תפריט עמוד

אפקוט – אל עולם המחר

וולט דיסני לא זכה לממש את החלום להקים עיר עתידנית על קרקע שקנה באורלנדו שבפלורידה, אבל החזון שלו ניכר היטב באפקוט, פארק מרתק שמשלב בין עולם העתיד לחלון ראווה של מדינות העולם. ואת המופע בסוף היום לא תשכחו הרבה אחרי שתחזרו הביתה

הכל החל בתוכנית גרנדיוזית שהציתה את דמיונו של האיש שהאמין שחלומות יכולים להפוך למציאות, ולא רק בעולם האנימציה ועסקי השעשועים. בשלהי חייו תכנן וולט דיסני את פרויקט הדגל השאפתני ביותר שלו: הקמת עיר אוטופית עתידנית שמבוססת על טכנולוגיות חדשניות, בהן התניידות על גבי מדרכות נעות שיובילו את התושבים ממקום למקום בבטחה בעוד שהרכבים נעים במנהרות מיוחדות מתחת לפני הקרקע ורכבת מונו-רייל חולפת במסילה מיוחדת הבנויה מעל העיר, קהילה שאין בה אבטלה או עוני, ומעליה פרושה כיפת ענק שקופה השולטת בטמפרטורה. הפרויקט, שקהילתו אמורה היתה לכלול עשרים אלף תושבים, כונה בשם Epcot, ראשי התיבות של "אב טיפוס ניסויי של קהילת המחר" (Experimental Prototype Community of Tomorrow).

רכבת מונו-רייל באפקוט. וולט דיסני חלם להקים פה עיר אמיתית, עם רכבות כאלה ומדרכות נעות                     Disney ©

כדי להתחיל במימוש חזונו, רכש וולט דיסני קרקעות בשטח עצום סמוך לאורלנדו שבפלורידה, אולם הלך לעולמו בטרם שהספיק להוציא את הפרויקט אל הפועל. על הקרקעות הללו, שהשתרעו על פני יותר ממאה קמ"ר (כשטחן של תל אביב וחיפה ביחד) הקימו ממשיכי דרכו את האימפריה של פארקי השעשועים Walt Disney World, וכל השאר – היסטוריה. לאחר שהושלמה בניית ממלכת הקסם (שעל פי התכנית המקורית הייתה אמורה בין השאר למשוך אנשים לגלות עניין בפרויקט והיוותה תנאי מקדים מצד הרשויות למתן האישורים הדרושים להקמת העיר העתידנית), החליטו יורשיו להקים את פארק אפקוט, בהשראת חזונו של דיסני. התוצאה: אחד הפארקים המעניינים והפופולריים ביותר בעולם, המספק מעבר להנאה משלל המתקנים והאטרקציות גם שפע הזדמנויות להרחבת אופקים בדרך חווייתית במיוחד.

ספינת החלל כדור הארץ, מסמלי הפארק                                                                                                Disney ©

הפארק היפהפה והמרתק משלב שני חלקים הבנויים סביב האגם הגדול. האחד הוא "עולם העתיד", המאפשר להכיר מקרוב ולחוות באמצעות שלל מתקנים, תצוגות, סרטים מרהיבים ושאר אטרקציות חווייתיות את הסביבה בה אנו חיים, הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, הישגי המין האנושי במגוון תחומים ועוד. החלק השני הוא "חלון הראווה של מדינות העולם" (World Showcase ), המאפשר טעימה ממגוון תרבויות ומדינות מסביב לגלובוס. כדי לחוות את כל מה שפארק זה מציע, יידרש יותר מיום אחד, וכדאי להביא זאת בחשבון בעת תכנון הביקור.

האטרקציות המרכזיות בעולם העתיד 

Test Track
זוהי אחת האטרקציות המלהיבות ביותר בפארק. לאחר שתעצבו את מכונית החלומות שלכם, תצאו לנסיעת מבחן במהירות מסחררת של מעל מאה קמ"ש במסלול ספיראלי הכולל סיבובים חדים ושאר אתגרים (אל דאגה, המכונית נוסעת בעצמה, לא אתם נוהגים…), שיספקו מנה גדושה של אדרנלין וטעימה מחוויית הנהיגה במכונית מרוץ. מכיוון שאנו לא היחידים שמתלהבים מהמתקן הזה, תור ההמתנה אליו עלול להיות ארוך במיוחד ולכן מומלץ מאוד להגיע לכאן מוקדם ככל האפשר או להצטייד ב-Fast Pass מתאים.

Test Track, אחרי שמעצבים מכונית חלומית יוצאים לנסיעת מבחן מלהיבה                                                Disney ©                           
המשימה: חלל (Mission: Space)
אחד המתקנים הפופולריים בפארק שישגר אתכם לחלל באמצעות סימולטור טיסה וצנטריפוגה המסתובבת במהירות של 2G (פעמיים כוח המשיכה) ליצירת אשליה של העדר כוח משיכה (במקור תוכנן להגיע למהירות גבוהה אף יותר, אולם בשל הבחילה שמהירות זו גרמה לחלק מהמבקרים הוחלט להאט אותו, וגם עתה זהו עדיין המתקן היחיד המאובזר בשקיות הקאה למקרה הצורך). כדי שתחושו כאסטרונאוטים עד הסוף, תחולקו לצוותים, כשלכל איש צוות בתא יש תפקיד עליו הוא אחראי במהלך הטיסה – נווט, טייס, קפטן או מהנדס טיסה.

המשימה: חלל. טיסת חלל עם כל הכרוך בכך, כולל שקיות הקאה לסובלים מהמהירות המטלטלת                         Disney ©

מדובר בחוויה מיוחדת במינה, אולם חשוב להתייחס במלוא הרצינות לאזהרות ולמגבלות בכניסה למתקן לגבי אלו שהוא אינו מתאים עבורם. אתם תחושו היטב את השיגור, התאוצה, תחושת ריחוף ולחצים שעשויים לגרום לבחילה, בעיקר למי שרגיש יותר. כדי למזער את הסיכוי לתחושת בחילה או סחרור, מומלץ להצמיד את הראש היטב למשענת הראש, להימנע מהסטת המבט לצדדים ולקבע אותו במסך. קיימת אפשרות גם לבקש מהצוות לבטל חלק מהאלמנטים, לחוויית טיסה "רכה" יותר, אם כי זה כבר שונה למדי מהמקור. כך או כך, את הארוחה מומלץ מאוד לדחות לאחר היציאה מהמתקן.

מיקי מאוס, בחליפת חלל, מחלק חתימות למעריצים צעירים בפתח  המתקן המשימה: חלל      Disney ©

Soarin
אחת האטרקציות המוצלחות ביותר בפארק, בה תצאו למסע רחיפה מרהיב ביופיו בדאון בשמי קליפורניה. במהלך הדאייה, כשרגליכם משתלשלות באוויר, תחלפו מעל עמק נאפה, פארק יוסימיטי, סן פרנסיסקו ועוד, תוכלו להריח את ריחות הים והפרדסים שמעליהם תחלפו ולחוש במשב הרוח שמלטפת את הפנים. חוויה מופלאה, שללא ספק תרצו לחזור עליה גם פעם נוספת. לא להחמיץ.

sorin, לרחף מעל האתרים הכי יפים של קליפורניה                                                                                   Disney ©

באותו מתחם (The Land) תוכלו לצפות עם הילדים בסרט פנורמי, The Circle of Life, בכיכובם של גיבורי "מלך האריות", ממנו יוכלו ללמוד דבר או שניים על שימור הסביבה, ולצאת לשייט ב-Living with the Land בין אזורי מחיה וצמחייה שונים על פני כדור הארץ ובחממות ענק של צמחים, פירות וירקות במגוון תנאי גידול ופיתוח של מחלקת המחקר של אפקוט. בין השאר תגלו שם גם נציגות ישראלית של עגבניות השרי שלנו ודלעת בצורת מיקי מאוס.

ספינת החלל כדור הארץ (Spaceship Earth)
מבנה גאודזי, הנראה ככדור גולף אדיר ממדים המתנשא לגובה של 18 קומות, שהמעטפת שלו בנויה מ-11,324 משולשי אלומיניום (המבנה הכדורי הגדול ביותר על פני כדור הארץ, שהוא מעשה ידי אדם), הוא סמלו המפורסם של הפארק. בתוכו תוכלו לצאת למסע יפהפה בזמן לאורך התפתחות התקשורת האנושית, החל מימי האדם הקדמון ועד לפלאי הטכנולוגיה, התקשורת והחלל של ימינו.

בנוסף לאלו, במתחם Wonders of Life תוכלו להתוודע מקרוב לאופן בו פועל גוף האדם ותפקיד האברים השונים בקיומנו, בין השאר באמצעות מסע במכונית קטנה המעוצבת כתא דם בתוך מבנה ענק של גוף האדם. בעולם האנרגיה תוכלו להתחקות אחר מקורות האנרגיה ושימורה בסרט בכיכובה של אלן דג'נרס, המשלב מסע לאחור בזמן לעידן הדינוזאורים. במתחם Innoventions תוכלו להכיר מקרוב את הטכנולוגיה של המחר ולהתנסות בפיתוחים האחרונים בעולם התקשורת, המחשבים והסייבר. בעולם הים תפגשו כרישים, דולפינים, צבי ים, ואלפי שוכני ים נוספים באחד מהאקווריומים הגדולים מסוגו בעולם, ותוכלו לנהל שיחה עם קראש, הצב מהסרט "מוצאים את נמו" (חביב, אך פחות מתאים לקטנטנים שאינם דוברים אנגלית), ולצאת לנסיעה נחמדה אל תוך עולמו של נמו. במתחם Imagination תוכלו לצלול לעולם הדמיון באמצעות סרטי תלת מימד, מתקן חביב, מעבדה מיוחדת במינה ומשחקיה אינטראקטיבית.

מסע אל עולמו של נמו                                                                                                                       Disney ©

אם עומד לרשותכם יום אחד בלבד לפארק זה, השאירו מספיק זמן גם לחלקו השני, World Showcase, כי גם בו ממתינות לכם חוויות שלא תרצו להחמיץ.

חלון הראווה של מדינות העולם 
אם המשכתם לאורך האגם ומצאתם את עצמכם לפתע מול הפיורדים של נורווגיה או מול מגדל אייפל, סימן שהגעתם לחלקו השני של הפארק, בו תוכלו לקפוץ ממדינה למדינה בלי לעבור אפילו פעם אחת בדיוטי פרי. נחסוך לכם מראש את החיפוש – ביתן ישראלי לא תמצאו ביניהם. היינו שם, לרגע, בשנת 2000, עם ביתן מפואר (המאורע אף מתועד בבול נדיר), שהוקם בכפר המילניום שנועד לתת חשיפה למדינות נוספות לרגל חגיגות האלף החדש, אולם מכיוון שהביתנים ותחזוקתם ממומנים על ידי המדינות עצמן, ישראל ויתרה על ההצעה לביתן של קבע.

חלון הראווה של מדינות העולם (World Showcase) הוא מתחם יפהפה, שנועד להעניק חוויה רב תרבותית ולהציג את היופי והרבגוניות של תרבויות העולם. מעבר לטעימה ממגוון המראות, החוויות, הריחות והצלילים של המדינות השונות, זהו גם מקום מצוין לאכול בו ולהתנסות במאכלים והטעמים האופייניים לאזורים שונים בעולם, וגן עדן של ממש לחובבי השופינג, שיוכלו ללקט כאן שעוני קוקייה מקוריים מגרמניה, יינות איטלקיים, סירופ מייפל קנדי, חרבות מיפן, בשמים ומוצרי קוסמטיקה של ג'יבנשי מצרפת ואפילו ריהוט סיני מקורי ומגוון רחב של פרטי אמנות ועבודות יד מקוריות של אמנים מקומיים מהמדינות השונות, שבדרך כלל כדי להשיגם יש להרחיק אל מעבר לים, ואילו כאן זהו אולי המקום היחיד על פני הגלובוס שבו הם מרוכזים כולם בטווח הליכה קצר.

רחובות פריז בגרסת אפקוט                                                                                                              Disney ©

הנה כמה מן הדברים הממתינים לכם בכל אחד ממתחמי הארצות:

מקסיקו – אחד המתחמים המרהיבים היותר, שחזיתו בנויה כפירמידה אצטקית, ובו תוכלו לשוטט בכיכר שוק מקסיקנית טיפוסית, לשוט בנהר בין יערות גשם והר געש מעשן וליהנות ממאכלים מקסיקנים.

מתחם נורווגיה בנוי ככפר נורווגי טיפוסי עם מבצר וכנסיית עץ (העתק מדויק של אחת מכנסיות העץ העתיקות בעולם הנמצאת במערב נורווגיה) המארחת תערוכות מתחלפות ולצידה נורווגים בלבוש מסורתי המקבלים את פני הבאים. המתחם כולל אטרקציה מיוחדת – מסע שייט בסירת ויקינגים בנהר סוער אל המיתולוגיה הנורדית ולנופי נורווגיה של ימינו. את זמן ההמתנה ינעים סרט על נורווגיה המוקרן על גבי מסך ענק. במאפיה שבמקום תוכלו לטעום מאכלים נורווגיים טיפוסיים, ובחנויות תמצאו פרטי פולקלור שונים, כולל שלל פסלוני טרולים. בשנת 2016 עתידה להיפתח במתחם אטרקציה המבוססת על הסרט "לשבור את הקרח" (Frozen), שגיבורותיו המלכותיות ייפגשו כאן עם מעריציהן.

סין – הכניסה המרשימה למתחם עוברת דרך העתק של אחד משעריו העתיקים של ארמון הקיץ בבייג'ינג, ממנו יתגלו לעיניכם העתק של מקדש השמים בעיר האסורה, פגודה, גן סיני יפהפה עם אגמים, גשרים וצמחיה אסיאתית ומבנים נוספים של העיר האסורה, על סמטאותיה ושווקיה, בהם תוכלו לרכוש מגוון מוצרים מסין וכמובן לסעוד במסעדות סיניות. בנוסף לאלו תוכלו ליהנות כאן, בין השאר, ממופעי אקרובטיקה האופייניים לקרקס הסיני ומסרט על מסכים של 360 מעלות שייקח אתכם לשנגחאי, העיר האסורה, החומה הגדולה ושאר אתריה הידועים של סין. במתחם זה, אגב, צולם הווידאו קליפ של שיר הנושא מהסרט מולאן.

גרמניה – כאן תוכלו לבקר בכיכר עיירה גרמנית קטנה, המשלבת מספר סגנונות ארכיטקטוניים האופייניים לאזורים שונים בגרמניה. במסעדת גן הבירה (Biergarten) תוכלו לטעום מאכלים בוואריים טיפוסיים ובחנויות תמצאו מבחר בובות ושעוני קוקייה.

מתחם איטליה בנוי כהעתק מוקטן של כיכר סן מרקו בוונציה, כולל ארמון הדוג'ים ומגדל הפעמונים של בזיליקת סן מרקו. בכיכר משולבים גם אלמנטים רומיים, כמו מזרקת נפטון ומסעדה "עם ייחוס" שנוסדה על ידי צאצא של השף שהמציא את הפטוצ'יני אלפרדו. בחנויות המתחם תוכלו להצטייד במוצרי מזון ויינות מאיטליה.

מתחם ההרפתקה האמריקאית – הביתן של ארצות הברית מעוצב בסגנון קולוניאלי ומתקיים בו מופע בובות אודיו אנימטרוניקס, המשולב בסרט על ההיסטוריה האמריקאית. מה בתפריט? בעיקר צ'יזבורגרים ונקניקיות, אלא מה?

המתחם היפני יקבל את פניכם עם פגודת ענק, שער טוריי יפני מסורתי, גן יפני עם בריכות, פלגי מים וגן סלעים, טירה יפנית ובה תערוכת אמנות יפנית וסרט על ההיסטוריה של יפן. עוד תמצאו כאן מסעדות בהן תוכלו לטעום מאכלים יפניים מסורתיים וחנויות בהן נמכר מגוון רחב של פריטים, החל מקימונו וכלי הכנה והגשה של מאכלים יפניים ועד לפסלים, צעצועים ושלל מזכרות.


המתחם היפני מקבל את פני המבקרים עם פגודות, גן יפני עם בריכות מים ועוד                                            Disney ©

בביתן מרוקו מצפה לכם מבנה מרשים דמוי עיר מרוקאית מסורתית, עם חצרות פנימיות, שער פסיפס ושווקים בסמטאות צרות בהם נמכרים פריטים טיפוסיים כמו ביגוד מרוקאי מסורתי, מוצרי עור ואפילו שטיחים. תוכלו לדגום כאן מאכלים מרוקאים תוך כדי צפייה ברקדניות בטן המפזזות על הרחבה.

במתחם צרפת תוכלו לשוטט בסמטאות פריזאיות המשקיפות למגדל אייפל, ובהן גן צרפתי ומזרקות יפות, מסעדות ומאפיה צרפתית, וחנויות בהן נמכרים מוצרים צרפתיים החל מבשמים ועד למוצרי מזון. כאן תוכלו לצפות בסרט "רשמים מצרפת" המוקרן על גבי מסך פנורמי של 270 מעלות.

במתחם הבריטי תוכלו לשוטט בכפר אנגלי טיפוסי ומבנים במגוון סגנונות ארכיטקטוניים המשובצים בגנים, מבנה בסגנון טיודור המזכיר את ארמון המפטון קורט, שבסמוך אליו גן המעוצב כמבוך, רחוב עירוני עם תאי טלפון אדומים, וחנויות בהן נמכרים בעיקר מוצרי מזון, צעצועים ופריטים הקשורים ללהקת הביטלס, שגם אחראית לפסקול המתנגן ברקע. בתחום המסעדות, כצפוי, לא תמצאו כאן בשורה גדולה. יתאים לחובבי ה"פיש אנד צ'יפס".

במתחם קנדה יקבלו את פניכם עמודי טוטם אינדיאניים, מפל שוצף בעמק, גנים ומזרקות בסגנון אזור החוף המערבי של קנדה ו"גני בוטצ'ארט" המרשימים. בחנויות המתחם תוכלו להשיג מוצרים טיפוסיים, כגון סירופ מייפל אמיתי ומלאכות יד מסורתיות, ובביתן המרכזי תוכלו לחזות בסרט המוקרן ב-360 מעלות שיישא אתכם אל נופי קנדה ממעוף הציפור.

המתחם הקנדי באפקוט. הזדמנות מצוינת להצטייד בסירופ מייפל אמיתי                                                      Disney ©

גם מקומם של גיבורי דיסני האהובים אינו נפקד, ותוכלו לפגוש אותם בארצות מוצאם. כך, למשל, בסין תפגשו את מולאן, בצרפת את היפה והחיה, בבריטניה את פו הדוב, במרוקו את אלאדין ובאיטליה את פינוקיו, והחל משנת 2016 תזכה גם נורווגיה לחיזוק משמעותי בדמותן של אנה ואלזה, גיבורות הלהיט ההיסטרי זוכה האוסקר "לשבור את הקרח", שייקחו את המבקרים למסע המשלב סצינות ושירים אהובים מהסרט. יש להניח שתוספת זו תגביר אף יותר את האטרקטיביות של הביתן הנורווגי, שגם כעת מספר המבקרים השנתי בו עולה על מספר המבקרים במדינה עצמה.

לאחר שביליתם, נהגתם במכונית מרוץ, טסתם לחלל, צברתם חוויות, אכלתם וביליתם במדינות שונות על פני הגלובוס, ותוך כדי כך אולי גם למדתם דבר או שניים, עדיין ממתינה לכם אחת מגולות הכותרת של הפארק: מופע הסיום, IllumiNations: Reflections of Earth, המספר את סיפורו של כדור הארץ במפגן פירוטכניקה ש"מרהיב" היא מילה קטנה מדי מכדי לתארו. במהלך 12 דקות מוארים השמיים והאגם הגדול באש ותמרות עשן בכל צבעי הקשת, ואלפי זיקוקים מבעירים את החשיכה סביב כדור הארץ, שמרחף על פני המים בלגונה הגדולה, ועליו מוקרנות בלייזר סצנות אנושיות שונות – אולי בגלל שהייתי מהופנטת כל כך, לא ממש הצלחתי להבחין בפרטיהן, אבל נדמה לי שהן באו לומר משהו בסגנון "האהבה תנצח הכל". מול היופי הזה של הלפידים הנורים מהאגם על רקע מסכי המים והמזרקות המרקדות בשלל צבעים, אפשר בקלות להאמין לזה. או לפחות לסיים את היום עם חיוך גדול על השפתיים.


מופע סיום היום באפקוט. המילה "מרהיב" קטנה עליו                                                                                 Disney ©

עוד פארקים בדיסניוורלד אורלנדו:

דיסניוורלד, אורלנדו: ממלכת הקסם 
דיסניוורלד, אורלנדו: ממלכת הקסם
ממלכת הקסם של דיסני, הפארק הפופולרי ביותר בדיסניוורלד אורלנדו ובעולם כולו, עברה לאחרונה שיפוץ מקיף. כל מה שרציתם לדעת על הפארק האהוב – החידושים המרגשים, האטרקציות שאסור להחמיץ ואיך תקצרו את זמן ההמתנה בתורים

 

אפקוט - אל עולם המחר 
אפקוט – אל עולם המחר
וולט דיסני לא זכה לממש את החלום להקים עיר עתידנית על קרקע שקנה באורלנדו שבפלורידה, אבל החזון שלו ניכר היטב באפקוט, פארק מרתק שמשלב בין עולם העתיד לחלון ראווה של מדינות העולם. ואת המופע בסוף היום לא תשכחו הרבה אחרי שתחזרו הביתה

 

ממלכת החיות בדיסניוורלד, אורלנדו 
ממלכת החיות בדיסניוורלד, אורלנדו
בממלכת החיות, אחד מארבעת הפארקים המרכזיים של דיסניוורלד, תמצאו שילוב של רכבות הרים מסעירות ומפגשים עם בעלי חיים אמיתיים ואגדתיים, ויש עוד המון אטרקציות שישאירו אתכם עם חיוך גדול על הפנים

הכותבת היתה אורחת של אראי סיטונאי נסיעות בע"מ, נציגי דיסניוורלד אורלנדו בישראל

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאורלנדו

אורלנדו: טיולי יום מחוץ לעיר
אורלנדו: טיולי יום מחוץ לעיר

חופשה משפחתית בפארקי השעשועים של אורלנדו יכולה להיות תענוג גדול, אבל לפעמים צריך הפוגה קצרה מרכבות הרים, צמר גפן מתוק וזיקוקים. הצעות לטיולי יום מחוץ לאורלנדו - אל אתרי טבע, מעיינות, חופים יפים ושלווה מבורכת

אולפני דיסני באורלנדו – חוויות מהסרטים
אולפני דיסני באורלנדו – חוויות מהסרטים

לטוס בחללית כמו במלחמת הכוכבים, להתמודד עם הפתעות מבהילות באזור הדמדומים, להתלהב מהשירים והריקודים במחזמר "היפה והחיה" - זהו רק קומץ ממה שמחכה לכם באולפני דיסני באורלנדו, פארק שעשועים נהדר שמוקדש לסדרות טלוויזיה וסרטים אהובים

פארקים באורלנדו – טיפים לתכנון החופשה
פארקים באורלנדו – טיפים לתכנון החופשה

לפני שנוסעים לחופשה חלומית באורלנדו, בירת פארקי השעשועים העולמית, כדאי לתכנן כמה דברים מראש: באיזה פארקים כדאי לבקר, איפה מומלץ ללון, האם לשכור רכב ועוד. לפניכם טיפים והמלצות שיעזרו לכם לבחור בחוכמה ולהפיק את המירב מחופשה באורלנדו