תפריט עמוד

ארמונות באירופה – ביקור ממלכתי

כמה חדרי רחצה יש בארמון בקינגהם? באיזו עיר מלכת הולנד מעדיפה לגור? למה ארמונו של מלך ספרד נבנה מחדש ללא שימוש בעץ? באירופה עדיין יש כמה מדינות עם משפחות מלוכה, וביקור בארמונות שלהן מגלה משהו מחייהם של מלכות ומלכים בני ימינו

זה נשמע אנכרוניסטי למדי, אבל באירופה עדיין יש מלכים ומלכות, שגרים בארמונות ענקיים, ממש כמו באגדות. ביקור בארמונות בארבע מדינות אירופיות – הולנד, בריטניה, שוודיה וספרד – חושף משהו מחייהם של משפחות המלוכה בעבר, וגם בימינו.

אמסטרדם, הולנד: ארמון שלא נראה כמו ארמון
הארמון המלכותי בכיכר דאם בלב אמסטרדם לא נראה בדיוק כארמון. אין זה מקרה. הבניין הגדול הוקם במאה ה-17 כדי לשמש כבניין העירייה החדש. ב-1808 הגיע לאמסטרדם המלך הצרפתי לואי נאפוליאון והבניין כולו הוכשר למגורים מלכותיים. משהסתיים הביקור המשיך המקום לשמש כארמון. הארמון בכיכר דאם הוא אמנם המעון הרשמי של המשפחה המלכותית ההולנדית אבל למעשה מתגוררת המלכה ביאטריס בארמון אחר בעיר האג. בארמון באמסטרדם מתקיימים אירועים רשמיים וקבלות פנים מלכותיות.

המעוניינים לבקר בארמון באמסטרדם נאלצים להתאים עצמם לימים מסוימים בהם הוא פתוח לקהל. במהלך הקיץ אפשר לבקר בו לעיתים תכופות יותר ולראות את אולם האזרחים בעל התקרה הגבוהה, את חדרי ה"בורגמאסטר" ואולמות פאר נוספים. בכל קיץ מתקיימת בארמון גם תערוכה שמאורגנת כדי להציג את ההיסטוריה של הבניין. אי אפשר לבקר בארמונות האחרים של משפחת המלוכה ההולנדית.
אתר משפחת המלוכה ההולנדית


הארמון בכיכר דאם, בלב אמסטרדם. המלכה עצמה גרה בארמון בהאג

בריטניה: ארמונות ברחבי הממלכה
למשפחת המלוכה הבריטית יש שורה ארוכה של ארמונות, חלקם משמשים כמעונות מגורים רשמיים, ובהם יש גם משרדים ונערכים בהם אירועים רשמיים וקבלות פנים מלכותיות, וחלקם בתי אחוזה פרטיים שמשמים לנופש ומהווים מקור הכנסה נוסף. המפורסמים שבארמונות המשמשים את משפחת המלוכה הבריטית הם ארמון בקינגהאם וטירת וינדזור, בהם מתגוררת משפחת המלוכה במשך מרבית ימות השנה. בנוסף, מדי קיץ נוהגת המלכה לנפוש בטירת בלמורל שבסקוטלנד, בית אחוזה שנרכש ב-1848 על ידי המלכה ויקטוריה, שתיארה את המקום כ"גן העדן היקר שלי בהיילנדס".  ואכן, המקום משתרע על פני שטח עצום של גבעות, יערות וגנים, ואפילו נהר הזורם בסמוך. מעונות נוספים הם ארמון הולירוד שבאדינבורו, שהחל את דרכו ב-1128 כמנזר, והיום משמש כמעון מגוריה הרשמי של המלכה בסקוטלנד וכאתר בו נערכים אירועים רשמיים,  ובית סנדרינגהאם שבנורפולק, בית אחוזה מוקף גנים בו משפחת המלוכה מבלה את חג המולד ונשארת בו לרוב עד חודש פברואר. את רשימת הארמונות המלאה ניתן לראות באתר משפחת המלוכה הבריטית

ארמון בקינגהאם
ארמון בקינגהאם הוא אחד האתרים המתויירים ביותר בלונדון, וגדודי התיירים שבאים לצפות בטקס חילופי המשמר משכיחים לעיתים את העובדה כי כאן חיה מלכת אנגליה. זהו גם המטה האדמיניסטרטיבי של המלוכה הבריטית, והמקום בו נערכים טקסים רשמיים וקבלות פנים רשמיות של המלכה. הארמון נבנה במקורו עבור ג'ון שפילד, הדוכס הראשון מבקינגהאם, בשנת 1703, אבל הפך למעונה הרשמי של משפחת המלוכה רק ב-1837, עם כניסתה לתפקיד של המלכה ויקטוריה. במהלך השנים עבר הארמון שיפוצים והרחבות. היום יש בארמון 775 חדרים, בהם 52 חדרים מלכותיים וחדרי אורחים, 92 משרדים ו-78 חדרי אמבטיה. ב-1992 נפתחו לראשונה החדרים הרשמיים של הארמון לקהל הרחב, על מנת לגייס כספים כדי לשפץ את טירת וינדזור שניזוקה בשריפה. באוגוסט וספטמבר, אז יוצאת המלכה לביקורה השנתי בסקוטלנד, נפתחים 19 מחדרי הארמון למבקרים, בהם ניתן להתרשם מיצירות האמנות המקשטות את הקירות, בהן ציורים של רמברנדט ורובנס. כן מוצע מסלול הליכה בן כחצי קילומטר בגן המלכותי. בטקס חילופי המשמרות המפורסם שמתקיים בחזית הארמון ניתן לצפות כל השנה. בחודשים מאי עד יולי מתקיים הטקס מדי יום בשעה 11:30, ובשאר השנה פעם ביומיים לערך.
רכבת תחתית: Victoria, St Jame's Park
אתר ארמון בקינגהם


ארמון בקינגהם. עם 775 חדרים ו-78 חדרי אמבטיה יש מספיק מקום לאורחים

טירת וינדזור

טירת וינדור היא לא רק אחת מהטירות המפורסמות בעולם. הטירה בת כ-900 שנה וכוללת 1,000 חדרים, מה שהופך אותה באופן רשמי לטירה העתיקה והגדולה ביותר בבריטניה. הטירה, הנמצאת כשעת נסיעה מלונדון, החלה את דרכה כמבצר שנועד להגן על הגישות המערביות לעיר. במשך יותר מ- 900 שנים התחוללה כאן פעילות נמרצת, כאשר הטירה שימשה כמבצר, כארמון ואפילו כבית כלא. כיום הטירה משמשת כמעון מגוריה הרשמי של משפחת המלוכה, שמתגוררת בארמון בחג הפסחא ובחודש יוני, בשבוע בו מתקיימים מרוצי אסקוט, וכן במהלך השנה במועדים משתנים, בעיקר בסופי שבוע. במהלך השנים עברה הטירה שינויים ושיפוצים רבים, אחד המרכזיים שבהם החל ב-1992, לאחר השריפה הגדולה שהשתוללה בטירה. השיפוצים היקרים מומנו בין היתר על ידי פתיחת חלקים גדולים מן הטירה לקהל הרחב. בין האטרקציות המרכזיות בטירה ניתן למנות את החדרים המרשימים על שלל אוצרות האמנות שבהם, קפלת סט. ג'ורג' בעלת הארכיטקטורה הגותית המרשימה ובית הבובות של המלכה מרי.
אתר טירת וינדזור

שוודיה: שלושה ארמונות בביקור אחד
משפחת המלוכה השוודית מתגוררת בשלושה ארמונות ואת שלושתם אפשר לפקוד בסיור אחד. הארמון המלכותי בשטוקהולם המשמש כמעון הרשמי של משפחת המלוכה הוא היעד הראשון, ארמון דרוטינגהולם (Drottningholm) שמשמש כמעון הקבוע של המשפחה ליד שטוקהולם הוא היעד השני וארמון סולידן (Solliden) המשמש כארמון הקיץ המלכותי ושוכן על האי אולונד ליד החוף המזרחי של שוודיה הוא היעד השלישי.

ארמון דרוטנינגהולם, מעון הקבע של משפחת המלוכה השוודית

ארמון המלוכה בשטוקהולם נבנה מכיל 600 חדרים ומתנשא לגובה שבע קומות. ארמון זה משמש בעיקר כמקום העבודה של המשפחה המלכותית. הארמון פתוח לביקורים במשך כל השנה והאטרקציות המרכזיות במהלך ביקור כזה הן הסוויטות הנשיאותיות, האוצר המלכותי ומוזיאון של בית המלוכה. הארמון ניצב בעיר העתיקה של שטוקהולם וכמה מן הבתים ההיסטוריים של העיר שוכנים בסמוך לו.

ארמון דרוטנינגהולם הוא אחד הארמונות מן המאה ה-17 שהשתמרו הכי טוב באירופה. קל מאוד להגיע אליו במכונית או באוטובוס אבל הדרך היפה ביותר היא להפליג בסירה מן המעגן הצמוד לבית העירייה בלב העיר. ארמון דרוטנינגהולם הוכרז כנכס עולמי של ארגון אונסק"ו. האטרקציות המרכזיות במהלך הביקור הן תיאטרון החצר שלא השתנה כלל מאז נבנה ב-1766, הפאביליון הסיני והגנים שהוקמו במאה ה-18 על פי המודל של ארמון ורסאי בפריז.

הארמון השלישי – ארמון הקיץ באולונד – מחייב נסיעה אל החוף המזרחי של שוודיה. ארמון סולידן מפואר פחות מן השניים האחרים. הוא נבנה בסגנון בית כפר איטלקי. לכאן מגיעים בני משפחת המלוכה בכל קיץ כדי לבלות את חופשתם. הארמון הושלם ב-1906 ולצידו יש גנים יפים במיוחד ואזור שלם שמוגדר כפארק. בקרבת הארמון מוצגת תערוכה של בית המלוכה השוודי ולידה חנות מזכרות וקפיטריה.


הארמון במדריד. נבנה מחדש אחרי שנשרף במאה ה-18 | צילום: נפתלי הילגר

מדריד, ספרד: המלך לא גר כאן יותר
הארמון המלכותי במדריד אמנם לא משמש למגוריו של מלך ספרד ומשפחתו, אבל זה המקום בו המלך נוהג לערוך טקסים רשמיים וקבלות פנים. המלך הנוכחי חואן קרלוס הראשון מתגורר בארמון זרואלה הצנוע יותר שמחוץ למדריד. הארמון הוקם על פי הוראתו של המלך פליפה החמישי, באתר בו שכן המבצר המוסלמי אלקאזאר מהמאה ה-16, שנשרף ב-1734. הארמון נבנה בשנים 1764-1738 בסגנון קלאסי בארוקי, מאבן ולבנים, וללא עץ כלל, על מנת שלא יישרף שוב.

כיום הארמון מהווה את אחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות במדריד. שיאי הביקור במקום כוללים את חדר כס המלכות (Salon dek Trono) בעל התקרה המצוירת, פלאסה דה לה ארמריה (Plaza de la Armeria, כיכר הנשקייה) והנשקייה המלכותית (Armeria Real) ובה אוסף כלי נשק החל מהמאה ה-13, חדר גאספאריני (Salon Gasparini) ואולם החרסינה (Sala de Porcelana). בארמון שוכנת גם גלריית ציורים מעניינת, אשר בנוסף ליצירות של גויה וקרווג'יו מוצגים בה גם כלים מוזיקליים שנבנו על ידי סטרדיווארי עבור מלך ספרד.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.