תפריט עמוד

הקרנבל של טרינידד וטובגו
בעונת החורף מתקיימים ברחבי האיים הקריביים קרנבלים רבים וססגוניים, חלקם מתיימרים להיות תחליף לקרנבל בריו ואילו אחרים הם פשוט חגיגות מלאות שמחה שיש בהן הרבה יותר אותנטיות מהקרנבל הגדול. ה-קרנבל של הקריביים הוא הקרנבל שמתקיים בטרינידד. זהו קליידוסקופ של מוזיקה, תרבות ואמנות מהעולם כולו, המאפשר לכל הבאים מכל הגזעים, המינים והגילאים לחגוג חגיגה אמיתית, או כמו שקוראים לזה בטרינידד – חגיגה של החיים. למרות שהקרנבל נמשך יומיים בלבד, הוא נתפס על ידי רבים בטרינידד ובטובגו (האי השכן) כעילה המרכזית לחיים. ההכנות נמשכות חודשים בהם מבלים המקומיים לילות רבים ללא שינה. מאמץ מרוכז מושקע בתפאורות, בתלבושות, בריקוד, במוזיקה ובשירה. מי שמגיע לטרינידד או טובגו לפני הקרנבל יכול להרגיש את המהומה הממשמשת ובאה – קליפסו וסוקה נשמעים בכל מקום ומסיבות הכנה נערכות מדי ערב. להקות ה – Steelband (נגנים המנגנים על מה שהיה פעם חביות והפך לכלי נגינה) מנגנות בכל פינת רחוב. שורשיו של הקרנבל בטרינידד רבים, מגוונים ומולטי אתניים. יש הגורסים שמקורותיו של הקרנבל קשורים בדרך זו או אחרת בחגיגות לכבוד דיוניסוס, אל היין היווני, אך התיאוריות רבות ומגוונות. מקורה של המילה קרנבל בלטינית הוא "carne vale", שפרושה פרידה מהגוף. ואכן כל מי שמשתתף בקרנבל בטרינידד מרגיש שהוא נפרד מכל הבלי העולם הארצי ומרחף בעולם שכולו מוזיקה וטוב.
מתי? מדי שנה בפברואר – מרץ

משתתפת צעירה בקרנבל של טרינידד. חגיגה אותנטית | הצילום באדיבות NCC

הקרנבל של מרטיניק
לצד הקרנבל המפורסם של טרינידד וטובגו, מתקיים באי מרטיניק קרנבל קטן יותר, אבל לא פחות שמח וצבעוני. הקרנבל מתקיים בפברואר או מרץ, בימים שקודמים לצום שלפני חג הפסחא, אך קודמת לו תקופה ארוכה של הכנות, שנפתחת עם בחירת מלכות הפסטיבל ביום ראשון של ההתגלות בחודש ינואר. ארבעת ימי הפסטיבל, כוללים תהלוכות ססגוניות ורועשות, בהן משתתפים רקדנים ונגנים מחופשים לצד בובות ענק, מסיבות רחוב פרועות לתוך הלילה עם הרבה מוזיקה ורום ותהלוכות בהן גברים מתחפשים לנשים ונשים מתחפשות לגברים. יום שלישי השמן, הוא המארדי גרא, מוקדש לשדונים האדומים, ובו כולם מסתובבים בתחפושות של שדים. החגיגות מגיעות לשיאן ביומו האחרון של הפסטיבל, יום רביעי של האפר.
מתי? מדי שנה בפברואר-מרץ

מוזיקה וריקודים ברחוב בקרנבל של מרטיניק

שבוע השיט באנטיגואה
שבוע השיט שנערך באי אנטיגואה מדי אפריל, הוא תמצית של פנטזיית החיים הטובים שהקריביים מציעים: חופים שטופי שמש, ים טורקיז, יאכטות מפוארות, מסיבות ברביקיו, פונצ'ים על בסיס רום והרבה אנשים יפים. לאנטיגואה יש היסטוריה ימית מפוארת, ובהתחשב בתנאי השיט המצוינים שהיא מציעה אין להתפלא על כך. שבוע השיט הוא אחד מאירועי השיט החשובים בעולם ומשתתפים בו כמאתיים כלי שיט מכ-25 מדינות. השבוע נפתח במרוץ הקפת האי, וכדי ליהנות מנקודת תצפית מוצלחת באמת על היאכטות כדאי להגיע לתצפית Shirley Heights ממנה נשקף נוף פנורמי של האי והים. היום הראשון של המרוצים מסתיים בחגיגות במצודת Fort James שכוללות ארוחות ברביקיו, רום הרבה מוזיקה וריקודים ושקיעות מרהיבות. ביומו האחרון של שבוע השיט מתקיים טקס מיוחד וחגיגי במספנת נלסון (Nelson's Dockyard).
מתי? בחודש אפריל

שבוע השיט באנטיגואה, אחד מאירועי השיט החשובים בעולם | צילום: טד מרטין

פסטיבל שורת הקונגה בברבדוס
ליהנות מהחיים, לשמוח, לרקוד ולקפץ, זה מה שמציע פסטיבל שורת הקונגה (Congaline) בברבדוס, יומרות אחרות הן ממנו והלאה. כל אחד יכול להצטרף לחגיגה שנמשכת כשבועיים. משאיות עמוסות בכלי נגינה ובטובי המוזיקאים של האיים הקריביים מלוות את אלפי המפזזים והרוקדים המצטרפים בשלב מסוים לשורה ארוכה – קונגה ליין – יד אוחזת ביד, במותניים, תיירים אוחזים במקומיים, ילדים בזקנים, בני אדם מכל גיל צבע ומין הופכים לשורה אנושית ארוכה ארוכה.
השורה עושה את דרכה מהבירה ברידג'טון (Bridgetown) לעבר איזור התענוגות וחיי הלילה סנט לורנס גאפ (St Lawrence Gap), רק כדי לפצוח שם בשורה של מסיבות שיערכו עד אור הבוקר. כאמור מדובר בשבועיים של ריקודים, מוזיקה סוחפת וחיוכים בלי סוף. כל מה שכדאי לעשות, וגם את זה לא חייבים, הוא להקשיב למוזיקה ולתת לה להוביל את הגוף.
מתי? אפריל-מאי

פסטיבל הרגאיי בג'מייקה
ג'מייקה היא מולדת הרגאיי, ומהווה עד היום את הלב הפועם של סצנת הרגאיי בעולם. אפשר לשמוע רגאיי בכל מקום בג'מייקה, אבל פסטיבל הרגאיי הגדול במדינה, שנערך מדי שנה במונטגו ביי, מהווה הזדמנות ראשונה במעלה להתוודע לסצנה המוזיקלית המרתקת והשוקקת של ג'מייקה. במשך שבוע מופיעים השמות הגדולים של מוזיקת הרגאיי במדינה ובעולם בעיר. יותר מ-55 אלף איש מגיעים לרקוד בשמש החמה מול הים הקאריבי לצלילי המוזיקה הסוחפת. חוץ מהרגאיי המובטח בשם הפסטיבל, מופיעים אמני והרכבי היפ-הופ, R&B, ודאנסהול (ז'אנר מוזיקלי שנולד בג'מייקה, מהיר מהרגאיי וגדוש טקסטים מיניים).
מתי? ביולי


פסטיבל הנשים המבשלות בגוואדלופ. מיטב התוצרת האקזוטית של האי

פסטיבל הנשים המבשלות של גוואדלופ
את המסעדות הטובות ביותר בקריביים אפשר למצוא, לדעת רבים, באי גוואדלופ, שמציע תערובת מופלאה של מטבח אפריקני, צרפתי וקריבי. כיאה לאי עם מסורת קולינרית נהדרת, בכל שנה בשבת השנייה של חודש אוגוסט מתקיים באי "חג הנשים המבשלות", שמוקדש לקדוש לורנט פטרון הבישול. הפסטיבל נפתח בתהלוכה חגיגית בעיר הבירה, Point-a-Pitre, בה צועדות מאות טבחיות ומבשלות מהאי, לבושות באריגי כותנה מסורתיים וסינרי פשתן מעומלנים בצבע לבן, נושאות על סלים שמכילים את מיטב התוצרת האקזוטית של האי. התהלוכה מסתיימת במיסה בקתדרלת סט. פייר דה סנט. פול. אחרי המיסה יש חגיגה בת חמש שעות שכוללת בישולים, מוזיקה, שירים, ריקודים והרבה אוכל משובח.
מתי? בשבת השנייה של חודש אוגוסט

פסטיבל הג'אז של הוואנה
מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מנשמתה של קובה, ומעטות הערים בעולם שמזוהות עם מוזיקה כמו בירת קובה, הוואנה. פסטיבל הג'אז של הוואנה נוסד ב-1978, ומושך אליו מוזיקאים מכל רחבי העולם. לצד אלה מנגנים ברחבי העיר מוזיקאים מקומיים מוכשרים, רבים מהם עדיין לא התגלו. השילוב הזה יוצר שבוע מרתק של ג'ם סשנים רב תרבותיים, הופעות ספונטניות ומסיבות פרועות שמתקיימות עד אמצע הלילה. הופעות מתקיימות באולמות הקונצרטים המרכזיים בעיר, אבל גם בברים, במועדונים ובעיקר ברחובות. עם האמנים שהופיעו במלך השנים בפסטיבל ניתן למנות את צ'וצ'ו ולדז, מגדולי הפסנתרנים בקובה והמנהל האמנותי של הפסטיבל, דיזי גילספי, מקס רואצ', צ'רלי היידן, דנילו פרז ועוד רבים.
מתי? בדצמבר

 בתמונה הפותחת: הקרנבל של טרינידד | הצילום באדיבות NCC

 

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.