תפריט עמוד

בתי כנסת מיוחדים ברחבי אירופה

באירופה יש שפע של בתי כנסת בעלי ייחוד. מתוכם בחרנו 13 בתי כנסת מיוחדים מבחינת ארכיטקטונית, היסטורית, מבחינת הגודל שלהם ואפילו מבחינה ארכיאולוגית

כמות בתי הכנסת המיוחדים הקיימים לאורכה ולרוחבה של אירופה מדהימה. יש בהם בתי כנסת מיוחדים מבחינת ארכיטקטונית, היסטורית, מבחינת הגודל שלהם ואפילו מבחינה ארכיאולוגית. ביקרנו בחלק ניכר מבתי הכנסת הללו, ידענו על האחרים, אבל אף פעם לא הערכנו עד כמה גדול מספרם של בתי הכנסת המיוחדים המצויים באירופה. מתוך ההיצע העצום שקיים בחרנו 13 בתי כנסת מרתקים, חלקם הוקמו לפני מאות שנים על ידי מגורשי ספרד ופורטוגל או צאצאיהם. 

בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם
כאן נמצא את אחד מבתי הכנסת המפוארים, העתיקים והגדולים באירופה, שעדיין כמקום תפילה קבוע. בית כנסת זה נבנה על ידי האדריכל הלא יהודי אליאס בומן, בשנת 1675. הוא נבנה ביוזמתם של צאצאי המגורשים מספרד ופורטוגל, אשר מצאו באמסטרדם בית חם. בית הכנסת נבנה על ידי יהודים הנחשבים כשומרי הלכה ולכן היתה נהוגה בו תמיד ישיבה נפרדת של נשים וגברים. מקומה של עזרת הנשים הוא ביציעים שלאורך הקירות הארוכים של האולם. כתוצאה מכך לנשים יש אפשרות לצפות מלמעלה בצורה טובה מאוד על כל הנעשה למטה במשך התפילה. שורות הספסלים מסודרות בשתי קבוצות זו מול זו במקביל לקירות הארוכים. זו צורת הישיבה המקובלת בכל בתי הכנסת הספרדיים.

בית הכנסת ממוקם במרחק הליכה מתחנת הרכבת המרכזית של אמסטרדם, פרטים על המקום ועל שעות התפילה אפשר למצוא באתר האינטרנט.

פנים בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם

בית הכנסת בוויס מרקס בלונדון
בית כנסת בוויס מרקס (Bevis Marks) הלונדוני מזכיר בעיצוב הפנימי העשיר והמיוחד שלו את בית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם,  אולם בחלקו החיצוני הוא צנוע. 
גם הוא נבנה על ידי צאצאים של מגורשי ספרד בשנת 1701 והוא בית הכנסת הפעיל הוותיק ביותר בבריטניה. בית הכנסת ממוקם באזור הסיטי של לונדון ובדרך כלל ניתן להגיע אליו במסגרת סיורי London Walks. לרוצים לבקר באופן עצמאי, בית הכנסת פתוח למבקרים כל יום פרט לשבתות וחגים, מ-10:30 ועד 14:00 (בימי שישי עד 13:00). כתובת: Heneage Lane, London, אתר אינטרנט.

בית הכנסת העתיק בברצלונה
ברובע הגותי בברצלונה ניצב בית כנסת עתיק מאוד, הבנוי בסגנון ספרדי, שכיום הוא משמש יותר כמוזיאון מאשר כמקום תפילה. מפעם לפעם נערכות בו תפילות בימים מיוחדים, חתונות, בר מצוות ואירועים מיוחדים. בית הכנסת נבנה בין המאה השלישית למאה הרביעית כמקום תפילה קטן למדי, אך מאוחר יותר הורחב מאוד. לאחר הטבח הגדול ביהודים בשנת 1391 נזנח בית הכנסת לכמה מאות שנים. ב-1988 היסטוריון מקומי חקר את בתי הכנסת בברצלונה וגילה את מיקומו של בית כנסת זה, הגדול מבין בתי הכנסת העתיקים שבעיר והעתיק שבהם. ב-2003 נערכה כאן חתונה לזוג יהודי, הראשונה מזה מאות שנים. רק בשנים האחרונות שופץ בית הכנסת באורח יסודי וכיום הוא פתוח למבקרים. פרטים נוספים על בית הכנסת והאירועים הנמצאים בו אפשר למצוא באתר האינטרנט. טלפון: 
34-933170790.

בתי הכנסת בטולדו, ספרד
שני בתי כנסת גדולים ועתיקים נמצאים בעיר העתיקה של טולדו שבספרד, שניהם אינם משמשים עוד כבתי כנסת, אלא כאתרים יהודיים. בניינים אלו ניצלו מחורבן אחר גירוש היהודים מספרד משום שהפכו לכנסיות נוצריות.
הידוע מבין השניים, אל טרנזיטו, הוקם בין השנים 1365-1360 על ידי רבי שמואל הלוי אבולעפיה, ששימש כשר האוצר של המלך פדרו. בשנת 1877 הכריזה ממשלת ספרד על בית הכנסת הזה כעל אתר יהודי והוא הפך למוזיאון להיסטוריה של יהודי טולדו. אחד הדברים המייחדים את המבנה הם הכתובות העבריות הגדולות המצויות לאורך הקירות, כתובות שנשתמרו יפה עד ימינו.

כתובות בעברית על קירות בית הכנסת טרנזיטו בטולדו

בית הכנסת השני בטולדו ידוע בשם סנטה מאריה לה בלנקה והוא הקדום שבין השניים. הוא הוקם בסביבות שנת 1200 ושימש כבית כנסת עד 1505, אז הועבר לידי הכנסייה. בקיר המזרחי של הבניין נראים עדיין שרידים של המגרעת (החלל) של ארון הקודש, ובמערב – היציע של עזרת הנשים. גם בית כנסת זה משמש כמעין מוזיאון ואתר תיירות. כל עובר אורח בעיר יאמר לך היכן תמצא את שני בתי הכנסת הללו, אם תשאל אותו היכן נמצא ה"סינגוגה".

בית הכנסת הספרדי בוונציה
גם בית כנסת זה, דוגמת אלו שבאמסטרדם ובלונדון, נבנה על ידי מגורשי ספרד. הבניין, המצוי בגיטו של ונציה, נבנה ב-1580 על ידי אדריכל וניציאני לא יהודי, שככל הנראה גם בנה את חזית השיש המפוארת של ארון הקודש. המראה הפנימי של בית הכנסת הוא מרהיב, לא כך החלק החיצוני שלו. בית הכנסת שופץ ב-1635 והוא משמש עד היום כמקום תפילה פעיל, אבל ככל הידוע רק בתקופה שבין פסח לסוכות (יתכן שהדבר קשור לתקפת התיירות הגדולה בעונה זו). 
אין כל בעיה לאתר את מיקומו של בית הכנסת בגיטו.

בית הכנסת במלמו, שוודיה 
בניין בית הכנסת המרשים והיפה במלמו, העיר השלישית בגודלה בשוודיה, סבל בשנים האחרונות מפיגועים קלים שבוצעו על ידי תושבים מוסלמיים, המהווים כשליש מאוכלוסיית העיר. רב הקהילה, שניאור קסלמן, נפגע לפני שנים אחדות בדרכו לבית הכנסת. כתוצאה מכך עזבו רבים מיהודי העיר את המקום ועברו לאזורים אחרים בשוודיה או שעלו לישראל. עם זאת, בית הכנסת ממשיך לתפקד כמקום תפילה וממולו ממוקם המרכז הקהילתי היהודי של העיר. לאחר כמה פגיעות בבית הכנסת ובקהילה שלח בזמנו הנשיא אובמה את נציגתו המיוחדת לטיפול באנטישמיות לפגישות עם ראשי העיר לדיון על הפסקת ההתנכלויות ליהודים. 
ניתן להגיע למלמו מקופנהגן, בירת דנמרק, באוניה או ברחפת, מרחק של פחות משעה, כדאי לעשות את הדרך הזו על מנת לראות את בית הכנסת והאזור היהודי (כדאי לברר קודם צאתכם את מצב הבטחון האישי בעיר).

בית הכנסת הגדול בבודפשט
בבודפשט, בירת הונגריה, מצוי בניין בית הכנסת המפואר והגדול ביותר באירופה (והרביעי בגודלו בעולם).  והוא נבנה על ידי הקהילה הניאולוגית, המקבילה, פחות או יותר, לתנועה הקונסרבטיבית בארצות הברית. ישיבה מעורבת של גברים ונשים מותרת בבית כנסת זה, שחיצונית דומה במקצת למבנה של כנסייה. עם זאת, כאשר הוקם בית הכנסת נבנה בו גם מקווה טהרה, דבר המקובל בדרך כלל בבתי הכנסת האורתודוקסים. בית הכנסת הגדול הוקם בשנות ה-50 של המאה ה-19 והותקן בו עוגב שבו מנגנים גם בשבתות, דבר שכמובן אינו מקובל בבתי כנסת דתיים. ב-1939 הוא נשרף על ידי תומכי הנאצים בעיר ולקראת סוף מלחמת העולם השנייה הוא ניזוק כמעט כליל על ידי הפצצות של חיל האוויר האמריקאי. בית הכנסת שוקם רק בשנות ה-90 של המאה העשרים ולידו הוקם אתר מרכזי לזכר הנספים בשואת יהודי הונגריה. הבניין ממוקם במרכז הרובע היהודי, ברחוב Dohany בפשט. 

בית הכנסת הגדול בבודפשט, הגדול מבין בתי הכנסת באירופה | צילום: שאטרסטוק

בית הכנסת כורל במוסקבה
בית הכנסת הזה, הידוע בשם ארכיפובה, על שם הרחוב בו הוא ממוקם, הפך למפורסם בזכות היותו המרכז היהודי הגדול של יהודי ברית המועצות במשך כל התקופה הסובייטית וגם בזכות קבלת הפנים הסוערת שנערכה בו ב-1948 לשגרירה הראשונה של ישראל בברית המועצות, גולדה מאיר, לימים ראש ממשלת ישראל. עשרות אלפים יהודים העזו, זו הפעם הראשונה מאז ראשיתו של השלטון הקןמוניסטי, להופיע בגלוי ולקבל את פניה של גולדה בקבלת פנים נרגשת במיוחד. בניין בית הכנסת, הממוקם לא הרחק מהכיכר האדומה – מרכז השלטון הקומוניסטי, נחנך ב-1906, למרות שבנייתו החלה כבר ב-1881, אלא שהבנייה הופסקה מסיבות שונות. בית הכנסת תיפקד לאורך כל התקופה הקומוניסטית, אבל ידוע היה שתמיד השתתפו בתפילות נציגים של הק.ג.ב, הבולשת הסובייטית הידועה לשימצה. גוף זה אף מינה בחשאי את רב בית הכנסת, את מנהיגי הקהילה והגבאים, שניהלו את התפילה. כיום עומד בראש הקהילה המקומית, המקיימת חיי קהילה מפותחים מאוד, הרב פנחס גולדשמידט, רבה הראשי של מוסקבה. בית הכנסת ממוקם ברובע Basmanny, במרכז מוסקבה.

פנים בית הכנסת כורל במוסקבה | צילום: שאטרסטוק

בית הכנסת מרינה רושצ'ה במוסקבה
בית כנסת זה ממוקם בתוך המרכז הקהילתי הגדול של חב"ד, והוא נקרא גם "בית מנחם" על שם הרבי מליובביץ, הרב מנחם מנדל שניאורסון ז"ל, מי שהיה מנהיגה העולמי של תנועת חב"ד. הבניין המרשים, ובו חלונות מצויירים נבנה בשנת 1925, אך הוא נשרף ב-1993 ונבנה מחדש שלוש שנים לאחר מכן, כבניין גדול ומפואר מאוד. החל משנת 2000 הוא משמש כמרכז של חב"ד במוסקבה, וברוסיה כולה, ובראשו עומד הרב בערל לאזר, אחד מהרבנים הראשיים של רוסיה. מרכז מרינה רושצ'ה נמצא בכתובת А5 Vtoroi Visheslavtzev pereulok (איזור מרינה רושצ'ה). 

בתי הכנסת בקייב 
שני בתי כנסת גדולים ומפוארים מפארים את הקהילה היהודית בקייב, בירת אוקראינה. הראשון, הקדום יותר, נבנה בשנת 1895 על ידי שניים מגדולי האדריכלים המקומיים. בית כנסת זה ממוקם ברובע פודול, הידוע כאזור יהודי חשוב. לאחר מהפכת אוקטובר הקומוניסטית ב-1917 נסגר בית הכנסת ובשנת 1920 הוא הפך לבית מלאכה, אך עם תום מלחמת העולם השנייה, ב-1945, הוא הוחזר לידי הקהילה היהודית והיה בית הכנסת היחיד בקייב לאורך תקופה ארוכה. ב-1990, עם בואו לקייב מאמריקה של הרב יעקב דב בלייך, שנבחר לכהן כרב ראשי של אוקראינה, שופץ בית הכנסת ועבר שיפוץ נוסף גם ב-2002.

בית הכנסת השני בקייב, הידוע כבית כנסת ברודסקי, נבנה על ידי איל הון ונדבן בשם אליעזר ברודקסי בשנת 1898, כבית כנסת פרטי לשימושו של ברודסקי ומשפחתו המורחבת. גם בית כנסת זה נסגר על ידי הקומוניסטים, ב-1926, והפך למועדון. מאוחר יותר, ב-1955, הועבר לידי  תיאטרון הבובות האקדמי של קייב ובבניין בוצעו שינויים רבים. ב-1992, שנתיים לאחר שאוקראינה קיבלה את עצמאותה, נחקק חוק המחייב החזרתם של כל מוסדות הדת לידי הקהילות הדתיות המקוריות. וכך הבניין הוחזר לידי הקהילה, שופץ בתרומתו של אדים רבינוביץ, מראשי הקהילה, ובשנת 200 נחנך בית הכנסת. בדומה לבית הכנסת במוסקבה, גם בית הכנסת בורודסקי משמש כמרכז של חב"ד בקייב, בראשות הרב משה ראובן אסמן.

בית הכנסת אלטנוישול בפראג
בית הכנסת הזה, בפראג בירת צ'כיה, הוא בין בתי הכנסת הקדומים באירופה – הוא נבנה בשנת 1270. יש האומרים שאבנים מבית המקדש ההרוס בירושלים הובאו ושובצו בבניין, בתנאי שכאשר יבוא המשיח, יוחזרו האבנים לירושלים. פירוש שמו של בית הכנסת הוא ישן-חדש בגרמנית (וביידיש). בית כנסת זה מפורסם בעיקר בהקשר לאגדה המספרת שהגולם מפראג, יצירתו של המהר"ל, נמצא בגניזה בעליית הגג של בית הכנסת. עד היום שמור מקום מושבו של המהר"ל בקדמת בית הכנסת – רבים מכירים את המהר"ל רק בהקשר של הגולם, ואינם יודעים שהוא היה מגדולי הגאונים בתורה ובהלכה ועד היום נלמדים ספריו בישיבות ובמוסדות חינוך דתיים נוספים. בית הכנסת פעיל גם כיום ומתקיימות בו תפילות. הוא ממוקם ברחוב Maiselova16, טלפון: 42-0224800812, אתר אינטרנט

בתמונה הפותחת: בית הכנסת הגדול בבודפשט

יצחק הילדסהימר – כתב לענייני יהדות התפוצות ותיירות

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.