תפריט עמוד

גאורגיה – תמונות מסע

הקווקז הוא עולם ומלואו - יופי מבודד והכנסת אורחים מחבקת, ארבע עונות השנה ביום אחד, מכוניות מתפרקות וצ'צה שתעיף אותך לשמים. במקום להרבות במילים, הבאנו את סיפורו של הקווקז הגאורגי בתמונות מלוות בזכרונות אישיים והרבה אהבה

מפלצות הקווקז הגבוה
כשעולים ללב הקווקז הגבוה פוגשים לא אחת "מפלצות סובייטיות" בדמות משאיות משא. "ואז", "זיל" ו"קאמאז" הן משאיות שהקווקזים עדיין מצליחים להנשים ולהפיק מהן חיים. מבט לתוך המנוע מעורר השתאות: שתי וערב של חוטים, משאבות מחלידות, דבק אפוקסי מרוח בכול פינה, איך יש עוד דופק במנוע שכזה? למשאיות אין סוויץ' – מניעים אותן על ידי מנואלה, שאותה מסובבים כמה אנשים עד שהמנוע משמיע נהמה אדירה – אני עוד חי! כשקר בקווקז מדליקים אש מתחת למכללי המשאית על מנת להפשיר את המנוע… על המשאיות מעמיסים הקווקזים תבואה לחודשי החורף ומזון לבהמות שלהם. ברקסים כבר אין, חלקי חילוף – נייט! הרבה יצירתיות ומעוף – יש!

קשת קווקזית
רכס הקווקז המתנשא לגבהים של 5,000 מטרים ויותר מזמן לעיתים ארבע עונות ביום אחד! קרבתו לים השחור גורמת לגושי אוויר לחים לפגוש במאסיב העצום, להתעבות ולהוריד גמי קיץ ואפילו שלג. באותו היום השמש יכולה לזרוח ולהעביר אותנו מחורף לקיץ בפרק זמן קצרצר. במעברים בין חורף לקיץ ביום אחד יש לעיתים מראות מופלאים כמו הקשת בענן. בקצה מזרח הקווקז – בחבל טושטי האותנטי בגאורגיה – פגשנו בקשת היפהפייה הזו:

לטיולים לגאורגיה לחצו כאן >>

קדמה מול קשיחות
בקרת החלקה, בקרת אחיזה, מתלים נפרדים, נעילת דיפרנציאל, מערכת סראונד, המון סוסים בתוך המנוע, גיר אוטומטי, כסאות אלקטרונים, חיישני רוורס…. פח נוע, הכול רועד, מניעים רק בדחיפה, מרוב רעש לא שומעים אחד את השני באוטו, הגה שצריך להיות Iron Man כדי לסובב, שלושה הילוכים במקרה הטוב… בסוף כולם מגיעים לאותו המקום. מה שקווקזי עושה עם פחנוע, איש מן הישוב לא יצליח לעשות עם חללית שטח. כשאין ברירה – מעוף, יצירתיות וקשיחות יביאו אותך לכול מקום.

משענת קנה קווקזית
בקווקז הגבוה המזרחי פגשנו איראניים ממוצא גאורגי. מקורם בהתנחלות גאורגית בעיר טבריז בימי המלכה תמרה. אנשים אלו שמרו על שפתם (הקרטולית), דתם (הנוצרית), אך עדיין הם חיים באיראן. בשנים האחרונות גילו באיראן את הכבש הגאורגית: בריאה, עתירת בשר, גדלה על המרעה המשובח ביותר בעולם, ללא חומרים משמרים או מזון מרוכז. הביקוש האיראני לכבש גאורגית הפך את תושביה הגאורגים של טבריז למתווכים ואת רועי הצאן הקווקזים לעמידים. עשרות ראשי צאן מוצאים את עצמם בדרך לאיראן בחגי השיעה הגדולים. במפגשים הללו מתגלים האיראניים כאנשים מקסימים, ללא דעות קדומות על ישראל, שמחים לכל שיחה והעברת אינפורמציה ויודעים לספר על "סולל בונה"…

יהודים בקווקז
בכפר לנג'רי לצד מסטייה שבחבל סוונטי ניתן לבקר בבית של נרגיזה (נרקיס) ושלווה. נרגיזה היא היהודייה היחידה שנותרה בקווקז המערבי, היא שלחה חלק מילדיה לאוניברסיטאות בארץ, היא שומרת על מוצאה היהודי ואוהבת לארח ישראלים ולשתף אותם בסיפור החיים שלה בלב הקווקז. היא מארחת בפנסיון הקטן שלה, מבשלת, ובעלה שלווה שר בקול בריטון שירים קווקזים מופלאים.

 

 שלג באמצע הקיץ
במהלך טיול בחבל חפצורטי (היפה בקווקז), התעוררנו בכפר שתילי (היפה שבכפרי גאורגיה) כששלג מכסה את הכל. ידענו שעלינו לחצות מעבר הרים בן 2,670 מטרים בדרכנו לטביליסי. הסיכויים נראו אפסיים, האתגר נראה גדול מידי אבל.. בקווקז תמיד קורה הנס שלא ציפית לו. הקווקזים בחפצורטי החליטו שאנחנו נגיע לטביליסי, ויהי מה! הם העלו את הכבשים, הסוסים, הפרות והעיזים שלהם על הדרכים המושלגות והוליכו את כל הבקר העצום לפני הג'יפים שלנו. כך פילסו לנו את הדרך עד מעבר למעבר ההרים ממנו הדרך לטביליסי נראתה ככביש מהיר. בערב כבר חגגנו בטמפרטורה של 30 מעלות את סיום הטיול.

יש נטול עופרת?
חבל סוונטי שבקווקז המערבי כבר הפך להיות המתקדם והנוצץ שבחבלי הקווקז. נסללו אליו כבישים, חשמל הגיע, תחנות דלק נפתחו – התמימות מתה… בקווקז המזרחי, לעומת זאת, רואים, חשים, טועמים וחוווים את הקווקז הבתולי, האמיתי, הלא נגוע והאותנטי. מרגישים עדיין בסממני שבטיות שהולכים ונמוגים, החיים פשוטים ובסיסיים, תחנת דלק היא תחנת דלק ולא איזה מרובע אלקטרוני שנשלט על ידי כרטיס אשראי, הכל עבודת יד, הכל עם נשמה, השירות מעל הכל!

אוכל זה לא רק חצ'פורי
האוכל הגאורגי עתיר טעמים. כל מאכל גורם לבלגן של ממש בפה: מה זה הטעם הזה? איזה תבלין מתנשא מעל הכוסברה? מה זו העיסה הירוקה שהם אוכלים? אומרים שאלו עשבים טבולים בתוך מחית שקדים – איך הם המציאו את זה בכלל? בתוך הבקבוקים שבתמונה יש טקמלי – רוטב העשוי משזיפים, חמצמץ עד חריף, מתאים במתבל לבשר ודגים ולחם, למעשה לכל דבר. עושים אותו בבית והוא טעים להפליא. למעשה, יש מדריכים שלנו שסובלים מהתמכרות לטקמלי – עוד טעם שעושה ברדק נעים בפה.

נס בכתום
בתוך השלג הטרי שכיסה את הכל, "זרח" עץ בצבעי שלכת כאילו השלג לא נוגע לו כלל. בהתחלה זה נראה מוזר, כיוון שעצים כמוהו היו מכוסים שלג מ"כף רגל ועד ראש". כששאלנו את הקווקזים לפשר התופעה, אלה הם אמרו בחיוך נבוך: "העץ הזה היה קורבן לדוב מתגרד, שניער ממנו את השלג". כך נודע לנו עד כמה אנו מטיילים בקרבת דובים בטבע הקווקזי, ולא אחת גם פגשנו בהם.

הסלעים הסגולים
בלב הקווקז, בחבל שרק אנחנו נכנסים אליו, יש גן פסלים נעלם. תצורות מופלאות שעוצבו על ידי מים והסלעים בצבע סגול! המקום נטול שם, לא מופיע במפות, ובכל מדינה אחרת היה הופך לאתר עלייה לרגל. ואיפה הוא נמצא? בלב האיזור היפה ביותר בקווקז הגבוה – חבל חפצורטי.

קונצרט קווקזי
שימו לב עד כמה הקוצרים מתואמים בתנועותיהם. לכאורה, תמונה קווקזית פשוטה ויומיומית. למעשה: קונצרט מופלא! אם מזדמן לכם להיות בעונת הקציר בקווקז הגבוה קרוב לוודאי שתשמעו קונצרט ווקאלי, ספונטני, מפתיע ומרומם לב. הקווקזים הקוצרים בתמונה מתזמנים את תנועותיהם על ידי שירה, הנשמעת כמוזיקה כנסייתית גרגוריאנית בת כמה קולות. עכשיו דמיינו רכסים מושלגים, ירוק בוהק, ריח קציר ושירה מופלאה. רק בגאורגיה.

אג'רולי חצ'פורי
בגאורגיה ישנם יותר מ-100 סוגי חצ'פורי (סוג של מאכל לאומי – בצק אפוי בתנור ממולא בגבינות מותכות). חצ'פורי אחד מתנשא ביופיו וטעמו מעל כל השאר – אג'רולי חצ'פורי. מקורו בחבל אג'רה שעל הים השחור, צורתו כסירה שבקרקעיתה גבינה גבינות מותכות וביצה. הטעם המתקבל מערבוב הגבינות, הביצה והבצק – בלתי נשכח. ולמה צורת הסירה המיוחדת? היא מסמלת את הארגו – אוניתו המופלאה של הגיבור יאסון שיצא מיוון לקיטאה (קוטאיסי) על מנת להשיב את גיזת הזהב ליוון. יאסון עלה דרך נהר ריוני שבחבל אג'רה לעבר קיטאה, שם נאבק באייטס מלך קיטאה על הגיזה.

כך חוצים נהר בקווקז
הנהרות שיורדים ממרומי הקווקז הגבוה זורמים חזק מהר. מים שיורדים ממגובה של 5,000 מטרים לגובה של 400 מטרים ולאורך 40 קילומטרים צוברים המון אנרגיה וסוחפים בדרכם כול דבר. הקווקזים מצאו את הדרך הפשוטה לחצות נהרות שלא על גבי גשרים יקרים ועתירי עבודה – הם יצרו לעצמם גשרי כבלים וקרונית קטנה. ישראלי לא יעז לעלות על קרונית קטנטנה ומתנודדת מעל נהר שוצף. קווקזית תחצה את הנהר ללא היסוס – זוהי דרך חיים בקווקז.

צ'צ'ה – עושה לך כנפיים
בכל בית גאורגי בהרים יש מזקקה לצ'צ'ה. משקה אלכוהולי שהוא "שנאפס גאורגי" או "גראפה קווקזית". אחוזי האלכוהול בדרך כלל חסויים, על מנת שהדיוט לא יעסיק את עצמו בהתלבטויות חסרת תוחלת. הטעם לא רע (פירותי או ענבי), התוצאה דרמטית! כוסית אחת של צ'צ'ה גורמת לחיוכים בלתי רצוניים, כוסית שנייה לצחוק מתגלגל, כוסית שלישית היא בגדר "פתיחת כספות אישיות" והכוסית הרביעית… אינני יודע, כי מעולם לא הצלחתי להגיע לשם… צ'צ'ה היא חלק בלתי נפרד מטיול בגאורגיה – לא תצליחו לסיים טיול בלי להיענות לאתגר של כוסית צ'צ'ה אחת שתגרום לכם לעוף.

סולמות וחבלים
בלב הקווקז הגבוה, בחבל חפצורטי האותנטי והיפה מכולם, יש כפר אחד שלוקח עשרה קבין של יופי – שתילי שמו. הכפר בנוי כמבצר אחד גדול המחולק להרבה מבצרים קטנים. בין כל המבצרים יש גשרים מחברים וסולמות טיפוס. הכוונה היתה לאפשר ניידות בין מגדל למגדל בשעת מגננה בפני תוקפים קוזאקים או אחרים. הכפר שתילי הוא אחד השיאים של טיול בגאורגיה. הכניסה אליו ברגל היא כמו כניסה במנהרת זמן לתוך אגדה ימי ביניימית. יכול להיות שבכפר הזה המציא איזה קווקזי את המשחק "סולמות וחבלים"?

פריחה או שלכת?
הקווקז הגבוה מזמן חוויה שספק אם חוויתם במקומות אחרים בעולם. כיוון שהשלגים האחרונים מפשירים בחודש ספטמבר, באיזורים שמעל 3,000 מ' מתחילה פריחה מאוחרת. בעונה זו ממש מתחילים להופיע צבעי שלכת על העצים, וכך מקבלים פריחה אביבית עם שלכת סתווית בכפיפה אחת. השאלה פריחה או שלכת – פשוט אינה רלוונטית.

לטיולים לגאורגיה לחצו כאן >>

יזהר גמליאלי – ממקימי חברת טריפולוג'י ובעליה, בעל ניסיון רב בבניית מסלולים למגוון יעדים. כיום מתרכז בפיתוח יעדים חדשים, בהכשרת מדריכים וביצירת תכנים

 

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...