תפריט עמוד

ארזת לבד? טיפים לאריזה נכונה

מה מותר לעלות למטוס ומה צריך לשלוח לתא המטען, האם יש מידות סטנדרטיות לטרולי ואיזה חולצות כדאי לגלגל לפני שמניחים במזוודה? כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים לארוז לקראת הנסיעה הבאה

פעם, לפני עידן טיסות לואו קוסט, לא היו יותר מדי התלבטויות בנוגע לאריזה לפני הטיסה: היינו לוקחים את המזוודה הגדולה ביותר ומתחילים להעמיס… בנוסף למזוודה היינו ממלאים גם תיק יד, ואולי עוד טרולי שעולה למטוס, ובטיסה חזרה היינו מצרפים לאלה המון שקיות עם כל הרכישות החדשות שלא נכנסו למזוודה, בתקווה שדיילי הקרקע יעלימו עין.

היום כל זה השתנה. מחירי הטיסות צנחו בשנים האחרונות, אבל יש לזה מחיר. כרטיס בטיסה זולה לא כולל מזוודות הנשלחות לתא המטען, עליהן יש לשלם בנפרד (ולא מעט – לפעמים התוספת משתווה למחיר הכרטיס עצמו), וגם חברות התעופה הסדירות מנהיגות לעתים מדיניות תשלום גמישה, עם אפשרות לקנות כרטיסים זולים יותר, ללא מזוודה.

לטוב או לרע, הימים שבהם לקחנו איתנו חצי בית לטיסה עברו מזמן

לטוב או לרע, הימים שבהם לקחנו איתנו חצי בית לטיסה עברו מזמן | צילומים: שאטרסטוק

אז מה מותר לקחת למטוס? איך אפשר לארוז הכל לתוך תיק יד או טרולי? מתי כדאי לקחת במזוודה ואיך לארוז אותה כך שלא תחרגו מהגבלות המשקל ותשאירו מקום לרכישות החדשות? ומה עושים כדי ששמלת הערב או חליפת העסקים לא יתקמטו? את התשובות לכל השאלות האלה ועוד תמצאו כאן.

אריזת מזוודה

נתחיל במה שחברות התעופה קוראות כבודה או באנגלית – checked baggage. הכוונה למזוודה ששולחים לבטן המטוס. הנה כמה דברים שחשוב לדעת:

מתי כדאי לקחת? כשנוסעים בהרכב משפחתי ולא רוצים להיטלטל עם כמה מזוודות טרולי קטנות ומעדיפים מזוודה אחת גדולה, כשנוסעים לנסיעה ארוכה יחסית, כשנוסעים בחורף וצריך לקחת לבוש חם שתופס יותר מקום, כשיוצאים לחופשת שופינג ומתכוונים למלא את המזוודה בהרבה רכישות חדשות.

לחופשה משפחתית בחורף עדיף לקחת מזוודה גדולה ונוחה במקום טרולי קטן ודחוס

לחופשה משפחתית בחורף עדיף לקחת מזוודה גדולה ונוחה במקום טרולי קטן ודחוס

מגבלות: המדיניות משתנה מחברה לחברה. מרבית חברות התעופה הסדירות מאפשרות לנוסעים במחלקת תיירים לשלוח לתא המטען מזוודה אחת שמשקלה לא  עולה על 23 ק"ג. במחלקות הפרימיום, העסקים ומחלקה ראשונה ניתן לקחת יותר מזוודות או משקל גדול יותר ללא תוספת תשלום, בהתאם למדיניות החברה. בחברות לואו קוסט תידרשו לשלם יותר על תוספת מזוודה, לעתים סכום נכבד למדי. בכל מקרה, עדיף תמיד לשלם על מזוודה עם הזמנת הכרטיס, אז המחיר נמוך יותר.

מה מותר ומה אסור לשים במזוודה? במזוודה שנשלחת לתא המטען מותר לשים למעשה הכל (חוץ כמובן, מפריטים מסוכנים כמו כלי נשק, חומרים דליקים או חומרים מסוכנים אחרים). פרטים נוספים תוכלו לראות באתר חברת התעופה או באתר רשות שדות התעופה. יש פריטים שאנחנו ממליצים לא לשים במזוודה שאתם שולחים לתא המטען: פריטים בעלי ערך כספי או רגשי, תרופות מרשם, מסמכים חשובים, מטען לטלפון הנייד וכיו"ב.

את חולצות הטי עדיף לגלגל כדי לחסוך מקום במזוודה

את חולצות הטי עדיף לגלגל כדי לחסוך מקום במזוודה

טיפים שימושיים לאריזת מזוודה:

  • אם יש לכם פריטים אישיים או אינטימיים שאתם לא רוצים שהבודקים יגעו בהם, ארזו אותם באריזות ניילון שקופות, כך אפשר יהיה לראותם בקלות מבלי לגעת בהם.
  • אל תמלאו את המזוודה עד אפס מקום. השאירו מקום לפריטים שתרכשו במהלך הנסיעה.
  • כדאי להתחיל באריזת הפריטים הכבדים שתופסים הרבה מקום, כמו נעליים, ורק לאחר מכן לארוז את הפריטים האחרים.
  • חולצות טריקו יום יומיות כדאי לגלגל, על מנת שיתפסו פחות מקום.
  • לבנים וגרביים כדאי לארוז בתא נפרד, בשקית או בקוביית אחסון ייעודית – אין דבר מעצבן יותר מלחפש בתחתית המזוודה העמוסה את הגרביים שהתגלגלו להן.
  • חליפות ובגדי ערב כדאי לארוז בתוך חליפון או במחיצה נפרדת במזוודה על מנת שלא יתקמטו.

טיפים נוספים לאריזת מזוודה תמצאו כאן

מטען יד

מטען יד שעולה אתכם למטוס, cabin baggage באנגלית, יכול להיות מורכב מטרולי או תיק יד אישי (או משניהם).

מתי כדאי לקחת? כשנוסעים בטיסה מוזלת אשר מחירה לא כולל שליחת מזוודות לתא המטען, כשנוסעים לחופשה קצרה, כשנוסעים לנסיעת עסקים, כשרוצים להרגיש קלילים וכשפשוט לא רוצים לבזבז זמן על המתנה ליד מסוע המזוודות.

אם תסתפקו במזוודת טרולי, תוכל לדלג על המתנה למזוודה במסוע המזוודות

אם תסתפקו במזוודת טרולי, תוכל לדלג על המתנה למזוודה במסוע המזוודות

מה מותר ומה אסור לשים במטען יד? בנוסף לפריטים שאסור להכניס למזוודה (כמפורט למעלה) אסור לעלות למטוס עם חפצים חדים כמו מספריים, אולר או פצירה. בנוסף, יש הגבלות על העלאת נוזלים למטוס: מותר להעלות נוזלים שנפח האריזה שלהם לא עולה על 100 מ"ל, על כל הפריטים הנוזליים, כולל מוצרים קוסמטיים ובשמים, להיות ארוזים בשקית פלסטיק (אחת!) עם סגירת רב-סגר, שתונח מחוץ לתיק על מסוע הבידוק של תיקי היד. תרופות לא חייבים לארוז באריזות הפלסטיק, אך יש להציגם בבידוק הביטחוני עם אישור רפואי. לפני שאתם אורזים, כדאי לברר מראש את מדיניות חברת התעופה שבה אתם טסים – המידע מופיע באתר החברה וכן נשלח אליכם בעת הזמנת הכרטיס.

מכיוון שאסור לעלות נוזלים למטוס, ארזו את דברי הקוסמטיקה בבקבוקונים קטנים

מכיוון שאסור לעלות נוזלים למטוס, ארזו את דברי הקוסמטיקה בבקבוקונים קטנים

איזה מטען יד אפשר להעלות למטוס?

טרולי

מגבלות: לכל חברת תעופה יש מגבלות על גודל הטרולי, אולם המידות המותרות משתנות בין החברות, לכן חשוב לבדוק באתר החברה לפני שאתם אורזים. לרוב, המידות המותרות הן 56-55 ס"מ גובה, 45-40 ס"מ רוחב ו-25-20 ס"מ עומק. המשקל המקסימלי לטרולי נע בדרך כלל בין 10-5 ק"ג ויש חברת שלא מטילות הגבלת משקל, כל עוד הטרולי במידות המתאימות.

תיק יד

מגבלות: בחלק מהחברות התעופה תיק היד יכול להיות באותן המידות של טרולי, ויש חברות שמגבילות את התיק לגודל של ילקוט בית ספר או תיק יד קטן אחר, שיכול להיכנס מתחת למושב.

כדאי לדעת: בחברות בהן מותר לקחת תיק גב במידות של טרולי, כדאי מאוד לעשות זאת. תופתעו לגלות שאפשר לאחסן בו לא מעט ושלעתים הוא פרקטי יותר מטרולי. לתיק גב יש יתרון על פני טרולי – תיקי בד הם גמישים יותר ממזוודות, ולכן נפח האחסון שלהם גדול יותר. בנוסף, מאחר שבדיקת מידות התיקים מתבצעת בתיבת מדידה ולא עם סרגל, אפשר להשאיר את החלק העליון של התיק ריק, ובכל לאפשר לו להיכנס בקלות לתיבת המדידה (בשונה מטרולי שאינו גמיש וכולל גם ידיות וגלגלים). מעבר לזה, תיק גב יכול לשמש אתכם כתרמיל יום בטיול ולחסוך את הצורך באחסון של תיק נוסף.

לתיק גב יש יתרונות על פני טרולי שכן הוא גמיש ונכנס ביתר קלות לתא המדידה של חברת התעופה

לתיק גב יש יתרונות על פני טרולי שכן הוא גמיש ונכנס ביתר קלות לתא המדידה של חברת התעופה

טיפים לאריזת טרולי / תיק יד

בנוסף להמלצות לאריזת מזוודה, שרלוונטיות גם לכאן, הנה עוד כמה דגשים לאריזת טרולי או תיק יד:

  • על מנת לעמוד במדיניות נשיאת הנוזלים בכבודת היד, מומלץ לרכוש בקבוקי פלסטיק קטנים בנפח של עד 100 מ"ל ולאחסן בהם את התמרוקים האהובים עליכם (כמובן שיש לארוז בשקית ניילון עם רב סגר).
  • מה כדאי לארוז בתיק היד? בגדים (גם אם אתם שולחים מזוודה לתא המטען כדאי לארוז בתיק היד בגדים ליום הראשון למקרה שהמזוודה לא תגיע ליעדה), תיק אישי קטן עם מסמכים ופריטים אישיים, תרופות ועזרה ראשונה, תיק רחצה (בתנאי שכל הפריטים בו עומדים בדרישות מדיניות נשיאת נוזלים), טלפון, מצלמה, מחשב נייד, מטענים, שקיות ניילון (לכביסה וכו'), ספר לטיסה.
  • אל תחששו מכך שאין לכם מקום לכל הבגדים בתיק היד. זכרו שהיום, בעידן ה-airbnb' דירות ויחידות אירוח רבות מציעות מכונת כביסה או מכבסה, וכמעט כל מלון מציע לאורחיו שירותי כביסה.
  • כדtי להצטייד בתיק יד שיש בו תא נפרד למחשב נייד. בחלק מהחברות תיק למחשב נייד נחשב כחלק מכבודת היד ולכן תחויבו בתשלום נוסף אם המחשב יהיה בתיק נפרד.

ועוד כמה טיפים חשובים לכולם:

  • לפני שיוצאים מהבית כדאי לשקול את המזוודה ולבדוק שאינכם חורגים מהגבלות המשקל המותרות. אם אתם קונים אובססיביים, תוכלו לקנות משקל נייד קטן מיוחד למזוודות שישמש אתכם גם בחו"ל.
  • עדיף לא למלא את התיק עד תום ולהגיע למשקל המקסימלי, גם משום שייתכן והמשקל שלכם אינו מדויק ובנמל התעופה תהיה חריגה מהמשקל המותר, וגם משום שיש סיכוי טוב שתרכשו כמה פריטים בנסיעה שיוסיפו למשקל הקיים.
מומלץ לשקול את המזוודה לפני שיוצאים מהבית

מומלץ לשקול את המזוודה לפני שיוצאים מהבית

  • אם אתם טסים בחברת לואו קוסט ורוצים לשלוח מזוודה לבטן המטוס, בדקו מה המדיניות של החברה בנושא. ברוב חברות הלואו קוסט (כולל איזי ג'ט, וויז אייר וריינאייר הפופולריות בישראל), זול בהרבה לשלם על שליחת מזוודה לבטן המטוס בזמן הזמנת הטיסה. לאחר שסיימתם את תהליך ההזמנה המחיר יהיה גבוה יותר, גם אם עשיתם זאת זמן קצר מאוחר יותר, והכי יקר לחכות לרגע האחרון ולשלוח את המזוודה בשדה התעופה.
  • בנוסף לתיק גב קטן או מזוודת טרולי, בחלק מחברות התעופה יאפשרו לכם לקחת כבודת יד אישית, כגון תיק למחשב נייד, תיק החתלה, תיק אישי (תיק יד קטן, ארנק או תיק מסמכים) או תיק מצלמה – ובלבד שגודלו של התיק האישי מאפשר את אחסונו מתחת למושב (המידות משתנות מחברה לחברה).
  • השקיות העמוסות מהדיוטי פרי נחשבות במרבית החברות כחלק מהזכאות לכבודת יד. גם אם בחלק מהחברות יעלימו עין, כדאי לקחת זאת בחשבון ולדעת שאתם עשויים להיות מחויבים בתשלום נוסף על כבודת יד עודפת.
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.