תפריט עמוד

האם תורכיה נעלמת מן האופק?

זו ללא ספק ההתפתחות הדרמטית ביותר בתחום הנסיעות בחודשים האחרונים. האם הנוסעים הישראלים יחרימו בחודשים או בשנה הקרובה את תורכיה? האם יעד התיירות מס' 1 עומד להיעלם מן האופק?

650 אלף ישראלים ביקרו בתורכיה במהלך שנת 2008. תורכיה התייצבה בלא עוררין במקום הראשון כיעד בילוי בחו"ל של ישראלים. 13 אחוז מכלל היציאות של הישראלים מן הארץ היו לתורכיה. קופה של 300 מיליון דולר, ערך התיירות הישראלית לתורכיה בשנה אחת, מתנדנדת עכשיו על בלימה.

שלושה רבעים מן התיירות הישראלית לתורכיה הגיעה לקלאבים ולבתי המלון באזור אנטליה – עיר חוף דרומית במה שמכונה הריביירה התורכית. האם יימצאו בעתיד הקרוב יעדים אחרים כתחליף? האם החרם של הנוסעים ישראלים לתורכיה הוא תופעה קצרה וחולפת או אירוע שדורש היערכות לטווח ארוך?

סיטונאי תיירות מדווחים בימים האחרונים על הקפאה כללית של התיירות הישראלית לתורכיה. ימי המבחן כמובן אינם ימים אלה באמצע החורף, אלא תקופת פסח והקיץ שיבוא בעקבותיה.

גורמי התיירות מדווחים בימים האחרונים שוועדי העובדים הגדולים, ובראשם ועד עובדי חברת החשמל שמייצג כעשרת אלפים עובדים, הודיעו שהם מבטלים את כל הפעילות שלהם בתורכיה. להודעה כזו יש כמובן משמעות אדירה. ועדי העובדים מהווים את חוט השדרה של תיירות הנופש הישראלית בתורכיה. הודעה של כמה ועדים גדולים שהם מחרימים את הנסיעות לתורכיה תחסל חלק גדול מן הענף.

התוצאה של הודעת הוועדים הגדולים כבר כאן: גורמי תיירות בכירים כארקיע וסאנדור הודיעו בימים האחרונים שהם משעים את כל העסקאות שעמדו להחתם לקראת הקיץ הקרוב בתורכיה. התחושה היא שנוסעים ישראלים לא ירגישו בטוחים בתורכיה בחודשים הקרובים ולא ירצו לנסוע ליעדים בתורכיה בגלל מדיניותה של ממשלת המדינה לגבי המבצע בעזה והעימות בין ראש הממשלה ארדואן לנשיא שמעון פרס במהלך פגישתם בדאבוס שבשווייץ.
העובדה שהן בישראל והן בתורכיה נמצאים ערב בחירות אינה מקילה על הפיוס בין המדינות ואינה מעודדת את המנהיגים בשתי המדינות לצאת בהצהרות שיפיגו את המתח. התיירות, כמו תמיד, היא הראשונה שנופלת קורבן לאירועים כאלה.

האופטימיים מעריכים שהזיכרון הקצר של הנוסעים הישראלים ימשוך אותם בחזרה אלא האתרים התורכים כבר בעוד כחודשיים או שלושה. גם הם מודים שאם לא ייסגרו עסקאות לעונה הקרובה יהיה קשה להביא להתאוששות מהירה של התיירות לתורכיה. הפסימיים מדברים עכשיו על שנה אבודה ביחסי התיירות בין שתי המדינות. בשני המקרים כדאי לחפש חלופות סבירות.

היתרונות הגדולים של הנסיעות לתורכיה היו טיסה קצרה, מחירים נמוכים, איכות מעולה של בתי מלון, אווירה שקל לישראלים ליהנות במסגרתה ובעיקר – תמורה מצוינת עבור הכסף.

החיפוש אחר חלופות נמצא בעיצומו ובבתי המלון באילת כבר מחככים ידיים בהנאה. האם העיר הדרומית אכן תהווה תחליף לרביירה התורכית? קצת קשה להאמין לאור רמת המחירים הגבוהה מאוד באילת. תחליפים אחרים שמוזכרים הם כרתים, אתרים אחרים ביוון ובאיים היווניים, הרביירה של חוף הים השחור ובעיקר אזור וארנה בבולגריה שיכולים אמנם להתחרות עם המחירים בתורכיה אבל יתקשו מאוד להתחרות עם רמת המלונות ועם השירות. אלטרנטיבות קרובות אחרות שמוזכרות כסיציליה, צפון איטליה, קרואטיה או מונטנגרו אינן יכולות להתחרות ברמת המחירים ובתמורה לכסף שקיבלו הישראלים באתרים התורכיים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.