תפריט עמוד

באזל: המקומות שלא כדאי להחמיץ

באזל, על גדות נהר הריין בצפון-מערב שווייץ, היא עיר מקסימה, עם חיי תרבות עשירים, היצע גדול במיוחד של מוזיאונים משובחים ושילוב מרתק בין בניינים עתיקים לאדריכלות מודרנית

באזל לנצח תהיה קשורה בזיכרון הקולקטיבי שלנו עם בנימין זאב הרצל, שכתב ביומנו לאחר כינוס הקונגרס היהודי בעיר – "בבאזל ייסדתי את מדינת היהודים". גם תמונתו של הרצל, שעון על מעקה המרפסת במלון שלושת המלכים המפואר שבבאזל, מבטו נעוץ בריכוז בנהר הריין שלמרגלותיו, חקוקה בדפי ההיסטוריה היהודית. אבל באזל, בצפון-מערב שווייץ, היא הרבה יותר מזיכרון היסטורי, חשוב ככל שיהיה. העיר היפה, היושבת בצומת הגבולות שווייץ-צרפת-גרמניה, מציעה שלל אטרקציות תרבותיות, עשרות מוזיאונים משובחים, אירועים סביב השעון וגם שופינג, מסעדות טובות ומלונות מכל הרמות ולכל הטעמים.


יפה בכל עונה: באזל בקיץ…


…ובחורף | צילומים: Christof Sonderegger (קיץ), Andreas Gerth (חורף)

מלבד העניין הרב שהעיר עצמה מציעה, מיקומה אידיאלי לטיולים בסביבה – לא רק בשווייץ אלא גם במדינות השכנות. ונקודת זכות נוספת, קל מאוד להגיע לבאזל מישראל. איזי ג'ט מפעילה ארבע טיסות שבועיות ישירות לבאזל, ומשדה התעופה יוצא אחת לשבע דקות אוטובוס למרכז העיר (משך הנסיעה כרבע שעה). המגיעים בטיסת אל על או סוויס לציריך יכולים לקחת רכבת ישירה משדה התעופה של ציריך לבאזל, מרחק של קצת יותר משעת נסיעה דרך נופים שוויצרים ירוקים להפליא (רכבת ישירה בין ציריך לבאזל יוצאת אחת לשעה, רכבת שמצריכה החלפה אחת בדרך יוצאת כל חצי שעה).


גשר האמצע, אחד הגשרים העתיקים שעל הריין. ברקע – הקתדרלה של באזל
צילום: Gian Marco Castelberg & Maurice Haas

באזל היא עיר קומפקטית ואפשר להגיע ברגל לרוב אתריה המרכזיים. מי שרוצה לתור את העיר בדרך פחות שגרתית יכול לשוט באנייה על נהר הריין או לנסוע ביו האתרים הבולטים של העיר בחשמלית עתיקה משנות העשרים של המאה הקודמת. הנה כמה מקומות שכדאי להגיע אליהם:

העיר העתיקה של באזל היא אחת השמורות והיפות באירופה. היא משלבת בהצלחה רבה בניינים עתיקים מהמאה ה-15 לצד מבנים מודרניים מעוצבים להפליא.


העיר העתיקה של באזל, אחת השמורות והיפות באירופה | צילום: Andreas Gerth

כיכר השוק (Marktplatz) שבלב העיר מציעה כמה אטרקציות. ראשית, כפי שהשם מעיד, מתקיים בה בכל יום, פרט ליום ראשון, שוק תוסס ומלא עניין עם דוכני ירקות, פירות ופרחים – הכל מתוצרת האזור. בנוסף, בכיכר נמצא בניין העירייה המרהיב מהמאה ה-16, שצבעו אדום והוא מעוטר בציורי קיר. מכיכר השוק, במרחק הליכה קצרצר מגיעים לגשר האמצע (mittlere brucke), אחד הגשרים העתיקים ביותר על הריין. הגשר, שנבנה במאה ה-13, שימש למעבר של סחורות ובמשך שנים היה המעבר הקבוע היחיד מעל הריין, בין אגם קונסטנץ לים.


כיכר השוק. כל יום, פרט ליום ראשון, מתקיים פה שוק ססגוני | צילום: Gian Marco Castelberg & Maurice Haas

הצבע האדום שולט גם בקתדרלה של באזל (Basel Munster), שניצבת על גבעה על גדת נהר הריין. הקתדרלה המרשימה, שבנייתה החלה במאה ה-11, בנויה מאבן חול אדומה, הגג מעוטר ברעפים צבעוניים ומעליו מיתמרים שני צריחים תאומים. מומלץ לטפס לראש אחד המגדלים לתצפית נפלאה על הנהר והעיר.

באזל מציעה לא רק מבנים עתיקים מרשימים אלא גם ארכיטקטורה מודרנית. בין השאר ניתן להתרשם מפנינים ארכיטקטוניות של אדריכלים בעלי שם עולמי, ובהם ז'אק הרצוג ופייר דה מרון, מריו בוטה, רנצו פיאנו, זאהה חדיד ואחרים.


הקתדרלה של באזל. מהמגדלים התאומים נשקף נוף נפלא של העיר

אולם יותר מכל, באזל ידועה בחיי התרבות העשירים שלה ובגלריות והמוזיאונים הרבים המצויים בה. לא פחות מ-40 מוזיאונים פזורים ברחבי העיר, בהם מוזיאונים חשובים לאמנות לצד מוזיאונים שמוקדשים להיסטוריה, תרבות, עיצוב, טבע ועוד. המוזיאון לאמנות (Kunstmuseum Basel) הוא המוזיאון הגדול בעיר, ויש בו אוסף גדול של אמנות מהמאות ה-17-15, לצד תצוגה של אמנות קלאסית מודרנית, אקספרסיוניזם גרמני ואמנות אמריקאית מ-1950 ואילך. האוסף כולל עבודות של אמנים כמו פיקאסו, גוגן, סזאן, ואן גוך, פול קלי, אנדי וורהול ואמנים נוספים. בית קרן ביילר (Fondation Beyeler) מציג את האוסף של ארנסט והילדי ביילר, ובו כ-200 ציורים ותמונות של אמנים כמו סזאן, פיקאסו, מונדריאן, מאטיס ואחרים.


מוזיאון טינגלי. מלבד ליצירות האמנות כדאי לשים לב למבנה המרתק בעיצובו של האדריכל מריו בוטה | צילום: Christoph Schuerpf

מוזיאון טינגלי (Museum Tinguely) מוקדש לחייו ולעבודתו של אמן הפסלים הקינטיים ז'אן טינגלי ומציג יצירות שלו מכל התקופות. שימו לב גם למבנה עצמו – את המוזיאון עיצב האדריכל השוויצרי הנודע מריו בוטה, שעיצב בין השאר את המוזיאון לאמנות מודרנית בסן פרנסיסקו ואת המרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה באוניברסיטת תל אביב. מוזיאון נוסף, מרתק במיוחד, הוא מוזיאון ויטרה לעיצוב (Vitra Design Museum), אחד ממוזיאוני העיצוב המובילים בעולם, ובו תערוכות העוסקות במגמות היסטוריות ועכשוויות בתחום העיצוב. את מבנה המוזיאון תכנן האדריכל האמריקאי הנחשב פרנק גרי, שבין יצירותיו המפורסמות נמצא מוזיאון גוגנהיים בבילבאו, שבצפון ספרד.

אחת האטרקציות האהובות בבאזל, בעיקר כשמגיעים לעיר עם ילדים (אבל לא רק), היא גן החיות המקסים של העיר. הגן, שנוסד ב-1874, הוא הגדול ביותר בשווייץ, עם יותר מ-600 מינים של בעלי חיים, בהם אריות, פילים, נמרי שלג, קנגורו, קופים ועוד ועוד.


אחד מדיירי גן החיות של באזל, הגדול בשווייץ | הצילום באדיבות Basel Zoo

בכל חורף רחובותיה של באזל ממלאים בתהלוכות, תחפושות ומוזיקה מהפנטת. על הקרנבל של באזל תוכלו לקרוא בכתבה הבאה >>

מפת באזל:



שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.