תפריט עמוד

אוצרות – כמה עובדות נוצצות

מי לא היה שמח למצוא מטמון נסתר, איזו קופסת אוצר עמוסה במטבעות זהב, יהלומים נוצצים, תכשיטים יקרי ערך? הסיכוי שזה יקרה, יש להודות, לא גדול במיוחד. אבל בינתיים אפשר להתנחם בכמה עובדות מעיינות על אוצרות:

יהלומים לנצח
• יהלומים נוצרים בעומק עצום במעמקי האדמה – לרוב בין 140 190 קילומטרים, כלומר בערך המרחק מתל אביב לחיפה ובחזרה.

• יהלומים לא נוצרים רק בכדור הארץ. לפני כמה שנים גילו מדענים כוכב שהוא למעשה יהלום ענק שקוטרו 1,500 קילומטרים. הם קראו לו "לוסי", על שם שירם המפורסם של הביטלס, "לוסי בשמי היהלומים". היהלום השמימי הזה הוא למעשה פיסה של פחמן גבישי, ומרחקו מכדור הארץ כחמישים שנות אור, כך שאם בא לכם לשים עליו יד – זה יהיה קצת קשה.

• את השיר "לוסי בשמי היהלומים" כתבו ג'ון לנון ופול מקרטני בשנת 1967. על פי עדותם, יום אחד, בשנת 1966 חזר ג'וליאן, בנו של לנון, מהגן והראה לאביו ציור שצייר ובו דמותה של ילדה מהגן ששמה לוסי. כששאל לנון את בנו מה צייר, הילד אמר שצייר את "לוסי בשמי היהלומים". הציור והשם היו מקור ההשראה, כך על פי לנון, למילות השיר. במשך שנים הכחישו חברי הלהקה את הטענה כאילו שם השיר בנוי מראשי התיבות LSD.

• הסרט "יהלומים לנצח" בכיכובו של שון קונרי יצא לאקרנים בשנת 1971 והכניס למפיקיו סכום נאה של 116 מיליון דולר.

• בשנת 1953 ביים הבמאי הווארד הוקס את הסרט "גברים מעדיפים בלונדיניות", בכיכובן של מרילין מונרו וג'ין ראסל. בסרט הגישה מונרו ביצוע מבריק לשיר "יהלומים הם חבריה הטובים של האישה", והפכה את דמותה של הבלונדינית החמדנית לקלישאה הרווחת עד היום. למי שלא ראה את יצירת המופת הזאת, מומלץ בחום לצפות בה.

"יהלומים הם חבריה הטובים של האישה", שרה מרלין מונרו בסרטו המקסים של הווארד הוקס משנת 1953 "גברים מעדיפים בלונדיניות"

• ברט ג'ולי, איש עסקים בריטי, רכש לפני שנים אחדות את מה שכונה "היהלום הגדול בעולם", שמשקלו מעל קילוגרם וחצי. כעבור כמה שבועות התברר שזהו בעצם גוש פלסטיק. היהלום המעובד הגדול בעולם נקרא קולינן, והוא שייך למשפחת המלוכה הבריטית. זהו יהלום בן 3,106 קראט ומשקלו 621 גרם.

זהב טהור
• זהב ניתך בטמפרטורה של 1,064.141 מעלות צלזיוס. הזהב הוא חומר אציל שאינו מתרכב עם חומרים אחרים, תכונה שגורמת לו להופיע בטבע בצורה כמעט טהורה. זהב לבן הוא בעצם סגסוגת זהב של פלטינה, פלדיום, ניקל ולפעמים גם אבץ. הזהב הלבן יקר מזהב רגיל.

• בני האינקה כינו את הזהב "זיעת השמש".

• "תקן הזהב" הוא שיטה מוניטרית שבה יחידת ההילך החוקי התקנית היא כמות מסוימת, קבועה מראש ובלתי ניתנת לשינוי, של זהב (מטילי זהב במרתפי האוצר), ולפיה כל הנפקה של כסף צמודה, בצורה זו או אחרת, להיצע הזהב.

זהב גולמי. הזהב הוא חומר אציל, שאינו מתרכב עם חומרים אחרים, ולכן הוא מופיע בטבע בצורה כמעט טהורה | צילום: אייסטוק

• בסרט "הבהלה לזהב" משנת 1925, משחק צ'רלי צ'פלין את דמותו של כורה זהב מסכן ורעב באלסקה. בסצנה מפורסמת הוא מבשל את נעלו ואוכל אותה לתיאבון.

לתוכי בספר "אי המטמון" קראו קפטן פלינט. הוא היה שייך לטבח האונייה, ג'ון סילבר הארוך, ונהג לקרוא ללא הרף, "שמיניות, שמיניות, שמיניות", שהן מטבעות זהב ספרדיות.

פנינים
• רוב הפנינים לא נוצרות בתוך הצדפה כתוצאה מחדירת גרגיר חול, כפי שנהוג לחשוב, אלא מחדירת טפיל או אורגניזם אחר. היום מגדלים פנינים בחוות מיוחדות, אך יש מקומות שבהם עדיין שולים אותן מקרקעית הים בשיטה הישנה והמסוכנת. שולי הפנינים היפנים באי אמה צוללים כבר אלפיים שנה באותה השיטה: לוקחים נשימה ארוכה, קופצים למים ויורדים לעומק של כארבעים מטר, ומשם אוספים את הצדפות. הם נעזרים במשקולת שעוזרת להם לרדת במהירות של שני מטרים בשנייה. אחרי דקה של שליית פנינים הם עוזבים את המשקולת ומגיעים אל פני המים בתוך פחות מעשרים שניות. בין צלילה לצלילה מפרידות שלוש עד עשר דקות מנוחה, שבהן הם מבצעים תרגילי נשימה. יום עבודה שכזה נמשך שש שעות. הסכנה בדרך החיים הזאת היא הדקומפרסיה, הנובעת מכמות מצטברת גדולה של חנקן, בשל מספרן הרב של הצלילות וקצב העלייה המהיר מקרקעית הים. בבדיקות אולטרה-סאונד גילו אצל שולי הפנינים בועות גז ורידיות (VGE).

הנערה עם עגיל פנינה, ציור של יאן ורמר, 1665

אבני חן
• הטובות שבאבני האודם באות מבורמה, ואולם גם בתאילנד ובציילון יש אבנים בעלות ערך רב. לעתים מוצאים אותן בסלעי גיר או בגרר נחלים. במשך מאות שנים הורשו רק שליטי המזרח המונגולים לענוד אבני אודם, והאמונה שהעונד אבן אודם מחוסן מפני כל סכנה מקובלת גם היום בקרב כמה מעמי המזרח. בכמה מסיפורי המזרח, כמו למשל ב"אלף לילה ולילה" וב"מסעות מרקו פולו", נזכרות אבני אודם לרוב.

• אבן האודם מהגדולות בעולם משובצת בכתר שהיה שייך לשאה של איראן. האודם היא האבן הראשונה באבני החושן של הכהן הגדול. בכתר הקיסרי הבריטי, המשמש להכתרת מלכי אנגליה, יש אבן יוצאת מן הכלל הנקראת "אודם הנסיך השחור"; את האבן הזאת, שבעצם אינה אודם כלל כי אם ספינל, נתן פדרו האכזר מלך קסטיליה לאדוארד, המכונה "הנסיך השחור" (בנו של אדוארד השלישי).

טבעת משובצת ביהלומים ואבני אודם. יש המאמינים כי אבן האודם מגינה על העונד אותה מפני סכנה | צילום: christina rutz, flickr

• ספיר היא אחת האבנים הטובות הראשונות שנמצאו על ידי האדם. אבני הספיר נוצרות באדמה בתהליך שנמשך מיליוני שנים. אפשר למצוא אותן בתוך סלעים ובחלוקי נחל, והן התגלו באמריקה הצפונית, במדגסקר, בברזיל, בהודו, בתאילנד ובסרי לנקה. את אבני הספיר מאתרים לאחר חיפושים ארוכים ומוציאים אותן מהאדמה בתהליך כרייה מייגע, הכולל חפירות, חציבה ופיצוץ של סלעים. לעתים אפשר למצוא אבני ספיר ליד נהרות, לאחר שנפלטו לשם בתהליך טבעי.

• ברקת, הקרויה גם אזמרגד (ובאנגלית Emerald) היא אחת מאבני החושן שייצגה את שבט לוי. זוהי תצורה של המינרל בריל (Beril), וצבעה ירוק משום שהיא מכילה כרום ולעתים ברזל. ברקת היא אבן חן יקרה מאוד – היקרה ביותר במדד של מחיר לאונקיה, ומחירה גבוה אף יותר ממחירו של היהלום. רמת הקשיות של ברקת היא 7.5 מתוך 10 בסולם מוס (Mohs Scale). מכרות הברקת העיקריים נמצאים בקולומביה, בדרום אפריקה ובהרי אורל שברוסיה.

תכשיטים משובצים יהלומים ואבני ברקת, שנפוליאון העניק לבתו המאומצת כמתנת חתונה. מוצגים באגף התכשיטים של מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון

אלכימיה
• אלכימיה היא ענף פרוטו-מדעי של חקר חומרים בטבע, שהתפתח משלהי העת העתיקה ובמהלך ימי הביניים. תורה זו יצאה מנקודת ההנחה שאפשר להפוך מתכות זולות לכסף ולזהב. אלכימאים רבים האמינו בקיומה של "אבן החכמים", חומר מופלא שיכול לסייע בהפיכת מתכות לזהב. באלכימיה שויך הזהב לשמש והכסף לירח. זו הסיבה שהכסף כונה "לונה", וסמלו היה כצורת הירח.

• בסין העיסוק באלכימיה היה עתיק אף יותר מזה של אירופה. ספרות האלכימיה הסינית עוסקת בשני נושאים: ביצירת זהב ובדרכים להשתמש בו להשגת אלמוות. אלכימאים סיניים האמינו שאכילת זהב מזכה אדם בחיי אלמוות. בחיבור האלכימי הסיני המפורט ביותר, פאו-פ'ו-טסו מהמאה הרביעית, מפורטות תרופות מזהב ודרך השימוש בהן.

ומטמון אחד למזכרת
תוכנית הרדיו המיתולוגית "חפש את המטמון" עלתה לשידור בשנת 1962 ושודרה במשך שלוש שנים. מנחי התכנית היו יצחק שמעוני, נקדימון רוגל ומשה חובב, ולאחר מכן מושיק טימור. לאחר הפסקה בת יותר מעשור, חזרה התוכנית לשידור ברשת ב' של קול ישראל. התוכנית עסקה בתולדות ארץ ישראל, ושילבה שעשועון עם כתב חידה לחיפוש מטמון.

לקריאה נוספת:

זהב, אלכימיה ותשוקה
זהב, אלכימיה ותשוקה
אנשים נבונים מאוד ניסו במשך דורות רבים לייצר זהב. בזול, אם אפשר. האלכימיה מוכיחה עד כמה חזק הקסם של הזהב ועד כמה העיסוק בו כפייתי. מה ריתק את האלכימאים אל המתכונים הסבוכים והמבחנות המפויחות?


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.