תפריט עמוד

בודפשט – מסלול בבודה: הגדה השמאלית

 

כמו ערים רבות אחרות באירופה, גם בודפשט מורכבת מכמה חלקים. לאמיתו של דבר, העיר, כפי שהיא מוכרת לנו כיום, התגבשה רק ב-1873, כאשר עיר המגורים בודה (Buda) שממערב לנהר הדנובה התמזגה עם אובודה (Óbuda) שמצפון ועם עיר התעשייה פשט (Pest) שממזרח לנהר.

המסלול הנוכחי מוקדש לבודה. ביום יפה, מומלץ להגיע לכאן מפשט דרך גשר אליזבט (Erzsébet híd). ב-1945, במהלך נסיגתו מהעיר, הפציץ הצבא הגרמני את הגשר שניצב במקום; הגשר הנוכחי נבנה במקומו.

מידע נוסף, טיפים וכתבות מרתקות על בודפשט כאן

סיורנו בבודה מתחיל בגבעת גלרט (Gellért hegy), הקרויה על שם קדוש נוצרי שהוזמן להונגריה במאה ה-11 על ידי המלך אישטוואן. מאמציו של גלרט לקרב את ההונגרים לנצרות לא עלו יפה, והוא הוטבע בתוך חבית בנהר. גבעה זו, שלפי האגדות היתה בעבר הרחוק מקום מפגש למכשפות, מציעה תצפית פנורמית נפלאה על העיר כולה. במרחק לא רב ניצבת אנדרטת השחרור (Szabadság szobor), פסל אשה עם דקל. היא הוקמה ב-1947, לכבוד הצבא הסובייטי, שנלחם במשך שבעה שבועות לשחרור העיר מהכיבוש הנאצי. האנדרטה הענקית לא מצטיינת ביופי מיוחד, אבל מראה העיר הנשקף ממנה הוא בלתי נשכח, ביום ובלילה כאחת.

הגבעה הנראית מצפון, בסמוך לנהר, היא גבעת המצודה (Vár hegy), ואליה נגיע בהמשך. ממתחם האנדרטה נרד עד סמוך לנהר, שלאורכו נצעד צפונה, עד כיכר דברנטיי (Döbrenetei tér). מומלץ לבקר בבית מספר 9, שבו פועלים עד היום מרחצאות (Rudas Gyógyfürdo). מדובר במבנה יפהפה בעל עמודים מקושטים וכיפות גבוהות, ובתוכו שש בריכות, שלכל אחת מהן טמפרטורת מים שונה.

מרחצאות רודאש
כתובת: Döbrenetei tér 9
טלפון: 36-1-3561322
אתר אינטרנט

הרופא שיצא מדעתו
נמשיך בכיוון צפון-מערב, אל אזור טאבאן (Tabán), השוכן לרגלי גבעת המצודה. באזור עתיק זה השתמרו בתים יפהפיים וסמטאות מפותלות. חובה לבקר במוזיאון זמלווייס לתולדות הרפואה (Semmelweis Orvostörténeti Múzeum), השוכן ברחוב Apród. בבית הזה, המעוצב בסגנון הבארוק, נולד ב-1818 איגנץ פיליפ זמלווייס (שמו נהגה בהונגרית "שמלווייס"), הרופא ההונגרי-גרמני שגילה כי הגורם לקדחת הלידה הוא זיהום, שאותו העבירו הרופאים בני זמנו במגע ידם, וכי ניתן למנוע את המחלה על ידי הקפדה על חיטוי וניקיון. למרות שהוכיח זאת, חבריו למקצוע טענו כי אינו שפוי. כתוצאה מהעובדה שעמדתו לא התקבלה, הוא יצא מדעתו ואושפז ב-1865 בבית חולים לחולי רוח, שם נפטר כתוצאה מזיהום שנגרם במהלך ניתוח שביצע לפני אשפוזו.

מוזיאון זמלווייס לתלולדות הרפואה
כתובת: Aprod 1-3
טלפון: 36-1-2011577
אתר אינטרנט

דרומית-מזרחית מהמוזיאון, על גדת הנהר, נמצאת כיכר אדם קלארק (Clark Adám tér). היא קרויה על שם המהנדס הסקוטי שתִכנן את גשר השלשלאות (Lánc híd) שנחנך ב-1849 והיה הגשר הראשון שחיבר את בודה עם פשט. עד הקמתו נהגו לחצות את הדנובה בסירות או בהחלקה על הנהר הקפוא בחורף קר במיוחד. משני צידי הגשר יש פסלי שני אריות השומרים על הכניסה, ואם נתקרב אליהם נבחין שלאריות אין לשון. לפי המסורת העממית, כאשר הבחין הפַסל בכך ששכח לפסֵל את הלשונות, הוא הטביע את עצמו בנהר.

מצידה השמאלי של כיכר אדם קלארק יוצא הרכבל, ה- Sikló , המוביל ישירות לגבעת המצודה ולאתרים ההיסטוריים הסמוכים. הנסיעה ברכבל, הפועל מהמאה ה-19, אורכת כדקותיים, ובכניסה אליו ניצבת אבן הקילומטר ה-0, שלפיה מחשבים את המרחקים בהונגריה.


מבט לילי על ארמון המלך של בודפשט. אחד היפים באירופה

אורכה של גבעת המצודה – כקילומטר וחצי, ורוחבה המירבי (בצפון) – כ-500 מטר. כשיורדים מהרכבל, ארמון המלך (Kiralyi Palota) לשעבר נמצא ממש ממול, והנוף הנשקף מהמרפסת שלו מיוחד ומרהיב. הבניין, שנחשב לאחד היפים באירופה, עבר גלגולים רבים מאז הוקם לראשונה במאה ה-13. במאה ה-18 הקימה במקום הדוכסית האוסטרית מריה תרזה ארמון חדש ומפואר, אבל זה עלה בלהבות ב-1945 ונשרף כליל. הארמון הנוכחי הוא שחזור שבוצע אחרי מלחמת העולם השנייה, וכיום פועלים בו כמה מוזיאונים חשובים, ובהם הגלריה ההונגרית הלאומית (Magyar Nemzeti Galéria), והמוזיאון לתולדות בודפשט (Budapesti Történeti Múzeum), שבאולם המרכזי שלו מוצגת תערוכת קבע על "1,000 שנות העיר". באגף האחורי של הארמון שוכנת הספרייה הלאומית (Széchényi Könyvtár), שבה מיליוני ספרים (בין השאר בעברית).

הגלריה הלאומית ההונגרית
טלפון: 36-20-4397325
אתר אינטרנט

המוזיאון לתולדות בודפשט
טלפון: 36-1-4878800
אתר אינטרנט

רחובות ימי ביניימיים וקבר פחה תורכי
הליכה קצרה בכיוון צפון-מזרח מובילה לכיכר דיס (Dísz tér). מהכיכר יוצאים כמה רחובות המובילים לרובע היהודי העתיק. מומלץ לטייל ברחובות עתיקים אלה, שבתיהם, המעוצבים בסגנון הבארוק, משרים אווירה ימיביניימית, ובמיוחד ברחוב אורי (Úri útca). מעט דרומה לכיכר דיס, ברחוב Szinház 1-3, ניצב תיאטרון המצודה (Várszinház) שנבנה מחדש, תוך שימור חזותו המקורית. בהמשך רחוב אורי צפונה נמצא קברו של הפחה התורכי האחרון ששלט בעיר, עבדו רחמן עלי (Abdurrahman Abdi Arnaut).

בפנייה השנייה ימינה פונים ברחוב פורטונה (Fortuna útca), ובו ממשיכים צפונה, ובהמשך פונים מעט ימינה, ברחוב המקביל, רחוב טאנצ'יץ' מיהאי (Táncsics Mihály). כדאי לעצור בבית מספר 26, ששימש במאה ה-14 כבית כנסת, וגם במספר 9 – מבנה בסגנון הבארוק, ששימש בעבר כבית סוהר. כאן נכלא לשלוש שנים לאיוש קושוט (Lajos Kossuth), מנהיג המרד של 1848, שכוּון נגד השליטה המוחלטת של אוסטריה בהונגריה. בבית מספר 7, ביתה של משפחת ארדודי (Erdődy), שנבנה במאה ה-18 בסגנון הבארוק, שהה בטהובן כשהוזמן לנגן מיצירותיו בתיאטרון המצודה הסמוך.


ארכיטקטורה טיפוסית ברחוב אורי

במרחק קצר נמצאת כיכר קאפיסטראן (Kapisztrán tér) היפה, שבמרכזה מתנשא מגדל ששרד מכנסיית מריה מגדלנה העתיקה. בכיכר אנדראש הֶס (Hesz András tér), הקרויה על שם המדפיס הראשון בהונגריה, מומלץ לבקר בבניין "הקיפוד האדום" (Vörös Sün) – בית אריסטוקרטים, שהוקם ב-1390. הקיפוד האדום היה סמלה של משפחת האצילים שהתגוררה בו, וכיום מוצג במקום סיפורו של המבנה מאז הקמתו. אין להחמיץ גם ביקור במלון הילטון הסמוך, הבנוי באתר שבו שרידי מבנים עתיקים. בלחץ הציבור, חויבו בעלי המלון לשלב את השרידים ההיסטוריים במבנה החדיש, והתוצאה – תערובת מרשימה של סגנונות וממצאים מתקופות שונות.

האטרקציה המרכזית בכיכר השילוש הקדוש (Szentháromság tér) הסמוכה היא כנסיית מאתיאש (Mátyás Templom), שנבנתה במאה ה-13 בסגנון גותי, ושבה הוכתרו מלכי הונגריה. ב-1867 הוכתר כאן כמלך הונגריה קיסר אוסטריה, פרנץ יוזף, לצלילי מיסה שחיבר במיוחד לרגל האירוע המלחין פרנץ ליסט. כיום נערכים בכנסייה קונצרטים בסופי שבוע.

כנסיית מאתיאש
כתובת: Szentháromság tér
אתר אינטרנט

בצמוד למלון הילטון ממוקמת מצודת הדייגים (Halász Bástya), שממנה הגנו דייגי העיר על ארמון המלך בימי הביניים. המבנה מעוצב בסגנון רומנסקי, ולו קשתות ועמודים. במרכזו יש מגדל עגול, שבו פועלים כיום בית קפה ומסעדה. ממרומי המצודה נשקפת תצפית מיוחדת על העיר – במיוחד בשעת השקיעה.


מצודת הדייגים וכנסיית מתיאש

האי של הנסיכה התמהונית
נעבור שוב ליד חזית מלון הילטון, ונמשיך צפונה. בסוף הרחוב נגיע לשער וינה (Bécsi Kapu), שדרכו התנהלה התנועה בין וינה לארמון המלך בבודפשט. בהמשך נלך צפונה, ברחוב Linzi Lepcso, וממנו נפנה ימינה (מזרחה) ברחוב Csaloeany utca, לכיוון הנהר, וממנו שמאלה (צפונה), בשדרות שלאורך הדנובה (Bem Rakpart), בואכה גשר מארגיט (Margit híd).

הולכים על הגשר מזרחה, ובאמצע הדרך בין בודה לפשט, מגיעים אל האי היפהפה מארגיט (Margit sziget), שבלב נהר הדנובה – מקום שללא ספק אין טוב ממנו לקינוח יום עמוס.

במאה ה-13 פעל באי מנזר, שבראשו עמדה בתו התמהונית והאדוקה של המלך בלה הרביעי, מארגיט, שעל שמה קרוי המקום. אחרי הכתרתו ב-1867 הקים כאן הקיסר פרנץ יוזף ארמון קיץ, והפך את האי למקום הומה ומבוקש. גם כיום משמש האי כאתר בילוי לתושבי בודפשט, ובקיץ נערכים קונצרטים תחת כיפת השמים.

בחודשי הקיץ ניתן לשכור באי אופניים ולהגיע בעזרתם לפינות החמד שבו, כמו גן הוורדים, שבו תוכלו להתרווח ולנשום אוויר נקי (הנסיעה ברכב פרטי אסורה בכל רחבי האי).

האי מארגיט זרוע מסעדות ובתי קפה מעולים, בריכות שחייה, מגרשי טניס ומזרקות, בצד שרידי מנזרים, שלדעת רבים מוסיפים למקום נופך ייחודי. בחודשי הקיץ מציע האי מארגיט מופעי תרבות שונים, הנערכים באמפיתיאטרון המרכזי, ה- Margitszigeti Szabadtéri Szinpad, וגם מגוון תחרויות ספורט.

התמונות בכתבה: אייסטוק, פליקר – Arian Zwegers, harry_nl

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.