תפריט עמוד

דרכים חדשות באפריקה

במשך שנים של הזנחה ודעיכה נעלמו חלקים גדולים מרשת הרכבות במדינות אפריקה. גם רשת הכבישים הדרדרה למצב מחפיר. יוזמה חדשה אמורה לשקם את רשת התחבורה בשמונה מדינות בדרום היבשת.

בריטניה הודיעה השבוע על הצטרפותה ליוזמה לה שותפות כמה ממדינות אירופה והבנק העולמי. במסגרת יוזמה זו יושקעו בעשור הקרוב מיליארד דולר ברשת התחבורה של שמונה מדינות בדרום יבשת אפריקה. על פי התוכנית ייבנו בתקופה זו 8,500 קילומטרים של כבישים חדשים וכ-500 קילומטרים של מסילות ברזל. כמו כן ישופרו תחנות הגבול בין המדינות בדרום היבשת, מה שיאפשר חציה נוחה ומהירה יותר של הגבולות ושיפור הסחר בין המדינות.
מטרת הפרויקט להאיץ את הסחר בין מדינות דרום אפריקה, לזרז את זמני העברת הסחורות והנוסעים בין המדינות ואת זמני הנסיעה על משאיות שחוצות את הגבולות. כיום נאלצות משאיות רבות להמתין במשך ימים במעברי הגבול בגלל סרבול טכני ובירוקרטי. עיכובים אלה עולים כסף רב ומפחיתים במידה משמעותית את הסחר.
מומחי תעבורה אומרים שיוזמת הפיתוח הנוכחית היא הגדולה ביותר באפריקה מאז שנסללו בה הדרכים המרכזיות ומסילות הברזל בתקופה הקולוניאלית. אחת הסיבות ליוזמה האירופית בה משתתפת בריטניה היא יוזמה סינית משמעותית בתחומי הבנייה והתחבורה באפריקה. החשש האירופי הוא שההשקעות הסיניות ידחקו את רגליהם של האירופים ממדינות בהן היתה להם השפעה כלכלית גדולה ונכסים במשך מאתיים שנים.
המדינות האפריקאיות שייהנו מן היוזמה הן: זמביה, זימבבווה, בוטסוואנה, מאלאווי, טנזניה, דרום אפריקה, מוזמביק והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. כולן מלבד השתיים האחרונות היו בעבר מושבות בריטיות.
ההוכחה לחשיבות של פרויקט התחבורה מופיעה בנתונים הבאים: החלק היחסי של אפריקה בסחר העולמי ירד משישה אחוזים בשנת 1960 לשני אחוזים בלבד בשנת 2002. העלות הגבוהה של הוצאות התחבורה היא מרכיב מרכזי בנסיגה הזו.
המדינות להן אין מוצא לים כזמביה, מאלאווי, והרפובליקה של קונגו משלמות עלויות תחבורה גבוהות בחמישים אחוזים מאלה של המדינות ששוכנות על החוף. כתוצאה מכך הסחר שלהן עומד על כמעט כמחצית מערך הסחר של מדינות החוף.
מדינות רבות באפריקה שירשו לפני כחמישים שנים רשת תחבורה וכבישים במצב סביר לא טיפלו בהן או טיפחו אותן והזנחה זו גרמה להיעלמה של חלק מרשת הכבישים ומסילות הברזל. בחלק מן המקומות נעלמה רשת הכבישים תחת מעטה יער הגשם המתפשט או התפרקה בשל חוסר טיפול ותחזוקה. נסיעה של כמאה קילומטרים מקינשאסה בירת קונגו עלולה להימשך יום כשמונה שעות.
בקונגו, מדינה עצומה בגודלה (פי עשר מבריטניה) יש כיום רק 2,000 קילומטרים של דרכים מחופות אספלט. כאשר זכתה המדינה לעצמאות בשנות השישים היו בה כבישים שאורכם הכולל גדול פי עשרה מנתון זה.
תשתית הכבישים במוזמביק נהרסה במהלך מלחמת אזרחים ארוכה וממושכת. קו הרכבת המפורסם מבנגוולה שחצה את אנגולה לכל אורכה פורק ונעלם במהלך מלחמת האזרחים. במדינות כטנזניה או דרום אפריקה מצב קצת יותר טוב.
פרויקט הפיתוח הנוכחי יתמקד בסלילת כבישים מדרכי הסחר הפנים יבשתיות לנמלים בטנזניה, במוזמביק, ובדרום אפריקה.
קו רכבת שכבר שוקם הוא הקו מדרבן בדרום אפריקה, דרך זימבבווה לזמביה ולמפלי ויקטוריה. מאמץ עצום הושקע בשיקום זה ובתאום בין שלושת חברות הרכבות של המדינות המשתתפות, אבל התוצאה משנה את התמונה באזור לחלוטין. רכבת משא חוצה כיום את המרחק בשלושה ימים בעוד שלפני שיקום הקו נמשכה הנסיעה כחודש.

בשליחות מסע אחר אל הוודו בבנין, אפריקה (כתבת וידיאו)

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.