תפריט עמוד

אתרים ברומניה: המקומות הכי שווים

עם ערים עתיקות, כפרים מסורתיים, כנסיות מצוירות, נופי הרים יערות ואגמים ועולם חי עשיר, רומניה היא מדינה מגוונת להפליא שמתאימה לכל טעם, בין אם מעדיפים טבע, תרבות או היסטוריה. הנה כמה אתרים ברומניה שכדאי לבקר בהם

בשנים האחרונות רומניה הולכת ותופסת מקום של כבוד על מפת התיירות הישראלית, ויותר ויותר מטיילים שיש כאן עולם ומלואו. ערים עתיקות ומבוצרות, כפרים מסורתיים, הרים מיוערים שמתאימים לטיולי שטח ולטיולי הליכה, מפלים ואגמים ודלתת הנהר הגדולה באירופה, שמושכת מדי שנה מיליוני ציפורים. כדי להכיר טוב יותר את המדינה היפה והמגוונת הזאת, שנמצאת במרחק טיסה קצר מישראל, הנה כמה מהאזורים והאתרים שכדאי להכיר לקראת טיול לרומניה:

תצפית פנורמית על המבצר העתיק של סיגישוארה

תצפית פנורמית על המבצר העתיק של סיגישוארה | צילומים: שאטרסטוק

בוקרשט

בוקרשט, בירת רומניה, סובלת מתדמית אפרורית, אבל למעשה זוהי עיר מרתקת, מפתיעה ותוססת, שבהחלט מצדיקה עצירה של יום או יומיים בתחילת הטיול ברומניה או בסופו. וכיוון שהטיסות הבינלאומיות נוחתות כאן, אין פשוט מזה.

אם יש אתר אחד שלא כדאי לוותר עליו הרי שזהו ארמון הפרלמנט (Palatul Parlamentului). משכנו של בית הנבחרים הרומני, שהוקם בהוראת הרודן ניקולאי צ'אושסקו, הוא ארמון גרנדיוזי ועצום ממדים, שמשתרע על שטח של 330,000 מ"ר. זהו המבנה האדמיניסטרטיבי הגדול ביותר, הכבד ביותר והיקר ביותר בעולם. במבנה יש אלף חדרים עם רצפות שיש, וילונות קטיפה, נברשות מפוארות ועיטורי זהב. הדרך הטובה ביותר להתרשם מהארמון היא בסיור מודרך.

ארמון הפרלמנט בבוקרשט, מהמבנים הגדולים בעולם

ארמון הפרלמנט בבוקרשט, מהמבנים הגדולים בעולם

חוויה שונה לחלוטין מצפה לכם במוזיאון הכפר (Dimitrie Gusti National Village Museum) . זהו מוזיאון אתנוגרפי מרתק שמדגים את הבנייה הייחודית ואת אורחות החיים במחוזות השונים ברומניה. למוזיאון הובאו בתים, חוות, כנסיות ובתי מלאכה מכל רחבי רומניה מהמאה ה-17 ועד לראשית המאה העשרים.

בתי איכרים עתיקים במוזיאון הכפר בבוקרשט

בתי איכרים עתיקים במוזיאון הכפר בבוקרשט

מלבד זאת, יש בבוקרשט כנסיות יפהפיות, כמו כנסיית סטברופולאוס (Biserica Stavropoleos) מהמאה ה-18, שהוכרזה כאתר מורשת עולמית, ומוזיאונים מרתקים שבראשם מוזיאון ההיסטוריה (Muzeul National de Istorie a României), שבו מוצגים פריטים יקרי ערך, כמו זהב ואבני חן, תכשיטים, כתרים משובצים באבנים יקרות, כלי נשק ועוד.

בוקרשט מציעה גם פארקים וגנים ירוקים, בהם הגן הבוטני רחב הידיים שבו למעלה מ-10,000 מיני צמחים מכל העולם; פארק חרסטראו (Herăstrău) שבליבו אגם גדול ושבו נמצא מוזיאון הכפר, ופארק צ'ישמיג'יו (Cismigiu) המעוצב בסגנון אנגלי עם מדשאות, פסלים, אזורי משחק ואגם גדול.

האגם בפארק צ'ישמיג'יו. פינת חמד ירוקה

האגם בפארק צ'ישמיג'יו. פינת חמד ירוקה

הקרפטים

רכס הקרפטים משתרע בשטח של 1,500 קמ"ר בשבע מדינות במרכז אירופה. הוא מזוהה במיוחד עם רומניה, שכן הוא תופס כשליש משטחה של המדינה, שבה נמצאות כמה מהפסגות הגבוהות ביותר. הקרפטים ברומניה מחולקים ל-11 רכסים משניים, שמציעים נופים מגוונים להפליא: פסגות דרמטיות, יערות, נחלים ואגמים ועוד. בנוסף, בקרפטים הרומנים יש מגוון עצום של מסלולי הליכה בכל הרמות. האזור מתאפיין גם בכפרים אותנטיים, שמשמרים אורח חיים מסורתי ושהביקור יחזיר אתכם למאות קודמות, ערים סקסוניות עתיקות ועיירות נופש מלאות קסם. בחורף זהו אזור סקי פופולרי.

נוף בהרי הקרפטים

נוף בהרי הקרפטים

הנה כמה מהאתרים הבולטים ברכס הקרפטים:

סינאיה

סינאיה (Sinaia), שנמצאת בעמק פרחובה בקרפטים, קרויה על שמו של הר רחוק מאוד מכאן – הר סיני. מייסד העיר, הספטאר מיכאיל קנטאקוזינו, ביקר במנזר סנטה קטרינה בהר סיני במאה ה-17 וכשחזר לרומניה הקים מנזר שסביבו נבנתה העיירה, שנקראה על שם סיני. במנזר של סינאיה נמצא העתק של ספר התנ"ך הראשון שנדפס ברומניה. בסינאיה אטרקציה נוספת, מתוירת מאוד – ארמון פלש (Castelul Peleş). הארמון, שנבנה במאה ה-19 על ידי המלך קרול הראשון, שימש כארמון הקיץ של משפחת המלוכה הרומנית והוא אחד היפים באירופה. אבל מה שבולט בעיקר בסינאיה הוא הטבע המקיף אותה. העיירה ממוקמת על מורדות הרי בוצ'ג'י (Bucegi), בגובה שבין 798 ל-1,055 מטר והיא מוקפת במדרונות מיוערים. בחורף פועל כאן אתר סקי פופולרי, בקיץ מטיילים מגיעים כדי ללכת במסלולים נופיים במגוון דרגות קושי.

טירת פלש בסינאיה, ממוקדי העניין הבולטים בעיירה

טירת פלש בסינאיה, ממוקדי העניין הבולטים בעיירה

בראשוב

אחת הערים המרתקות ברכס הקרפטים היא בראשוב (Brasov), שנוסדה במאה ה-12 על ידי אבירים גרמנים. בראשוב מציעה שילוב אופטימלי של עיר עתיקה עם אווירה מכושפת המוקפת בנופים הרריים נהדרים. בראשוב גדושה במבנים בסגנונות ארכיטקטוניים שונים, בהם גותי, בארוק ורנסאנס. בין האתרים המעניינים בעיר: מצודת בראשוב, כנסיית סנט ניקולס והכנסייה השחורה, כנסייה גותית עצומה מהמאה ה-15 אשר קיבלה את שמה לאחר שנשרפה ב-1689 וקירותיה השחירו. מומלץ ללכת לאורכו של רחוב רופ (Rope), הרחוב הצר ביותר ברומניה, ולבלות בכיכר המרכזית, פיאטה ספטולוי (Piata Sfatului) שסביבה תמצאו חנויות מהודרות ובתי קפה אלגנטיים. לתצפית יפה כדאי להעפיל ברכבל לראש הר טמפה (900 מטר) המתנשא מעל העיר. סמוך לבראשוב נמצאת עיירת הסקי המקסימה פויאנה בראשוב (Poiana Brasov), שממוקמת על פסגת הר, מוקפת ביערות ושממנה נשקפים נופים נהדרים.

אתר הסקי פויאנה בראשוב הסמוך לבראשובאתר הסקי פויאנה בראשוב הסמוך לבראשוב

אתר הסקי פויאנה בראשוב הסמוך לבראשוב

טירת בראן

הטירה המפורסמת ביותר ברומניה, ואחת המפורסמות בעולם, היא טירת בראן (Bran), המוכרת גם בכינוי "הטירה של דרקולה". הטירה העצומה ממוקמת על צוק בכפר הציורי בראן. היא נבנתה על ידי המסדר הטבטוני ב-1212, נהרסה והוקמה שוב ב-1382, ומאז החליפה בעלות פעמים רבות. הטירה עטורה בצריחים מרשימים ובתוכה יש גרמי מדרגות לולייניים שמשווים לה מראה מסתורי, שאולי תרם להתפתחות המיתוס של דרקולה. בתוך הטירה ניתן להתרשם מריהוט ופרטי אמנות תקופתיים. אחרי הביקור בטירה כדאי לשוטט בבראן, שבו מתקיים שוק איכרים נחמד.

טירת בראן והנופים הירוקים המקיפים אותה

טירת בראן והנופים הירוקים המקיפים אותה

סיביו

סיביו (Sibiu), אחת הערים החשובות בחבל טרנסילבניה, הוקמה במאה ה-12 על ידי הסקסונים. זוהי עיר יפהפייה, עם מבוך של סמטאות צרות, כנסיות ובתים עתיקים. המרכז העתיק מחולק לעיר עילית, שבה מרוכזים מרבית האתרים ההיסטוריים, ועיר תחתית שבה רחובות מרוצפי אבן ובתים צבעוניים. אל תוותרו על ארמון ברוקנטל (Brukenthal), שבו ממוקמים שני מוזיאונים הקשורים למוזיאון הלאומי ברוקנטל, הכולל אמנות אירופית מהמאות ה-18-15 וספרייה של ספרים עתיקים. מוזיאונים נוספים ומרתקים המשתייכים למוזיאון הלאומי ברוקנטל (ממוקמים באזורים אחרים בעיר) כוללים את המוזיאון להיסטוריה, מוזיאון הרוקחות, מוזיאון הטבע ומוזיאון הנשק והציד.

כיכר אלגנטית בסיביו | צילום: ZRyzner Shutterstock.com

כיכר אלגנטית בסיביו | צילום: ZRyzner Shutterstock.com

סיגישוארה

ברומניה יש לא מעט ערים ועיירות יפות ואחת היפות שבהן היא סיגישוארה (Sighişoara), שבחבל טרנסילבניה. את העיר בנו במאה ה-12 גרמנים סקסונים, שהתיישבו באזור. הם בנו חומות וביצורים סביב העיר והפכו אותה למרכז של מסחר ואמנות. במהלך השנים העיר שגשגה והפכה לאחת החשובות בטרנסילבניה. המרכז העתיק והמבוצר של סיגישוארה שמור היטב והוא הוכרז כאתר מורשת עולמית. יש פה רחובות צרים ומלאי אווירה עם בתים צבעוניים בעלי גגות רעפים. מראשו של מגדל השעון, שגובהו 64 מטר, נשקפת תצפית נהדרת על העיר כולה.

רחוב מרוצף אבן עם בתים בשלל צבעים בסיגישוארה

רחוב מרוצף אבן עם בתים בשלל צבעים בסיגישוארה

הכנסיות המצוירות במולדובה

בצפון-מזרח רומניה נמצא חבל מולדובה (Moldova), ובמחוז סוצ'אבה שבצפונו אפשר להתרשם מריכוז של כנסיות מצוירות מרהיבות. הקירות החיצוניים של הכנסיות כוסו במאות ה-15 וה-16 בציורי קיר ססגוניים ומפורטים, המציגים נושאים דתיים, סיפורים מהתנ"ך ומיתולוגיה מקומית. הציורים השתמרו היטב ונותרו חדים וצבעוניים עד היום. חלק מהכנסיות משמשות היום כמנזרים, ושבע מהן הוכרזו כאתר מורשת עולמית. האזור טובל בנופים פסטורליים של יערות, כרי מרעה ירוקים וכפרים מנומנמים. לכל מנזר באזור ייחוד משלו, מרשימים במיוחד מנזר וורונץ (Voronet) ומנזר הומור (Humor) המוקף בגן ירוק ופורח.

מנזר וורונץ, אחד מהמרשימים שבכנסיות המצוירות של מולדובה

מנזר וורונץ, אחד מהמרשימים שבכנסיות המצוירות של מולדובה

הדלתא של נהר הדנובה

נהר הדנובה נשפך אל הים השחור בדלתא עצומת ממדים, שמשתרעת על 3,446 קמ"ר, מה שהופך אותה לדלתא הגדולה באירופה. בשטח העצום הזה יש 23 מערכות אקולוגיות שונות – כ-1,700 ק"מ של תעלות, מאות אגמים, יערות, וביצות וכן צמחיית מים עשירה. המים והצמחייה מושכים מאות מינים של עופות מים. בין היתר תראו פה את האוכלוסייה הגדולה באירופה של שקנאים, עשרות אלפי אווזים אדומי חזה, קורמורנים, ברווזים, אגמיות ועוד ועוד. כל אלה הופכים את האזור לגן עדן לחובבי טבע. הדרך הטובה ביותר לטייל פה היא בשייט במבוך של התעלות.

שקנאים לבנים בדלתא של הדנובה

בתמונה הראשית: טירת בראן

חיי הכפר בטרנסילבניה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. כתבה מקסימה, תודה לכם. יצרתם ציפייה אדירה והשארתם המון טעם של עוד. .איזה כייף שאוטוטו אנחנו שם 🙂 מה לגבי השכרת רכב? מומלץ? אם כן, באיזו חברה?

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מרומניה

קלוז' נאפוקה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
קלוז' נאפוקה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

עיר עתיקה ויפה, פארקים ירוקים, מוזיאונים מצוינים, חיי לילה תוססים ואפילו מכרה מלח שאפשר לשוט בו - קלוז' נאפוקה. בבירת חבל טרנסילבניה ברומניה, לא ישעמם לכם לרגע. הנה כמה מקומות וחוויות שלא כדאי לוותר עליהם

מפגשים עם צוענים בטרנסילבניה, רומניה
מפגשים עם צוענים בטרנסילבניה, רומניה

ברומניה נמצא המספר הגדול ביותר של הצוענים באירופה, והם מרוכזים בעיקר בטרנסילבניה. כאן עדיין עמלים בשדות עם חרמש, מגל, קלשון ומחרשת שוורים. כאן הנשים עדיין כובסות במתקני עץ בני מאות שנים, שאמה מזרימה אליהם מים בזרם מתערבל. כאן ...

טרק בקרפטים: אל ראש ההר
טרק בקרפטים: אל ראש ההר

ארבעה חברים במועדון הארבעים, מספר המרמז על משבר גילאי מתגבש, יצאו לטרק בקרפטים הדרומיים ברומניה. הם טיפסו בשבילים תלולים ומאתגרים, ישנו בבקתות הרים נידחות, אכלו הרבה צ'ורבה והתקלחו במים קפואים. הפיצוי: נופים מופלאים שכאילו יצאו מכרזה של לשכת ...