תפריט עמוד

האוונגלים ופוטנציאל התיירות הענק

הזרם האוונגלי בנצרות התרחב מאוד בשנים האחרונות. בית הספר לתיירות של אוניברסיטת חיפה פתח קורס חדש למורי דרך בהתמחות בקהל האוונגלי. זו הזדמנות להכיר את הזרם הזה המונה בעולם מאות מליוני מאמינים. מה ההבדל בין אוונגליסטי ואוונגלי, מהו החיבור שלהם לישראל ואיך מדברים באוונגלית. ראיון עם עומר אשל

ראיון עם עומר אשל – בי"ס לתיירות אוני' חיפה בשיתוף טללים

מיהם האוונגלים ומה החיבור שלהם לישראל?

האוונגלים הם זרם בנצרות הפרוטסטנטית. יש הבדל גדול בין אוונגלים לאוונגליסטים, האוונגלים הם מאמינים המקדשים את התנ"ך במלואו, מבראשית ועד לחזון ההתגלות, בהבנה היא שזה אותו ספר. כלומר אי אפשר להבין את הברית החדשה בלי שתשלוט לחלוטין בברית הישנה. בתוך הזרמים האלה של האוונגלים יש המון תתי זרמים ששונים אחד מהשני בהבנות של הטקסט המקראי, ובדגשים שונים אם זה UPCI שם הדגש יותר טכני, ועד לתנועות כמו נזארין שם הדגש יותר על משפחתיות ועל קהילתיות וכו'. כלומר עולם שלם. וכאשר בודקים מה החיבור שלהם ובמה הם מעניינים אותנו, בגלל שהתנ"ך מבחינתם הוא אותו תנ"ך, וכל מה שכתוב שם זה אמת לאמיתה ודברי אלוהים חיים (בכל הזרמים האוונגלים), סיור בארץ הקודש הוא דבר מאוד חשוב, בדגש על סיור לימודי  ולא צליינות.

אנא חדד את ההבדל בין האוונגלים והאוונגליסטים…

אתה לא יכול להיות אוונגליסט ולא להיות אוונגלי, אבל אתה יכול להיות אוונגלי ולא להיות אוונגליסט. אווגליסט הוא אדם שפועל באופן יזום להבאת מלכות השמים. למשל מסיונר שמגיע לאפריקה בשם ישוע כדי לעזור לאנשים באפריקה. אוונגלי הוא לא אוונגליסט, אלא אדם ששייך לזרם האוונגלי.

אגב, גם אצל הקתולים יש אוונגליסטים! כי זה הפועל. לקבל את סמכות השמים. המסיונרים הקתולים, הם אוונגליטיסים באופיים. אבל לא אוונגלים. חשוב להבין את ההבדל.

מהי הסיבה להצלחה הגדולה של התנועה, במיוחד בארה"ב, דרום אמריקה ואפריקה בשנים האחרונות

אפשר להגיד היום בצורה די ברורה שהתנועה האוונגלית היא התנועה הדתית הגדלה ביותר בעולם. הסיבה היא שהתפיסה האוונגלית אומרת שאין צורך במתווך בין אדם לאלוהים. הוא לא קיים. לא צריך כומר, לא רבי ולא קאדי, אף אחד. הדבר מבוסס על ספר שופטים א' פרק 16, כאשר שמואל הולך להמליך את דויד, ובעצם הולך להמליך את האח של דויד. ואלוהים אומר לשמואל: אדם נראה לעיניים ואלוהים נראה ללבב. התפיסה האוונגלית אומרת שאנחנו לא צריכים את כל הטקסיות הזו מסביב כדי לדבר עם אלוהים. אתה רוצה לדבר עם אלוהים – דבר איתו, אין צורך בסידור תפילה, או קנוניזציה קתולית או יוונית אורתודוקסית. להסברת הסיבה שהזרם הזה גדל במהירות כל כך גדולה אשתמש בהקבלה מתחום הספורט: המשחק הנפוץ ביותר על פני כדור הארץ הוא כדורגל, מהסיבה המאוד פשוטה שאתה צריך רק כדור, או אצטרובל וארבע אבנים. זה הכל. אותו הדבר אצל האוונגלים. כדי להיות שייך אתה לא צריך הרבה. אתה צריך את האמונה בפנים ובזה זה נגמר.

אלפי מאמינים חוגגים לישו במרכז ריו דה ז'ניירו

אלפי מאמינים חוגגים לישו במרכז ריו דה ז'ניירו

איך קרה שהאוונגלים או רובם הפכו להיות "ציונים" בעוד שזרמים אחרים בנצרות חשו איבה כלפי היהודים?

לא מדוייק שכל האוונגלים אוהבי ציון. זו אחת הסיבות לקורס הזה, כשהייתי קונסול בשיקגו למדתי את זה טוב: האוונגלים מתחלקים לשני זרמים עיקריים. אחד נקרא ריפלייסמנט תיאולוג'י, והשני רגולר. הראשון הוא 30% וזה לא צחוק. הם טוענים שכאשר ישו נצלב, בעצם נוצרה לנו ברית חדשה, ובני ישראל זו הכנסיה. כלומר היהודים גמרו את תפקידם עלי אדמות. אנחנו הבאנו את ישו ואת התנ"ך, ובזאת נגמרה הברית עם אברהם. האנשים האלה הם גדולי האנטישמים, והם אוונגלים. לעומתם יש את התיאולוגיה הרגילה, שכיום היא הרוב, 60-65%, המצדדים בתאוריית ההמשכיות ולא ההחלפה.

מהו פוטנציאל התיירות האוונגלית?

בגלל שהזרם הזה גדל בכזה ציר אקספוננציאלי, קיים מלאי בלתי נדלה של תיירים פוטנציאלים לישראל. כמות התיירים האוונגלים שמגיעה לישראל היא פרומיל ממה שבאמת אפשר להביא. מדובר על נתח עצום

תיירים מהפיליפינים חוגגים בירושלים

תיירים נוצרים מהפיליפינים חוגגים בירושלים

מהם האתרים החשובים לתיירות אוונגלית

נושא חשוב מאוד. כל מה שקשור לאגן הכנרת, בדגש גדול על אתרים ארכיאולוגיים, ולא הכנסיות. אחדד: קבוצה אוונגלית תעדיף להגיע לכפר נחום ולשהות הרבה מאוד זמן בבית הכנסת וליד הבית של סנט פטרוס ולא לעלות לכנסיה הקתולית. הם יעדיפו לשבת על שפת האגם.

חשוב להם לצרוך אתרים מסוג A. לפי שיטה שפיתחתי, יש 3 סוגים של אתרים – A,B,C.  ב-A – אתרים מוחשיים עם חפירה ארכיאולוגית כמו עיר דויד, B – ביג טרדישן, מסורת ארוכה אבל בלי הוכחה של 100%, כדוגמת הבית של פטרוס, ו-C אלה מסורות כלליות, לדוגמה הר האושר. אין שום הוכחה למיקום. הקהל האוונגלי יצרוך תמיד אתרי A, ומעט אתרי B. באתרי C הוא בכלל לא יתעניין.

האם המדינה עושה מספיק למשיכת תיירות אוונגלית, שנראה שהפוטנציאל שלה גדול מאוד

אני מכיר מקרוב ולעומק את המאמצים של משרד התיירות. זה מאוד תלוי הנהגה ותלוי נציגות. יכולה להיות נציגות עם קונסול מחובר לקהל האוונגלי ואז מין הסתם הפעילות תהיה מופנית לקהל הזה. אין הוראה מלמעלה שמתווה כיוון מדוייק בנושא הזה. אבל בהחלט המדינה ניסתה. למשל אני יודע על קמפיין דרך משרד פרסום אוונגלי שהביא כניסות רבות לאתר שלהם. כנראה שכשהולכים לכיוון הזה זה מצליח. אבל למשרד התיירות, בגלל יחסים פוליטיים די מובנים, קשה ללכת בצורה ממוקדת לקהל הזה, כי מצד אחד הוא נחשב "מסיונרי", ומצד שני לא כל אזור הוא לגמרי אוונגלי, למשל בניו יורק קידום כזה לא יגיע רחוק, ובאטלנטה ההפך – קידום תיירות לא אוונגלי גם הוא לא יגיע רחוק.

בזמנו היה כינוי לנציגות בשיקגו, קראו לה "מכה של משרד התיירות". סוכנים רבים היו עולים לרגל לשיקגו כדי להבין איך "לדבר אוונגלית". ואמרתי להם שזה לא עניין של לדבר אוונגלית. זה לדעת להסביר ממצאים ארכיאולוגיים בראי התנ"ך. ואתה צריך להכיר את זה אין פה טריקים. צריך ללמוד ולהבין וזה שאתה מכיר את ההיסטוריה של המקום לא תמיד יעזור. למשל בתל מגידו, הרבה מורי דרך מזילים דמעה על החומה מהתקופה הכלכוליתית שאוניברסיטת שיקגו ברשעותה הורידה אותה… זה לא מעניין אותם. שמעתי גם מורי דרך רוצים לתת הרבה מהידע שלהם, ולפעמים הם שוכחים מי הקהל שעומד מולם. אחת הבעיות היא שאנחנו המדריכים הישראלים הרבה פעמים רוצים לחבק את השונה, את הסברה האחרת. למשל בחרבת קיאפה בשפלה,  אומנם פרופ' פינקלשטיין לא הסכים שזה אתר של מלכות דויד. אבל הקהל שלך לא צורך את פינקלשטיין, אלא את האוניברסיטה העברית. אחד הדברים שאנחנו מחדדים בקורס הזה הוא להזכיר למורי הדרך שאנחנו מספרי סיפורים, ולא סגל אקדמי.

הייתי פעם בהרצאה מול מורי דרך, ואמר לי אחד מהם: אבל יש טענה שאומרת כך וכך. אמרתי לו שיתכן שהוא צודק במאה אחוז ואני טועה במאה אחוז, ויתכן גם ההפך. אבל לא אתה ולא אני חיינו בתקופה הזו. בוא נשאיר את זה בגדר השערות. אבל מה אתה רוצה לספר לקהל הזה. למשל מול הר הבית, עומדת קבוצה אוונגלית ואומרים להם שכאן היתה עקדת יצחק או ישמעאל. זה כנראה נכון אבל מול אוונגלים אתה תפוטר מייד. הקורס אמור לתת בעיקר כלים על איך לדבר עם אוונגלים,  על ידי שימושים בטקסט המקראי ובממצאים בשטח. זה עיקר הקורס.

כמה בני אדם בעולם משתייכים לתנועה (המספרים במקורות נעים בין 270-700 מליון)

זה הרבה עניין של הגדרה, ותלוי את מי שואלים. מדינות כמו סין מדווחות על 200 מליון אוונגלים. אני חושב שיש שם ב-70 מיליון אבל אי אפשר לדעת בדיוק. או קולומביה למשל, שהיתה קתולית, היום כנראה 51%  ממנה אוונגלים.

משהו לסיום?

יש אור בקצה המנהרה. כולנו עכשיו בקלחת של הקורונה, אבל ברגע שהיא תיגמר, אני חושב שהאוונגלים יחזרו לכאן בהמוניהם. יש למה לצפות!

קורס מורי דרך בהתמחות בקבוצות אוונגליות

——–
עומר אשל – דור רביעי במרחביה – בן למשפחה חלוצית, גר בעמק האלה, שימש 4 שנים קונסול התיירות של ישראל בשיקגו, ניהל מספר אתרים של רשות הטבע והגנים; בוגר האוני' העברית ומתמחה בנצרות, בעיקר אוונגלית, הקים מרכז התנ"ך בשיתוף עם טללים – The bible comes to life.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.