תפריט עמוד

אופניים לכל

טיולי אופניים זוכים בשנים האחרונות לפופולריות גואה. אפשר לבחור מסלולים בדרגות קושי שונות, שמתאימים למתחילים או למחפשי אתגר

רכיבה על אופניים, שמעלה כמעט אצל כל אחד זכרונות ילדות, תורמת באופן מיידי להרגשה מרנינה. זה כנראה רק אחד ההסברים לפריחה העצומה לה זוכים בשנים האחרונות טיולי אופניים בארץ ובחו"ל ולשגשוג של תיירות האופניים.

נועם תדהר, רוכב מנוסה, מונה כמה מן הסיבות והיתרונות של טיולי אופניים: "הסיבה הראשונה היא המהירות. טיולי אופניים מאפשרים לחוות את הנוף והסביבה במהירות הנכונה ובמפגש בלתי אמצעי עם הטבע. אין מחיצות בין הרוכב לנוף והמהירות מאפשרת לו לראות נופים שונים מבלי להשתעמם. העבירות המצוינת של אופני הרים היא הסיבה השנייה לפופולריות העכשווית. הטכנולוגיה התפתחה ואיתה הידע והיכולת להגיע בעזרת אופני ההרים כמעט לכל מקום." הסיבות האלה מצטרפות לפעילות הפיסית שמושכת רבים, לאדרנלין ולתחושת הגילוי והמחקר שמתלווים לעיתים קרובות לטיולים באופני הרים, בייחוד בסביבה לא מוכרת.
המשתתפים הם לדברי תדהר בני גילים שונים מבר מצווה ועד שבעים. הממוצע הוא בני ארבעים-חמישים. רובם כבר טיילו לדבריו במקומות רבים והם מחפשים עכשיו חוויה שונה ומיוחדת. רובם בעלי ניסיון ברכיבה, אם כי דרגות המקצועיות והכושר שלהם אינם אחידים.

הכנות
ההחלטה הראשונה שמתכנני טיול אופניים בחו"ל נדרשים לקבל היא אחת המכריעות: האם הם נושאים את האופניים הפרטיים מהארץ, או מסתפקים באופניים ששוכרים בחו"ל. רוכבים מנוסים, שמרבים להתאמן, לא מוותרים בדרך כלל על שימוש באופניים האישיים. החלטה כזו, שנובעת מהיצמדות להרגלים ומרצון ליהנות מן הרכיבה בתנאים מוכרים, כרוכה בלא מעט הכנות.
מומחי אתר "הרים" ממליצים על אריזת האופניים בקרטון של אופניים חדשים שמקבלים בחנויות האופניים. אריזה כזו מצריכה פירוק מינימלי של הכלי. האפשות השנייה היא מארז קשיח להובלת האופניים שקונים בחנויות. זה יקר למדי ודורש פירוק לפני הנסיעה וכמובן הרכבה מעט מייגעת לאחר ההגעה.

הכנות אחרות כרוכות באריזת כלים לטיפול באופניים. יש כאן ניגוד ברור: הרצון להצטייד בכלים מתאימים מול הסלידה מסחיבת משקל מיותר על האופניים. החלפים שמומלץ להביא לנסיעה הם צמיגים, שרשרת וזוג פדלים. ההכנות הפיזיות תלויות כמובן בכושרו של הרוכב, אבל כל המומחים מסכימים על נושא אחד – חשוב לבחור מסלול ויעד שמתאימים לרוכב, ללא התיימרות לרכיבות קשות מדי, שיחסלו את ההנאה או לרכיבות קלות מדי, שיובילו לשיעמום וחוסר סיפוק.

מסלול
ההמלצה הרווחת לנוסע עצמאי היא לבחור מסלול "כוכב", כלומר כזה שמאפשר לשוב בכל ערב לנקודת ההתחלה. כך לא צריך לשאת במהלך הרכיבה ציוד כבד. בחירה כזו אמנם מגבילה את האזור שבו מבקרים, אבל ביעדים פופולריים כאזור הדורדון בצרפת, אזור אגם גארדה בצפון איטליה ואזור אנדורה בפירנאים אפשר די בקלות למצוא מגוון מסלולים שיספק עניין במשך שבוע רכיבה.

ביעדים אלה, בהם יש תרבות רכיבה מפותחת, קל למצוא הדרכה טובה, עזרה טכנית ואפשרויות הובלה נוחות לאופניים ברכב או ברכבת. במדינות כשווייץ, צרפת, איטליה ואוסטריה יש קרונות רכבת מיוחדים, בהם אפשר להוביל את האופניים בנוחות מרבית.

 

צילום: Kryzstof Kwiatkows

מי שרוצה להתרכז ברכיבה ומעדיף לוותר על ההפקה והארגון של המסע יכול להצטרף לטיולים שמארגנות חברות בישראל ובחו"ל. "מדרפט" מציעה השנה שלושה סוגי טיולי אופניים. הקבוצה הראשונה היא של טיולי שטח ליעדים בתורכיה כחבל הקצ'קר, קפדוקיה או הרי הטאורוס, כמו גם ליעדים בבולגריה, במונגוליה ובמרוקו. טיולים אלה מיועדים בעיקר לרוכבים בעלי כושר טוב וניסיון. הסוג השני מוגדר כ"חופשות אופניים" ובמסגרתו יוצאים לצפון צ'כיה או לחבל הדולומיטים בצפון איטליה. מסלולים אלה מיועדים גם למשפחות. טיולי הכביש מתמקדים במסלולי הרכיבה המפורסמים באירופה, בעקבות הג'ירו ד'איטליה והוואלטה בספרד. במסלולים אלה רוכבים בממוצע כשמונים קילומטר ביום. המחיר הממוצע לחבילת רכיבה כזו הוא 1200 יורו לשבוע והוא כולל טיסות, לינה, אוכל, העברת האופניים והדרכה. היתרון הבולט ביותר של חבילה מאורגנת על פני טיול עצמאי הוא העברת הציוד בנפרד מן הרוכבים אל המלון בו מבלים את הלילה הבא. החסרונות בולטים גם הם: החשק לדווש מתפוגג אם קצב הקבוצה או האווירה ששוררת בה לא הולמים את הצרכים האישיים.

אפשרות אחרת היא לחבור לקבוצה בחו"ל. שרה בראון, אנגליה שמתגוררת בשווייץ ומנהלת את חברת Flowmtb מתמחה בחופשות לרוכבי אופני הרים באלפים. לדבריה הם מארגנים קבוצות קטנות, שמונות לא יותר משישה רוכבים. המשתתפים מגיעים בטיסה לז'נבה ומשם אוספים אותם למלון שפועל בבקתת הרים באלפים, מרחק כשעה נסיעה. במשך כמה ימים הם זוכים לרכיבה מודרכת, רובה במורד ההרים. גיל המשתתפים נע לדברי בראון בין 16 ל-50. מחיר חבילת רכיבה שנמשכת שבוע (כולל לינה ואוכל, לא כולל טיסות) 700-550 אירו.

לינה
אל החברות שמטפלות ברוכבים-התיירים הצטרפו בשנים האחרונות רשתות של בתי מלון מיוחדים לרוכבי אופניים, בהם מעניקים שירותים שעונים על הדרישות: מקומות אחסון נוחים לאופניים, מתקני ניקוי שמאפשרים לטפל בכלים בסוף יום עמוס בוץ ולהכין אותם ליום הבא, מכונאים שמתקנים תקלות, מדריכים שמספקים מפות, מסלולי רכיבה מעניינים והדרכה צמודה יותר לפי דרישה ואפילו כלי רכב שמלווים את הרוכבים ומחזירים אותם מנקודת הסיום של מסלול הרכיבה היומי אל המלון. אל אלה מתווספים בדרך כלל שירותי ספא, סאונה ומסאג' שעוזרים לאורחים במלונות האופניים להתאושש מיום רכיבה.
דוגמא לרשת כזו, שמתמחה בשירותים לרוכבים אופניים היא רשת Riccione Bike Hotels באיטליה. לשכת התיירות באזור מאגדת כעשרה בתי מלון בהם מוענקים שירותים מיוחדים ומתאימים לרוכבים.

יום אחד בלבד
אם כל זה קצת יותר מדי בשבילכם, אפשר פשוט לשכור אופניים ליום או יומיים באזור בו יש מסלולי רכיבה טובים ולשלב טיול רכיבה קצר במסגרת טיול משפחתי. לדוגמא: במרכז טורבולה (Torbole), על גדת לאגו די גארדה, פועלות שתי חנויות מקצועיות שמשכירות אופניים טובים. המחיר ליום: 18 אירו. מסלולי הרכיבה רבים מספור. בחנויות נותנים גם מפה עליה מסומנת דרגת הקושי ומידת השיפוע של כל מסלול. למידע נוסף לחצו כאן.

כתבה שיווקית

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.