תפריט עמוד

האם הפירמידות במצרים נמצאות בסכנה?

האם גורלן של הפירמידות במצרים יהיה דומה לזה של פסלי הבודהא באפגניסטן? סוכנויות הידיעות מדווחות כי בכיר בתנועה הסלפית המצרית קורא להרוס את הפירמידות ואת פסל הספינקס בגיזה, המהווים סמלים של עבודת אלילים ועל כן הם מנוגדים לרוח האסלאם. הפירמידות המצריות, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, מהוות את מוקד המשיכה העיקרי לתיירות במצרים. הפירמידה הגדולה של גיזה היא אחת משבעת פלאי העולם העתיק, והיחידה ששרדה עד ימינו. פלאי העולם העתיק האחרים היו הגנים התלויים של בבל, מקדש ארטמיס באפסוס והמאוזוליאום בהליקרנסוס, שניהם בתורכיה, פסל זאוס באולימפיה שביוון, הקולוסוס מרודוס והמגדלור באלכסנדריה.

האיומים להרוס את הפירמידות נשמע אולי מופרך, אבל אם בוחנים את גורלם של פסלי בודהא ענקיים באפגניסטן, שאף הם נהרסו כסמלי אלילים – נראה כי ראוי להתייחס אליהם ברצינות. ב-1999 הודיעו ראשי הטליבאן, שתפסו את השלטון באפגניסטן חמש שנים קודם לכן, כי בכוונתם להשמיד שני פסלים אדירים של בודהא, מהמאה השישית לספירה, בטענה שהם נוגדים את האמונה האסלאמית.


פיצוץ פסלי הבודהא באפגניסטן ב-2001

הפסלים, שהתנשאו לגובה של 55 מ' ו-37 מ', נחצבו בתוך נישות במצוק אבן חול בעמק במיאן שבמרכז המדינה. למרות מחאות בינלאומיות וניסיונות להפוך את ההחלטה, הפסלים נהרסו ב-2001 בסדרה של פיצוצים יזומים (ראו בתמונה למעלה). למרות שהפסלים עצמם נהרסו, עדיין ניתן להבחין בקווי המתאר שלהם בנישות שבמצוק. שנתיים לאחר שנהרסו, אונסק"ו הכריזה על המקום בו ניצבו הפסלים כאתר מורשת לאומית, ובשנים לאחר נפילת שלטון הטליבאן נציגי הארגון אספו את שרידי הפסלים שנותרו והעבודות לשחזור הפסלים נמצאות בעיצומן.

לקריאה נוספת:

קללת הפרעונים: נקמת המומיה
קללת הפרעונים: נקמת המומיה
כל האמת על "קללת הפרעונים", שאפפה את אוצרות מלכי מצרים החנוטים בקבריהם: ממותם בטרם עת של חוקרים רבים במהלך גילוי הקברים, ועד לחיידקים קטלניים ופטרייה ארסית שהגנו על מנוחת הנצח של הפרעונים. קווים לדמותה של התעלומה הארכיאולוגית הכי מפורסמת בעולם


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.