תפריט עמוד

האקספו בסאראגוסה מעלה רף ציפיות

התערוכה העולמית תיפתח בסאראגוסה שבספרד ביוני 2008. הנושא המרכזי הוא מים והציפיות לתצוגות ולאירועים מרקיעות שחקים כבר עכשיו. אפילו בוב דילן כותב מחדש על הגשם הכבד שעומד ליפול

בצילום: מגדל המים, המבנה הבולט ביותר בתערוכת Expo 2008. הצילום באדיבות Expo 2008.

מה משותף למגדל אייפל בפריז, לאטומיום בבריסל, לקריסטל פאלאס בלונדון, למגדל מחט החלל בסיאטל ולאקווריום של מילאנו? כולם נבנו לכבוד התערוכות העולמיות שמכונות "אקספו". בכמה מדדים שמשווים עניין ציבורי, קהל רחב, השקעה כלכלית, חשיפה עולמית ורווחים אפשריים ניצבות התערוכות העולמיות במקום השלישי המכובד. מקדימים אותן רק טורניר הגביע העולמי בכדורגל והמשחקים האולימפיים. עם רף ציפיות כזה אין פלא שבעיר סאראגוסה בצפון ספרד מגיע עכשיו המתח לשיאו.

ב-14 ביוני 2008 תיפתח בסאראגוסה התערוכה העולמית שתימשך שלושה חודשים ותינעל באמצע ספטמבר.

102 מדינות אישרו את השתתפותן בתערוכה העולמית. ישראל אמנם אינה אחת מהן, אבל תימן, בוליביה, סודן וקפריסין דווקא כן. מלבד המדינות המשתתפות יציגו בתערוכה גם 19 אזורים בעלי אוטונומיה כקטלוניה, גליסיה, האיים הקנריים ואחרים ולצידם גם מוסדות בינלאומיים כארגון האו"ם והאיחוד האירופי (מלבד אולמות התצוגה של המדינות החברות בו).

כל אחת מן המציגות מקימה בשטח התערוכה ביתן תצוגה שאמור להציג בפני המבקרים את איכויותיה הייחודיות של המדינה.

התערוכה העולמית בסאראגוסה עוסקת בנושא מרכזי אחד ובו יתמקדו המציגים. הנושא שנבחר הפעם הוא מים ופיתוח בר קיימא. כלומר התערוכה תתמקד בעיקר בנושאים סביבתיים. אלה נושאים בהם דווקא יש לתעשייה הישראלית ולכלכלה הישראלית תרומה ממשית כנושאי התפלה, ניצול נבון של מים על גבול המדבר, שימוש במים מושבים לחקלאות, שיטות השקייה מתקדמות וחדשניות כטפטוף וכדומה.

בשטח התערוכה מוקמים בימים אלה ביתנים מרכזיים שיוקדשו לתערוכות גדולות סביב נושא המים. המבנה הבולט ביותר בתערוכה מכונה "מגדל המים", זהו מבנה אנכי גדול בגובה 73 מטר. מראש המגדל, בו ממוקם בר גדול, ממנו אפשר לצפות על כל שטח התערוכה ועל חלקים נרחבים מן העיר המארחת. רצפת המבנה מעוצבת כטיפת מים. נושאים מרכזיים בהם תתמקד התערוכה במגדל יעסקו בכמות המים על פני כדור הארץ, תנועת המים, הכוח היצירתי של המים, הקשר בין מים לבני אדם וההשראה שהם מעניקים למין האנושי. בכניסה למבנה יוכלו המבקרים להתבונן במפל שרוחבו 32 מטר וגובהו שלושה מטר.

תצוגה אחרת בתערוכה תוקדש לנושא הצמא בעולם. המבנה בו תוצג מורכב כולו ממראות שיוצרות תחושה על פטה מורגנה – אשליה שאתה רואה מים למרות שהם אינם נוכחים כאן. התערוכה תעסוק בין היתר בתרבות שצמחה מן הצמא – שירים, ריקודים ומוזיקה שיצירתם הונעה בגלל אוכלוסייה צמאה. בין היתר יוצעו בביתן זה פתרונות לבעיית חוסר המים בקרב אוכלוסיות מסוימות בעולם.

תצוגות נוספות יעסקו במים כמקור אנרגיה, בערים ששוכנות על מים, ביערות גשם, באיים, חופים ונופים שמים מהווים חלק מהם.

המבנה שמעורר את הסקרנות הרבה ביותר הוא גשר הכניסה לתערוכה שחוצה את נהר האברו. הגשר נבנה על ידי האדריכלית הנודעת ממוצא עיראקי זאהה חדיד. עיצוב הגשר עצמו מזכיר מראה של נהר זורם. המבנה הלבן כבר תואר במלים פיוטיות רבות כבעל מראה טבעי, זורם ומשתלב היטב בסביבה. התערוכה שתוצג על הגשר תעסוק במים כמשאב ייחודי על פני כדור הארץ ובזכות למים כחלק מזכויות הבסיס של המין האנושי.

התערוכה העולמית בסאראגוסה היא המשכה של מסורת ארוכה. התערוכה העולמית הראשונה התקיימה בלונדון בשנת 1851. הצלחתה האדירה הניעה שרשרת של תערוכות עולמיות. המפורסמת שבהן היתה זו שהתקיימה בפריז בשנת 1889. מגדל אייפל הוקם לכבוד תערוכה זו וההכרזה המקורית היתה שהמגדל יפורק עם סיומה של התערוכה. כיום, 119 שנים לאחר מכן, קשה לדמיין את פריס ללא הסמל המפורסם ביותר שלה. בשנת 1928 הוקם גוף בינלאומי שמנהל ומכוון את התערוכות האלה (BIE). למעשה מקיים גוף זה שני סוגי תערוכות – אלה המכונות אוניברסליות מתקיימות אחת לחמש שנים באתר שאין לו מגבלות גודל או נושא. הן נמשכות שישה חודשים ודוגמא מפורסמת לתערוכה כזו היא תערוכת אקספו 92' שהתקיימה בסביליה. תערוכות בינלאומיות דוגמת זו של סאראגוסה נמשכות רק שלושה חודשים, שטחן מוגבל ויש להן נושא מדויק ומוגדר.

התערוכה שתתקיים בסאראגוסה מציינת גם 200 שנים למצור שהוטל על סאראגוסה ומאה שנים לתערוכה העולמית המשותפת לספרד וצרפת שהתקיימה ב-1908.

לוח המופעים של התערוכה העולמית צפוף מאוד כבר עכשיו. יותר מ-3400 מופעים מתוכננים, בהם יופיעו 350 אמנים ולהקות. הכוכב הבולט ביותר כרגע הוא בוב דילן שיבצע בסאראגוסה ביצוע מחודש, מותאם לנושא ומסקרן מאוד של שירו "גשם כבד עומד ליפול" משנת 1969.

סאראגוסה שוכנת באמצע הדרך בין ברצלונה למדריד – כ-300 קילומטרים מכל אחת מהן.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.