תפריט עמוד

אתרי סקי – לא רק לגולשים

לא חייבים לבלות כל היום במדרונות המושלגים, חופשת סקי יכולה בהחלט לכלול עוד הרבה פעילויות מעניינות ומהנות. מופעי מוזיקה, פינוקי ספא, קניות, טיולים, מסיבות, מסעדות משובחות - איפה תוכלו למצוא את כל אלה? הנה כמה הצעות למי שמחפש יותר מסקי נטו

לצד חובבי סקי מושבעים, יש לא מעט אנשים, שחופשת סקי נשמעת להם כמו תענוג אמיתי, למעט בעיה קטנה אחת – הסקי. השלג, העיירות הציוריות, האווירה הרומנטית, האפרה סקי – כל אלה נראים מאוד מפתים, אבל הסקי קצת פוגם בהנאה. אחרים מתלווים לבן זוג גולש, ולא יודעים איך להעביר יום שלם בזמן שהחצי השני מבלה במדרונות. ויש גם כאלה שאוהבים סקי, אבל רוצים לשלב בחופשת הסקי הנאות נוספות. בשביל כל אלה אספנו כאן אתרים שמציעים הרבה יותר מסקי נטו. בין אם אתם רוצים לשמוע הופעה טובה, לאכול במסעדת גורמה או פשוט להשתעשע בשלג – יש לנו אתר בשבילכם.

פסטיבלי מוזיקה
האפשרות הזו מוצעת לגולשים, שמעוניינים לגוון את חוויית הגלישה שלהם בהופעה טובה, ולחלוטין לא שגרתית. בשנים האחרונות מתקיימים פסטיבלי מוזיקה ממש על המדרונות המושלגים, ומי שהיה בהופעות כאלה מדווח שהחוויה של גלישה לאתר ההופעה, וצפייה במופע שמתקיים באמצע שום מקום, כשמסביב יש רק מרחבים של שלג, לא דומה לשום הופעה אחרת שראיתם. עם פסטיבלי המוזיקה/סקי הבולטים אפשר למנות את Rave on Snow, פסטיבל דאנס שמתקיים בזלבאך שבאוסטריה, The Brits שמתקיים בלאאקס שבשווייץ ו-The Big Snow שמתקיים בקופאוניק (Kopaonik) בסרביה.

אחד הפסטיבלים המעניינים בתחום הוא Rock the Pistes שמתקיים בשנים האחרונות במרחב הסקי רחב המימדים פורט דה סוליי (Portes de Soleil) שכולל 14 אתרי סקי בגבול צרפת ושווייץ. הפסטיבל כולל חמישה ימים של הופעות רוק, פופ ואלקטרוני עם רוב בולט להרכבים צרפתיים. ההופעות חינמיות, המיקומים פראיים במיוחד וייחוד נוסף של הפסטיבל הוא הסודיות – שמות האמנים ותאריכי ההופעות מתפרסמים מראש, אבל מיקום ההופעה נשמר בסודיות עד הרגע הכמעט אחרון. מי שרוצה להשתתף בפסטיבל חייב להירשם מראש באתר הפסטיבל, יום לפני ההופעה נשלחת לנרשמים הודעת טקסט עם מידע על המיקום המדויק של ההופעות. יש למשתתפים מספיק זמן כדי לגלוש לאתר ההופעה, וחוסר הידיעה והספונטניות מספקים התרגשות שהיא חלק בלתי נפרד מההנאה.

פסטיבל Rock the Pistes. מיקומים פראיים במיוחד

מה עוד? אתר הסקי הגדול ביותר במתחם פורט דה סוליי הוא אבוריאז' (Avoriaz) שנמצא בשטח צרפת. זהו אתר מודרני עם תנאי גלישה מצוינים, שמציע גם לא מעט פעילויות אתגריות בשלג, מעליו או מתחתיו, למי שלא גולש או מעוניין לגוון מעט את חווית הגלישה. מזחלות רתומות לכלבים, רכיבה באופני הרים על השלג, הליכה על השלג, צלילת סקובה מתחת לקרח ומצנחי רחיפה מעל הפסגות המושלגות הם רק חלק מההיצע. גם האפרה-סקי מגוון למדי וכולל היצע רחב של מסעדות, ברים, מועדוני לילה וגם קולנוע ובאולינג. אתר אינטרנט

קניות
יש מי שהשילוב של סקי וקניות נראה לו מעט מוזר, אבל יש כאלה שיטענו ששופינג מספק להם ריגושים ואדרנלין ממש כמו סקי. כך או כך, מדובר בשתי פעילויות שמצריכות לא מעט כסף. אתרי סקי נוצצים הולכים בדרך כלל יד ביד עם נשים עטויות פרוות וחנויות מעצבים ותכשיטים יוקרתיות. אבל לא צריך להיות מולטי מיליונר בשביל לעשות שופינג אחרי יום גלישה מפרך, או בזמן שבן/בת הזוג גולשים במדרונות. אנדורה היא אחד מיעדי הסקי האהובים על מי שרוצה לשלב סקי עם קניות, שכן החנויות במדינה פטורות ממכס ואפשר לרכוש בה מוצרים רבים במחירים הזולים משמעותית ממחיריהם בארץ או במדינות אירופה. חובבי הבגדים אמנם יתקשו למצוא פה מציאות גדולות, אבל אלכוהול, בשמים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה – את כל אלה אפשר לקנות באנדורה הרבה יותר בזול, וזו הסיבה לכך שמדי יום מגיעים לנסיכות הזעירה אוטובוסים עמוסים בתיירים מברצלונה (המרוחקת כשלוש שעות נסיעה) שמגיעים ליום של קניות.

העיירה אורדינו (Ordino) שבצפון אנדורה מהווה בסיס מצוין ליציאה לסקי באתר הסקי ואלנורד (Vallnord), הכולל בתוכו את איזור הסקי אורדינו-ארקאליס שמציע גלישה איכותית, בעיקר למתקדמים. בה במידה זוהי נקודת מוצא מצוינת למרכזי הקניות הגדולים של הבירה אנדורה לה וולה (Andora la Vella).

רחוב בעיירה אורדינו באנדורה. קניות פטורות ממכס | צילום: מתיו רוס

מה עוד? אורדינו מרוחקת רק שמונה קילומטרים מקלדאה (Caldea), פארק מים, אתר מרחצאות וספא מפנק. במקום יש בריכות מסוגים שונים ובגדלים שונים, חלקן מקורות וחלקן פתוחות, עם מי מעיינות חמים, זרמים ושאר פינוקים. אפשר לשחות בתעלת מים חמים מהאולם המקורה לבריכה החיצונית, והתענוג של טבילה במים החמים כשמסביב יורד שלג גדול במיוחד. במקום יש גם סאונה, חמאם ופינוקים נוספים, ואפשר לקבל בו טיפול שירגיע את הגוף הדואב לאחר יום של גלישה. במקום, יש, כצפוי, גם מרכז קניות.

באורדינו עצמה יש כמה מוזיאונים שראויים לביקור, בהם מוזיאון הדואר, מוזיאון הסיכות (שבו אוסף של למעלה מ-50,000 סיכות מסוגים שונים) ומוזיאון המיניאטורות. ואם לא די בכל אלה, אפשר לצאת ליום טיול בברצלונה.

גם באיטליה אפשר ליהנות מחופשת סקי משולבת בקניות פטורות ממס. העיירה ליוויניו (Livigno) ששוכנת בעמק ואלטלינה שבצפון לומברדיה היא אזור סחר חופשי ללא מיסים, ובשדרה הראשית שלה יש כ-250 חנויות פטורות ממס, בהן אפשר למצוא תמרוקים ובשמים, אלכוהול, בגדים ומוצרי אלקטרוניקה במחירים משתלמים במיוחד. ליוויניו מכונה טיבט הקטנה בשל גובהה ובשל השלג הרב שמכסה אותה. שפע השלג מבטיח פעילויות מושלגות רבות, מגלישה במזחלות, דרך רכיבה באופנועי שלג ועד לרכיבה על סוסים בשלג. גם חיי הלילה בליוויניו סוערים במיוחד.

חיי לילה
כל מי שעושה סקי יודע שהאפרה סקי – הבילויים שאחרי הסקי – חשוב לא פחות מהגלישה עצמה. לאוסטריה יצא שם של מדינה עם אפרה סקי משובח, ובנוסף לתנאי גלישה מצוינים אתרי הסקי של אוסטריה מציעים גם חיי לילה תוססים. אחד האתרים הפעילים באוסטריה הוא סנט אנטון (St Anton), שזכה לתואר "אתר הסקי מלא החיים ביותר באירופה". לאתר מגיעים גולשים מכל העולם ויש בו אווירה קוסמופוליטית. הברים של סנט אנטון נפתחים כבר בשעות אחר הצהריים ונסגרים רק בשעות הבוקר המוקדמות, כך שלמבלים מצפה לילה ארוך. ברים יש בשפע שם במדרונות וגם בעירה עצמה, והבירה נשפכת כמים. בחלק מהברים יש הופעות חיות, באחרים מנגנים די. ג'ייז, אבל כמעט כולם מציעים אווירה שמחה, תוססת ורועשת. שני הברים הכי מפורסמים בעיירה הם Krazy Kanguruh, בר וותיק שמושך גולשים ומבלים מהאזור כבר קרוב לארבעים שנה, ו-Mooserwirt שידוע במסיבות ריקודים סוערות במיוחד.

מה עוד? מי שמעוניין בחופשה פעילה ייהנה בסנט אנטון משבעים קילומטר של מסלולי הליכה בשלג, כמה מסלולים לגלישה במזחלות שלג, נסיעה בכרכרה רתומה לסוסים, החלקה על הקרח ומצנחי רחיפה. לחוויה עירונית כדאי לנסוע לאינסברוק, בירת חבל טירול, שלה עיר עתיקה יפהפייה.

מסיבה בסנט אנטון, אתר הסקי התוסס ביותר באירופה

רומנטיקה חורפית
גם עבור מי שלא גולש, המחשבה על חופשת חורף באתר סקי עשויה להיות מאוד קוסמת, בשל השלג הלבן שמכסה הכל, מגגות הבתים ועד לצמרות העצים; הנופים המרהיבים ובעיקר האווירה הרומנטית הקסומה שחופשה כזו יכולה להציע. שווייץ מצטיינת במיוחד באתרים מלאי קסם שכאלה, שנהנים גם מיופי טבעי של פסגות מושלגות ומדרונות מיוערים, וגם מיופי מעשה ימי אדם שכולל רחובות מרוצפי אבן, כנסיות עתיקות ובתים מתוקים שגגות הרעפים שלהם מכוסים בשמיכת שלג לבנה. אחת מעיירות הסקי הציוריות ביותר בשווייץ היא צרמאט (Zermatt), שנראית כאילו נלקחה מספר אגדות. ברחובות המרוצפים אבן של העיירה אין בניינים אלא רק בקתות עץ חמימות. תנועת מכוניות אסורה בתוך העיירה, ואמצעי התחבורה המרכזי הוא כרכרות רתומות לסוסים. על כל היופי הזה חולש ההר מטרהורן, שפסגתו המשוננת מככבת על אריזת השוקולד "טובלרון". גם בלי לעשות סקי אפשר להעביר בצרמאט שבוע מהנה של טיולים רגליים בעיירה ובסביבתה, ולקנח כל יום בארוחה של פונדו לוהט באחת מן המסעדות המקומיות.

צרמאט. נוף מהאגדות | צילום: Leo Julen, באדיבות לשכת התיירות של צרמאט

מה עוד? בנוסף לטיולים ברחובות מלאי האווירה של העיירה, ניתן גם לצאת לטיולים רגליים בטבע שמסביב, וביום יפה גם לעלות ברכבל ל-Klein Matterhorn. חובבי הריגושים יכולים לגלוש במזחלות שלג, לרחף במצנחי רחיפה או לטוס בהליקופטר מעל פסגות המטרהורן.

ארוחות גורמה
על אף שמרבית הגולשים יסתפקו במרחק חם או בתבשיל קדרה מנחם אחרי יום במדרונות, באתרי הסקי לא חסרות מסעדות גורמה יוקרתיות, יקרות ועטורות שבחים. זה לא כל כך מפליא בהתחשב בעובדה שהסקי הוא ספורט יקר ורבים מהעוסקים בו מצוידים בלא מעט כסף ויכולים להרשות לעצמם להתפנק בארוחה טובה ויקרה.

צרפת, באופן לא מפתיע, מככבת כמלכת הגסטרונומיה גם באתרי הסקי. בעיירת הסקי קורשבל (Courchevel) יש יותר מסעדות עטורות כוכבי מישלן מאשר בכל אתר סקי אחר בעולם. שבע מסעדות בעיירה אוחזות ביחד ב-11 כוכבי מישלן, כך שאם אתם רוצים לשלב בחופשת החורף שלכם ארוחה של פעם בחיים, זה המקום. הריכוז הגבוה ביותר של מסעדות גורמה נמצא בכפר 1850 (האתר קורשבל מורכב מארבעה כפרים שכל אחד מהם קרוי במספר המסמן את גובהו במטרים), שם יש שלוש מסעדות של שני כוכבי מישלן. אחת המסעדות הוותיקות והטובות היא Chabichou של השף מישל רושדי. התפריט כולל מנות כמו לובסטר מבריטאני בחמאה, יין אדום וקונפי תפוזים.

מתאבנים במסעדת Chabichou בקורשבל

היצע המסעדות בקורשבל רחב מאוד ולא חייבים לאכול במסעדות גורמה יוקרתיות בשביל ליהנות מאוכל טוב. יש הרבה מסעדות חמימות וביתיות שמחיריהן צנועים יותר, ויש גם מסעדות הרים שאליהן ניתן להגיע במהלך הגלישה וליהנות מאווירה מיוחדת.

מה עוד? חובבי האדרנלין לא ישתעממו בקורשבל, ויוכלו לבחור בין מסלולי הליכה בשלג, מזחלות שלג ואפילו טיפוס קרח על מפל קפוא מלאכותי. מי שמחפש בילוי יותר סולידי יכול להעביר את זמנו בשופינג, החלקה על הקרח או באולינג.

אתר סקי נוסף שאפשר ליהנות בו מארוחות משובחות הוא אספן (Aspen) בקולורדו. אספן הוא אחד מאתרי הסקי הנוצצים בעולם, עם כמות לא מבוטלת של אילי הון וסלבריטאים שבאים לגלוש בו וגם לראות ולהיראות. ככזה, יש בו היצע רחב של מסעדות מצוינות שארוחה בהן עלולה לרוקן את הארנק שלכם (או את חשבון הבנק). בעיירה יש כמה מסעדות מצוינות כמו Pacifica Seafood Brasserie, מסעדת דגים ופירות ים של השף בריאן נלסון שעושה שימוש בתוצרת טרייה ואיכותית ובירקות אורגניים; או Elevation שמציעה אוכל מצוין, תפריט יינות עשיר ואווירה נהדרת (וגם מחירים סבירים יחסית). יש באספן גם לא מעט מסעדות הרים שמציעות, בנוסף לאוכל טוב, נופים מרהיבים.

מה עוד? באספן יש חיי תרבות ואמנות עשירים שמעניקים לחופשה ערך מוסף. עשרות גלריות לאמנות, מוזיאונים ומופעי מוזיקה ומחול הם חלק מהחבילה. אפשר גם לשוטט בעיירה בין חנויות העתיקות והתכשיטים. יש גם פעילויות יותר אתגריות, כמו החלקה על הקרח, הליכה בנעלי שלג, אופנועי שלג ואפילו טיסה בכדור פורח.

מנה במסעדת Elevation באספן. אווירה נעימה ומחירים סבירים

ספא
סקי וספא הם שני תענוגות שהולכים מצוין ביחד, ואף משלימים זה את זה. בילוי במרחצאות חמים או עיסוי משחרר הם דרך מצוינת לחתום יום גלישה מפרך. מי שלא רוצה לגלוש כל יום יכול גם לגוון ולהחליט שאחרי יומיים או שלושה של גלישה יום שלם יוקדש למנוחה בספא.

אחד האתרים שמשלבים סקי וספא באופן מוצלח במיוחד הוא באד גשטיין (Bad Gastein) בחבל זלצבורג באוסטריה. בנוסף למסלולי גלישה שעוברים בנופים מרהיבים של מדרונות מיוערים, העיירה ממוקמת מעל 17 מעיינות תרמיים בעלי סגולות מרפא, שמימיהם מוזרמים לבתי המלון ולאתרי המרפא שבהם אפשר לטבול בתוך המים החמים בבריכות חיצוניות ולהשקיף על ההרים המושלגים שמסביב.

מה עוד? באד גשטיין היא עיירה יפהפייה ויוקרתית שנעים לטייל בה, עם מבנים היסטוריים, כיכרות יפות, נהר שוצף ואפילו מפל מים מרשים. בעיירה יש גם קזינו, למי של יכול בלי.

מרחצאות בבאד גשטיין. דרך מצוינת לחתום יום גלישה מפרך

אתר נוסף שמשלב את תענוגות השלג עם תענוגות המים הוא בורמיו (Bormio) באלפים האיטלקיים. באתר המעיינות החמים Bagni di Bormio יש בריכה תרמלית פתוחה, שטמפרטורת המים בה מגיעה ל-35 מעלות, עם מפלי מים חמים,  מושבים מיוחדים עם מסאג' הידרואלי ונוף נפלא על הרי האלפים המושלגים. בנוסף, יש במקום בריכת שחיה מחוממת, בריכת ילדים, סאונה וחמאם תורכי. אחרי הגלישה ולפני הספא ניתן לטייל בעיירה הימי-ביניימית היפהפייה, או להרחיק עד הפארק הלאומי המרהיב סטלביו ( Stelvio).

פעילויות שלג

ספא, קניות, חיי לילה, ארוחות גורמה – מכל אלה אפשר ליהנות גם בלי לנסוע במיוחד לאתרי סקי. אבל רק באתרי סקי אפשר ליהנות מפעילות מהנה בשלג, שכוללת הליכה בשלג, גלישה במזחלות, אופנועי שלג ועוד. האפשרות הזו מצוינת לאנשים חובבי אתגר וריגושים שלא רוצים להתחייב לסקי במשך שבוע שלם, וגם למי שבכלל לא מעוניין לעסוק בסקי אבל רוצה ליהנות מכל מה שמסביב.

העיירה השוויצרית היפהפייה סאאס פה (Saas-fee), שמוקפת ב-13 הרים ומכונה פנינת האלפים, מהווה, בנוסף לאתר סקי מצוין, אתר אידיאלי לעסוק בספורט שלג וקרח לסוגיו השונים. בעיירה ובסביבתה יש 60 קילומטרים של מסלולי הליכה מסומנים שעוברים ביערות מושלגים. ניתן לשכור גם לשכור נעלי שלג ולצאת לטרק מודרך באזור או להליכה נורדית עם מקלות הליכה. מי שמחפש כיף טהור, בלי מאמץ מיוחד, יכול לגלוש במזחלות שלג, והתענוג מומלץ במיוחד למשפחות עם ילדים (למרות שגם למבוגרים ההנאה מובטחת. בשביל להעלות את רמת האדרנלין, אפשר לצאת לגלישה במזחלות גם בלילה, כשהמדרונות מוארים בלפידים. בילוי משפחתי נוסף, שמתאים לכל הגילאים, הוא גלישה באבובי שלג במהירות מסחררת. אחת מההרפתקאות הגדולות ביותר שמציעה סאאס פה היא טיול בקניון מכוסה שלג, עם מפלים קפואים ונטיפי קרח, שכולל הליכה על גשרים תלויים וטיפוס על סולמות.

בסאאס פה ובסביבתה יש קילומטרים של מסלולי הליכה מסומנים שעוברים ביערות מושלגים | צילום: PHOTOPRESS/Saas-Fee

גם הקרח מספק לא מעט ריגושים בסאאס פה. הנועזים באמת יכולים לטפס על קרח כשהם קשורים לרתמות מיוחדות, מה שהופך את הסקי למשחק ילדים. אבל אפשר בהחלט להסתפק גם בהחלקה על הקרח תחת כיפת השמיים.

מה עוד? פעילות מעלות אדרנלין נוספות שניתן לעסוק בה בסאאס פה היא גלישה במגלשות הרים לאורך 900 מטרים במהירות של 40 קמ"ש. מי שמחפש משהו קצת יותר רגוע יכול לבקר במערת הקרח הגדולה בעולם, או לאכול במסעדה המסתובבת הגבוהה בעולם, אליה מגיעים באמצעות רכבל. אבל האמת היא שאפשר ליהנות בסאאס פה גם בלי אטרקציות מיוחדות ועוצרות נשימה. גם טיול במרכז הציורי של העיירה, שתנועת כלי רכב אסורה בה, ואכילה של פונדו מהביל, יתנו טעם של חופשת חורף אמיתית.

טיולים באזור
חופשת חורף יכולה להיות בדיוק כמו חופשת קיץ – כזו שמתמקדים בה בבסיס אחד ממנו יוצאים לטיולים באזור. אבל הבסיס הזה יכול להיות עיירת סקי ציורית, ובין טיול לטיול אפשר לתבל את החופשה בסקי או בפעילויות שלג אחרות.

העיירה האיטלקית קורמאייר שוכנת בקצה הצפון מערבי של איטליה, בעמק אאוסטה, בסמוך לגבול עם צרפת. זוהי עיירה מלאת קסם עם רחובות צרים ומרוצפים באבן, שרחובה הראשי משובץ בחנויות יוקרה ובמסעדות גורמה. קורמאייר מהווה נקודת מוצא טובה לטיולים בסביבה, ובראשם טיול ברכבל לרכס מונטה ביאנקו, הגבוה ביותר במערב אירופה. הנסיעה נמשכת 20 דקות ובמהלכה נשקף נוף מרהיב, ובסיומה מגיעים לפונטה הלברונר, בגובה של 3,462 מטר, שם אפשר ליהנות מהנוף או לעסוק במגוון פעילויות שלג. עם הרכבל אפשר להמשיך גם לעיירה שאמוני שבצרפת. טיול נוסף באזור הוא לטירות של עמק אאוסטה. בעמק פזורות טירות מרשימות רבות מתקופות שונות, ואפשר לבקר בכולן או להתמקד בטירה או שתיים. לא כדאי להחמיץ את מצודת פניס השמורה יטב שששימשה כמעונה של משפחת האצולה שאלאן. אפשר לטייל גם לפארק הלאומי גראן פרדיסו המכוסה ביערות שבו עולם חי עשיר ושפע של מסלולי הליכה. לקינוח, אפשר להשקיף על האזור ממרום הכדור הפורח, ולראות את הפסגות המושלגות של האזור ואת הטירות שבעמק מזווית שונה לחלוטין.

נוף מהפונטה הלבורן ברכס המונטה ביאנקו. אחד הטיולים הפופולריים מקורמאייר

האתר האוסטרי קפרון-צל-אם-זה (Kaprun-Zell-am-See) שבחבל טירול כולל קרוב ל-140 קילומטר של מסלולי סקי ושתי עיירות מקסימות – קפרון הקטנה ומלאת האווירה וצל אם זה התוססת ומלאת החן. האתר מהווה נקודת מוצא מצוינת לטיולים באזור. אפשר לטייל במדרחוב הימי ביניימי היפה של צל אם זה, שבו שפע של בתי קפה, מסעדות, ברים וחיי לילה תוססים, כיאה לאתר אוסטרי. העיירה שוכנת על שפת אגם יפהפה שקופא בחורף ומהווה תפאורה נהדרת לטיול רומנטי, וגם מוקד לפעילויות מגוונות כמו החלקה על הקרח, הוקי קרח, נסיעה בטרקטורונים ועוד. בקפרון כדאי לבקר במוזיאון ההיסטורי של העיירה ובמוזיאון המכוניות שמציג מכוניות וינטאג' ואופנועים. באזור כולו יש מגוון רחב של מסלולי הליכה ביערות העבותים המכוסים שלג, וכדאי להגיע גם למפלי קרימלר, הגבוהים ביותר באירופה, ולסכר ותחנת הכוח של קפרון. במרחק נסיעה לא ארוכה נמצאת זלצבורג היפה, עירו של מוצרט, וכדאי לבקר בה אם רוצים קצת ניחוח עירוני בחופשת החורף.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.