב תכליתי שנבנה בין השנים 2005 ל-2011 וכולל מוזיאון ארכאולוגי (המציג את העתיקות הרומיות שהתגלו במהלך העבודות להקמת חניון במקום), שוק מרכזי עם חנויות ומסעדות, רחבה לאירועים והופעות וטיילת עילית עם נקודות תצפית על העיר העתיקה. המבנה קיבל את שמו משום שהוא מורכב משש שמשיות ענק דמויות פטריות המצלות על הכיכר. השמשיות העשויות מעץ ונחשבות למבנה העץ הגדול בעולם.

המטרופול פרסול. שמשיות עץ עצומות מצלות על הכיכר

המטרופול פרסול. שמשיות עץ עצומות מצלות על הכיכר | צילום: Fulcanelli / Shutterstock.com

אולם קונצרטים הרפה, רייקיאוויק, איסלנד

אולם הקונצרטים הרפה (Harpa), אשר נחנך ב-2011, מהווה סמל מוכר של רייקיאוויק, בירת איסלנד. פירוש המילה "הארפה" הוא נבל, ומרחוק המבנה אכן נראה כמו נבל. ככל שמתקרבים, רואים את תיבות הזכוכית שמרכיבות את המבנה ואשר קרני השמש המשתקפות בהן הופכות אותו לקליידוסקופ צבעוני. בערב האולם מואר בתאורת לד צבעונית המשתקפת במימי הנמל.

אולם הקונצרטים הרפה מואר בתאורת לילה

אולם הקונצרטים הרפה מואר בתאורת לילה | צילום: Pigprox / Shutterstock.com

מוזיאון פרוט לטבע ומדע, דאלאס

מוזיאון פרוט לטבע ומדע (The Perot Museum of Nature and Science), בדאלאס שבמדינת טקסס בארצות הברית, תוכנן על ידי האדריכל תום מיין, זוכה פרס פריצקר אשר נחשב ל"ילד הרע של עולם האדריכלות". הבניין נראה כקובייה גדולה הצפה באוויר, הודות לחלונות הזכוכית בקומה הראשונה. המבנה מפורסם בטקסטורה הייחודית של קירותיו החיצוניים ובגרם המדרגות הנעות המקורה בזכוכית, אשר בולט מהקיר החיצוני. הבניין לא רק מרשים במראהו, הוא גם נבנה בהתאם לעקרונות ירוקים – הגג מכוסה בצמחייה האופיינית לאקלים היבש של האזור ומותקנת עליו מערכת לאיסוף מי גשמים.

מוזיאון פרוט. טקסטורה ייחודית ומדרות נעות בולטות מהקיר

מוזיאון פרוט. טקסטורה ייחודית ומדרגות נעות בולטות מהקיר | צילום: Philip Lange / Shutterstock.com

מוזיאון ניטרוי, ריו דה ז'ניירו

מוזיאון ניטרוי (Niteroi) לאמנות עכשווית בריו דה ז'ניירו מיוחד לא רק הודות למבנה המעוגל שלו, דמוי צלחת מעופפת, אלא גם הודות למיקומו. המבנה מתרומם מתוך בריכת השתקפות וממוקם על צוק מעל המפרץ, משקיף אל הר הסוכר, כך שהוא נראה תלוי מעל המים. האדריכל הברזילאי הנודע אוסקר ניימאר (שאחראי למבני ציבור רבים בעיר ברזיליה, בבירת ברזיל) שאב את ההשראה למוזיאון מפרחים הגדלים באזור ריו דה ז'ניירו. השביל הוורוד, שמוביל לדלת הכניסה משתלב יפה במבנה הלבן.

מוזיאון ניטרוי. "צלחת מעופפת" תלויה מעל המפרץ

מוזיאון ניטרוי. "צלחת מעופפת" תלויה מעל המפרץ | צילום: Donatas Dabravolskas / Shutterstock.com

מגדלי אבסולוט, מיסיסוגה, קנדה

מגדלי אבסולוט (Absolute World Towers) הם שני גורדי שחקים הניצבים זה לצד זה במתחם Absolute City Centre בעיר מיסיסוגה (Mississauga) שבמחוז אונטריו. למרות שבמבט ראשון הם נראים זהים, למעשה מגדל אחד מתנשא לגובה 179 מטר והשני לגובה 158 מטר. מה שמעניין בהם הוא לא גובהם, אלא הצורה המפותלת שלהם – הגבוה מבין שני המגדלים מתפתל ב-209 מעלות מהבסיס לקצה העליון. במתחם יש עוד כמה מגדלים, הבנויים באופן מסורתי יותר.

מגדלי אבסולוט, המתפתלים בדרכים לא צפויות

מגדלי אבסולוט, המתפתלים בדרכים לא צפויות | צילום: Harold Stiver / Shutterstock.com

גרדנס ביי דה ביי, סינגפור

המתחם המרהיב של גני המפרץ (Gardens by the Bay) הוא אמנם לא בדיוק בניין, אבל אין ספק שמדובר ביצירת מופת של אדריכלות מודרנית. המתחם, שבנייתו הושלמה ב-2012, כולל גנים בוטניים עם צמחים מרחבי העולם, מפלים ואגמים, וגם יצירות מעשה ידי אדם – חממות פלדה וזכוכית, גשרים תלויים, מבנה דמוי הר שבתוכו יער גשם טרופי וגולת הכותרת – 18 עצי ענק מלאכותיים שנמתחים לגובה 50 מטר.

גרדנס ביי דה ביי בסינגפור. העצים המלאכותיים הם בעצם גנים אנכיים

גרדנס ביי דה ביי בסינגפור. העצים המלאכותיים הם בעצם גנים אנכיים | צילום: S-F / Shutterstock.com

"העצים", שגובהם נע בין 25 ל-50 מטר, הם למעשה גנים אנכיים, שעליהם מטפסים צמחים שונים והם כוללים פנלים סולריים ומערכת לאיסוף מי גשמים. בשעות הערב הם מוארים בתאורה מיוחדת, שהופכת את האזור לקסום במיוחד. המתחם, אשר תוכנן על ידי אדריכל הנוף אנדרו גרנט, זכה בתואר "בניין השנה" בפסטיבל האדריכלות העולמי בשנת 2012.

בתמונה הפותחת: בית האופרה של גואנגג'ואו, סין | צילום: Miki Studio / Shutterstock.com
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.