תפריט עמוד

אמור לי מהו רכבך ואומר לך מי אתה

ההחלטה באיזו רכב לבחור תלויה באינספור שיקולים, דוגמת גודל הרכב והאבזור שלו, לאיזו מטרה הוא ישמש, באילו דרכים הוא ייסע ועוד. סקירה של סוגי רכבים נפוצים ומהי הבחירה הנכונה לך

העלייה ברמת החיים בישראל בעשורים האחרונים הביאה עמה עלייה ברמת הניידות של אזרחים, וכפועל יוצא מכך גם עלייה במספר הרכבים בכבישים. אנשים רבים עומדים בפני ההחלטה באיזה רכב לבחור, ויש אינספור שיקולים לכך, כמו מטרת הרכב, השימוש בו, ביטוח הרכב ועוד. הבחירה ברכב כזה או אחר מעידה על בעליו. במילים אחרות – אמור לי מהו רכבך ואומר לך מי אתה.

אילו סוגי רכבים קיימים בשוק?

כיום, סיווג הרכבים הנפוץ בעולם, וגם בישראל, הוא ה-Euro Car Segment של תוכנית ה-Euro NCAP האירופית, המסווג רכבים לפי גודל וייעוד ומשמש מדינות רבות לצורכי פיקוח ורגולציה, ואף את חברות הביטוח לצורך ביטוח רכב. אמנם קיימות קטגוריות ותתי-קטגוריות רבות, אך בחלק זה נתמקד בסוגים הנפוצים בישראל:

מיני/סופר-מיני (קטגוריה A ו-B) – מכוניות קומפקטיות, כאשר רכב המיני קטן יותר. מעבר לגודלן הפיזי, המיועד ל-4 נוסעים (ולעיתים 5), מאופיינות בנפח מנוע קטן יותר, לרוב בין 1,000 סמ"ק ל-1,400 סמ"ק. רכבים מסוג זה מתאימים בעיקר לנסיעה במרחב עירוני, כדוגמת הקיה פיקנטו או היונדאי I10.

רכב משפחתי (קטגוריה C) –  המכונית הנפוצה בישראל. מיועדות ברוב המקרים ל-5 נוסעים ומגיעות במספר מבנים שונים כגון ההאצ'בק בה הבגאז' הוא דלת חמישית; הסדאן, בה הבגאז' הינו תא נפרד; והוואגון, בו הבגאז' גם כן דלת חמישית, אך הינו גדול יותר באופן משמעותי. למכוניות אלו שימוש רבים, הן עירוניים והן בינעירוניים, הן לנהג אחד והן למשפחה שלמה. דוגמה למכונית כזו היא הטויוטה קורולה.

רכב שטח ופנאי (מגיעים במספר קטגוריות) – מיועדים לנסיעה בדרכים שאינן סלולות ואינן שגרתיות. לרוב מגיעים עם מאפיינים ייחודיים המתאימים לתוואי שטח כאלו, כדוגמת הנעה כפולה (4X4), מתלים מיוחדים לשם אחיזה בתוואי שטח שאינו מאוזן ושווה, גלגלים רכבים יותר ועוד. נהוג לחלקם לרכבי שטח ולרכבי שטח-פנאי (או SUV), אשר דומים בצורתם החיצונים לרכבי שטח אך נעשה בהם שימוש עירוני בלבד. כמובן שבעבור שימושים אלו ישנו ביטוח רכב ייעודי הנגזר מאופי השימוש הייחודי בהם.

רכב יוקרה (קטגוריות D, E ו-F) – בתוך קטגוריה זו יש מספר רב של תתי-קטגוריות – רכבי מנהלים/פרימיום, רכבי יוקרה, רכבי ספורט, רכבי פאר ועוד. הנפוצים בישראל הינם רכבי המנהלים והפרימיום, כדוגמת פולקסווגן פאסאט מקטגוריית המנהלים או ב.מ.וו סדרה 3 מקטגוריית הפרימיום. מציעים חוויית נהיגה ואבזור ברמה גבוהה יותר מאשר רכבים אחרים.

סדר בבלגן – מה מתאים לי?

אם יש לך משיכה לאתגרים והרפתקאות, ובכוונתך לבחון את קצה גבול היכולת של רכבך בשטחים מאתגרים ובתנאים קיצוניים – כמובן שמתאים לך רכב שטח. גם אם אין בכוונתך לעשות שימוש כזה ברכב, ישנה קטגוריית רכבי השטח-פנאי, אשר ניתן לעשות בהם שימוש גם בשטח וגם בעיר.

במידה שיש לך חיבה יתרה טכנולוגיה וגאדג'טים, בעת בחירת הרכב המתאים לך , הדגש יושם על רמת האבזור של הרכב. אבזור טכנולוגי כבר מזמן לא כולל רק מערכת מולטימדיה, אלא פיצ'רים רבים נוספים, כשבין המתקדמים ביותר (ולצערנו, בשלב זה גם היקרים ביותר) ניתן למצוא מערכות בינה מלאכותית המסייעות בחנייה ועוד.

במידה שאיכות הסביבה ורמת הזיהום של הרכב הינה מאפיין חשוב עבורך, ניתן לשים דגש על כך. כיום, לפי הוראות משרד התחבורה, כל יצרן רכב מחויב לפרסם את דרגת הזיהום של רכביו, והם מדורגים ברמת זיהום הנעה בין 1 ל-15.

לסיכום, מה ניתן ללמוד מכך?

יש סוגים רבים, שימושים שונים ומאפיינים ייחודיים. שני רכבים, על אף שיכולים להיות דומים מאוד אחד לשני, יכולים להיות שונים בתכלית. באמצעות פריטת המאפיינים והשימוש השונה של הרכב, ניתן לבצע את הרכישה הנכונה, או לחילופין, להבין את אופיו של הנהג בהתאם לרכב שבו הוא נוהג.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.