תפריט עמוד

מערכת "חיים אחרים" | איורים: שירה שכטר

ההיגיון הבריא והסבתא הדואגת טוענים שמי שלא רוצה לחלות בחורף צריך להימנע מחשיפה לקור. מנגד, גילה המחקר הרפואי כבר מזמן שהתקררות והצטננות נגרמות מחדירה של וירוסים ולא מהקור החורפי (אם כי יש לו השפעה מסוימת על הצלחתם של הווירוסים לחדור אל מערכת הנשימה), ובכך הורידו את חשיבותו של הסוודר.
לעומת הגישה הקונבנציונאלית, גישות שונות ברפואה המשלימה מייחסות חשיבות רבה דווקא למניעת חדירת קור אל הגוף ולשמירה על כמות נאותה של אש פנימית.

אורי קורנהנדלר, מטפל ברפואה עממית טיבטית, מסביר כי רוב מערכות הגוף פועלות במיטבן כשהן נתונות בטמפרטורה מסוימת. בחורף הטמפרטורה החיצונית כמובן יורדת ולכן הגוף נדרש להשקיע יותר מאמץ ואנרגיה כדי לשמר את החום הפנימי הרצוי. שמירת גוף חם במידה הנכונה עוזרת לתפקוד תקין של המערכות השונות. למשל חימום נכון של הגוף שומר על חוסנה ועל כוחה של המערכת החיסונית ולכן גם מסייע לנו לשמור על בריאות טובה יותר במהלך החורף.
גם מערכת עיכול קרה מדי עלולה לגרום לתקיעות של מזון, כלומר לעצירות. עצירות יכולה לגרום גם לעצירות של הנשימה (וגם להיפך), ומכאן לסגירות של בית החזה ולשמיטת הכתפיים, כך שיש פחות הכנסה של אוויר ואנרגיה וסיכוי רב יותר להרגיש עצבות וסגירות.
מלבד ההיבט הבריאותי, אנשים רבים פשוט סובלים מהקור החורפי ואולי יוכלו להיעזר בטכניקות ובעצות לחימום הגוף שקיבצנו כאן, רגע לפני שהרוח הקרה מתחילה לנשב ברחובות.

ד"ר שי פסטרנק, רופא כללי ומרפא באיורוודה, מסביר שברפואה האיורוודית שמור לשמן השומשום מקום של כבוד ומיוחסת לו תרומה רבה לטיפול מונע ולתחזוקה נכונה של הגוף גם בתקופת החורף. כל אחד יכול לעשות בו שימוש ביתי פשוט ומהנה שמחזק את הגוף ומסייע לשמירת טמפרטורה מאוזנת, גם בימים קרים.
עיסוי הוא הדרך הקלה ביותר לשימוש בשמן השומשום ועדיף להשתמש בשמן המיועד לעיסוי, אך גם שמן איכותי לבישול יכול להתאים.
אם תרצו לעסות את הגוף כולו יש להשתמש בכמות של שליש כוס רגילה. את השמן מוטב לחמם לטמפרטורת הגוף, ואפילו מעט חמה יותר, רק להקפיד שלא יתחמם יתר על המידה ויגרום לגירוי העור או לכוויות. ניתן לחמם את השמן בכלי המונח בתוך סיר מים חמים עד להגעתו לטמפרטורה מתאימה.
כעת אפשר לעסות את הגוף כולו עם השמן ולהניח לו להיספג בעור לפחות כעשר דקות לאחר סיום העיסוי. אפשר לוותר על מקלחת ולהניח לשמן לחדור לאיטו פנימה. אם מחליטים לשטוף אותו, חשוב להשתמש במים חמים, בחדר מקלחת חם ובכמה שפחות סבון.

מי שאינו מעוניין למרוח את כל הגוף, יכול לשמן מהצוואר ומעלה, ולהדגיש את שרירי הצוואר, האזור שמאחורי האוזניים, אזור הסינוסים (המצח) ואזור הנחיריים. למריחת הצוואר והראש מספיקה כמות שמן הדומה לכמות בה נעשה שימוש במריחת קרם ידיים.
רגליים וידיים קרות אפשר לעסות בשמן שומשום לפני השינה ולכסות אותם היטב למשך הלילה.

ישנם מספר תבלינים מוכרים שמלבד תרומתם לטעם המזון, גם גורמים להשפעה מחממת ומוסיפים חום למערכת העיכול. המפורסמים שבהם: הל, ציפורן, כורכום ואגוז מוסקט. הדרך הקלה להיעזר בהם היא להרבות להשתמש בהם בתבשילים שונים.
– חליטת קינמון – צמח שכיח כמרכיב בסיסי בפורמולות ברפואה הסינית לטיפול בהתקררות, בשל היותו צמח מחמם ומייזע. ניתן להשתמש בו כתבלין טחון בבישול אך דרך זמינה עוד יותר היא לחלוט מספר מקלות קינמון במים רותחים במשך כמה דקות ולשתות. אין צורך להמתיק בזכות המתיקות הטבעית שלו.
– התה השחור הקלאסי מזוהה עם ימים קרים, אך אפשר לנסות לעבור לתה ירוק (סיני או יפני) שבנוסף לאפקט החימום הנעים, נהנה גם מעוד כמה יתרונות בריאותיים על פני קרוב משפחתו השחור.

שמן אתרי מקינמון נחשב לחזק וחריף מאוד. הוא עלול לגרות את העור ולכן יש לעשות בו שימוש זהיר ומבוקר. דרך שימוש בטוחה היא לטפטף מספר מועט של טיפות שמן קינמון בתוך הנעל עצמה ולנעול אותה (עם גרביים כמובן). כך כפות הרגליים מתחממות בקלות רבה יותר ומשפרות את חימום הגוף במשך היום.

המוקסה היא מקל עשבי מרפא דחוסים שאת קצהו מבעירים ומחזיקים בסמוך לנקודות ואזורים מסוימים בגוף. במסגרת הרפואה הסינית ניתן לעשות במוקסה גם שימוש ביתי זהיר לצורכי תחזוקה בסיסיים. כדי לשפר את זרימת האנרגיה ולחמם את הגוף בחורף ניתן להעביר "סיגר" מוקסה בוער לאורך עמוד השדרה, מלמעלה למטה. חשוב מאוד להקפיד שהמוקסה לא תגרום לצריבה, כוויה או סבל ותחושה מעיקה של חום.
עדיף להשתמש ב"מוקסה ללא עשן" (Smokeless), שאינה משאירה ריח חריף בחדר וגם כמעט ולא משירה אפר.

– אין חידוש גדול בכוחו של לבוש מתאים לשמור על הגוף חם. אייל אייזנברג, מטפל ברפואה סינית, אומר שלפי גישה זו רוח קרה חודרת לגוף בקלות דרך העורף ומשפיעה לרעה על איזונו האנרגטי. לכן צעיף מחמם סביב הצוואר הוא אמצעי מניעה ראשון במעלה בחורף.
– את כפות הידיים והרגליים כדאי לשמור חמות. מוטב להימנע ממגע עם רצפה קרה, לגרוב גרביים חמות ביציאה מן הבית ולהשתמש בכפפות אם כפות הידיים קרות כל הזמן.
– צעיף על הבטן עשוי להתברר עבורכם כדרך מצוינת לחמם את הגוף. כורכים צעיף רחב וארוך סביב המותניים ומעט מעליהן בסיבוב או שניים, והוא מגן על הבטן התחתונה (טאן טיין ברפואה הסינית) ועל הכליות מחדירת קור. במדינות קרות אחדות נעשה שימוש מסורתי בשיטה זו ונזירים יפנים אף נהגו להכניס בחגורת הבטן שלהם אבן חמה ושטוחה שחיממה את האזור במשך שעות היום.

– עדיף לסיים מקלחת חמה עם מים מעט קרים יותר מאלה שהתקלחתם בהם. באופן כללי רצוי למתן מעברים חדים מטמפרטורה חמה לקרה (ביציאה מהמיטה, מהבית, מהרכב).

– עדיף להימנע מלשהות במקומות בהם יש רוח פרצים ולהקפיד למנוע חדירת רוח קרה לגוף בעת רכיבה על אופניים או אופנוע.
– יש להקפיד לשתות הרבה גם בחורף. אחד המחממים הגדולים של הגוף הן הכליות ובעזרת השתייה אנו מפעילים אותן.
– תרגיל נשימה פשוט – לבצע מספר פעמים נשיפה ארוכה ורכה בפה עגול כשהאוויר יוצא מהגרון (כמו בניקוי משקפיים). נשימה כזו מחממת את הגרון ואת מיתרי הקול ומסייעת בתחזוקת האזור הרגיש הזה.
– שקיות חום – בחנויות לציוד טיולים ניתן להשיג שקיות קטנות שפולטות חום רב למשך מספר שעות. אפשר להחזיק בתיק לימים קרים במיוחד ובשעת הצורך לשלוף ולשים בנעל או בכיס המכנסיים.


תמיד טוב לשמור על שמחה ומצב רוח מרומם, הם מחממים את הלב ואת הסביבה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.