תפריט עמוד

איך בוחרים טיול ספארי?

רוצים לנסוע לטיול ספארי באפריקה אבל לא יודעים איך לבחור? מאורגן או פרטי? קניה או טנזניה? מלונות או קמפינג? טיפים שיעזרו לכם לבחור את הטיול המתאים ביותר בשבילכם

זה מתחיל עם תחושה עמומה של צורך לשבור את השגרה ולצאת להרפתקה בארץ חדשה עם נופים לא מוכרים. לאט לאט מתגבשת ההחלטה, מתבייתים על יעד, והפעם – ספארי באפריקה: להפוך את סרטי הטבע למציאות. לראות את בעלי חיים המדהימים בסביבתם הטבעית ולא בגן החיות. עכשיו מתחילים לבדוק מה האפשרויות העומדות לרשותנו וזה השלב בו מגלים שהמשימה ממש לא פשוטה. איך נדע להחליט לאן יותר כדאי לנסוע – לקניה, לטנזניה או אולי בכלל לדרום אפריקה או בוצוואנה? איך נחליט אם לנסוע בטיול מאורגן ועם איזו חברה? אולי בכלל עדיף לנסוע לבד בלי להיות תלויים באף אחד? ומה התקופה הטובה ביותר לנסוע? השאלות הן רבות ואנחנו ננסה לתת כמה עצות שיקלו על הבחירה.

בחירת היעד

זוהי אמנם התלבטות לא קלה, אבל זה הזמן לגלות לכם שהפילים, הג'ירפות, הזברות והאריות נראים אותו דבר בכל מקום והמפגש איתם יהיה מרגש בקניה בדיוק כמו בטנזניה או בדרום אפריקה. לכן, כשבוחרים את יעד הנסיעה כדאי לבדוק כמה דברים:

1. מה חלקו של הספארי בטיול? קניה וטנזניה נחשבות ליעדים הקלאסיים לטיולי ספארי. בהן נמצאות השמורות הגדולות, מסאי מארה בקניה וסרנגטי בטנזניה, ושמורות רבות נוספות. מרבית הטיולים למדינות אלה הם טיולי ספארי נטו המתרכזים בעיקר בשמורות ובבעלי החיים. יעדי ספארי נפוצים אחרים הם דרום אפריקה נמיביה ובוצוואנה. ביעדים אלה טיול הספארי לרוב אינו מטרת הטיול הבלעדית ומשולבים בהם גם ביקור בערים, פארקים ואזורים שונים בעלי עניין. לכן, אם אתם רוצים ספארי טהור סעו לטיול לקניה או לטיול לטנזניה, אם אתם מעוניינים לשלב חוויית ספארי בחוויות נוספות עדיף אולי לנסוע לאחד היעדים בדרומה של אפריקה.

2. מהו משך הטיול? משך הטיול הוא נתון חשוב שיש להתחשב בו. רוב הטיולים לקניה או טנזניה נמשכים בין 9 ל-12 יום. הטיולים ליעדים בדרומה של אפריקה לרוב ארוכים יותר – בין שבועיים לחודש. לכן, אם אתם מוגבלים בזמן, ההתלבטות קלה יותר. מי שאינו מוגבל בזמן יצטרך להתחשב בהחלטתו בנתונים נוספים.

3. כמה עולה הטיול? כמה כסף אתם יכולים ומוכנים להשקיע כדי לראות את חיות הבר של אפריקה? בכל מקרה לא מדובר בטיולים זולים. טיול מאורגן של 9 ימים לקניה יעלה כ- 3,500 דולר לאדם בממוצע וטיול למשך אותו זמן לטנזניה יעלה כ- 3,900 דולר בממוצע. הטיולים ליעדים בדרומה של אפריקה יעלו יותר מפני שהם לרוב ארוכים יותר ומפני שמדובר ביעדים רחוקים יותר מה שמעלה את עלות הטיסה אליהם. טיול של 15 יום בדרום אפריקה יעלה כ- 4,900 דולר בממוצע, וטיולים לנמיביה ובוצוואנה יכולים גם להגיע לעלות של כ-6,000 דולר לאדם. המטיילים העצמאיים צריכים לקחת בחשבון את עלות הטיסה, עלויות לינה, עלות הכניסה לשמורות שיכולה להגיע לכמה עשרות דולרים ליום ועלות הדרכה מקומית.

עדרים עצומים של גנו וזברה בשמורת סרנגטי בטנזניה

סוג הטיול

אחרי שבחרתם את היעד אליו אתם נוסעים כדאי להחליט על סוג הטיול המתאים לכם. ההחלטה הראשונה שתדרשו לבצע היא האם לנסוע בטיול מאורגן מהארץ או האם לנסוע באופן עצמאי. כדאי לדעת שבשביל להפיק את המרב מטיול ספארי כדאי מאוד להיעזר במדריך שיש לו ניסיון באיתור החיות במרחב, שמכיר את דפוסי ההתנהגות של בעלי החיים ויודע להסביר לכם מה אתם רואים. ללא הדרכה אתם עלולים לפספס הרבה. בשמורות רבות באפריקה ממילא לא ניתן לטייל ללא מדריך מקומי, לכן אם החלטתם לנסוע באופן עצמאי קחו בחשבון שתצטרכו לשכור את שירותיו של מדריך מקומי ביעד אליו אתם נוסעים.

ההחלטה אם לנסוע בטיול מאורגן או עצמאי היא אישית לגמרי ואין פה נכון ולא נכון. היתרונות בטיול מאורגן הם כמובן בשקט הנפשי, בידיעה שמישהו אחר כבר דאג לארגן את הכל ובמדריך דובר עברית. החסרונות גם הם ברורים: לטייל עם חבורת אנשים שאתם לא מכירים ואולי לא תתחברו אליהם ולהיות כפופים לסדר יום שלא אתם החלטתם עליו. היתרונות של הטיול המאורגן הופכים לחסרונות של הטיול העצמאי והחסרונות ליתרונות. עול ארגון הטיול נופל עליכם ובתמורה אתם חופשיים להחליט מתי לנסוע ולאן ולא צריכים "לסבול" את נוכחותם של אנשים אם אינכם מעוניינים בכך.
אם החלטתם לנסוע בטיול מאורגן שימו לב שגם כאן יש מלבד הטיולים הרגילים כמה סוגי טיול ייעודיים כמו טיולי ספארי למשפחות, טיולי בר/בת מצווה, טיולי צילום או צפרות, טיולים שכוללים טרק ועוד.

לינה – נתון חשוב נוסף שכדאי לקחת בחשבון כאשר בוחרים טיול ספארי הוא אפשרויות הלינה בטיול. הלינה בטיולים מסוג זה תהיה בלודג'ים בשמורות, שהם לרוב בדרגת תיירות גבוהה, או בקמפינג, לעתים באתרי קמפינג מסודרים ולעתים באתרי שטח ללא שירותים. מלבד ההבדלים במחיר אפשר למנות יתרונות וחסרונות ברורים לכל אחד מסגנונות הלינה. הלודג'ים הם מיוחדים, מפנקים וממוקמים לעתים קרובות בנקודות נוף מרהיבות שמוסיפות לחוויה. בלינה בקמפינג נאלצים אמנם לוותר על הנוחות של מיטה רכה, ולפעמים גם של מקלחת מסודרת, אבל אין כמו לישון תחת שמיים זרועי כוכבים כשברקע נשמעות נהמות של אריות או שאגות של היפופוטמים כדי להרגיש חלק בלתי נפרד מהטבע.

מתי לנסוע

בעיקרון הזמן הטוב לנסוע לטיול ספארי הוא בעונה היבשה. בקניה: בין דצמבר למרץ ובין יולי לספטמבר, בטנזניה: בין דצמבר לפברואר ובין יוני לאוקטובר ובדרומה של אפריקה בין יולי לאוקטובר. לטנזניה כדאי מאוד להגיע בתקופת נדידת העדרים הגדולה שמתרחשת ביוני או בתקופת ההמלטות שמתרחשת בפברואר.

לקריאה נוספת:

שמורות בקניה – אריה על סף אוהלי
אייל ברטוב
את השמורות הידועות של דרום קניה – מסאי מארה, אמבוסלי וצאבו – מגלים כל פעם מחדש. בקמפינג, למשל, מוקפים כל הזמן בטבע, והחיות נמצאות סביב המחנה. לפעמים, הן גם בתוכו
 

ספארי בטנזניה – דרמה שלא נגמרת
גלעד (גילי) חסקין, ד"ר |צילום: גילי חסקין
עדרי גנו לוחכים עשב, לביאות אורבות לטרף, נמר מנמנם על ענף עץ, ברדלס דולק אחר צבי, נשרים מעופפים בשמים בחיפוש אחר פגרים. ספארי אפריקאי מזמן אינספור חוויות עוצמתיות, ובעונת הנדידה הגדולה הכל מגיע לשיא שאין שני לו
שמורת סלו בטנזניה: אזור הפרא האחרון
חגי זבולון |צילום: חגי זבולון
שמורת סלו, מהגדולות ביותר באפריקה, רחוקה מכל דרך ראשית. טייסי הבוש הוותיקים אומרים שאפשר לטוס מעליה שעה רצופה, לראות פילים נודדים, הרים מיוערים, אגמים ונהרות, ולא להיתקל ולו בסימן אנושי אחד

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.