תפריט עמוד

האיים המלאכותיים המיוחדים בעולם

תשכחו מהתמונה הפסטורלית של אי ירוק בלב ים, עם חול לבן, דקלים תמירים ושוניות אלמוגים. איים מעשה ידי אדם אמנם נוצרו למטרות פרקטיות, אבל הם יפים ומרתקים לא פחות. מאיים צפים בלב אגם בדרום אמריקה ועד אי זעיר שהוא חלק מגשר עצום בצפון אירופה - לפניכם כמה איים מלאכותיים מיוחדים במינם, שאל כל אחד מהם שווה להגיע במהלך טיול באזור

לצד איים טבעיים, ברחבי העולם קיימים גם איים מעשה ידי אדם שנבנו על מנת לייצר שטחי למגורים, אזורי מסחר או תעשייה, נמלי תעופה ועוד. למרות שנראה כאילו איים מלאכותיים הם המצאה מודרנית, למעשה יש כאלה הקיימים מזה אלפי שנים. לפניכם כמה איים יפים, מסקרנים ומיוחדים, שנבנו בים או בלב אגם, במקומות מרוחקים זה מזה, בהפרש של אלפי שנים ולמטרות שונות לגמרי. כל אחד מהאיים המופיעים כאן מהווה יעד מרתק לביקור במהלך טיול באזור.

פרו: האיים הצפים באגם טיטיקקה

אגם טיטיקקה (Titicaca), משני צדי הגבול בין פרו לבוליביה, הוא מקום מרתק מכמה בחינות. הוא נמצא ברכס האנדים, בגובה של יותר מ-3,800 מ', מה שהופך אותו לאחד האגמים הגבוהים בעולם. זהו האגם השני בגודלו בדרום אמריקה (אחרי אגם מאראקאיבו בוונצואלה), אבל מה שמייחד אותו אפילו יותר מגובהו ושטחו הם האיים המלאכותיים הצפים בו. האיים האלה, שנבנו בסביבות 800 לספירה על ידי בני האורו כדרך להתגונן מתקיפות של בני האינקה, עשויים מקנים מיובשים של צמח מקומי, הנראים כמו קש.

דיירת אחד האיים הצפים באגם טיטיקקה. האיים בנויים מקנים יבשים של צמח מקומי

דיירת אחד האיים הצפים באגם טיטיקקה. האיים בנויים מקנים יבשים של צמח מקומי | צילומים: שאטרסטוק

האיים באגם טיטיקקה הם מעין רפסודות ענקיות, בשטח של עשרות מטרים מרובעים כל אחת, שצפים על פני המים. כיוון שהשכבות התחתונות, השקועות במים, נרקבות, לאורך השנים תושביהם מתחזקים את האיים על ידי הוספת שכבות חדשות של קנים מיובשים. גם בתי המגורים, החפצים השונים, הסירות של בני השבט ועוד – כולם נבנים מאותם צמחים יבשים.

במחצית המאה הקודמת, כתוצאה מרעב באזור, רבים מבני השבט מתו או נטשו את האיים. כיום חיים עליהם צאצאים של בני האורו, השומרים על המסורת של אבותיהם אבל לא מתעלמים מהקדמה – וכך אפשר לראות באיים אנטנות של טלוויזיה ודוכנים לממכר מזכרות לתיירים, מקור פרנסה מרכזי של התושבים.

אי צף באגם טיטיקקה. לא רק האיים עצמם בנוים מקנים מיובשים, אלא גם המבנים שעלהם

אי צף באגם טיטיקקה. לא רק האיים עצמם בנוים מקנים מיובשים, אלא גם המבנים שעלהם

פנמה: האי בארו קולורדו

האי בארו קולורדו הוא לא אי מלאכותי קלאסי, שכן הוא לא נבנה על ידי בני האדם אלא נוצר כחלק מהעבודות ההנדסיות האדירות להקמת תעלת פנמה. סכר על הנהר צ'אגרס (Río Chagres) יצר את אגם גאטון (Gatun), אגם מלאכותי ענק – בזמנו הגדול בעולם, כיום השני בגודלו – שנועד לאפשר מעבר של אניות ולספק מים לתאי השייט גם בתקופות יבשות. המים כיסו את העמק, שהיה עשיר בצמחייה טרופית, ועד היום ניתן לראות גזעי עצים מבצבצים מתוך מי האגם. ראשי הגבעות שהיו באזור שהוצף הפכו לאיים באגם, הגדול שבהם הוא בארו קולרדו (Barro Colorado), המכוסה כולו בצמחייה צפופה.

היער הטרופי באי בארו קולורדו בפנמה נותר בתולי, ללא הפרעה אנושית

היער הטרופי באי בארו קולורדו בפנמה נותר בתולי, ללא הפרעה אנושית | צילום: Scott Ableman, flickr

האי משמש מקום מושבה של המחלקה הטרופית של מכון המחקר האמריקאי הסמית'סוניאן (STRI), המנהלת מזה עשרות שנים מחקרים הקשורים למערכות האקולוגיות של היער הטרופי בבארו קולורדו, שכן זוהי סביבה מבוקרת, נטולת השפעות של התיישבות אנושית. מטיילים הרוצים לבקר באי צריכים לתאם את הביקור עם ה-STRI, הסיור כולל שייט מהעיר גמבואה (Gamboa) אל האי ובחזרה, ביקור במוזיאון מקומי וטרק של כשעתיים עד שלוש שעות ביערות העשירים בבעלי חיים – קופים, פרפרים, מיני זוחלים, צפרדעים ססגוניות ומינים רבים של ציפורים.

במהלך סיור מודרך בבארו קולרדו פוגשים מינים רבים של בעלי חיים, בהם מכרסם הנקרא אגוטי

במהלך סיור מודרך בבארו קולרדו פוגשים מינים רבים של בעלי חיים, בהם מכרסם הנקרא אגוטי

מיאמי: איים במפרץ ביסקיין

שונים לגמרי הם האיים המלאכותיים במפרץ ביסקיין, המשקיפים על קו הרקיע המרשים של מיאמי. במפרץ יש כמה איים, בהם פאלם איילנד (Palm Island, "אי הדקלים") והיביסקוס איילנד (Hibiscus Island, "אי ההיביסקוס") , שנבנו בראשית שנות ה-20 מאדמה שנחפרה מקרקעית המפרץ. גודלם הצנוע, הצמחייה היפה, המים המקיפים אותם מכל עבר והמראה של גורדי השחקים של מיאמי, כל אלה הפכו את האיים לפיסת נדל"ן יוקרתית ונחשקת. בין הדיירים המפורסמים שגרו כאן לאורך השנים: אל קפונה, שגר בסוף חייו בפאלם איילנד בווילה בת 14 חדרי שינה, השחקן ניק נולטה, השדרנית והעיתונאית ברברה וולטרס והראפר בירד מן. מלבד הצצה על בתי העשירים, מומלץ לצאת לשייט במפרץ ביסקיין, חלק משמורת טבע ימית שבשטחה נמצאת אחת משוניות האלמוגים הגדולות בעולם.

פאלם איילנד ליד חופי מיאמי

פאלם איילנד (למעלה) והיביסקוס איילנד הסמוכים לחופי מיאמי

פאלם איילנד (למעלה) והיביסקוס איילנד הסמוכים לחופי מיאמי

פברהולם, דנמרק

האי המלאכותי הזעיר פברהולם (Peberholm) הוא הקטן ברשימה ולכאורה אין בו עניין רב, אבל ללבנו הוא יקר במיוחד, שכן הוא נבנה כחלק מגשר ארסונד, המחבר בין שוודיה לדנמרק ואשר כיכב בסדרת הטלוויזיה המופתית "הגשר". המעבר היבשתי שנבנה מעל ומתחת למפרץ ארסונד והמאפשר לעבור במכונית או ברכבת בין שתי המדינות, מורכב למעשה משלושה חלקים: מנהרה, גשר ואי מלאכותי, פברהולם, המהווה נקודת מעבר בין שניהם. את שמו, שפירושו "אי הפלפל", הוא קיבל בזכות שכנו למפרץ, אי טבעי הנקרא סלטהולם, "אי המלח". על פברהולם יש תחנת גבול ותמרור רכבת. מסיבות אקולוגיות, מבקרים אינם רשאים לשוטט בשטחו, מלבד לעבור בו כחלק מחציית המפרץ, ורק חוקרי סביבה וביולוגים מורשים להסתובב בו ברגל.

פברהולם, "אי הפלפל", מחבר בין המנרה התת ימית לגשר ארסונד

פברהולם, "אי הפלפל", מחבר בין המנרה התת ימית לגשר ארסונד | צילום: Nick D, cc by sa 4.0

נסיכות סילנד, התעלה האנגלית

כעשרה קילומטרים ממזרח לחופי אנגליה, בלב התעלה, נמצא האי המלאכותי המוזר מכולם. תושביו הבודדים הכריזו עליו כאל מדינה עצמאית, בשם נסיכות סילנד (Principality of Sealand), יש להם דגל (ראו תמונה למטה), המנון, מטבע, עיתון ואפילו בולי דואר, אלא שאין מדינה אחת בעולם המכירה בריבונותם.

ואלה תולדות נסיכות סילנד

המראה של הנסיכות הזעירה רחוק מלהיות מלבב: לא תראו פה אי ירוק ופורח, למעשה האי מורכב ממשטחי מתכת המורמים מעל פני המים בעזרת עמודים גדולים. המתקן, שהוקם במהלך מלחמת העולם השנייה, שימש בזמנו את חיילי הצי הבריטי. באמצע שנות החמישים הוא ננטש וכעשור מאוחר יותר בריטי בשם פאדי רוי בייטס הקים כאן תחנת רדיו פיראטית. ב-1967 בייטס הכריז על המתקן כעל מדינה עצמאית. השנים הבאות היו סוערות, כולל ניסיון הפיכה שנכשל, ואשר בעקבותיו הוקמה בגרמניה "ממשלת סילנד הגולה". כיום חיים בסילנד בסביבות 20 תושבים (המספר המדויק אינו ידוע), המושל שלהם הוא מייקל, בנו של רוי בייטס, שהיה נער מתבגר בזמן שאביו עבר להתגורר כאן עם משפחתו. על השאלה למה לגור במקום כל כך לא מושך מבחינה ויזואלית (ועם אינטרנט איטי להחריד) – רק לאנשי סילנד הפתרונים.

הדגל של נסיכות סילנד. למדינה הלא מוכרת יש גם המנון, מטבע ובולים

הדגל של נסיכות סילנד. למדינה הלא מוכרת יש גם המנון, מטבע ובולים

איים העולם ואיי הדקלים, דובאי

קשה לחשוב על מקום נוסף בעולם שבו הרעיון של איים מלאכותיים אומץ בחום כה רב מאשר באיחוד האמירויות, מול חופי דובאי. זה התחיל בראשית שנות האלפיים עם שלושת איי הדקלים, איים מלאכותיים שצורתם מזכירה עצי דקל (האי הראשון מבין השלושה, ג'ומרה, הוא היחיד שנראה ממש כמו דקל, האחרים הם בעלי צורות מופשטות יותר).

מול חופי דובאי: ג'ומרה, אחד משלושת איי הדקלים (משמאל) ואיי העולם | צילום: נאס"א

מול חופי דובאי: ג'ומרה, אחד משלושת איי הדקלים (משמאל) ואיי העולם | צילום: נאס"א

מטרת האיים האלה היתה להגדיל את קו החוף של העיר על מנת לספק מקומות מגורים אקסקלוסיביים ליד הים. אחרי איי הדקלים, הגיע שעתו של פרויקט שאפתני בהרבה: איי העולם. בארכיפלג המלאכותי, הצמוד לאיי הדקלים, נבנו לא פחות מ-300 איים מלאכותיים, שבמבט-על מזכירים (פחות או יותר) את מפת העולם. האיים יועדו לשימושים שונים, בשלב הראשון שווקו כמה איים פרטיים לקונים בודדים, בהמשך נמכרו וילות פרטיות ופרויקטי מגורים נוספים, השלב האחרון כולל אתרי נופש ואזורי מסחר.

מלון אטלנטיס ובתי מגורים על "הענפים" של האי ג'ומרה

מלון אטלנטיס ובתי מגורים על "הענפים" של אי הדקלים ג'ומרה | צילום: Dmitry Birin / Shutterstock.com

דג'ימה, יפן

היפנים מרבים להשתמש באיים מלאכותיים למטרות שונות, בין השאר כדי להקים עליהם נמלי תעופה או כדי להאריך את המסלולים בנמלי תעופה יבשתיים. כאלה הם, למשל, נמל התעופה טוקיו האנדה, נמל התעופה הבינלאומי של קנסאי, הסמוך לאוסקה, ונמל התעופה של קובה (Kobe) – שכולם בנויים על איים מלאכותיים. האי המלאכותי דג'ימה (Desjima) שונה מאלה. הוא הוקם בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-17 מול חופי העיר נגסקי, בתחילה כמקום מגורים לסוחרים פורטוגליים, ולאחר שאלו גורשו מיפן ב-1638, האי הפך לתחנת סחר הולנדית. הסוחרים ההולנדיים לא הורשו להיכנס לשטחה של יפן, ולמרות שהאי היה מחובר לנגסקי בגשר, שומרים ניצבו בשני קצותיו כדי להבטיח שההולנדים, שהתגוררו על האי, לא יעלו ליבשה.

ציור יפני המראה סוחרים הולנדיים על האי דג'ימה

ציור יפני המראה סוחרים הולנדיים על האי דג'ימה

במשך 200 שנה סוחרים הולנדים שהו על האי, עד שתחנת הסחר נסגרה ב-1857, ורק אז הורשו ההולנדים להתגורר בנגסקי עצמה. אחרי שלא היתה יותר סיבה לשמור על בידודו של האי, נוספה סביבו אדמה שיובשה עד שהאי התחבר ליבשה, ולמעשה הוא הפך להיות חלק מהעיר נגסקי. כיום הבתים המקוריים שהיו בדג'ימה נמצאים בתהליך של שימור ושחזור, והתכנית לטווח רחוק היא להקיף את האי במים ולהחזירו למצבו המקורי.

בתיהם של הסוחרים ההולנדיים בדג'ימה, כיום חלק מהעיר נגסקי

בתיהם של הסוחרים ההולנדיים בדג'ימה, כיום חלק מהעיר נגסקי

סונגדו, דרום קוריאה

סונגדו, או בשמה המלא מחוז העסקים הבינלאומי של סונגדו (‏Songdo International Business District), היא עיר חדשה, שתוכננה כעיר חכמה ואקולוגית. בין השאר, יש בה מערכת פנאומטית לשינוע אשפה, דבר מייתר את השימוש במשאיות אשפה, תחנות עגינה רבות למכוניות חשמליות, בניינים חכמים המאפשרים לדיירים לתקשר ולהפעיל מרחוק את המערכות השונות בבתיהם ועוד.

סונגדו, בחוף המערבי של דרום קוריאה, תוכננה כעיר חכמה ואקולוגית

סונגדו, בחוף המערבי של דרום קוריאה, תוכננה כעיר חכמה ואקולוגית | צילום: PKphotograph / Shutterstock.com

סונגדו נבנתה על אדמה שיובשה במפרץ אינצ'ון, במערב דרום קוריאה, כ-30 ק"מ מדרום לבירה סיאול, והיא מחוברת בגשר לנמל התעופה הבינלאומי אינצ'ון, הגדול ביותר בקוריאה ואחד מנמלי התעופה הטובים בעולם. לצד גורדי שחקים, העיר מתהדרת בפארק שנבנה כחיקוי לסנטרל פארק הניו יורקי ובתעלות המזכירות את תעלות ונציה.

בתמונה הפותחת: תקריב של אחד מאיים הדקלים מול חופי דובאי
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.