תפריט עמוד

אחרי שהוצג במטרופוליטן פסיפס זכוכית וזהב נדיר חוזר לארץ

אחרי שהוצג במוזיאון המטרופוליטן הנחשב בניו יורק ובמוזיאון הארכיאולוגי בקלן, פאנל הזכוכית והזהב שנמצא בארמון פסיפס הציפורים בקיסריה חוזר לישראל. הפאנל הנדיר נמצא בשנת 2005 בעת חפירות בקיסריה ומאז הוא מעורר עניין רב בקרב חוקרים ברחבי העולם. מתחילת חודש אוקטובר הוא יוצג כחלק מאוסף הזכוכית של מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב.

בשנת 2005, במסגרת חפירה ארכיאולוגית מטעם רשות עתיקות סמוך לקיסריה, נחשפה וילה ביזאנטית מרשימה. באחד מחדרי הווילה, הידועה בכינוי "ארמון פסיפס הציפורים", התגלה פריט נדיר ביותר – פאנל עשוי זכוכית ועלי זהב בצורת האות סיגמא, מסוף התקופה הביזנטית (המאות השישית והשביעית לספירה). הפאנל נמצא מוטל הפוך על פניו על גבי רצפת פסיפס המכונה "פסיפס הציפורים". חלקים מהרצפה הזאת נחשפו כבר בשנת 1955, אז שיערו כי זוהי רצפת כנסייה ביזנטית. במרכז הרצפה מתוארים בעלי כנף שונים – פלמינגו, טווסים, שקנאים, פסיונים ועוד – כשהם ניצבים בתוך שורות של מדליונים עגולים, ובשוליה נראים  בעלי חיים כמו צבאים, איילים, דובים וחזירי בר מתרוצצים בין עצי פרי.

עבודות שימור על פאנל הזכוכית והזהב. נמצא כשהוא מכוסה בשכבת אפר שחור הצילום באדיבות רשות העתיקות


החפירות האחרונות הבהירו כי פסיפס הציפורים כיסה את החצר המרכזית של וילה דו קומתית גדולה מאוד, בשטח של כ- 3,000 מ"ר, שרק כחמישית ממנו נחפר. הווילה נבנתה במאה החמישית לספירה מחוץ לחומה שהקיפה את קיסריה, ונחרבה במהלך הכיבוש הערבי בשנת 640 לספירה. חלקים נוספים בווילה היו מצופים בפסיפסים מרהיבים.

כאמור, פאנל הזכוכית והזהב נמצא מוטל על רצפת הפסיפס, כשהוא הפוך על פניו ומכוסה בשכבת אפר שחור. בקרבתו נמצאו קטעי רצפות פסיפס, מסמרי ברזל, שולחן אבן, חתיכות גבס ושברי רעפים רבים שנפלו מהקומה העליונה. משערים כי הפאנל ציפה את פניו של לוח בשולחן עץ, שנשרף כאשר המבנה נהרס. הפאנל מורכב מלוחיות עשויות משתי שכבות של זכוכית חסרת צבע, וביניהן כלוא עלה זהב דק או אבקת זהב בצורות של ריבועים, מלבנים ומשולשים ישרי זווית היוצרים דגם גיאומטרי. הלוחיות הרבועות, המהוות את עיקרו של החלק המרכזי של הפאנל, עוטרו במרכזן בדגם טבוע של צלב או של פרח. מתחת ללוחיות המסגרת הונחו חרסים כדי להגביה אותן מעל החלק המרכזי.

הפאנל הנדיר יוצג החל ב-10 באוקטובר במוזיאון ארץ ישראל, תל אביב. פרטים נוספים באתר האינטרנט של המוזיאון.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.