תפריט עמוד

אוסטרליה: לחיות מתחת לאדמה

תושביה של קובר פדי, בלב הישימון האוסטרלי, הגיעו אליה מתוך תקווה למצוא אבני לשם ולהתעשר מעבר לכל דמיון. לא כולם מצאו את העושר הנכסף, אבל הם הצליחו במשימה אחרת: העיירה התוססת שהקימו נמצאת מתחת לאדמה

הברון ארוויד פון בלומנטל נולד בלטביה לפני 79 שנים, אבל דבר מעברו האירופי אינו ניכר בו. בלומנטל עזב את מולדתו אחרי מלחמת העולם השנייה והיגר לאוסטרליה, שם הוא זכה לכינוי קרוקודיל הארי. הוא חובב אלכוהול, נוטה לנבל את פיו, וגם בזקנתו הוא מוקף בנשים. הוא הגיע לקובר פדי (Coober Pedy) בדרום אוסטרליה לאחר ששמע כי בתוך חצי שנה אפשר להפוך שם למיליונר מכריית אבני לשם. "החלטתי להישאר שנה ולהפוך למולטימיליונר", אמר. "זה לא קרה".

בלומנטל כרה בור ענקי באדמה בחיפושיו אחר האבנים הטובות. משלא מצא דבר, הפך את הבור שלו למקום מגורים. לימים היה המכרה, שהפך לבית, מלא עד אפס מקום בחפצי אמנות. אמנים שביקרו שם תרמו ציורי קיר, פסלים, יצירות חצובות באבן וחפצים שנוצרו משאריות ברזל שנמצאו בסביבה. טינה טרנר תרמה את חזייתה, וכך התחיל לו אוסף ענקי של פרטי הלבשה תחתונה שמבקרות נלהבות השאירו במקום. צילומי הסרט "מקס הזועם 3" צולמו בחלקם במערה של קרוקודייל הארי, ועד היום אפשר לראות בפתח הבית פסל מנגן מגרוטאות מתכת שצוות ההפקה בנה והשאיר שם למזכרת.

כך נראית קובר פדי מעל פני האדמה. מתחתיה – זה כבר סיפור אחר לגמרי

תמיד יש תקווה למצוא איזו אבן
לא פחות מעניינים הם שאר תושביה של קובר פדי שנקבצו מכל קצוות תבל. אלה הם אנשי שוליים, רובם כורים עצמאיים שהגיעו לעיירה בחיפושים אחר אבני לשם. על אף שרבים מהם אינדיבידואליסטים מוצהרים, עלה בידם לבנות קהילה מגובשת, והם מכנים את עיירתם בירת הלשם הבינלאומית ומציינים בגאווה את העובדה שהם חיים בקצה הציוויליזציה.

קובר פדי נמצאת באזור הספר האוסטרלי, האאוטבק, לצד הכביש המהיר על שם ג'ון סטיוארט החוצה את אוסטרליה לאורכה. מקור השם במילים קוּפָּה פִּיטִי, שפירושן "אדם לבן בתוך בור" בשפת האבוריג'ינים. אבן הלשם הראשונה נמצאה בשנת 1915, ומאז באים למקום אנשים מכל העולם כדי לחפש את מזלם. יש החופרים והולכים, אחרים הופכים את החפירות לבתים בבטן האדמה.

הראשונים שהתגוררו מתחת לאדמה היו החיילים האוסטרלים שחזרו בסוף מלחמת העולם הראשונה מהשוחות בצרפת ובבלגיה. הם הפכו את המכרות הנטושים באזור לבתים מאולתרים. מיקומם הלא שגרתי של המגורים האלה מספק הגנה מפני חום הקיץ וקור החורף, ומפני להקות הזבובים, שהן מטרד רציני. תושבי האזור המקוריים, האבוריג'ינים, מעולם לא ירדו אל מתחת לאדמה. לפי אמונתם זו הטריטוריה של נשמות אבותיהם, ואין להפריע את מנוחתם.

תושבי קובר פדי אינם חיים רק בבורות הכרייה, אלא גם בחפירות עמוקות ומעוצבות בתוך אבן החול. יש בעיר כנסיות, חנויות, מלונות וברים תת-קרקעיים, ואפילו חניון קמפינג מתחת לאדמה. הבאים מצפון ימצאו את עצמם נוסעים לאורכה של דרך סוריאליסטית שכמו מתפתלת על פני הירח. כשמתקרבים לקובר פדי, צצות על פני הנוף הירחי ערמות עפר – פסולת של מכרות – וביניהן פזורים שואבי חול המותקנים על משאיות ומכונות כרייה למיניהן. כדי לאפשר חפירה נוספת המכרות אינם נסתמים, וכך סביב העיר ישנם 2,500 בורות כרייה נטושים, והאזור משובץ בשלטים המזהירים מפני טיול בשטח בשל סכנת נפילה. ואף על פי כן, תמיד אפשר לראות אנשים מחטטים בבורות בתקווה למצוא איזו אבן יקרה.

מיישבים מחלוקות בדינמיט
למרות החזות הפסטורלית של העיירה, קורה שתושבי קובר פדי מיישבים ביניהם מחלוקות בעזרת דינמיט – והרי לכולם יש בבית דינמיט לצורך הכרייה. אבל יש להם קווים אדומים: כמה פעמים הודיעו תושבים זועמים שיפוצצו את תחנת המשטרה אחרי שלדבריהם לא פעלה דיה בסוגיה זו או אחרת, והם אכן מימשו את איומיהם, אך ללא נפגעים בנפש. "בתור כורים אנו יודעים היטב איך להתנהג עם דינמיט, ועד עכשיו לא קרה שמישהו נפגע", מספר לי אחד המבלים בהמפול רודהאוס, פאב-מסעדה מקומי שבו אפשר לשמוע את הסיפורים המעניינים ביותר.

הברון ארוויד פון בלומנטל, המכונה קרוקודיל הארי, בבית המערה שלו

בשנת 1956, בעת שהאולימפיאדה היתה במלבורן, נמצאה בקובר פדי אבן הלשם הגדולה בעולם, וקיבלה את שמה "אולימפיק אוסטרליס". מאז נמצאו עוד אבנים גדולות ויקרות, ואלה הביאו לידי שינויים בלתי צפויים בחייהם של המוצאים. סטיב סגר משחזר באוזני את הרגע שבו קיבל 250 אלף דולר בעבור אבן שנמכרה במכירה פומבית בלונדון. לשאלתי למה החליט להישאר בקובר פדי למרות הכל, הוא עונה במשפט לקוני: "כסף בא, וכסף הולך". זמן קצר לאחר שמצא את האבן שהביאה לו ממון רב, הכיר סגר את אשתו. הם נישאו במסיבה יוקרתית באדינבורו שבסקוטלנד ויצאו לשיט תענוגות סביב העולם. באמצע הטיול אזל כספם והם נאלצו לחזור לקובר פדי. "זו היתה חוויה מדהימה", הוא אומר, "אבל בפעם הבאה ננהג ביתר חוכמה".

אבל לא כולם הגיעו לכאן בגלל האבנים היקרות. ג'רמי, אדריכל צעיר מקווינסלנד, בת זוגו קאס ובנם בן השלוש, יצאו בכלל למסע גמלים. קאס היא מדריכת טיולי ספארי עם גמלים, שהם אהבתה הגדולה. היא חולמת על עדר משלה שיתהלך חופשי בערבות המדבר של קובר פדי. הם החליטו לחצות את המדבר יחד על גבי דבשת. לקראת המסע חיברו עגלת נשיאה לאחד הגמלים בשביל הילד, אבל בסופו של דבר הוא העדיף לרוץ לצדם, והעגלה סחבה ציוד. לקראת סוף המסע כבר נספחו אליהם שלושים גמלי בר. כשעברו ליד קובר פדי התאהבו באווירה החופשית והחליטו להישאר לגור שם.

המערה שג'רמי תכנן ובנה היא דוגמה חיה לחופש האדריכלי שקובר פדי מאפשרת: רהיטים רבים פשוט נחצבו בסלע, ויש בה שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים, ובכללם עיטורי זכוכית משברים של בקבוקי בירה לרוחב התקרה המקומרת. התוצאה – בית שיכול בנקל לככב במגזין עיצוב יוקרתי. "במקום שבו גדלתי ולמדתי יש יותר מדי חוקים והגבלות", ג'רמי אומר. "כאן אני יכול לעשות מה שאני רוצה, ואף אחד לא מתערב ולא אומר לי איך לבנות את הבית שלי או איך לחיות בו". זאת, כך נראה, הרוח של קובר פדי בהתגלמותה.

סלון ביתה של פיי

אם אתם באזור:
קובר פדי מציעה למבקרים מבחר אטרקציות ייחודיות מעל ומתחת לאדמה. כדאי לבקר בכנסיות התת-קרקעיות, במוזיאון לכרייה ולאבני לשם, בבית החלומות התת-קרקעי של החופר, בית מרוהט בשלמות, המאפשר למבקרים הצצה בחיים שמתחת לקרקע. וגם אם אתם לא שחקני גולף, אל תחמיצו הצצה במגרש הגולף הלא שגרתי של העיירה.

כ-15 קילומטרים צפונית-מזרחית לעיר תוכלו להתרשם מנוף המזכיר את פני הירח, שרק גדר כלבים אחת מפריעה אותו, גדר שנמתחה לאורך יותר מחמשת אלפים קילומטרים ונועדה לשמור על העדרים מפגיעת דינגו, כלבי הבר האוסטרליים. 30 קילומטרים צפונית לקובר פדי נמצאות גבעות ברייקאוואיי (Breakaway), שהן מקום נפלא לצפייה במדבר. מומלץ להגיע אליהן בשעת השקיעה.

לקריאה נוספת:

אבוריג'ינים - לצייר את הארץ
אבוריג'ינים – לצייר את הארץ
המסורת האמנותית האבוריג'ינית נמתחת על פני עשרות אלפי שנים והיא עושה שימוש נרחב בנקודות ובקווים מצטלבים. צורות אלו קשורות בדימויים של יערת דבש, עור תנין, זחלים, קורי עכביש. הנקודות מסמנות גם את עקבותיהם של בני האדם ובעלי החיים שעברו במקום בעידן החלום

חתונה בטהיטי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.