תפריט עמוד
כל תרמילאי מכיר את תחושת הסיפוק המלווה את ההגעה אל היעד הנכסף לאחר מסע מפרך. המאמצים שהיו כרוכים בהישג – בחירת היעד, הכנת הציוד הנדרש, לימוד המסלול וכמובן גמיאת המרחק בדרך עצמה – מאבדים לפתע מחשיבותם. עייף ומותש ניצב התרמילאי אל מול אותה פסגת ההר או אל מול אותה הלגונה המבודדת שכה ייחל לראות, ואינו חש אלא את האדרנלין המפעם בעורקיו.

לעתים נדמה שבטבע יש חוק שלפיו האתרים היפים והמרשימים ביותר נמצאים תמיד במקומות המרוחקים ביותר, ודרכי הגישה אליהם קשות ומתישות. גם שמורת ג'יודז'אי גואו (JiûzhaiGou) שבסין איששה את החוק הזה בעבר, אולם לא עוד. שינויים שנעשו באזור ביטלו את הצורך במסעות רגליים ארוכים בדרך לפנינות הטבע המרשימות, והשמורה נגישה למטייל בלא כל מאמץ.

על ג'יודז'אי גואו זו נודע לי במקרה מאיש מקומי. זה היה בשלהי המסע שלי בסין, אחרי שידעתי מסלולי הליכה קשים וממושכים במסע הזה ובאחרים. כלל לא הייתי בטוח שיש בי האנרגיות הנדרשות ל"כיבוש" עוד אתר טבע, אך הברק שנצץ בעיניו של הסיני כשתיאר לי את השמורה לא הותיר מקום להתלבטות. המסלול עודכן, ומצאתי את עצמי בדרך ליעד החדש.

אגם בשמורה. צבע המים של האגמים נע מתכלת לטורקיז וכל הגוונים שביניהם

 

 

כיבוש השמורה

ג'יודז'אי גואו נמצאת בצפון מחוז סצ'ואן (Sichuän) שבסין, כ־400 קילומטרים מצפון לעיר הגדולה צ'נגדו (Chengdu), והיא משתרעת על פני שטח של כמה מאות קילומטרים רבועים. הגבוהות שבפסגות ההרים בשמורה מגיעות ל־4,700 מטר, וגובהם הממוצע של מסלולי הסיור בשמורה הוא 2,000 מטרים. הפירוש המילולי של המילים "ג'יודז'אי גואו" הוא "עמק תשעת הכפרים", על שמם של תשעת הכפרים הטיבטיים שהתקיימו בעבר בשטחה של השמורה. שישה מהם עדיין קיימים, וחיים בהם כאלף תושבים.

ככל הידוע, השמורה נתגלתה במקרה על ידי כורתי עצים בשנות השבעים, ועד לא מזמן היתה מבודדת ושוממה, בעיקר בשל קשיי הנגישות אליה. עם שיפור דרכי הגישה לשמורה הוחלט שיש להגן ולשמור עליה, ובשנת 1978 הוגדר האזור כשמורת טבע מוגנת. האתר נפתח רשמית בינואר 1984, ושרידי הכפרים הטיבטיים המרתקים היו לאתרי תיירות. הימצאותה של השמורה בלבו של אזור מרהיב עין המתהדר בנוף פראי ובתולי והשילוב של בעלי חיים מרהיבים ונדירים ונוף גיאולוגי מרשים הם הסיבה לכך שאונסק"ו הכריזה עליה בשנת 1992 כעל אתר מורשת עולמית.

כמות התיירים בשמורה גדלה והולכת בכל שנה, כשאחוז ניכר מהתיירות באתר הוא תיירות פנים, אם כי בהחלט אפשר לזהות מגמת עלייה גם בקרב התיירים הבאים מבחוץ. הגידול בתיירות אמנם ממריץ את התפתחות השמורה ואת הכלכלה המקומית, אך הוא מוביל להתנגשות בין הרצון להמשיך בפיתוח ובין הצורך בשימור הטבע באתר. רשויות השמורה, שהבינו היטב את הבעייתיות הטמונה בפיתוח התיירות, הגדירו לעצמם כמטרה להתמקד במקורות הטבע הייחודיים של ג'יודז'אי גואו, ובה בעת גם להגן עליהם. מלבד זאת החליטו הרשויות לסייע לתושבים המקומיים לחלץ את עצמם מחיי העוני, ובהתאם לכך התבצעו שינויים במערכת התיירות: הוקמה מנהלה שיתופית המערבת את האוכלוסייה המקומית בהחלטות וחולקת עימה את הרווחים. אופן ההתייחסות לבני המקום השתנה אף הוא. מגורם מעכב הנמצא בפיקוח הם היו לגורם בעל מוטיבציה המסייע בניהול האזור. כתוצאה מהפעולות האלה גדלה מאז שנות השמונים ההכנסה לנפש באזור פי עשרה.

מלונות הפאר עדיין לא הגיעו
לאחר שנכנסים לשמורה מגיעים לאזור אגמי Shuzheng, הראשון משלושה אזורים – Shuzheng,  Rizeו־ Zechawa- המרכיבים את המסלול המרכזי. מדובר במסלול בצורת האות Y המשתרע לאורך יותר מחמישים קילומטרים בשמורה. Shuzheng הוא נקודת כניסה מרשימה ביותר: לאורך 13.8 ק"מ נמצאים כארבעים אגמים כחולים וירוקים שבהם משתקפים השמים. ציפורי השיר והעלים המתנועעות ברוח חוברים יחדיו לכדי תפאורה מושלמת.

עליתי ל־Green Bus מרשת האוטובוסים הנעים בקביעות ברחבי השמורה, כדי להגיע ישירות אל אחד מאזורי המגורים בשמורה ולמצוא לעצמי מקום באחד המלונות שבין גבולות השמורה. אף כי אפשר להתגורר גם מחוץ לשמורה, המעוניינים לבקר בה לכמה ימים ולהתעמק בה יעדיפו ודאי להימנע מנסיעות יומיות אליה וממנה. מלונות הפאר עדיין לא הגיעו לג'יודז'אי גואו, אך אפשר למצוא כאן מגוון רחב של אכסניות ומלונות ברמה סבירה. יש גם כמה מלונות מרשימים מאוד, שעוצבו בסגנון טיבטי צבעוני. אפילו העובדים במלונות האלה לבושים על פי מיטב המסורת הטיבטית, והדבר מוסיף קסם רב לאווירה הקסומה ממילא.

אחרי שהתמקמתי במלון קסום שכזה, לא יכולתי שלא לפתוח את הביקור בשמורה במקדש טיבטי אמיתי. בשטח השמורה מצויים כמה מקדשים טיבטיים קטנים. אחד מהם, מקדש Zaru, נמצא קרוב מאוד לכניסה. הנזירים במקדש, כבשאר אתרי השמורה, מקבלים ברצון רב את ביקורי הזרים, וזוהי הזדמנות מצוינת להתוודע לאורח החיים הייחודי שלהם.

נזיר עטוף בגלימה בצבע סגול עז קיבל את פני בכניסה למקדש והפנה אותי לפסל בודהא מוזהב ומרשים. הדלקתי קטורת לרגליו של הבודהא, מחווה מקובלת במקדשים מסוג זה. לאחר מכן כיבד אותי הנזיר בכוס תה ובלחם עם חמאת יאק. פערי השפה המוחלטים בינינו לא פגמו אפילו במעט באווירה הביתית שחשתי במקום.



סתיו בשמורה. הטיול כאן מאפשר ליהנות מהיופי המרהיב מעל קו המים ומתחתיו


שלווה ותזזיתיות

בתום הביקור במנזר עליתי ל־Green Bus ויצאתי לדרכי. ירדתי בנקודה הכי רחוקה בשמורה והתחלתי במסלול הרגלי. בן רגע נשביתי בקסמו של המקום: אינספור מפלים הטובלים בצמחייה עבותה בצבעי ירוק עזים, הרים ועמקים עוצרי

נשימה ולגונות בכל גוון אפשרי שבין כחול לירוק, שברבות מהן ההשתקפות מושלמת, כך שאפשר ליהנות גם מהיופי המרהיב שמעל לקו המים וגם מזה שמתחתיו.

התחלתי את המסלול בצעדים מהירים, מנסה לתפוס כל זווית וכל כיוון, שלא אפספס את היופי המרהיב הזה. כמטייל ותיק שרגיל לערוך מסעות של כמה ימים כדי לפגוש לגונה יפה או מפל מרשים, היה לי קשה לעכל את הקלות הבלתי נסבלת של היופי הזה. אבל לאט לאט נכנסתי לאווירה של שלווה. הלגונות הצלולות, ההרים האימתניים – כולם טובלים בצמחייה ירוקה ורוויה ונהנים מצלילים הרמוניים של ציפורים ושאר בעלי חיים. מדי פעם בפעם מציץ עוד מפל מים, כאילו מנסה להכניס דינמיות ותזזיתיות למקום השלו הזה.

כחלק מפעילויות הפיתוח הותוו בשמורה מסלולים רבים המקלים על המבקרים את הגישה לאתרים. דרך מצוינת להגיע במהירות וביעילות לכל נקודה באתר הגדול הזה היא, כאמור, נסיעה באוטובוסי Green Bus, ובכניסה לשמורה אפשר לרכוש כרטיס לשימוש חופשי בהם. אך גם ההליכה בשמורה היא פשוטה ביותר: אפשר לצעוד לאורך הכביש הסלול ולצפות במפלים ובלגונות מגבוה, ואפשר להתקרב אליהם בקלות אגב שימוש בדרכי הגישה הנוחות – במדרגות, בשבילים ובגשרים – שנבנו מתוך התחשבות מרבית בנוף ומזעור הנגיעה המלאכותית בטבע.

במהלך היום נאלצתי לחלוק את הנוף המרהיב עם מאות תיירים מקומיים. בשעות אחר הצהריים המאוחרות ה־Green Bus חדל מלפעול, ונחיל התיירים היומיים נעלם.

מצאתי את עצמי מהלך בינות לעצים ולמפלים לבדי. רק פכפוך המים הפר את הדממה, והאוויר נמלא באנרגיות חיוביות ובשלווה ללא גבולות. אכן גן עדן עלי אדמות. וכשהוא מוגש כך, על מגש של כסף, הוא נפלא שבעתיים.

 

סרטון המראה את נפלאות שמורת ג'יודז'אי גואו:

מפת ג'יודז'אי גואו:


לחצו להגדלה

 

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני
נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג ...

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...