תפריט עמוד

ב' זה בית – בניינים עוצרי נשימה

בתים הפוכים, קירות מפותלים, חומרים לא צפויים - ברחבי העולם יש לא מעט בניינים מדהימים, בעיצובים מלאי דמיון והשראה. הנה כמה יצירות אדריכליות, שמראות מעל לכל ספק שבית יכול להיות הרבה יותר מארבעה קירות ישרים

בניית בניין היא עסק לא פשוט, אבל המלאכה מורכבת עוד יותר בבניינים שמופיעים ברשימה הזו, שלבנייתם נדרשה מנה לא מבוטלת של יצירתיות ודמיון, לצד יכולת ביצועית גבוהה במיוחד שתאפשר להוציא את כל אלו אל הפועל. כמה בניינים ברחבי העולם, שקשה להישאר אדישים כלפיהם.

היער הספירלי, דרמסטדט, גרמניה
בניין המגורים הזה, ששוכן בעיר Darmstadt שבגרמניה, נראה כמו שילוב מעניין במיוחד בין הארכיטקטורה של גאודי עם ארכיטקטורה איסלאמית: אין קווים ישרים או פינות, הקירות צבועים בשלל צבעים, אלף החלונות בבניין שונים זה מזה (וגם לא מונחים בקו ישר) והבניין מעוטר בכיפות בצל זהובות.  כשרואים את כל אלה זה לא מפתיע שהבניין עוצב על ידי האמן האוסטרי פרידריך הונדרטוואסר (ותוכנן על ידי הארכיטקט היינץ מ. ספרינגמן). שמו של הבניין, היער הספירלי (Waldspirale), ניתן לו בשל צורתו הספירלית וגם בשל העובדה שיש לו גג ירוק עם דשא, עצים, שיחים ופרחים. הדיירים, אגב, נהנים גם מבית קפה, בר, מגרש משחקים לילדים ואפילו אגם מלאכותי קטן. 


היער הספירלי. אין קווים ישרים

הבית המעוקם, סופוט, פולין
הבית המעוקם (Krzywy Domek) שבעיר סופוט בפולין הוא ככל הנראה הבניין הכי מצולם בפולין, ולא במקרה. הבית נראה כאילו שמישהו התיך אותו והוא נמצא במצב שנע בין מוצק לנוזלי. על אף שאין זה כך, התוצאה נראית חיננית במיוחד, כאילו נלקחה מאיור של ספר ילדים. את הבית עיצב האדריכל Szotynscy Zaleski והוא מהווה חלק ממרכז הקניות Rezydent.
 

הבית המעוקם בסופוט. נראה כאילו נלקח מאיור של ספר ילדים

הבית ההפוך, סזימברק, פולין
פולין מתגלה כמעצמה של בתים ייחודיים במגוון סגנונות. לצד הבית המעוקם, אפשר להתרשם בפולין גם מהבית ההפוך – זהו בית עץ שעומד על גגו, כשהמבקרים נכנסים אליו דרך חלון בגג ויכולים להלך ללא חשש על התקרה. הבית שוכן בכפר הזעיר Szymbark, והוא מביא לאזור תיירים רבים. פנים הבית מאובזר כמו בתים רבים מהתקופה הסוציאליסטית בפולין בשנות ה-70 של המאה הקודמת – טלוויזיה שמשדרת שידורי תעמולה, שידה עם פריטי קריסטל ועוד. הבית מהווה חלק מהמרכז לחינוך וקידום אזורי.


הבית ההפוך. אפשר להלך על התקרה ללא חשש

בתי הקוביות, רוטרדם, הולנד
רבים מהבניינים שמופיעים ברשימה הזו משמשים מבני ציבור, אבל אחת הדוגמאות המעניינות לבית ייחודי שאנשים חיים בו היא בתי הקוביות שבעיר ההולנדית רוטרדם. מדובר בקבוצה של ארבעים בתים דמויי קוביה, המחוברים זה לזה בזווית של 45 מעלות. המטרה של האדריכל, פיט בלום, היתה שכל קוביה תייצג עץ, וכל הבתים ביחד יהיו מעין יער של קוביות. כל קוביה בנויה משלושה מפלסים וכוללת סלון וחדרי שינה. על מנת שלא לפגוע בפרטיותם של הדיירים יש במקום גם קוביה לדוגמא בה ניתן לבקר ולהתרשם מהארכיטקטורה הייחודית.


יער של קוביות ברוטרדם

מוזיאון גאודי בפארק גואל, ברצלונה, ספרד
האדריכל הקטלאני המודרניסט אנטוניו גאודי, שתרם רבות לעיצוב פניה של ברצלונה, מפורסם בסגנונו העיצובי הייחודי ומלא הדמיון שכלל בניינים מורכבים ופנטסטיים, צבעוניים במיוחד וללא קווים ישרים. אחד מהמבנים האלו הוא המוזיאון שניצב בכניסה לפארק גואל, בבית בו התגורר גאודי במשך שנים ארוכות.  הבית נחשב לאחת מיצירות המופת של האדריכל הגאון. הבית, כמו הפארק כולו, נראה כאילו נלקח מספר אגדה. חזיתו ורודה, הוא מעוטר בפסיפסים צבעוניים, ויש בו הרבה פינות מעוגלות ואף לא קו ישר אחד. היום הבית משמש כמוזיאון שמוקדש לגאודי.


מוזיאון גאודי בפארק גואל. אחת מיצירות המופת של האדריכל הגאון


זווית נוספת על מוזיאון גאודי בפארק גואל

המסגד הגדול, ג'נה, מאלי

אם המסגד הגדול של העיר ג'נה שבמאלי נראה לכם כמו גרסה פנטסטית, מרשימה וגדולה במיוחד של הארמונות שנהגתם לבנות בחוף הים בילדותכם, אין זה מקרי. המסגד, שנבנה ככל הנראה ה-1907, הוא מבנה הבוץ הגדול ביותר בעולם. קירות המסגד עשויים מלבני בוץ שחוממו בשמש, ומעליהן נמרחה שכבת בוץ. אין  זה מקרה שהוא נבחר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.


המסגד הגדול בג'נה. מבנה הבוץ הגדול בעולם

הבית הרוקד, פראג, צ'כיה
הבית הרוקד (Tančící dům) הוא בניין משרדים מפורסם בפראג, שתוכנן שיתוף פעולה בין האדריכל הצ'כי יליד קרואטיה ולאדו מילוניץ', והאדריכל הקנדי-אמריקני פרנק גרי. הבית קיבל את שמו משום שהוא בנוי, במכוון, בצורה מעוותת שמקנה לו מראה של תנועת ריקוד. זו הסיבה שהוא מכונה גם בניין ג'ינגר' ופרד – על שמם של צמד הרקדנים המפורסם ג'ינג'ר רוג'רס ופרד אסטר. הבניין הוקם אחרי מהפכת הקטיפה, ביוזמתו של וצלב האבל, במטרה לפתוח במקום מרכז תרבות. התכנית לא צלחה אבל אבל פראג זכתה באחד המבנים הייחודיים בעיר. סביב בניין הזכוכית המודרני יש בניינים רבים המעוצבים באדריכלות המסורתית האופיינית של פראג, כמו האר-נובו והנאו-בארוק.


הבית הרוקד בפראג. בניין הזכוכית המודרני מוקף בבניינים המעוצבים באדריכלות המסורתית של פראג 

הספריה הציבורית של קנזס סיטי, מיזורי
החזית של בניין הספרייה הציבורית של קנזס סיטי לא מרמזת במאום על מה שמתרחש בקיר הדרומי של הספרייה, בסמוך למגרש החנייה. הקיר מעוצב כמדף ספרים ענקי, ובו 22 כותרים שנבחרו על ידי תושבי העיר ומייצגים את טעמם הספרותי המגוון.  בין היתר, אפשר לראות שם את מלכוד 22, שר הטבעות והרפתקאות הקלברי פין.


הספריה ציבורית של קנזס סיטי. מדף ספרים ענק

מקדש הלוטוס, ניו דלהי
הדת הבהאית ידועה בחתירתה להרמוניה ולאסתטיקה, וזה ניכר בגנים ובמקדשים המרשימים שלה, כפי שאנחנו מכירים מהמרכז העולמי של הבהאים שנמצא בחיפה. דוגמה נוספת שקשה להישאר אדיש אליה נמצאת בניו דלהי שבהודו. מקדש הלוטוס הוא המקדש החשוב ביותר לדת הבהאית בהודו, ואחד משבעת המרכזים הבהאיים החשובים בעולם.


מקדש הלוטוס בהודו. מעוצב כפרח לוטוס עדין אך עצום בגודלו

המקדש מעוצב, כפי שניתן להבין משמו, כפרח לוטוס עדין אך עצום בגודלו, ומורכב מ-27 עלי כותרת משיש. יש לו תשע דלתות אשר נפתחות לאולם מרכזי שתקרתו מתנשאת לגובה של 40 מטר. מסביב למקדש – בריכות וגנים יפים. מאז נפתח המקדש ב-1986 הוא הפך לאטרקציה תיירותית מובילה בניו דלהי, משך למעלה מחמישים מיליון מבקרים וזכה בפרסים רבים.

ומה אצלנו? הבית המשוגע, תל אביב
ברחוב הירקון בתל אביב נמצא בניין מגורים, שזכה לכינוי "הבית המשוגע". את הבניין, שסגנונו מזכיר את זה של גאודי, תכנן האדריכל ליאון גינבה. בדומה לגאודי, גם כאן יש צורות פתלתלות השאובות מעולם הטבע, אולם בשונה מהיצירות של הגאון הברצלוני, הבית המשוגע התל אביבי מנותק מסביבתו והעיצוב המוזר כאילו הודבק עליו ואינו נראה חלק אורגני מהעיצוב.


"הבית המשוגע" בתל אביב

עוד ניתן לציין את בניין מגורים המרתק ברחוב צל הגבעה 13 ברמת גן, בעיצובו של האדריכל צבי הקר, עם מראה ספירלי ומרפסות מבטון חשוף שמזדקרות בזוויות מעניינות (ממולו יש עוד בניין מעניין – הבית המשושה, אף הוא בעיצובו של הקר). ואי אפשר לא להזכיר את מערת הקסמים המדהימה של ניסים כחלון, שחצב את ביתו במשך עשרות שנים בתוך סלע הכורכר בסידני עלי.

לקריאה נוספת: כמה בתים שהעיצוב שלהם קצת פחות מוצלח…

בעקבות הבניינים המכוערים בעולם 
בעקבות הבניינים המכוערים בעולם
בניין משרדים בצורת סל קלוע ובניין שמשלב את כל הקלישאות המודרניות הם רק שניים מהבניינים שנבחרו כמכוערים ביותר בעולם. תשפטו בעצמכם
 

צילומים: אייסטוק, פליקר – magro_krdavidfishPatrick MüllervpzoneAngelo Amboldichristine zenino jonathan_moreau 

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.