תפריט עמוד

באת': למאה ה-18 ובחזרה

באת', בדרום-מערב אנגליה, מפורסמת במרחצאות הרומיים, שזכו לשיא פריחתם במאה ה-18, ויחד עם הארכיטקטורה הג'ורג'יאנית והאווירה הרומנטית מקנים תחושה של מסע בזמן לאנגליה של פעם. אבל יש בה גם חנויות מעוצבות, מסעדות מצוינות ואטרקציות שהופכות את ההווה שלה למבטיח לא פחות

האגדה מספרת, שהמלך הבריטי בלאדאד, שהיה חולה בצרעת, גילה את המעיינות החמים היחידים בבריטניה בעת שהתחפש לרועה חזירים. ממש כמו החזירים שרעה הוא התפלש בבוץ, באזור מחוז סומרסט שבדרום-מערב אנגליה, וגילה כי זה נתן לו מזור למחלה ממנה סבל. בעקבות החלמתו הוא הקים באזור המעיינות את העיר באת' (Bath), על מנת שחולים נוספים יוכלו להחלים בה מן המחלה. כמה מאות שנים מאוחר יותר, גילו הרומים את המעיינות החמים. הם בנו מסביב למעיינות מרחצאות רומיים מפוארים ומקדש, שסביבם נבנתה בהמשך כל העיר. שנים לאחר מכן, ב-1702, ביקרה במקום המלכה אן, וגילתה את הסגולות התרפויטיות של המים. בעקבות המלכה אן הגיעו לבאת' כל היפים והעשירים של אנגליה, ובאת', הפכה לעיר נופש אופנתית וזוהרת, ואף נהנתה מתנופת בנייה ופיתוח. ב-1707 התפרסם ספרו של ד"ר וויליאם אוליבר ובו רשימה ארוכה של מחלות שניתן לרפא על ידי שתייה של מי המעיין. לא היה צריך יותר מזה כדי שבאת' תהפוך לעיר הנופש והספא של אנגליה ותישאר כך עד היום.


גשר פולטני מהמאה ה-18 מעל נהר אייבון בבאת' | צילום: Michael Maggs, GFDL

המבקרים כבר מזמן לא באים רק בשביל המים, אלא בעיקר בשביל ליהנות מקפיצה קטנה למאה ה-18, דרך האדריכלות הגור'גיאנית שכל כך מאפיינת את העיר – באת' היא העיר הג'ורגי'אנית הכי משומרת ויפה בבריטניה, וזה ניכר יותר מכל בבתים ההדורים מאבן גיר הייחודית למקום, שצבעה צבע דבש – ביחד עם החיים הטובים נוסח המאה ה-21, שכוללים חנויות יוקרה, מסעדות מצוינות ומוזיאונים ייחודיים.

עולם המים
אבל לפני הכל, באת' היא עיר של ספא ומרחצאות, וגם מי שבדרך כלל סולד מרחצה המונית לא יכול להרשות לעצמו לוותר על התענוג. המים החמים עדיין זורמים במקום, בטמפרטורה קבועה של 46.5 מעלות. לצד המרחצאות יש במקום חדרים ובהם תצוגה של הממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו באזור. גולת הכותרת היא חדר המשאבות (The Pump Room) – מבנה המאה ה-18 שהוסב לבית תה מפואר ובו מזרקה מהודרת שמי המעיין זורמים בה. על אף שטעמם החמים-מלוח של המים, שמכילים 43 מינרלים, מעט משונה, כדאי לשתות מהם – אם לא בשביל הסגולות הרפואיות, לפחות בשביל החווייה.


המרחצאות הרומיים בבאת' | צילום: אייסטוק

אתר ספא מודרני יותר אך מענג לא פחות הוא Thermae Bath Spa, שמשלב יפה בין ישן וחדש. במתחם שבו כמה מבנים עתיקים, לצד בריכות של מי מעיין חמים וחדרי סאונה שכל אחד מהם מתאפיין בריח שונה. בריכת הגג הפתוחה היא הדובדבן שבקצפת, שכן היא מאפשרת לחוות את התענוג של טבילה במים החמים ביום קר כשהעיר כולה פרושה לרגליכם.

מנהרת הזמן
אחרי שמסיימים לטבול בספא, אפשר להתפנות בגוף נינוח ורפוי לגילוי שאר ההפתעות שיש לעיר הזו להציע. הדבר הראשון, שקשה עד מאוד להתעלם ממנו, הוא הארכיטקטורה. באת' היא מופת של אדריכלות ג'ורג'יאנית. האדריכלים שמזוהים יותר מכל עם העיר ועם התקופה הם ג'ון ווד האב וג'ון ווד הבן. ג'ון ווד האב אחראי, בין היתר, לסירקוס (Circus), כיכר עגולה שמוקפת ב-33 בתי אבן גיר עם חזיתות מפוארות שמעוטרות בגילופים. ג'ון ווד הבן אחראי על הרויאל קרסנט (Royal Crescent) הסמוך, 30 בתי פאר צמודים, זהים זה לזה, שמסודרים בצורת חצי סהר ומשקיפים על פארק רויאל ויקטוריה.


הסירקוס, כיכר עגולה שמוקפת ב-33 בתים עם חזיתות מפוארות | צילום: אייסטוק

לא רחוק מהסירקוס נמצא מתחם ג'יין אוסטין, שמהווה הוכחה נוספת לכך שבאת' היא המקום לבקר בו אם אתם אנגלופילים שאוהבים נוסטלגיה ותלבושות תקופתיות. ג'יין אוסטין התגוררה בבאת' במשך כחמש שנים, בין 1806-1801, והיא כנראה הדמות הכי מפורסמת שהתגוררה במקום. במרכז מספקים הצצה לחייה ולכתיבתה של אוסטין, ולטענתם המרכז מאפשר להבין גם איך החיים בבאת' השפיעו על יצירתה של הסופרת. במקום שומרים היטב על האווירה התקופתית, והמדריכים והמדריכות לבושים בהתאם ומאמצים את המבטא ההכרחי. אחרי שמסיימים לבקר במוזיאון הקטן, כדי ללגום תה בחדר התה של המוזיאון, שמעוצב כנדרש, ואפשר גם לבקר בחנות המזכרות.


מרכז ג'יין אוסטן'. לאנגלופילים וחובבי נוסטלגיה | צילום: utopiandreaming, flickr

מוזיאון לכל אחד
מרכז ג'יין אוסטן הוא אמנם המוזיאון המפורסם ביותר בבאת', אבל העיר הזו מתייחדת במבחר עצום של מוזיאונים ייחודיים שיספקו כל טעם ותחום עניין. נכון, יש בה גם מוזיאונים לאמנות, כמו מוזיאון הולבורן (Holburne Museum) הנהדר ששוכן בבניין מרשים או ויקטוריה ארט גלרי (Victoria Art Gallery), עם אוסף של אמנים מהמאה ה-15 ועד ימינו, ובהם תומאס גיינסבורו, יוהן זופאני ואחרים. אבל למרות זאת, העיקר הוא המוזיאונים הייחודיים, שמהם יש בשפע.

מוזיאון האופנה (Fashion Museum), למשל, מציג אוסף מרשים של יותר מ-150 בובות תצוגה המדגימות את התפתחות האופנה וסגנונות הלבוש השונים מסוף המאה ה-16 ועד ימינו, לצד תערוכות מתלפות מגוונות. המוזיאון נשב לאחד מהטובים בתחומו בעולם. מוזיאון מקסים נוסף הוא מוזיאון הדואר (Bath Postal Museum) בו אפשר ללמוד הרבה על ההיסטוריה של הדואר באנגליה. המוזיאון מתאים מאוד למשפחות, בשל התערוכות הצבעוניות והאינטראקטיביות שבו. וזה עוד לא הכל – יש גם מוזיאון נהדר שמוקדש לאסטרונומיה (Herschell Museum of Astronomy), ששוכן בבית בו התגורר המוזיקאי והאסטרונום וויליאם הרשל, מוזיאון שמוקדש לעבודה בבאת' (Museum of Bath at Work) ועוד.


מוזיאון הדואר של באת'. צבעוני ואינטראקטיבי | צילום: tyomitch, flickr

החיים הטובים בבאת'
אחרי שרחצנו במרחצאות, התרשמנו מהארכיטקטורה ולמדנו דבר חדש או שניים במוזיאונים, הגיע הזמן לחלק ששום סיור עירוני לא יהיה שלם בלעדיו – שופינג. מהבחינה הזו, נדמה כי באת' היא עדיין יעד נופש שמיועד לבני אצולה: יש בה הרבה בוטיקים יוקרתיים וחנויות עתיקות, והמחירים בהתאם – יקרים להחריד.

באת' היא אמנם עיר קטנה, אבל בהרבה מובנים היא נחשבת לאחת הערים הטובות באנגליה לעשות בהן קניות, בשל הריכוז הגבוה של בוטיקים מעוצבים וחנויות עצמאיות ייחודיות. במרכז העיר, בעיקר ברחובות Stall ו-Union, אפשר למצוא חנויות של רשתות אפנה גדולות. רובע מילסום (Milsom Quarter) מציע ריכוז גדול של חנויות של מעצבים בינלאומיים נחשבים. מערב העיר נחשב לאזור מעניין יותר, עם הרבה חנויות עצמאיות ושוק Green Park Station, שאפשר למצוא בו חנויות לממכר עתיקות לצד בגדים במחירי מציאה ודוכני אוכל. ולבסוף, אסור להחמיץ את רובע האמנים (Artisan Quarter), ובעיקר את הרחובות London ו-Walcot), עם חנויות עתיקות, עיצוב, ספרים, קדרות ועבודות יד ועוד.


חנות ספרים לא שגרתית בבאת' | צילום: janetmck, flickr

כדי להשלים את החוויה, מה שנותר זה לישון טוב ולאכול טוב, וגם בתחומים האלה באת' מצטיינת. באת' היא מקום מצוין לאכול בו טוב, ויש בה הרבה מסעדות עטורות שבחים, בהן מסעדות גורמה לצד מסעדות אתניות ממטבחים שונים בעולם. אחת מהמסעדות הטובות של העיר היא Olive Tree, מסעדה אלגנטית להפליא ששוכנת במלון Queensberry ומציעה מטבח בריטי מודרני עם טוויסט ים תיכוני ויינות משובחים (כתובת: Russel Street). מבין המסעדות האתניות של העיר כדאי לנסות את The Eastern Eye עטורת הפרסים, ששוכנת במבנה ג'ורג'יאני מרשים ומתמחה במטבח צפון הודי (כתובת: 8a Quiet St).

בפאבים של באת' אפשר ליהנות מארוחות טובות וזולות עם אווירה נעימה. ולחוויה מיוחדת כדאי לבקר באחד מבתי התה של העיר, כמו ה- Pump Room, וליהנות מתה שמוגש בכלי חרסינה ומלווה בסקונס וכריכונים זעירים.

באשר ללינה, בבאת' יש מבחר גדול של בתי מלון אלגנטיים לצד בד אנד ברקפסט ששוכנים בבתי אחוזה מפוארים שיכניסו אתכם לאווירה המתאימה. אחד מהם הוא ה-Royal Crescent Hotel, מלון ספא מפואר ששוכן בשני בתים ג'ורג'יאניים במתחם הרויאל קרסנט המהודר (ראו תמונה בראש הכתבה). בשטח המלון יש גנים מרהיבים ביופיים שלא ניתן לראותם מבחוץ, והסוויטות מאובזרות באח, מיטות אפריון, אמבט ויקטוריאני שניצב בחלל החדר ושאר פינוקים (כתובת: 16 Royal Crescetnt).

מפת באת':


לחצו להגדלה

לקריאה נוספת:

אנגליה: מחוז דורסט הירוק
אנגליה: מחוז דורסט הירוק
44 אחוזים ממחוז דורסט, שבדרום-מערב אנגליה, הוכרזו כאזור של יופי טבעי יוצא דופן. כשמצרפים לזה קו חוף דרמטי וממצאים גיאולוגיים בני מיליוני שנים, מבינים את סוד הקסם

דרך חור הארנב: הצצה למקדש תת קרקעי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.