תפריט עמוד

1. הגנים הבהאים, חיפה

כאשר מביטים אל הגנים הבאהים ממרומי ההר, והמבט ממשיך ונודד אל כיפת הזהב ואל המפרץ והאוניות ששטות בו קשה שלא לחשוב – אם זו היתה עיר אחרת בעולם, לא חיפה, הרי היינו משקיעים מאמצים גדולים במיוחד כדי לפקוד אותה. 19 הטראסות של המקדש הבהאי גולשות במורד ההר אל לב העיר ומעניקות על פי דברי ההסבר של מקימי הגנים "מפלט ומקלט של שלווה ושקט בלב העיר הסואנת".

צריך לומר מילת תודה לבהאים. קשה להוציא מהם הסבר ממשי לגבי הדת. הכל נשמע טוב, נעים, ועגול. הם בעד שלום עולמי, גנים ירוקים, שלווה והרמוניה. גם אנחנו. צריך לומר מילת תודה כי הם מעניקים לחיפה ולישראל משהו בקנה מידה, ברמת עיצוב וגימור וברמת תחזוקה בסטנדרטים שאנחנו לא מכירים. זה נשמע אולי מוגזם, אבל מפת התיירות של ישראל השתנתה בזכותם במידה לא מעטה. הבהאים יזמו, שילמו ודאגו לעשות את זה הכי נכון וטוב לפי תפיסתם. אפשר לא לאהוב את העיצוב הסימטרי מאוד, את ההתערבות הגדולה מאוד בנוף הטבעי, את הנופך הדתי שהם מעניקים לנוף הכרמל, אבל אי אפשר שלא להתבונן בהערצה בהשקעה ובשלמות של המוצר הסופי. לא קל לנו אולי לשמוע את זה אבל אם מסתכלים לאחור על מאה השנים האחרונות, הבהאים, כדת, בנו כאן משהו מרשים יותר ובר קיימא יותר מבני כל הדתות האחרות. נבנו כאן לא מעט דברים, חלקם מרשימים, אבל לא אתרי דת. רק הבהאים התעקשו והשלימו מפעל ענק כזה.

כמה // הגנים פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום. סיורים מודרכים בגנים יוצאים מדי יום, מלבד ימי רביעי. פרטים נוספים ומידע על מועדי הסיורים באתר האינטרנט.


2. גני בובולי, פירנצה, איטליה

כאן מדובר על מסורת של כמעט 500 שנים. הגנים המופלאים האלה, מאחורי ארמון פיטי בפירנצה, הוקמו בידי משפחת מדיצ'י כבר ב-1549. יש כאן פסל של מיכלאנג'לו (ארבעת העבדים), יצירות אמנות מרשימות, מזרקות שופעות וצל נעים בעיר שהיא לפעמים חמה ורועשת מאוד. התחושה בבובולי היא של רומנסה איטלקית מתקופת הרנסנס. למרות שהשמלות שלנו כבר לא עמוסות במלמלה, כמה חבל, אין מקום רומנטי יותר בכל איטליה.

כמה // הכניסה חופשית

3. גני האלהמברה והג'נרליפה, גרנדה, ספרד

המדריכים מכתירים אותם כגני המצודה היפים ביותר באירופה. השילוב המופלא של האדריכלות המורית – מוסלמית עם הגנים הסבוכים, שחלקם מעוצבים כמבוכים, יוצר את התפאורה המושלמת לסרטי האבירים שחלמתם לככב בהם. מיליון פינות שקטות, נחבאות ומזמינות פזורות ברחבי הגנים האלה. יום שלם של ביקור בכל המכלול הזה חולף במהירות הבזק. אפילו החיוכים של התיירות היפניות נראו כאן לרגע, על רקע גני האלהמברה, כמו הזמנה רומנטית. אין ספק שהאשמה היא במקום. אפשר, לא בזול, אפילו לישון בבית המלון שממוקם בלב הגנים.

כמה // 12 אירו (כולל ביקור בארמונות)
פרטים // האתר הרשמי של האלהמברה

גני ג'יברני. מקום עם קסם אדיר שמעורר השראה

4. הסנטרל פארק, ניו יורק

מכנים אותו הפארק העירוני הגדול ביותר בעולם ולמבקר בניו יורק בפעם הראשונה הוא נראה כמו פלא אמיתי וכמו המקלט הכי נעים בעיר. המחשבה על כך שגם בעיר הכי סואנת ומהירה בעולם אפשר, בדרך כלל בהליכה של כמה דקות, להימלט למקום ירוק, שקט ולא אורבני לחלוטין הופכת את הביקור בעיר לרגוע הרבה יותר. התבוננות קצרה בסנאים הרבים שמשוטטים בפארק מהווה ניקוי ראש מצוין.

כמה // הכניסה חופשית
פרטים // האתר הרשמי של הפארק מעניק המון מידע על אירועים ופעילויות ספורט בתחומו.

5. ארמון שננסו, עמק הלואר, צרפת

במרחק 35 קילומטר ממזרח לעיר טור שוכנת אחת הטירות המרשימות ביותר של עמק הלואר. הגן הוקם במאה ה-16 על פי הזמנתה של דיאן דה פואטייה, אחת מפילגשי המלך הנרי השני. קשה קצת לעקוב היום מה נותר מן התכנון המקורי, אבל הצירוף של גן מטופח וטירה רומנטית מאוד על גדת הנהר, נראים כמו איור מתוך היפהפייה הנרדמת.

כמה // 10.5 אירו לגן ולארמון
פרטים // אתר הארמון

6. פארק גואל, ברצלונה

אנטוניו גאודי היה המתכנן של הפארק הזה וזה אומר כבר כמעט הכל. הצורות המוזרות של גאודי, הצבעים העזים, השיבוץ של שברי ורסיסי קרמיקה צבעונית בטראסות, במזרקות, במבנים ובספסלים, כל אלה הופכים אותו מגן לפארק שעשועים. הפארק ממוקם על גבעה שצופה על ברצלונה מצפון-מערב למרכז העיר. הטראסות, המושבים והגלריות עוקבים אחר הקווים המפותלים של ההר ואפשר לבלות בהם שעות ארוכות תוך מלמול מילות שבח לגאונותו של גאודי. לפי האגדה הוא היה יושב תחת מטרייה-שמשייה גדולה ומחלק הוראות עיצוב תוך שהוא ממציא רעיונות חדשים במהלך הבנייה. זה הספיק כדי להשלים את פארק גואל ועוד כמה בניינים ברחבי העיר. זה היה רחוק מאוד מלהספיק כדי להשלים את יצירתו הגדולה – הסגראדה פאמיליה.

כמה // הכניסה חופשית
פרטים // אתר באנגלית עם מידע מעשי על הפארק וההגעה

וונדל פארק, הסנטרל פארק של ההולנדים | צילום: Harvey Silikovitz

7. גני לוקסמבורג, פריז

למרות שנבנו כבר המון גנים חדשים בעיר, גני לוקסמבורג הם עדיין אחד המקומות הכי פופולריים בפריז. בלב הרובע הלטיני, על שדרות סן מישל, לא רחוק מחנויות הספרים ומן הברים, אפשר בצעד אחד לצאת מן העיר. יש כאן קשישים שמשחקים כל יום שחמט, יש כאן צעירים שמשחקים טניס כמו היורשים האמיתיים של יאניק נואה, יש ילדים שבאים כדי להשיט מפרשיות זעירות בבריכה העגולה ויש המון זוגות שיושבים על כסאות המתכת ומאכילים את היונים בשאריות מסנדוויץ' הצהריים. הפסלים של סטנדאל, שופן, מונטסקיה, בודלר ואחרים מזכירים כל הזמן שאנחנו עדיין בפריז.

כמה // הכניסה חופשית

8. קיו גרדנס, לונדון

הגנים הבוטניים האלה, לא רחוק ממרכז העיר, נחרתים בזיכרון בעיקר בזכות בתי הזכוכיות הענקיים והמדהימים שבמרכזם. היום כבר לא בונים חממות כאלה, אבל במאה ה-19 זה נחשב לחלק הכרחי מגן בוטני. מדובר במבני ענק, עם מסגרת מתכת מעוצבת, שתי קומות עם גלריה שאפשר לטייל בה ולראות, בלב לונדון, צמחייה טרופית ואגוזי קוקוס ענקיים. יש כאן את האוסף הגדול ביותר בעולם של צמחים, אבל רוב המבקרים באים לקיו כדי לראות את הפארק הגדול ואת בתי הזכוכית הויקטוריאניים. מינים נדירים של צמחים ממזרח אסיה מעניינים רק מעטים.

כמה // 13.90 ליש"ט, ילדים בחינם
פרטים // האתר הרשמי של הגנים

9. גני ג'יברני, בביתו של הצייר מונה ליד פריז

הגנים של הצייר מונה בג'יברני צנועים מאוד בהשוואה לגני ורסאי המפוארים, ששוכנים לא רחוק משם. והכל זאת, הגן בג'יברני עולה מאה מונים על אחיו השונה מאוד בוורסאי. הצייר מונה פרש לכאן בשלב מוקדם יחסית בחייו. הוא המשיך לצייר ובריכת הנימפאות עם שני הגשרים היפניים זכתה להנצחה בכמה מעשרות הציורים שהשאיר במקום. כיום זהו אחד האתרים הפופולריים לטיול בן יום אחד מפריז. אפשר לסייר בבית ובעיקר ליהנות מערוגות הפרחים, מעצי הפרי, מן הסוכות השלוות. שביל שיורד ועובר מתחת לכביש מוביל אל גן נוסף בו נמצאת הבריכה המפורסמת. כדאי לתכנן ביקור מוקדם בבוקר או בערב. זהו עונג אדיר לשהות כאן כמעט בבדידות, ללא המוני התיירים. מקום עם קסם אדיר שמעורר השראה.

כמה // 8 אירו
פרטים // האתר של ג'יברני

10. וונדל פארק, אמסטרדם

אחד הדברים הכי נעימים באמסטרדם הוא לשכור אופניים ולדווש בהם הלוך ושוב ברחבי הוונדל פארק. קרוב מאוד למרכז העיר זהו הסנטרל פארק של ההולנדים. יש כאן המון דוכני גלידה, המון כלבים, אופניים ובעיקר הופעות מוזיקה נהדרות בכל יום אחר הצהריים במשך כל הקיץ.

כמה // הכניסה חופשית
פרטים // אתר הפארק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.