תפריט עמוד

בחפירות ארכיאולוגיות שערכה רשות העתיקות לפני סלילת כביש ליד כפר מל"ל נחשף בית בד תעשייתי מרשים לייצור שמן זית. בית הבד מתוארך לתקופה הביזנטית-מוסלמית הקדומה (מאות 8-6 לספירה). במקום התגלו משטח סחיטה לזיתים וכן מערכת של צינורות, תעלות ובורות, שניקזו את נוזל השמן. בסמוך לחפירה נמצאו עקלים, אבני משקולות שלחצו את שקי הזיתים. מגודלו של בית הבד ניתן להסיק כי הוא לא שימש להפקת שמן לצרכים פרטיים כי אם לשימוש מסחרי.

"הופתענו לגלות שמערכת בית הבד חצובה לתוך אבני בנייה ענקיות, ששוקעו לתוך האדמה", אומר עמית ראם, ארכיאולוג מחוז מרכז ברשות העתיקות. "זהו טיפוס בית בד נדיר, שכן לרוב נהגו להקים בתי בד ישירות על סלע האם. נראה שמאחר שבאזור הוד השרון האדמה היא אדמת חמרה רכה, וצריך היה לבסס את המבנה, בצעד חריג הובאו למקום אבני גזית ולוחות אבן כבדים, ועליהם הוקם בית הבד. אנחנו עדיין מנסים לאתר בארץ בתי בד דומים לזה". בעיריית הוד השרון בוחנים כעת את האפשרות לתכנן תוואי עוקף לכביש, והקמת פארק ארכיאולוגי קטן שבו אפשר יהיה להתרשם מהחיים במקום בעת העתיקה.

בהוד השרון יש כמה אתרים ארכיאולוגים: בשכונת גיל עמל יש אזור עתיקות שתחילתו בתקופה הכלכוליתית והמשכו בתקופות הרומית והביזנטית; ובמבואות הוד השרון, במקורות הירקון, ישנם שרידים מתקופת הברונזה התיכונה, באלף השלישי לפני הספירה. רק לפני כחודשיים חנכו עיריית הוד השרון ורשות העתיקות פארק הרפתקאות וארכיאולוגיה ברחוב ששת הימים בעיר, הכולל מתחמי משחקים מושקעים וגן ארכיאולוגי עם מתקנים חקלאיים משוחזרים, ששימשו את תושבי ארץ ישראל בעת העתיקה.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.