תפריט עמוד

גוזל עיטם שחלה במחלה קשה הועבר לבית חולים

גוזל של עיטם לבן זנב, הראשון שבקע בארץ מאז שנות החמישים, הועבר לקבלת טיפול רפואי בבית חולים לחיות בר לאחר שהתגלה כי הוא חלה במחלה קשה

דרמה בשמורת טבע החולה: גוזל של עיטם לבן זנב, הראשון שבקע במזרח התיכון מאז שנות החמישים של המאה העשרים, חלה במחלה קשה ונלקח לטיפול רפואי – לא לפני שהתגלה כי נפל מהקן. מזה שבועות אחדים עוקבים אנשי רשות הטבע והגנים אחר קינון של עיטמים לבני זנב, ששוחררו לטבע במסגרת פרויקט השבת הדורסים לטבע. העיטמים, שהחלו לקנן לפני כמה שנים על עץ בשמורה, הצליחו השנה לראשונה להביא לעולם גוזלים. גוזל אחד לא שרד, אך הגוזל השני התפתח בקצב משביע רצון, והיה אמור לפרוח מהקן בתוך שבועיים. אלא שבתחילת השבוע זיהו הפקחים כי הגוזל סובל ממחלת פוקס, מחלה קשה שגורמת לפצעים גדולים על פניו, עיניו ומקורו. לאחר התייעצות, הוחלט לנסות לחלץ את הגוזל מהקן, להעניק לו טיפול ולהשיבו לטבע.

הגוזל בקן ולצדו עיטם לבן זנב בוגר | צילום: דרור גלילי

חברת החשמל, השותפה לרשות הטבע והגנים ולחברה להגנת הטבע בפרויקט פורשים כנף, העמידה לרשות מבצע החילוץ מנוף מיוחד, אבל עוד לפני שהחילוץ החל, גילה פקח שמורת החולה, יורם מלכה, שהיה בתצפית על הקן, כי הגוזל לא נמצא בו. "בסביבת העץ ועליו זיהיתי שלושה עיטמים בוגרים, כולם הביטו למטה והיה ברור לי שמשהו חריג קרה", אמר מלכה. בדיקה נוספת העלתה כי הגוזל יצא מהקן, נפל לענפיו הנמוכים של העץ ומשם לקרקע. הגוזל נאסף, טופל במקום והועבר להמשך הטיפול בבית החולים לחיות בר ברמת גן.

עיטם לבן זנב נחשב לדורס הגדול בישראל – מוטת הכנפיים שלו יכולה להגיע  ל-180 ס"מ – והוא צייד מדהים הניזון מדגים, צבי ביצה, עופות מים כמו קורמורנים ואנפות לילה, ואפילו גורים של יונקים קטנים. אוכלוסיית העיטמים לבני הזנב בישראל נחשבת לדרומית ביותר בעולם. עד אמצע שנות החמישים העיטמים קיננו בשמורת הטבע החולה ובעמק בית שאן, אך לאחר ייבוש החולה נפסק הקינון והעיטמים כמעט נכחדו לחלוטין בישראל. במסגרת פרויקט השבת דורסים לטבע הושבו גם עיטמים לבני זנב, אולם לא תמיד גורלם של החוזרים לטבע שפר עליהם – רק לפני שבועות אחדים הורעלו למוות זוג עיטמים לבני זנב שקיננו באזור עמק חפר. מרשות הטבע והגנים נמסר כי המחלה שממנה סובל הגוזל אינה פשוטה, וכי הם מקווים שאפשר יהיה להציל את הגוזל ולהשיבו לטבע.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.