תפריט עמוד

אריק איינשטיין שר אמנם על הסתיו "עם הענן ועם הרוח המייבב", אבל המציאות מוכיחה שהסתיו הישראלי הוא בעיקר עניין של מזג אוויר הפכפך – ימי חמסין שמתחלפים במפתיע בטיפטופי גשם וחוזר חלילה. ובכל זאת, הלחות והחום הבלתי נסבלים של הקיץ כבר מאחורינו וגשמי החורף (בתקווה שיבואו מהר והרבה) עוד לפנינו. זאת העונה המושלמת לצאת לטיולים ולבילויים קטנים בחיק הטבע וברחובות הערים. הנה כמה הצעות שמתאימות במיוחד לסתיו הישראלי, קצר ככל שיהיה.

פינוק בספא: פסק זמן מבורך
בקיץ, כשהלחות והחום מתחרים ביניהם מי יעיק יותר, לא תמיד מתחשק להתמסר לעיסוי בשמנים חמים או באבנים חמות. אבל עכשיו, עם בוא הסתיו, אין כמו פסק זמן בספא כדי לחזק ולתחזק את הגוף והנפש. מקום מצוין לעצירה באמצע יום עמוס הוא טיים אאוט ספא במלון כפר המכביה, סמוך לפארק הלאומי המקסים ברמת גן. בנוסף לחדרי טיפולים נעימים במיוחד, הספא החדש והמצוחצח מציע גם סאונה יבשה ורטובה וג'קוזי ענק – מעין בריכת שחייה שכולה גועשת ומבעבעת. אחרי או לפני הטיפול אפשר להתאמן בחדר הכושר הצמוד או סתם לרבוץ בנחת בכיסא נוח, עם תה צמחים ועוגיות גרנולה. בין הטיפולים החדשים, שמתאימים מאוד לעונה הזאת, מומלץ במיוחד עיסוי אינדיאני באבנים חמות וקרות, שילוב מרענן ומפתיע, ועיסוי בארבע ידיים בלוויית מגבות חמות ואבנים חמות – חוויה מיוחדת במינה שבה חלקים שונים של הגוף מטופלים בו זמנית בעוצמות שונות. אם אתם מתקשים לחזור למציאות, אפשר להאריך את התענוג עוד קצת בלובי המלון על קפה ועוגה. וכמובן, אל תשכחו להביא בגד ים לג'קוזי ונעלי ספורט לחדר כושר.

איך מגיעים? טיים אאוט ספא נמצא במלון כפר המכביה, רחוב פרץ ברנשטיין 7, רמת גן. טלפון: 03-6715801, אתר אינטרנט.

טיים אאוט ספא. עיסוי באבנים חמות וקרות, פסק זמן מושלם באמצע היום

טיול בטבע: בעקבות התנינים
נחל תנינים הוא פנינה נהדרת שקצת נשכחה מן הלב. למי שלא היה במקום מאז בית הספר היסודי, מצפה הפתעה. האתר שוקם ושופץ, המים נקיים וצלולים, המסלול קליל ומתאים במיוחד לילדים וכל הכיף הזה נמצא במרחק נסיעה קצרצר ממרכז הארץ. בשמורה ניתן לראות את שרידיו של סכר שנבנה בסוף התקופה הרומית ותחילת התקופה הביזנטית. הסכר יצר במקום אגם גדול, ממנו הוזרמו מים לקיסריה באמצעות אמת המים הנמוכה. האגם אפשר גם הפעלה של מספר טחנות קמח במקום. בטיול במקום ניתן להתרשם ממתקני המים הקדומים וטחנות הקמח המשוחזרות, ליהנות מיופיו של הנחל, היחיד מבין נחלי מישור החוף שלא זוהם במי ביוב, ומי שמעוניין יכול גם לצעוד קטע קצר בתוך אמת מים קדומה. הסתיו הוא עונה נפלאה לטיול במקום – לא חם מדי כך שהשמש לא קופחת (המקום ברובו לא מוצל), לא קר מדי כך שאפשר ליהנות מההליכה במים באמת המים הקדומה, ואם יתמזל מזלכם, תזכו לראות בשמים מעל השמורה להקות של ציפורים נודדות.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 4 ופונים לכיוון בית חנניה וג'סר א זרקא. בפניה הבאה פונים ימינה בעקבות השילוט לשמורה, עולים על הגשר שמעל כביש החוף ואז פונים ימינה בדרך עפר לכיוון החניון של השמורה.

נחל תנינים. היחיד מנחלי החוף שלא זוהם בביוב | צילום: Golf Bravo, cc-by-sa

סיור וארוחה: האדמה הטובה
מסעדת ADAMA בקתה קולינרית נמצאת במקום הכי יפה בזכרון יעקב – גבעת זמרין, שאליה הגיעו המתיישבים הראשונים בשנת 1882. קשה להחליט במה להסתכל קודם – בנוף הנפלא הנשקף מהגבעה או בבית האבן העתיק ששוחזר ביד אוהבת. החיבור לאדמה ניכר בכל פינה, לא רק בשם המקום: בחלל הפנימי עם קירות האבן החשופים, בגינת צמחי התבלין בחצר האחורית, בתפריט היינות הנרחב המציע יינות מיקבי בוטיק מקומיים ובבישול שמחבר בין מטבחים שונים מאגן הים התיכון. אבל החיבור האמיתי לאדמת המקום מתגלה בעת הסיור ברחבי המושבה שמובילה דגנית, בעלת המקום המקסימה. אפשר כמובן רק לסעוד כאן, אחרי האוכל להתענג על התערוכות המתחלפות התלויות על הקירות, ולהמשיך הלאה. אבל מומלץ לשלב את הארוחה עם סיור בזכרון יעקב.

הטיול ברחבי המושבה עוקב אחרי ההיסטוריה של המייסדים ומגלה דבר או שניים על אהבתו של אבשלום פיינברג, קברו המסתורי של הברון רוטשילד, סיפורה הטרגי של משפחת לנגה ועוד ועוד. בדרך חולפים בסמטאות היפות, מבקרים באחוזת לנגה, עוצרים בבית הכנסת העתיק של זיכרון, חולפים בדרך היין ואורוות הברון ועוצרים לתצפית עוצרת נשימה לעבר שפייה. עמוסים בחוויות, מראות וסיפורים מהעבר המסעיר חוזרים למסעדה לארוחה הכוללת שלוש מנות לבחירה. אוהבי החצילים שבחבורה יתמוגגו ממנה ראשונה של חציל קלוי עם עדשים ירוקות וטחינה אורגנית; מזג אוויר הסתווי מתאים מעין כמוהו למנה עיקרית של כבדים צרובים עטופים בקרמל אגסים ויין אדום על פירה ירקות שורש. לקינוח – פנקוטה קפה לימון (מומלצת בחום) או גלידות סורבה במבחר טעמים. יש גם מנות מיוחדות לילדים. את האוכל אפשר ללוות ביינות משובחים, כולל יינות בוטיק מקומיים שכמותם לא תמצאו במקומות אחרים.

איך מגיעים? המסעדה נמצאת סמוך ליקב כרמל, בכתובת: מעלה הראשונים 8. טלפון: 04-6293183.

אדמה בקתה קולינרית. החיבור לאדמה ניכר בכל עבר

בילוי עירוני: ביקור בתחנה
מתחם התחנה בגבול שכונת נווה צדק ויפו הוא מקום עם היסטוריה מרתקת: בין השנים 1892 ו-1948 פעלה במקום תחנת הרכבת בקו יפו-ירושלים. בסמוך לתחנה היה ביתו של הטמפלרי הוגו וילנד, שגם הקים במקום בית חרושת לייצור מרצפות ולבנים. היום, לאחר שנים בהן נעשו במקום עבודות שחזור ושיפוץ, אפשר ליהנות מהמבנים היפהפיים של תחנת הרכבת ההיסטורית, בית וילנד ובית החרושת למלט, במתחם בילוי ותרבות שוקק חיים. אפילו חלק מהמסילה שומר, וגם שני קרונות, ובאחד מהם יש תצוגה שמספרת את סיפורו של המקום. מלבד אלה יש במקום הרבה בתי קפה, מסעדות, ברים, חנויות בוטיק מיוחדות וחללים בהם מוצגות תערוכות מתחלפות. בילוי ישראלי עם ניחוח של חו"ל.

איך מגיעים? מתחם התחנה נמצא בין נווה צדק לים – הכניסה לחניון התחנה מרחוב המרד (פינת רחוב קויפמן).

מתחם התחנה. היסטוריה ובילויים | צילום: אבישי טייכר, cc-by-sa-2.5

טיול שלכת: חשיפה לצפון
רמת הגולן מציעה את הדבר הכי קרוב לשלכת אמיתית שאפשר לפגוש מבלי להחתים דרכון. העצים הנשירים – בטבע ובמטעי התפוחים – נצבעים בעונה זאת בצבעי כתום-צהוב-חום מקסימים, ובאוויר עומד ריח של שינוי והתחדשות. מי שרוצה לטייל בגולן באופן עצמאי מוזמן להציץ במסלול צבעי השלכת שלנו.  האחרים יכולים להצטרף לסיורים באווירת שלכת שמארגן קיבוץ עין זיוון. יש סיורים שמתאימים למשפחות וטיולים באווירה רומנטית לזוגות – ואפשר לעשות אותם ברגל, באופניים או בטרקטורונים, וגם לשלב בלינה בקיבוץ.

איך מגיעים? קיבוץ עין זיוון נמצא בצפון רמת הגולן. מצומת מחניים נוסעים מזרחה כ-30 ק"מ על כביש 91 עד לשלט הכניסה לקיבוץ. טלפון: 04-6993612, אתר אינטרנט.

שלכת במטעים של קיבוץ עין זיוון | צילום: רונן גלבוע

מסלול עירוני: במורד המדרגות
חיפה בנויה מפלסים-מפלסים, וכל מפלס מציע הפתעות משלו. אחת הדרכים המעניינות להכיר את העיר המורכבת והמעניינת הזאת, ובאותה הזדמנות להפעיל את שרירי הרגליים ולשטוף את העיניים בנופים נהדרים, היא לרדת במדרגות כל הדרך מרכס הכרמל ועד העיר התחתית. יש כמה מסלולי מדרגות כאלה בחיפה, והמומלץ מכולם נקרא מסלול אלף המדרגות (למעשה יש בו 1,100 מדרגות, אבל למה להיות קטנוניים?). אפשר כמובן לעשות את המסלול מלמטה למעלה, אבל אז המאמץ רב והנופים היפים נמצאים בגב המטפס. עדיף אם כן להתחיל למעלה, בכרמל, ולעקוב אחר הסימון כל הדרך עד לרחוב הגפן בשכונה הגרמנית. אפשר להקפיץ את המכונית לסוף הדרך או לחזור לכרמל בתחבורה ציבורית או במונית.

תחילת המסלול במצפור הסביונים שברחוב יפה נוף (המוכר גם כ"פנורמה") והוא חולף דרך מדרגות גדרה עד לרחוב החשמונאים, חוצה את הגן הציבורי, ממשיך למדרגות כורש, משם למדרגות ראובן בוניאק, דרך בתי אבו נאדר ובית החולים "עזרה", יורד בשדרות הציונות אל מדרגות שפרה, משם לרחוב עבאס ומסתיים ברחוב הגפן. אם נותר לכם כוח, מומלץ מאוד להסתובב קצת בשכונה הגרמנית, שבשנים האחרונות שופצה להפליא ויש בה שלל מסעדות ובתי קפה נעימים. אחד המוצלחים שבהם הוא קפה פטוש (שדרות בן גוריון 38), הנמצא בבית אבן משופץ עם חצר נעימה וחדר פנימי מקושת ויפה. המנות החביבות עלינו הן סלט פטוש המתובל ביד רחבה והכנפה החמימה והנהדרת, ששווה בשבילה לשבור את הדיאטה, בלוויית קנקן עם תה צמחים.

איך מגיעים? המסלול מתחיל במצפור סביונים, ברחוב יפה נוף פינת שער הלבנון. מפת הסיור נמצאת באתר האינטרנט תור חיפה של העמותה לתיירות ונופש בחיפה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.