תפריט עמוד

גיאורגיה מזמינה אורחים

גיאורגיה תופסת מקום של כבוד על מפת התיירות הישראלית, ולא במקרה. זהו יעד קרוב ומסקרן, עם נופים מרהיבים, היסטוריה מרתקת, אוכל משובח והכנסת אורחים חמה

אגדה גאורגית עתיקת יומין גורסת כי בזמן שאלוהים חילק את הארץ שברא לעמים השונים איחרו הגאורגים להתייצב לפניו. נכלמים הופיעו לפניו בתחינה לאדמה משלהם. מדוע אחרתם לבוא? שאל אותם בנרגנות. הגאורגים, סמוקי לחיים, השיבו שעסקו בהרמת כוסית לכבודו. התרצה האל והעניק להם את האדמה המובחרת ביותר, זו ששמר לעצמו.

עושרה של האדמה ניכר גם כיום. במחוז קאחתי (Kakheti) שבמזרח גאורגיה, בולט יותר מכל גידול הגפנים, שאת ענביהם בוצרים בסתיו. כמעט בכל בית משפחה פועל יקב פרטי שמספק לפחות את התצרוכת הפרטית. היין מאוחסן בכדי חרס עצומים הקבורים בקרקע המרתף. גם בלי לטעום, צנינות המרתף לבדה ממכרת.


כרמים במחוז קאחתי. כמעט לכל משפחה כאן יש יקב | צילום: Gizo Ujarmeli, flickr

לא רק יין מציעה גאורגיה, אלא גם שפע מאכלים. במקום הראשון בתחום האוכל הגאורגי נמצא החצ'אפורי – לחם ממולא גבינה. גם אם ימאס עליכם במהלך הטיול מובטח שתזכרו בו בערגה לאחר מכן. לא אחת יקרה שבזמן שתסעדו במסעדה מקומית יגיעו אל שולחנכם שפע מנות שלא הזמנתם כלל. כל עוד אינכם מכירים את המנהג המקומי, של הזמנת כל הנוכחים ליטול חלק בשמחה כלשהי, נראה שהחשדנות הישראלית שלכם תפעל בכיוונים מוטעים. נוהג מקובל הוא שהטמדה (Tamada), מנהל הסעודה המסורתי של השמחה, יזמין את כל המבקרים לאכול ולשתות כיד המלך. עם זאת, מקובל ביותר שתקומו כולכם ממקומותיכם, כוסות יין בידיכם ושהיצירתי מבינכם ישא ברכה מכובדת שתופנה אל התמדה המזמין ואל בעל השמחה.


חוף בים השחור | צילום: דרימסטיים

מנופש בים ועד חופשת סקי
שטחה של גאורגיה כשמונים אלף קילומטר רבוע (פי ארבע ממדינת ישראל) ונופיה מגוונים ביותר. אפשר לסייר בה באזור צחיח למחצה על גבול אזרבייג'ן, שם נמצא דויד גארג'ה, אחד המנזרים המעניינים ביותר, לסייר לחופי הים השחור, לתור נוף גבעות מוריקות, עמקים מעובדים שופעי עצי פרי שמעליהם מתנשאים בגאון הרי הקווקז שחלקם עוטים שלג עולמים.
לפי המיתוס המקומי, פרומתיאוס, לאחר שגנב את האש, נקשר על הר קזבגי (Kazbegi), אחת הפסגות הגבהות בקווקז (5,047 מטר). אפשר לצאת כאן לחופשות סקי באתרים נהדרים כדוגמת גודאורי (Godauri) ובקוריאני (Bakuryani), לצעוד בשפע מסלולי הליכה מאתגרים, לבלות בנופש על חוף הים השחור, לצאת לטיולי שטח בג'יפים ולסיורים בעלי אופי אנתרופולוגי-היסטורי-דתי.


חבל סוונטי, מבט על פסגות הקווקז המושלגות | צילום: Ojj600, GFDL

אסור שהתאווה לחצ'אפורי תשכיח מאיתנו את ההיסטוריה הענפה של האזור, המצוי משחר ההיסטוריה בצומת דרכים מרכזית. כמעט כל תרבויות העולם העתיק עברו כאן, ולכן ניתן למצוא בגרוזיה שרידים פגאניים שונים, עדויות לדת הפרסית הקדומה, לנצרות מסוגים שונים, איסלאם וגם יהדות. כיום סבורים כי היהודים הגיעו לאזור לאחר חורבן בית ראשון. בערים קוטאיסי (Kotaisi) וטביליסי עדיין קיימות קהילות יהודיות המחזיקות בבתי כנסת מפוארים.


דוכן ירקות בשוק בטביליסי. מכל טוּב האדמה | צילום: Gabriella Opaz, flickr

דויד מלך גאורגיה
הקווקז היה תמיד חיץ בין המערב למזרח, אזור עליו נלחמו המעצמות משני עבריו של הרכס, בעוד המקומיים מתמרנים ביניהן ומנסים לזכות בשלווה. בתקופות מסוימות הצליחו מלכי גרוזיה להביס פולשים, להשתלט על שטח ולייסד ממלכה עצמאית. כבר הזכרנו את החשוב שבהם – דויד הבנאי. בעקבות הבסתו את הספאווים הפרסים בקרב דידגורי (Didgori) המפורסם, בשנת 1121, איחד לראשונה את גאורגיה בגבולותיה המודרניים תחת שלטון אחד.


מנזר דויד גארג'ה. עוד יצירה של דויד הבנאי | צילום: Paata Vardana, GFDL

נכדתו של דויד הבנאי היא המלכה תמרה הנערצת. בימיה כתב שותא רוסטוולי את האפוס המפורסם "עוטה עור הנמר" והושלמה חציבת עיר המערות הגדולה וארדזיה ( Vardzia ), בסמוך לגבול התורכי של היום. בכנסיית המערה החצובה במרכז העיר ניתן לראות את הפרסקו היחיד בו מתוארת תמרה טרם נישואיה. בציור היא ניצבת מאחורי אביה, שהחל בבניית העיר, ומקדישה את הכנסייה למרים הבתולה.

את הדבקות הדתית אפשר לראות משתקפת בציורי קיר קדומים וגם בחיי היומיום. את הכנסיות והקתדרלות הרבות שמעטרות את הארץ כולה מאז המאה הרביעית לספירה פוקדים מדי יום ראשון רבבות מאמינים. הם נוכחים במהלך טקס המיסה הממושך ומביעים את אמונתם בהדלקת נרות, בשירה, בתפילה חרישית והצטלבויות חוזרות ונשנות. טקסי המיסה הנערכים בקתדרלות הגדולות, למשל בכנסיית סווטי טסחובלי (Sveti Tskhoveli), בבירה הישנה מצחטה (Mtskheta) הם חוויה מרגשת. הצלילים מתפשטים באקוסטיקה נפלאה בחלל האדיר והמעמד הופך לאלוהי.

לקריאה נוספת:

גאורגיה: הדרך להרים הגבוהים
גאורגיה: הדרך להרים הגבוהים
האזורים היפים ביותר בגאורגיה חבויים בינות לפסגות הקווקז הגבוה, בחלקה הצפוני של המדינה. טיול לאורכה של הדרך הצבאית, בין טביליסי לגבול הרוסי, עובר דרך נופים מדהימים ואתרים היסטוריים ודתיים מרתקים

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...