תפריט עמוד

טיול אופניים בהרי פירין ורילה, בולגריה

רוכבי שטח אירופאים מכירים זה מכבר את קסמה של בולגריה כיעד לטיולי רכיבה, אבל לא ישראלים רבים יודעים עד כמה היא נפלאה. נתחיל עם הטבע הירוק והנופים המרהיבים שברכסי ההרים בדרום המדינה – הרי רודופי, הרי פירין והרי רילה. רן גנור, מדריך אופניים מוסמך שמוביל טיולי אופניים בארץ ובחו"ל (גם בבולגריה), מדמה את הנוף ברכסי ההרים הללו לזה של הרי ירושלים, רק "יותר ירוק, פחות חם ועם הרבה יותר מים…", הוא אומר ומונה את גופי המים המלווים את הרוכבים לאורך כל הדרך – נהרות, אגמים, בריכות, נחלים, מעיינות, פלגי מים. או במילים אחרות: אפשרויות הטבילה והשכשוך לאורך הדרך רבות ומהנות עד מאוד.

לכך יש להוסיף את התנאים הנוחים ואת ההשקעה הרבה בהכשרת שבילי אופניים – בבולגריה הוכשרו כמעט 2,000 ק"מ של שבילים ודרכים ונוספו מקומות לינה חדשים עבור מטיילים. וחשוב לא פחות – המחירים בבולגריה אטרקטיביים בהשוואה למדינות במערב אירופה. המחירים בבולגריה, שעדיין לא התחברה לשוק האירו, זולים מאוד. גנור מספר שבקבוק של חצי ליטר בירה עולה בסביבות שלושה עד חמישה שקלים וארוחת ערב נהדרת, עם שלוש מנות ובירה או יין מקומי, תעלה לכם בסביבות 30-25 שקל.


עם טבע ירוק ונופים שכאלה, אין פלא שבולגריה היא יעד פופולרי לרכיבת שטח

טיול אופניים בהרי פירין והרי רילה נועד לרוכבי XC, כלומר קרוס קנטרי (cross country) ברמה בינונית. הוא אינו מתאים למי שרוכב רק ברחובות עירוניים וגם לא לרוכבי הרים שמחפשים מסלולים טכניים עם ירידות מאתגרות, קפיצות על סלעים וכדומה. בכל יום רוכבים בין ארבע לחמש שעות נטו, ובסך הכל הטיול היומי אורך שמונה-תשע שעות, כולל עצירות, ארוחות וכדומה. כיוון שנמצאים בחופשה ואין לחץ לחזור הביתה בשעה מוקדמת, אפשר לקחת את הזמן, ובתום כל יום רכיבה לעצור קודם כל בבית הקפה המקומי לכוס קפה, בירה או גלידה נהדרת לפני שחוזרים למלון למקלחת. בערב יוצאים לעיירה לארוחת ערב באחת המסעדות המקומיות.

בסיס היציאה לטיול הוא בנסקו, עיירת נופש במורדות הצפוניים של הרי פירין. בחורף רבים מגיעים לאתר הסקי המצוין שלה, בקיץ היא מהווה מרכז לטיולים, כולל טיולי רכיבה, ויש בה אירועי תרבות ומוזיקה רבים ושלל מסעדות המתמחות במאכלים בולגריים מסורתיים.


בסוף כל עלייה מחכה ירידה…

מאפייני המסלול
מסלול רכיבת השטח הוא ברמת קושי בינונית. הוא כולל רכיבה בשבילים רחבים, כבישי אספלט צדדיים, סינגלים וירידות ארוכות ונפלאות. בכל יום רוכבים 50-25 ק"מ, ומטפסים כ-400 עד 800 מטר טיפוס מצטבר. קצב הטיול רגוע, עם עצירות בדרך למנוחה וגם עצירות בבתי קפה, מסעדות, חוות דגים וחוות סוסים בהרים. מתאים לרוכבים ברמה בינונית, שנהנים לרכוב בהרי ירושלים ובהרי הגליל.

מסלול הטיול
יום 1 + 2: הגעה לבנסקו ורכיבה לדוברינישטה (34 ק"מ / 700 מ' טיפוס מצטבר)
טיסה קצה של שעתיים וחצי מישראל מביאה לסופיה, בירת בולגריה, משם נוסעים לבנסקו, מתמקמים במלון ומאפסנים את האופניים במחסן המלון. למחרת, אחרי ארוחת בוקר, מצטיידים במים, כריכים, פירות וחטיפים ויוצאים לרכיבת הסתגלות קצרה בעיירה. בצהריים יוצאים למסלול הרכיבה הראשון.

לאחר טיפוס של 400 מטר ביער מתחילים בגלישה בסינגל הנקרא Dead Dog שצופה לנופים של הרי פירין ורילה. לאחר מכן רוכבים בדרך מישורית, בין גבעות ושדות חקלאיים, עד עיר הנופש והספא דוברינישטה. אחרי עצירה למנוחה בבית קפה מקומי ממשיכים ברכיבת גבעות חזרה למלון בבנסקו. בערב אפשר לצאת לסייר בעיירה ולאכול במסעדה מקומית.


הרכיבה בהרי פירין ורילה מספקת נופים אין דרך אחרת להגדירם מלבד – "עוצרי נשימה"

יום 3: רכיבה לספרבה בניה (30 ק"מ / 400 מ' טיפוס)
את היום הזה פותחים ברכיבה מבנסקו לכיוון הרי רילה במסלול המוכר בשם Foxy Lady. רוכבים לעיירה ספרבה בניה, המפורסמת במעיינות מינרלים ובגייזר הייחודי שבה. אחרי רכיבה בגבעות המקיפות את העיירה ותצפית על הרי פירין, מגיע שלב הפינוקים במעיינות החמים. אחרי הטבילה במעיינות וארוחה במסעדה הצמודה, ממשיכים במסלול המעגלי חזרה אל המלון בבנסקו, כשבדרך מרטיבים מעט את הרגליים בחציית נחל. את הערב מעבירים בשתייה בירה בכיכר וארוחת ערב מצוינת במסעדה איטלקית לשם גיוון התפריט…

יום 4: רכיבה לחוות הדגים בדבורסקו (28 ק"מ / 350 מ' או 55 ק"מ / 850 מ' טיפוס)
ביום הזה אפשר לבחור בין שתי אפשרויות, לפי הכוח והכושר: לצאת ברכיבה מהמלון בבוקר (55 ק"מ כולל) או לצאת בהקפצה ברכב לחוות דגים ורק אחרי הארוחה להתחיל ברכיבה (28 ק"מ). היעד הראשון במסלול שלנו הוא העיירה הקטנה דבורסקו, השוכנת על צלע ההר בגובה 1,100 מטר מעל פני הים. משם ממשיכים ברכיבה בתוך היער. מטפסים עד לגובה 1,350 מטר, ואז עוברים לגלישה במורד ההר, ביער ולצד אגמים קטנים. את ארוחת הצהרים אוכלים בחווה לגידול דגים, משם ממשיכים בגלישה ארוכה ארוכה במורד ההר ולצד נחל זורם – כל הדרך למלון. אבל לפני זה עוד עוצרים לטבילה באגם מוקף בנוף משגע. בערב, כמו תמיד, ארוחה על טהרת המטבח הבולגרי הנהדר, וכרגיל המחירים מפתיעים – 30 עד 50 שקל לארוחה מלאה כולל יין או בירה.


ירוק בעיניים. רכיבה ביער

יום 5: רכיבה מעגלית צפונה להרי רילה (40 ק"מ / 800 מ' טיפוס מצטבר)
יוצאים ברכיבה צפונה בשטח מישורי בין שדות מעובדים ומעיינות מרפא. מטפסים לגבעות ורוכבים ביניהן בדרך הררית, שמזמנת עליות וירידות לסירוגין. הדרך חולפת על פני בתי קיץ מלאי קסם, מעיינות ונחלים ודייגים מקומיים. עוצרים למנוחה בחוות סוסים מקסימה, עם כר דשא נרחב ונדנדות, שם אפשר להתרענן עם שתייה קרה, בירה או קפה איטלקי משובח. אחרי העצירה ממשיכים לטפס לפסגת הרי הרילה, בגובה 1400 מ'. מהפסגה מתחילה ירידה מטורפת וכיפית בין מעברי מים קטנים וקצת בוץ (הכל רכיב) עד הכפר רזלוג. גלידה משובחת בכיכר הכפר היא הדובדבן שבקצפת… מכאן חוזרים ברכיבה נינוחה וקצרה לאורך כביש צדדי למלון בבנסקו . וכמובן, שבערב מבלים בכיכר העיירה במסעדה בולגרית מסורתית טובה.


הנופים הנשקפים בדרך

יום 6: רכיבה בהרי הרודופי ( 43 ק"מ / 500 מ' טיפוס מצטבר)
את היום פותחים בנסיעה ברכב לאורך כ-50 ק"מ עד לכביש הררי מתפתל בהרי הרודופיי. מכאן רוכבים 200 מטר בעלייה עד הפסגה ואז מתחילים בירידה ארוכה-ארוכה ונפלאה לאורך נחל כשבדרך עוברים באגם דייג. בהמשך מגיעים לפנינת הטיול – תצפית מדהימה לעבר כפר משוחזר, אחד העתיקים בבולגריה. אחרי ארוחת צהריים במסעדה מקומית ממשיכים ברכיבה של כ-15 ק"מ, רובם בירידה, עד לכביש הראשי, שם חוזרים ברכב לבונסקו.

יום 7: רכיבה מעגלית בין פסגות הרי פירין (25 ק"מ / 450 מ' טיפוס מצטבר)
יום הרכיבה האחרון מרשים, מהנה וגם קצר כדי שיישאר די זמן לארוז את החפצים. יוצאים ברכיבה מהמלון ומטפסים בין פסגות הרי פירין לבסיס ארטילריה נטוש ואתר גולף אקסקלוסיבי בגובה 1,400מטר. מטפסים בשבילי היער ואחרי הפסקה קצרה למנוחה, יוצאים לרכיבת מורד ארוכה על רקע נופים מקסימים. סינגל קצר ויפה שנקראPerfect Day ייקח אותנו לחוות דגים עם אגם ענק, מקום מושלם לעצירה לבירה, גלידה ואבטיח קר. לאחר מכן גולשים בירידה מהירה וקלה לבנסקו. זה הזמן לארוז את המזוודות ולהיפרד מבנסקו ומהנופים ההרריים לטובת סיור קצר בסופיה, העיר העתיקה המשלבת בין מזרח ומערב, ומכאן טיסה חזרה לישראל.


ולקינוח, איך אפשר בלי המנה הבולגרית החביבה – צ'יפס עם גבינה מגוררת מעל?

צילומים בכתבה באדיבות גורדון אקטיב

עוד טיולי אופניים בארץ ובעולם

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אלכס פנסטר הגיב:

    שלום רב , שמי אלכס (טל: 0507-698-698)
    אני מתעניין בטיול קראוון בחו"ל לשני אנשים. ביתי (בת 18) ואני.
    זמן טיול משוער – 14 ימים
    בחודש אוגוסט/ ספטמבר (לא בחגים)
    אני רוצה גם לשכור קראוון וגם תכנון מסלול
    תודה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבולגריה

פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
פלובדיב, בולגריה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

עיר עתיקה מהיפות באירופה, מוזיאונים מצוינים, רובע אמנותי תוסס, פארקים וגנים, חיי לילה תוססים, נופים עוצרי נשימה במרחק נסיעה קצרה מהעיר והכל במחירים זולים - פלובדיב, העיר השנייה בגודלה בבולגריה, עולה על מפת הטיסות הישירות מישראל. הנה כל ...

טיול אתגר והרפתקה בבולגריה
טיול אתגר והרפתקה בבולגריה

תשכחו את אתרי הנופש לצד הים השחור, ההרים של בולגריה מהווים תפאורה חלומית לטיול שכולו הרפתקאות ואתגר בלב הטבע הפראי: הליכה בשבילים צרים במעלה מצוקים, טיפוס, סנפלינג וטרקים בקניונים ובין אגמים יפים כמו חלום

סופיה: מסע לעולם של פעם
סופיה: מסע לעולם של פעם

סופיה, בירת בולגריה, מזמנת חוויות ייחודיות, כמו משחקי שחמט על ספסלים בגינה ציבורית, דוכני ספרים בכל פינה, מוזיאון לאמנות סוציאליסטית, טבע מופלא במרחק נגיעה מהעיר ואוכל טעים שאין לתאר. עמי בן-בסט, ששורשיו בולגריים, בילה שבוע בסופיה ולא הפסיק ...