תפריט עמוד

באר מים מהקדומות בעולם התגלתה בעמק יזרעאל

בחפירות שנערכו בעינות ניסנית, בשוליים המערביים של עמק יזרעאל, לקראת הרחבת צומת היוגב (כביש 66), נחשפה באר נדירה מהתקופה הניאוליתית. ארכיאולוגים מעריכים כי הבאר נבנתה לפני כ-8,500 שנה. אבל זה לא הכל: במהלך החפירות נחשפו בעומק הבאר שרידי עצמות של אישה כבת 19 ושל גבר מבוגר יותר. האם הם נפלו לתחתית הבאר או אולי נרצחו והושלכו לשם? התשובה היא בגדר תעלומה. "מה שברור הוא, שלאחר נפילת האלמונים לתוך הבאר, היא יצאה מכלל שימוש, וזאת מהסיבה הפשוטה שמי הבאר זוהמו ולא ניתן היה יותר לשתות מהם", אומר יותם טפר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות.

לדברי טפר, הבאר מעידה על יכולת חציבה מרשימה של תושבי האזור הקדומים, וניכר כי היה כאן מאמץ קהילתי שנמשך לאורך זמן. בתוך הבאר נמצאו ממצאים רבים המעידים על זהותם של החוצבים – החקלאים הראשונים בעמק יזרעאל. הממצאים כוללים, בין השאר, להבי צור ששימשו לקציר, ראשי חץ וכלי אבן. בחפירה נאספו גם עצמות בעלי חיים, ממצאים אורגניים ופחם, שיאפשרו לקבוע בוודאות את הגיל של הבאר, וכן לערוך בעתיד מחקרים על ביות צמחים ובעלי חיים בעת הקדומה.


כלי צור שנחשפו בחפירהר | צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

בארות קדומות מצביעות על תחילת תופעת הביות, אומר ד"ר עמרי ברזילי, ראש ענף פרהיסטוריה ברשות העתיקות. "נראה, שבני האדם ניסו למצוא דרכים לשמור על מי השתייה שלהם מפני זיהום אפשרי על ידי בעלי החיים שגידלו, ולכן תחמו את המים במקומות שאינם נגישים להם. לבארות היה יתרון חשוב נוסף: חציבתן סיפקה גישה למקור מים זמין, במנותק מהתלות במעיינות או נחלים".

רשות העתיקות והחברה הלאומית לדרכים יפעלו לשימור הבאר ולהצגתה כחלק מאתרים הסובבים את תל מגידו בתקופות השונות.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.