עונה מומלצת: כל השנה. בראשית הקיץ אפשר לראות קינון נשרים.
התאמה: כל המשפחה
קושי מסלול: קל
אורך מסלול: כשלושה קילומטר
משך מסלול: כשלוש שעות
מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "החרמון, הגולן ואצבע הגליל"

איך מגיעים
בצומת צמח פונים מזרחה (ימינה) לכיוון רמת הגולן. כעבור שני קילומטרים מגיעים אל פניה שמאלה (צומת מעגן) בה ישנו שילוט לעבר תל קציר, קיבוץ האון ועין גב (כביש מס 92). פונים ונוסעים לאורך רב גדתה המזרחית של הכינרת. כמה קילומטרים לאחר הפניה למושב רמות, מגיעים לפניה נוספת. זוהי צומת מעלה גמלא ובה פונים ימינה (כביש 869) המעפיל למרומי הגולן. כעבור 16 ק"מ של סיבובים בעליה נגיע אל צומת דליות שנמצאת במרכז הרמה. כאן פונים שמאלה (צפונה) בכביש מס 808 וכעבור ק"מ בערך נפרדים ממנו כשפונים שוב שמאלה, אל הפארק הלאומי.

*המסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.
*הכניסה לפארק לאומי גמלא כרוכה בתשלום וכפופה לשעות הפתיחה ולנוהלי הגן.

ממגרש החניה נמשך סימון שבילים אדום מערבה (משולט גם כתצפית על העיר העתיקה). השביל ברור מאוד ומוליך אותנו אל המקום ממנו נשקף המראה המרשים היותר על גמלא. כשניצבים כאן, ניתן להבין מה מקור שמה של העיר (הבנויה על הר שנראה כדבשת גמל) ועד כמה קשה היה לרומאים לכבוש אותה.

אל תצפית הנשרים
מהתצפית מתעקל השביל האדום לאורך המצוק צפונה, לעבר תצפית הנשרים. למעשה, אפשר לראות נשרים בכל מקום ומקום מקום בגמלא. הם דואים מעל, גם בגובה נמוך או מרפרפים בכנפיהם העצומות, מנסים לתפוס זרם אויר חם המאפשר להם את הדאייה ללא תנועה. לעיתים ניתן לראות אותם "מוציאים גלגלים", כלומר שולחים את רגליהם לפנים ומתכוננים לנחיתה.

ומה מיוחד בכל זאת בתצפית? – קודם כל ניתן לראות ממנה גם את מצוקי נחל גמלא בהם מקננים נשרים, את מפל נחל גמלא התחתון (שגובהו 21 מטרים, אבל חכו – יש גם פי שתיים ומעלה מזה!) וגם לא אחת ישנה במקום טלוויזיה המשדרת בשידור חי את ההתרחשויות באחד הקינים וגם פקח מהשמורה, שבדרך כלל שמוכן להראות ולהסביר עוד.
מצבם של הנשרים בארץ עגום מאוד. לא רק שצדו אותם ללא רחם, אלא שמזונם (פגרי בעלי חיים) איננו מצוי כשהיה. כשהם כבר מוצאים פגר, הרבה פעמים הוא מורעל, ובאכילתו הם מביאים למותם שלהם. נוספת על כך סכנת ההתחשמלות בזמן נחיתה על קווי מתח גבוה, צמצום האזורים הלא נגועים והטיפוס והגלישה ממצוקים בהם הם מקננים. גם היום, כשבארץ ישנם חוקי איסור ציד, חלה על הנשרים סכנה. במעוף שלהם חוצים הנשרים שטחים גדולים ובמקרה של ישראל הם יוצאים לא אחת מגבולותיה אל מדינות שכנות, שם החוקים הללו אינם מוכרים. בקיצור, לא קלים חייו של הנשר.

בגמלא ובכמה מקומות נוספים בארץ עושים מאמצים גדולים כדי שנוכל להמשיך ולהתרשם מהעוף הגדול הזה חוצה את השמיים. במצוקים שמתחתינו נמצאת מושבת הקינון הגדולה ביותר של נשרים בארץ (כ –40 זוגות). ממחקר שנעשה ידוע כיום כמה מעט מהגוזלים מגיעים בסופו של דבר לבגרות.

אל המפל הגבוה בארץ
מתצפית הנשרים נמשך השביל דרך דיר קרוח, שרידי מנזר ביזנטי ומיד לאחר מכן אל צומת שבילים. פניה ימינה תשיב אותנו במהירה אל החניה ואל הרכב, אולם פניה שמאלה (הארכה של שלושה קילומטרים בסך הכל, הלוך וחזור), תיקח אותנו דרך כרי עשב רעננים (בעונה) ואל קצה קניון נחל גמלא. כאן נופלים המים מגובה 51 מטרים (המפל הזורם הגבוה בארץ!). השביל חולף מעל הערוץ ומגיע אל נקודת תצפית יפה מעברו האחר. בעונת הקיץ עשוי המפל להפוך לזרזיף או להתייבש לחלוטין, אבל הנופים נותרים מרשימים.

הערה: בקטע ההליכה הסמוך לקניון מפצירים הפקחים במטיילים לשמור על שקט בגלל הסמיכות לקיני הנשרים.