תפריט עמוד

גרינלנד – נאסא מחפשת אחר ברווזי הגומי

אחד הניסויים הכי מוזרים של נאסא עדיין לא הניב פירות, אבל מעורר סקרנות עצומה. חוקרי סוכנות החלל מחפשים עכשיו אחר 90 ברווזי גומי שהוצנחו למעמקי הקרחון בגרינלנד. המקום והעיתוי בו יתגלו הברווזים יעיד על קצב ואופן תנועת הקרחון וכן על תהליך ההמסה. 100 דולר הובטחו לראשון שיביא ברווז

קל לעיתים לבקר את הפעולות המוזרות שסוכנות החלל האמריקאית נאסא עושה, אבל הפעם מדובר במחקר מקורי במיוחד ומעורר השתאות. קריאה פומבית של סוכנות החלל שהופנתה לדייגים, ספנים וחובבי שיט בצפון האוקיינוס האטלנטי משכה תשומת לב למחקר המפתיע. הספנים נקראו לגלות עירנות ולדווח לנאסא במקרה שראו ברווז גומי צהוב צף בלב ים. פרס הובטח למוצא הישר והערני. כדי להסיר ספק כדאי להבהיר שמדובר בברווזי גומי צהובים, פשוטים וחסרי תחכום, בדיוק מן הסוג שחובבי אמבטיות נוהגים להשתעשע עימם.
סוכנות החלל האמריקנית מחפשת אחר 90 ברווזי גומי צהובים. אלה הוטלו בתחילת אוקטובר 2008 לבורות עמוקים בקרח של גרינלנד כדי לעקוב אחר הדרכים שבהם נמסה כיפת הקרח הצפונית.
המדענים הטילו את הברווזים לתוך בורות עגולים שנקראים "מולינס" בקרחון יאקובסהאבן, לאורך החוף המערבי של גרינלנד. תקוות החוקרים היא שהברווזים ימצאו את דרכם לתעלות שנבקעות בתחתית כיפת הקרח ומשם יזרמו יחד עם המים הנמסים אל האוקיינוס.
"עדיין לא שמענו מהם" אמר אלברטו בהאר, מומחה הרובוטיקה של נאסא בראיון לביביסי.
ניסוי נוסף, במהלכו הוטל למעמקי הקרח רובוט בגודל כדורגל שצויד במכשיר איכון לווייני GPS נרה בעייתי גם הוא. בהאר הבהיר שצוותו עדיין לא קלט איתות כלשהו מן הרובוט המתוחכם ומכאן הוא מניח שהמכשיר נתקע היכנשהו מתחת לקרח.
מטרת הניסויים לבחון את תנועת הקרחונים. ההנחה היא שהקרחונים האיצו בשנים האחרונות את תנועתם. ההנחה של החוקרים היא שהמים הנמסים מקלים מאוד על תנועת הקרחונים ומכאן נובעת התנועה המהירה. המים בקרקעית הקרחון משמשים כשמן שעליו נע גוף הענק.
מחיר כל ברווז אמנם רק שני דולר אבל נאסא מציעה עכשיו מאה דולר לראשון שביא אחד מתשעים הברווזים שהוטלו אל הקרח. על בטן הגומי הצהובה של כל ברווז הוטבעה כתובת אימייל ולצידה המלה "פרס" בשלוש שפות, אחת מהן – אינואיט – שפת התושבים הילידיים של האזור.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.