תפריט עמוד

דרקונים: מפלצת יורקת אש או סמל להרמוניה?

"אש ניתכה מנחירי הדרקון. למשך זמן מה חג גבוה מעליהם בהאירו את כל האגם. בטאטוא אחד של זנבו קרס, נפל הבית הגדול". כך מתאר ג'.ר.ר טולקין את אחד הדרקונים בספרו "ההוביט". בסדרת ספרי הארי פוטר מתארת ג'יי.קיי. רולינג כיצד נלחם הארי הצעיר בדרקון אימתני בעל שיניים חדות, אשר מנסה למנוע ממנו להגיע לביצת זהב. אלה רק שתיים מתוך שלל דוגמאות לאופן שבו נתפשים דרקונים בתרבות המערבית – כמפלצות אכזריות יורקות אש.

לעומת זאת בסין ובמזרח בכלל הדרקון נחשב ליצור המסמל הרמוניה ואחראי על הורדת גשמי ברכה, והוא גם הסמל הלאומי הסיני. לאחרונה פרץ במדינה ויכוח סוער, לאחר שכמה פרופסורים טענו כי התכונות השליליות שדבקו בדרקונים פוגעות בתדמית של סין במערב, וחלקם אף הציעו לאמץ סמל לאומי חדש. אחד הפרופסורים טען כי החזיר הוא מועמד טוב, מאחר והוא נחשב בסין לחיה חכמה ואמיצה. אך רעיון זה עלול לפגוע ברבים, בעיקר בקרב האוכלוסייה המוסלמית הגדולה בסין, הרואה בחזיר חיה טמאה.
הואנג ז'י, פרופסור מאוניברסיטת "איסט צ'יינה נורמל", אמר בראיון טלפוני לאי-פי כי ראה "כמה כלי תקשורת מערביים משתמשים במלה 'דרקון' כדי לתאר טרוריסטים". הוא הציע להחליף זאת ב-"לונג" (Loong), המלה הסינית לתיאור היצור המיתולוגי, כאשר מדובר בדרקונים הסיניים. "זה רעיון טוב להפריד בין דמות הדרקון המערבי לבין הלונג הסיני", הוסיף ז'י, שאף מסביר את ההבדלים בין שני היצורים.
אולם מרבית הציבור הסיני מתנגד להמלצות הפרופסורים. סקר שערך אתר אינטרנט בסין קבע כי תשעים אחוזים מהציבור תומכים בהשארת הדרקון כסמל הלאומי, חרף הקונוטציות השליליות במערב.
עם זאת, בכדי להרגיע את הרוחות לקראת האולימפיאדה שתתקיים בבייג'ינג ב-2008 ולא לקחת סיכונים מיותרים, החליטה ממשלת סין שלא לכלול את הדרקון בקמע האולימפי. במקומו יופיעו חיות שנחשבות ידידותיות יותר כמו פנדה, דג, אנטילופה וסנונית. אחד הגולשים באתר Sina.com כתב בציניות כי "אמנם המלה פנדה מצלצלת יפה, אבל כדאי להיזהר ממערביים שיבלבלו זאת עם 'פראדה'".

הדרקון הסיני – אחראי על הורדת גשם ומביא מזל טוב | צילום: באדיבות אתר www.loong.us

הדרקון בו נלחם הארי פוטר. במערב נתפש הדרקון כיצור אכזרי וחסר רחמים

במערב סבלו דרקונים מתדמית שלילית כבר במיתולוגיה היוונית, בה הם מוצגים כשליחי כוחות האופל והרשע, אשר מטילים את אימתם לכל עבר. בימי הביניים רתמו נציגי הכנסייה הקתולית את דמותו המאיימת של הדרקון כדי להרתיע מאמינים מלכפור בדת. הלוע של הדרקון הומשל לשערי הגיהנום, וכל המפר את צווי הכנסייה היה צפוי להיאכל בו.

"בתרבות המערבית יש לדרקון ערך תרבותי נמוך, אבל בסין מדובר בסמל רוחני ותרבותי שמייצג שגשוג ומזל טוב", אומר פנג ג'ין, ראש "מרכז המחקר הסיני לתרבות הדרקונים ועוף החול". הסינים גם מכנים את עצמם באופן מסורתי "בני הדרקון" ומיליוני תושבים מוסיפים את המלה "לונג" לשם משפחתם.

הדרקון השתרש באמנות ובארכיטקטורה הסינית כיצור הרמוני, אשר מהווה

הדרקון הסיני לונג, סמל לשגשוג ולמזל טוב, מככב בסין אפילו על חפיסות סיגריות | צילום: באדיבות אתר www.loong.us

את אחד מ-12 המזלות בלוח השנה הסיני, וריקודי דרקונים פופולריים מאוד בפסטיבלים ובחגיגות. הסינים רואים בדרקון  יצור עדין שאינו יורק אש ואין לו כנפיים, אף שהוא מסוגל לעוף. לפי המסורת הסינית הדרקון מורכב למעשה מחלקים של תשעה יצורים אחרים, כולל עיניים של ארנבת, אוזניים של פרה, ראש של סוס או של גמל וגוף של נחש.

לדברי ד"ר גדעון שלח, ראש החוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטה העברית ומומחה לסין, ההצעה לבטל את סמל הדרקון היא חסרת סיכוי ובלתי מציאותית. "זה צעד מאוד קיצוני ואני לא מאמין שמישהו באמת יכול לעשות את זה בסין", אומר שלח, "זה כנראה יותר רצון ללכת לקראת המערב, ולהראות פתיחות מסוימת. זה לא משהו שיש לו באמת סיכוי בסין. בסין יש כמה חיות מיתולוגיות שהן בתפישה הסינית יצורים חיוביים, שמופיעים בהקשרים רבים. הדרקון הוא סמל מסורתי שמופיע באמנות ובאתרים רבים בסין במשך אלפי שנים. כחיה שמקשרת בין השמים לאדמה. הוא סמל כה דומיננטי שקשה להניח שייעלם. זה לא שאפשר לבטל אותו. יכול להיות שזה קצת סערה בכוס מים ולא בטוח שצריך להתייחס אליה ברצינות".

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני
נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג ...

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...