תפריט עמוד

גרנולה: הגרגרים שמאריכים את החיים

מסתבר שאמריקה הביאה לנו לא רק את מקדונלד'ס אלא גם את הגרנולה. מאכל הבריאות הזה זוכה עכשיו לפופולריות אדירה ומסתבר שהוא נושא על בו גם סיפור יצירה סבוך. ויש גם מתכון לייצור ביתי

חלק מרכזי מאורח חיים נכון הוא תזונה נכונה. אחד המאכלים המככבים על מדפי הבריאות הוא ה"גרנולה". להמצאה האהובה והחשובה הזאת אחראי ד"ר סילווסטר גראהם – רופא ותזונאי, שחי בפנסילווניה, ארצות הברית, באמצע המאה ה- 19. גראהם היה צמחוני והטיף לכך בכל הזדמנות עד כדי כך שבאותה תקופה היו אנשים שקראו לצמחונות "גראהמיזם". הוא הטיף להימנע מאכילת בשר, התנגד לשתיית אלכוהול, עישון טבק, שתיית קפה, תה ואכילת לחם לבן. לעומת זאת עודד במרץ אפייה ביתית של לחם מחיטה מלאה שגם לו הדביקו את השם – קמח "גראהם". מכאן הדרך היתה קצרה לקרקר "גראהם", רקיק מתוק במקצת העשוי מקמח "גראהם".

קצת יותר מאוחר, בשנות השישים של המאה ה- 19, נסחפה ניו יורק בטרנד חדש – ספא והידרותרפיה. במקומות כאלה אדם נעשה רעב. התעוררה בעיה. מדובר הרי בטיפולים "בריאותיים" וסנדוויץ עם נקניק מהבית, בהחלט אינו במקום. מודע לעניין פיתח אחד מכוהני הבריאות של אותם ימים, אחד בשם ד"ר ג'קסון, מאכל פלאים שנקרא – גרנוּלה – הגרנוּלה היתה עשויה כמובן מקמח גראהם שנאפה עד שהתייבש, נשבר ונאפה שוב ושוב. לא עבר הרבה זמן וד"ר אחר בשם קלוג, גם הוא צמחוני ומטיף נלהב לאכילה בריאה, ערך נסיונות והמציא מאכל מיוחד לארוחת בוקר, עשוי מדגנים מלאים, אפויים וכתושים. הוא קרא למאכל – גרנוֹלה. ד"ר ג'קסון מאוד לא אהב את זה ותבע אותו. המוצר ממילא לא זכה להצלחה אבל אין מה לדאוג לד"ר קלוג, כי כמה שנים אחר כך הוא המציא את הקורן פלקס. בשנות השישים של המאה העשרים, כשההיפים העירו מחדש את אופנת הבריאות, נזכר מישהו בגרנוֹלה ומאז מדובר במזון חובה לכל בעל תודעה בריאותית. אפשר כמובן לקנות גרנולה בחנויות אבל התייחסות רצינית למזון שנכנס אליכם לגוף תדרוש מכם להיכנס למטבח. מומלץ ויש אומרים אפילו חשוב, לרקוח את הגרנולה שלכם בעצמכם. לדעת רבים הטעם שאנחנו אוהבים הוא למעשה הטעם שהגוף שלנו דורש כדי לתפקד בצורה הטובה ביותר.

ככה עושים גרנולה –
קנו חיטה דחוסה – קווקר, גרעיני חמניה, שומשום, קוקוס, צימוקים, תמרים ועוד כהנה וכהנה מטעמים. צרו תערובת של 2/3 חיטה דחוסה- קווקר ו- 1/3 כל הגרגרים, צימוקים, תמרים, אגושים, שקדים בננות מיובשות. הוסיפו לתערובת 1/2 כוס דבש או סילן, 1/2 כוס מים ו-3 כפות שמן. ערבבו את כל התערובת היטב וחממו בתנור בחום איטי של כ- 100-130 מעלות. מדי פעם ערבבו הכל כדי שיתייבש טוב טוב. אחרי כחצי שעה, כשהכל התייבש והתקרר, הוציאו את הגרנולה ואכסנו בצינצנות זכוכית סגורות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.