תפריט עמוד

מעבר לשאלה לגבי מידת הצדק או הצורך שיש באחזקת בעלי חיים בכלובים, נדמה לכאורה שאין כבר מקום לגן חיות גדול בלב עיר גדולה. הקרקע העירונית יקרה; גן החיות עלול להדיף ריח שאינו משמח את השכנים; מוסד כזה דורש תנאים סניטריים, אחסון מזון בכמויות גדולות ועוד אינספור סיבות להעברתו מחוץ לעיר.

קשה קצת להאמין שבלב תל אביב, כמה עשרות מטרים מכיכר רבין ובניין העירייה, במקום בו ניצב עכשיו "גן העיר", פעל עד סוף שנות השישים גן חיות. מה שנשמע לא הגיוני בתל אביב הוא חלק בלתי נפרד מן הבילוי והביקור העירוני בלונדון, בברלין, בברונקס בניו יורק, בבודפשט, בפריז, בפראג, בברצלונה ובערים רבות אחרות. בלשכות התיירות בברלין ובפראג אפילו מונים את הביקור בגן החיות בראש רשימת הפעילויות שכדאי לעשות בעיר במהלך ביקור עם ילדים.

כל גני החיות העירוניים הגדולים משמשים כיום גם כמוסד מחקרי וכגרעין רבייה, שמונע הכחדת מינים נדירים מן העולם (גן החיות התנ"כי בירושלים הוא חוליה חשובה ברשת עולמית של גרעיני רבייה בגני חיות). החשיבות של הפעילויות האלה רבה, אבל בראש ובראשונה גן חיות הוא מקום בילוי משפחתי. מפלט ירוק ובועה נפרדת מההמולה בעיר.

גני החיות הגדולים באירופה ובארצות הברית הוקמו בתקופה אחרת. הוותיקים בהם הוקמו במאה ה-19, כאשר "יבוא" מסיבי של בעלי חיים, נכסים ארכיאולוגיים ויצירות אמנות מרחבי העולם אל ערי הבירה של המעצמות הקולוניאליסטיות נתפס כפעילות לגיטימית. כך הובאו יונקים ועופות מאסיה, מאפריקה ומארצות אמריקה הדרומית ושוכנו, לא תמיד בתנאים הטובים ביותר, בגני החיות העירוניים.

המבנים שבהם שוכנו החיות נשאו, בשילוב של אדריכלות יצירתית וקולוניאליזם, את האופי של ארצות המוצא. כך למשל אפשר לראות עדיין בברלין ובבודפשט פילים שמתגוררים במין פגודה מוזרה, זברות שמשוטטות ליד מבנה שנראה כמסגד מוסלמי, או צבאים ששוכנו במבנה שמזכיר בעיקר את ארמון האלהמברה בדרום ספרד. המישמש המוזר הזה מעניק לכמה מן הגנים האלה את הקסם הנוכחי שלהם.

בשנים האחרונות חל שינוי ברבים מהגנים, ואת הכלובים המסורתיים מחליפים אזורי מחיה נרחבים יותר, ללא גדרות, כאשר חפיר או תעלת מים מפרידה בין החיות לבין המבקרים. באזורים אלה מנהלים בעלי החיים אורח חיים דומה ככל האפשר לזה שניהלו אבותיהם בסביבה הטבעית.

גן החיות של סן דייגו
זהו כנראה גן החיות המפורסם ביותר בעולם, ולא במקרה. הגן משתרע על שטח עצום ומכיל מגוון רחב של בעלי חיים: בגן שוכנים כ-4,000 בעלי חיים מ-800 מינים שונים. בשטחים בהם מסתובבות החיות נעשה ניסיון לדמות ככל האפשר את סביבת המחיה הטבעית שלהן. מוקד המשיכה העיקרי של הגן הוא תחנת המחקר של הפנדות. כיום יש בגן ארבע פנדות. באוגוסט נולד בגן גור פנדה שאמור לעבור בימים אלה לסין.

כדאי לפקוד גם את בריכת דובי הקוטב, בה ניתן לצפות מבעד לחלונות גדולים בדובי הקוטב שוחים ומשתעשעים, ואת לגונת הפלמינגו בה שוכנות למעלה מ-70 מהציפורים הורודות.

האטרקציה החדשה ביותר בגן היא שבילי הקופים והיער הטרופי. בין עצי היער חיים כמה מהמינים הנדירים ביותר של קופים שקיימים בכדור הארץ, לצד ציפורים טרופיות. בנהר אפשר לפגוש תנינים, היפופוטמים, צבי ענק ועוד.

הגן שוכן בפרק בלבואה המקסים, הריאה הירוקה של סן דייגו.
אתר אינטרנט

גן החיות של ברלין
גן החיות הגדול של ברלין מפורסם ונגיש מאוד. למעשה, אי אפשר לבקר בברלין בלי לחלוף על פניו, כיוון שהוא שוכן בקצהו של הפארק העירוני הגדול טירגרטן, מול אחת מתחנות הרכבת הסואנות והמרכזיות בעיר, שנקראת "תחנת הגן הזואולוגי". זו כנראה אחת הסיבות לכך שיותר משלושה מיליון מבקרים פוקדים את הגן בכל שנה.

ההיסטוריה של גן החיות בברלין סבוכה ועגומה למדי. במהלך מלחמת העולם השנייה נהרס רוב הגן בהפצצות מן האוויר ושרדו בו רק 91 בעלי חיים. זמן קצר לאחר סיום המלחמה, כאשר הגן נותר בחלק המערבי של העיר, החלו בשיפוצו ובשיקומו.

הגן בברלין נחשב לגדול בעולם במספר המינים שמתגוררים בו – כ-1,500, כולל האקוואריום המפואר מימין לשער הכניסה הראשי, שפועל במקום כבר מ-1913. למרות שהוא משתרע על שטח מוגבל למדי ומוקף באחת הערים הסואנות באירופה, יש ברוב חלקיו של גן החיות בברלין תחושה של שלווה ומרחב שקט ונעים. הנמרים אמנם מתגוררים בכלובי מתכת מהסוג הישן והלא מרווח, אבל הפילים, הג'ירפות ודובי הקוטב זוכים למתחמים גדולים למדי, עם מרפסות תצפית נוחות עבור משפחות עם ילדים. כדאי לארגן את הביקור בגן על פי שעות ההאכלה של בעלי החיים. אחר הצהריים אפשר לעבור מהאכלה אחת לשנייה, מה שמאפשר לראות בעלי חיים עירניים יחסית, שסועדים את ליבם.

הדייר המפורסם ביותר בגן הוא קנוט, דב קוטב לבן, שנולד בדצמבר 2006 בגן. אמו של קנוט התכחשה לו והמטפלים בגן התגייסו על מנת להצילו. קנוט הקטן הוחזק באינקובטור, הוזן בצינורית וקיבל הרבה אהבה ותשומת לב מהצוות. עד מהרה זכה קנוט לתשומת לב תקשורתית ואף עורר סערה כשארגונים למען בעלי חיים טענו כי יש להמיתו בשל הדרך הלא טבעית בה גודל. קנוט הפך לכוכב בגרמניה ובעולם, מה שכמובן הגדיל את מספר המבקרים בגן בצורה משמעותית.
אתר אינטרנט

גן החיות התנ"כי בירושלים
גן החיות הירושלמי המקסים הוא ההוכחה שגם לנו יש במה להתגאות. הוא אמנם לא יכול להתחרות בגודלם של גני החיות המפורסמים בעולם, אבל יופיו, העיצוב המשתלב עם הסביבה ומגוון החיות הופך את הביקור בו לחוויה מהנה במיוחד. הגן בנוי בסגנון מודרני והחיות בו לא מוחזקות בכלובים. קופי הסנאי והסיאמנג, למשל, שוכנים על אי, המופרד מהמבקרים בתעלות מים, בו הם חופשיים לשחק ולהשתולל. אסור להחמיץ את תצוגת הלמורים, המסתובבים גם הם חופשיים בינות לרגלי המבקרים. תצוגה מרתקת נוספת היא הצפרייה הטרופית – חממה המעוצבת כיער טרופית ובה מתעופפות בחופשיות ציפורים טרופיות כמו לורי וציפור גן עדן. אחת מהחיות הנדירות שמתגוררות בגן היא הפנדה האדומה, מין שנמצא בסכנת הכחדה.
אתר אינטרנט

גן החיות של לונדון
הגן הנפלא הזה נוסד כבר באמצע המאה ה-19. כיום מתגוררים בו יותר מ-600 מינים של בעלי חיים, 112 מתוכם נמצאים ב"רשימה האדומה" של מינים בסכנת הכחדה. הגן נמצא במיקום קל להגעה, בפינה הצפון מזרחית של ריג'נטס פארק, והוא אחת האפשרויות הנעימות ביותר לבילוי יום עם הילדים בלונדון, בין אם יורד גשם זלעפות או, מוטב, אם זורחת השמש. אחת האטרקציות המרתקות כאן היא ממלכת הגורילות, המעוצבת כיער אפריקני ובה מתגוררים, בנוסף לגורילות, קופי קולומבוס וחיות אפריקאיות נוספות. האקווריום, שכולל פרויקט בין היתר פרויקט רביה שנועד להציל מיני נדירים של דגים מסכנת הכחדה, ראוי גם הוא לתשומת לב מיוחדת.
אתר אינטרנט

גן החיות של ברונקס
יותר מ-4,000 בעלי חיים מתגוררים בגן החיות הזה, הגדול ביותר בארצות הברית. הקרבה ללב מנהטן (נסיעה של פחות מעשרים דקות ברכבת התחתית) הופכת אותו אטרקטיבי למשפחות שמבקרות עם ילדים בניו יורק. הגן עצמו מרווח, מטופח וידידותי מאוד בכל הקשור לשילוט, הנחיות, הסברים איפה נמצאים בעלי החיים הפופולריים (בדרך כלל היונקים הגדולים ביותר).

בעל החיים שבו גאים בברונקס במיוחד הוא נמר השלג (Snow Leopard), שנמצא כבר כמה עשרות שנים בסכנת הכחדה. בברונקס הציגו אותו לראשונה בשבי ב-1903 ובמהלך 35 השנים האחרונות נולדו בגן 82 גורים של נמרי שלג.

הפרויקט החדשני ביותר של הגן הוא יער הגורילה האפריקנית – יער טרופי מקורה גדול, על פני שטח של 24 דונם, שמשמש כבית גידול של 400 פרטים מ-55 מינים ובעיקר של גורילות מאפריקה.
אתר אינטרנט

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.