תפריט עמוד

אדריכלים מובילים: נבחרת החלומות

האדריכלים המובילים בעולם חתומים על כמה יצירות ששמן יצא למרחוק ושמושכות מיליוני תיירים. סקירה של נבחרת החלומות ומקבץ מבנים שכדאי לראות, שהם הרבה יותר מבלוקים וטיח

אף שאנו רואים את פרי יצירתם בכל מקום, אדריכלים מעטים ידועים בשמם בציבור הרחב, ורובם אינם מככבים כגיבורי תרבות כמו יוצרים מפורסמים בתחומים אחרים. חוג הסילון של אדריכלי העולם כולל מספר מצומצם של אדריכלים שמתכננים ובונים ברחבי הגלובוס, ולאו דווקא במולדתם.

רוב האדריכלים המפורסמים הם בני חמישים ומעלה, אולי מכיוון שקשה להגיע להישגים של ממש באדריכלות בגיל צעיר, וצריך שנים של ציפייה ועבודה קשה כדי לזכות בהזדמנות לבנות מבנה בעל חשיבות שיפרוץ את הדרך אל ההכרה העולמית. אבל חשוב לזכור גם את הצד השני: אדריכלים רבים אמנם מתפרסמים בגיל מבוגר יחסית, אבל הם גם מאריכים לעבוד וליצור הרבה אחרי גיל הפנסיה. הדרך היחידה עבור אדריכלים צעירים לפרוץ קדימה היא על ידי השתתפות בתחרויות בינלאומיות שזוכות לתהודה רבה.

מלבד תהילת עולם זוכים אדריכלים בולטים בפרס פריצקר היוקרתי (המכונה גם פרס הנובל של האדריכלות) שניתן אחת לשנה מאז 1979. כמה מהאדריכלים שמופיעים ברשימה שקיבצנו כבר זכו בו, והאחרים יקבלו אותו בוודאי בשנים הקרובות.

לנבחרת העל בחרנו עשרה אדריכלים מובילים מכל העולם, ואין כל חשיבות לסדר הופעתם. בעשירייה הפותחת מופיעה רק אישה אחת, זאהה חדיד, וחבל. הנחמה היא שבדור הצעיר פועלות נשים רבות יותר, וזוהי מגמה שתלך ותתעצם.

הודות לחידושים טכנולוגיים, חומרים חדשים ושימוש הולך ומתרחב במחשב, האדריכלות בת זמננו מפתיעה ומסעירה מבעבר. לא מפתיע למצוא מוזיאונים שהבניין שלהם גונב את ההצגה מהאמנות המאוכסנת בהם. מוזיאון גוגנהיים בבילבאו שבספרד או המוזיאון לאמנות של כרונינגן בהולנד הם דוגמאות בולטות למגמה, ואפשר לומר שלא מעט אנשים באים לראות את המבנה ולא את המוצג בתוכו.

רנצו פיאנו, יליד גנואה, איטליה, 1937
הפרויקט הכי מפורסם של רנצו פיאנו (Renzo Piano) הוא מרכז פומפידו בפריז, שאותו תכנן עם ריצ'רד רוג'רס (Richard Rogers) הבריטי. בזמן שתורים ארוכים השתרכו להם בכניסה לפומפידו, תכנן פיאנו עוד כמה מוזיאונים מפורסמים, בהם מוזיאון וויטני לאמנות אמריקאית בניו יורק, מרכז פול קלי בברן שבשווייץ, מרכז המוזיקה החדש ברומא, המגדל של New York Times ברחוב 42 בניו יורק ושדה התעופה של אוסקה ביפן.

מה לראות:
מרכז התרבות של Tjibaou בנומאה שבקלדוניה החדשה באוקיינוס השקט, ממזרח לאוסטרליה. זוהי קבוצת מבנים הכוללת שווקים מקורים, גלריות ואולמות מופעים, ומסביב צמחייה. המבנים מתנשאים לגובה של 27 מטר ומזכירים גרסה ענקית ומודרנית של בקתות בני תרבות הקאנאק המכוסות קש. פיאנו השכיל לשלב את מסורות הבנייה המקומיות עם עיצוב חדשני.

כתובת: Rue des Accords de Matignon, Tina, נומאה

פרנק גרי, יליד טורונטו, קנדה, 1929
הבניין המזוהה ביותר עם פרנק גרי (Frank Gehry) הוא מוזיאון גוגנהיים בבילבאו שבספרד, המצופה טיטניום וחסר כל זווית ישרה. הבניין הפך למקום עלייה לרגל והעלה את בילבאו על מפת התיירות העולמית. מדובר בעצם בתופעה שזכתה לכינוי "אפקט בילבאו", אתר שמושך אליו תיירות רבה בזכות האדריכלות שלו. גרי ואדריכלים אחרים נקראו לשחזר את ההצלחה במקומות אחרים בעולם, בינתיים ללא הצלחה דומה.

פרנק גרי תכנן לאחרונה מלון בחבל ריוחה בספרד, וגם הוא מעוטר בגג טיטניום. בעלי המלון מקווים לקדם בעזרתו תיירות לחבל ריוחה העשיר ביקבים. פרויקטים נוספים של גרי הם מוזיאון גוגנהיים באבו דאבי, המוזיאון לאמנות של פילדלפיה ומוזיאון הסובלנות בירושלים.

מה לראות (מלבד מוזיאון גוגנהיים בבילבאו כמובן): אודיטוריום ג'יי פריצקר
(Jay Pritzker Pavilion, הוקם ב־2004 וקרוי על שם אותו אדם מהפרס היוקרתי) שבפארק מילניום (Millennium Park) בשיקגו. המבנה הפיסולי בשילוב מתכת אופייני לגרי ומשמש לקונצרטים עם קהל של יותר מעשרת אלפים צופים (במושבים ועל הדשא). צדפה אקוסטית נבנתה עבור התזמורת, ומערכת סאונד חדישה נתלתה מלמעלה. גם שאר הפארק משמש מרכז לאמנות, מוזיקה ובילוי הכולל גם רחבת החלקה על הקרח ומסעדות.

כתובת: 100 North Michigan Avenue, פארק מילניום, שיקגו
טלפון: 7421168־312־1
פתוח: הפארק פתוח מדי יום 06:00־23:00; באתר האינטרנט מופיע לוח אירועים.
אירועים מיוחדים: איגוד האדריכלות של שיקגו מציע סיורים בפארק. כדאי לעקוב באתר האינטרנט של האיגוד.

ז'אק הרצוג ופייר דה מרון, ילידי באזל, שווייץ, 1950
שני האדריכלים השווייצרים ז'אק הרצוג (Jacques Herzog) ופייר דה מרון
(Pierre de Meuron) החלו לפעול בשווייץ, אך כבר עזבו מזמן את גבולות מולדתם. השניים זכו לתכנן את המוזיאון לאמנות טייט מודרן בלונדון, ששימש בעבר כתחנת כוח והביא להם פרסום רב. גם אצטדיון הכדורגל אליאנץ ארנה שבמינכן תוכנן על ידם. בעקבות תכנון האצטדיון זכו השניים לתכנן גם את האצטדיון המרכזי של המשחקים האולימפיים שנערכו בבייג'ינג ב-2008.

מה לראות: פראדה טוקיו אפיסנטר (Prada Tokyo Epicenter, הוקם ב־2003) בטוקיו, יפן. זוהי חנות של חברת האופנה פראדה, שמשתרעת על פני בניין בן שש קומות בעל פסגה א־סימטרית. מבחוץ הבניין מכוסה במעין רשת פלדה עם שמשות מעוינות. חלק מהשמשות בולטות וחלקן שקועות. בלילה כל המבנה זוהר, ובמשך היום אפשר לראות את המוצרים מתוך שפופרות אופקיות שחוצות את החלל הפנימי.

כתובת: 5-2-6 Minami-Aoyama, Minato-ku, טוקיו
טלפון: 64180400־3־81
פתוח: מדי יום 11:00־20:00

בית העירייה של לונדון | צילום: דין טומלינסון

סר נורמן פוסטר, יליד מנצ'סטר, בריטניה, 1935
בארבעים וחמש שנות קריירה יצר נורמן פוסטר (Norman Foster) תיק עבודות מרשים ביותר, ואפילו זכה לתואר אצולה ממלכת בריטניה על עבודתו. בין עבודותיו הידועות: כיפת הרייכסטאג בברלין, שדה התעופה של הונג קונג וגשר המילניום בלונדון.

בשנים הקרובות יושלמו כמה פרויקטים גדולים של פוסטר במלזיה, בסין, בדנמרק, בסקוטלנד ועוד. החשובים שבהם יהיו בית המשפט העליון בלונדון ובית הנתיבות בשדה התעופה של בייג'ינג.

מה לראות (מלבד הרייכסטאג כמובן): בית העירייה של לונדון (of London  City Hall, הוקם ב־2002). הבניין נטוי מעט כדי שהקומות העליונות יצלו על התחתונות, וכך הוא צורך רק רבע מהאנרגיה של בניין משרדים רגיל.

כתובת: The Queen’s Walk, על הגדה הדרומית של התמזה, ליד הטאוור ברידג' (גשר המצודה)
טלפון: 9834100־207־44
פתוח: ב'־ו' 08:00־20:00, ומדי פעם גם בסופי שבוע (תאריכים מתעדכנים באתר האינטרנט)
אירועים מיוחדים: בימי ד' מבקרים יכולים לצפות מגבוה על ישיבות המועצה מחלל התערוכות שבקומה השנייה. בסופי שבוע שהמקום פתוח אפשר גם להיכנס לכמה אגפים שסגורים בשאר הימים.

סנטיאגו קלטרבה, יליד ולנסיה, ספרד, 1951
הגשר שתכנן סנטיאגו קלטרבה (Santiago Calatrava) בפתח תקווה אולי אינו פאר יצירתו, אבל הוא מעיד כי עבודותיו של האדריכל־מהנדס הספרדי המוכשר אכן חובקות עולם.

אם צריך לבחור רק פרויקט אחד מהרבים שתכנן, יהיה זה המוזיאון למדע של עירו, שאותו תכנן בתקווה שיהפוך את ולנסיה לאחת הערים הפופולריות לתיירים. מלבד מוזיאון המדע, מפורסמים בעולם גשרים רבים שבנה, בניין טורנינג טורסו המעוקל במלמו שבשוודיה, המוזיאון לאמנות במילווקי שבארצות הברית ושדה התעופה בבילבאו, ספרד.

לפי התחזיות, ב־2008 יושלם הגשר בכניסה לירושלים שתכנן ושיהיה חלק מפרויקט הרכבת הקלה. שנה אחרי כן תושלם בנייתו של מרכז תחבורתי במקום שבו עמדו מגדלי התאומים בניו יורק, וב־2010 עתיד להתנשא בשיקגו המגדל הגבוה ביותר באמריקה הצפונית, 600 מטר יהיה גובהו.

מה לראות: המרכז לאמנויות ולמדעים (Arts I de les Ciències  Ciutat de les) בוולנסיה שבספרד. זוהי קבוצת מבנים שנראית מרחוק כמו שלד של דינוזאור לבן ענקי.

כתובת: Avinguda Autopista del Saler 1, 3, 5, 7, ולנסיה
טלפון:100031־902־34
פתוח: מדי יום 10:00־18:00, בשבת עד 20:00

זאהה חדיד, ילידת בגדד, עיראק, 1950
זאהה חדיד (Zaha Hadid) למדה מתמטיקה באוניברסיטת ביירות ואדריכלות בלונדון. היא זכתה בשלל תחרויות אדריכלות והתפרסמה בעקבות זאת, אך עבר זמן רב עד שתכנוניה נבנו בפועל.

חדיד נחשבת אחת האדריכליות החשובות הפועלות כיום בעולם. היא האישה הראשונה שזכתה בפרס פריצקר, ואפילו זכתה לתערוכה מקיפה הסוקרת את עבודתה במוזיאון גוגנהיים בניו יורק.

בשנים האחרונות הושלמו כמה פרויקטים חשובים שתכננה, בהם מפעל של חברת המכוניות BMW בלייפציג שבגרמניה ומרכז מדע בוולפסבורג שבגרמניה.

מה לראות: המרכז לאמנויות עכשוויות (Contemporary Arts Center, הוקם ב־2003) בסינסינטי, אוהיו. זו הזדמנות טובה לראות כיצד חדיד מתייחסת לאדריכלות: הפונקציות מתמזגות זו בזו, ולא לפי הקונוונציות המוכרות. אצל חדיד אין הפרדה חדה בין קיר לרצפה למשל.

כתובת: 44 East 6th Street, סינסינטי, אוהיו
טלפון: 3458400־513־1
פתוח: ב' 10:00־21:00, ד'־ו' 10:00־18:00, שבת וא' 11:00־18:00, סגור בימי ג'

טדאו אנדו, יליד אוסקה, יפן, 1941
טדאו אנדו (Tadao Ando) הוא דוגמה יוצאת דופן לאדריכל שמעולם לא למד אדריכלות במוסד פורמלי אלא כאוטודידקט, בעיקר באמצעות קריאה ומסעות בעולם. המבנים שלו מצטיינים באיפוק ובמינימליזם ובנויים רובם מבטון חשוף. בין עבודותיו הידועות: כנסיית האור באוסקה שביפן, התיאטרון החדש של ארמאני במילנו, המוזיאון לאמנות בקוֹבֶּה שביפן וכפר התרבות של האי נאושימה, גם הוא ביפן.

מה לראות: מוזיאון לאנגן פאונדיישן (Langen Foundation, הוקם ב־2004) שליד דיסלדורף בגרמניה הוא דוגמה מצוינת לאדריכלות מינימליסטית אך עשירה בתוכן. זהו מבנה בטון שמשתלב היטב עם סביבתו.

כתובת: Raketenstation Hombroich 1, Neuss, עשרים דקות נסיעה מדיסלדורף
טלפון: 57010־2182־49
פתוח: ג'־א' 10:00־18:00, סגור בימי ב'

חדר קריאה בספרייה הציבורית בסיאטל | צילום: גריי אלרד

רם קולהאס, יליד רוטרדם, הולנד, 1944
רם קולהאס (Rem Koolhaas) עומד בראש משרדו המפורסם ברוטרדם
(The Office for Metropolitan Architecture), והוא ידוע כתיאורטיקן של אדריכלות וכדמות בועטת. מלבד ספרות מקצועית שכתב, מכהן קולהאס גם כמרצה בכיר לאדריכלות באוניברסיטת הרווארד האמריקאית, מה שהופך אותו לגורם משפיע על דור חדש של אדריכלים.

בין הפרויקטים המפורסמים שיצאו משולחנות השרטוט במשרדו: קזה דה מוזיקה בפורטו שבפורטוגל, הספרייה המרכזית בסיאטל, חנויות פראדה בניו יורק ובלוס אנג'לס ומרכז CCTV בבייג'ינג, שנמצא עתה בבנייה.

מה לראות: הספרייה הציבורית בסיאטל (The Seattle Public Library, הוקמה ב־2004) שבמדינת וושינגטון. הבניין נראה כמו חלת דבש מזכוכית ומפלדה, וההתמצאות בתוכו פשוטה. יש בו לובי גדול ובהיר, מדפי ספרים פתוחים ונגישים ומחשבים ציבוריים שפזורים בחללים גדולים, צבעוניים ומוארים. חלק מהתחכום טמון בכך שהמדפים מאכסנים 800 אלף ספרים, והחומרים האחרים ערוכים לאורך פרוזדור מלא שמש, שבו מספרי הכותרים כתובים על הרצפה.

כתובת: 1000 4th Avenue, סיאטל, וושינגטון
טלפון: 3864636־206־1
פתוח: ב'־ה' 10:00־20:00, ו' ושבת 10:00־18:00, א' 12:00־18:00
אירועים מיוחדים: סיורים בנושא אדריכלות ניתנים חינם, כדאי לבדוק באתר האינטרנט של הספרייה.

ז'אן נובל, יליד פומל, צרפת, 1945
תכנון מכון העולם הערבי בפריז הוא נקודת ציון חשובה בקריירה של ז'אן נובל
(Jean Nouvel). בבניין זה, הניצב על הגדה השמאלית של נהר סן, בחן האדריכל הצרפתי את השפעת האור. קיר החזית של המבנה נראה כמו אינספור צמצמים של מצלמה שמשנים את פתחם בתגובה לאור השמש, ולפיכך מווסתים את כמות האור החודרת למבנה.

מי שביקר בשנים האחרונות בלוצרן שבשווייץ לא יכול היה שלא להבחין באולם הקונגרסים והקונצרטים שתכנן נ־ובל, הממוקם במרכז העיר, על שפת הנהר. המבנה בעל הגג הענקי והדק נראה כתלוי באוויר.

מה לראות: מגדל אגבר (Torre Agbar, הוקם ב־2005) שבברצלונה, ספרד. זהו מבנה שמשמש את חברת המים Agbar ונבנה בצורת טיל שבולט מאוד ביום ובעיקר בלילה, כשהוא מואר בשלל אורות. המבנה נישא מעל לשאר בנייני העיר, אך לדברי נובל, "זה אינו גורד שחקים, זהו גייזר". המבנה נחשב חסכוני באנרגיה ונבנה מחומרים ידידותיים לסביבה.

כתובת: Plaça de les Glòries Catalanes, ברצלונה
הערה: בשלב זה אי אפשר לבקר בבניין שמאכלס משרדים, אך בעתיד יתאפשר הדבר.

דניאל ליבסקינד, יליד לודג', פולין, 1946
דניאל ליבסקינד (Daniel Libeskind) גבר על אדריכלים רבים וזכה בתחרות לתכנון מרכז הסחר העולמי החדש בניו יורק שיוקם במקום מגדלי התאומים. המבנה, שמתוכנן לקום על הגראונד זירו, מכונה מגדל החירות, והוא אמור להיבנות עד 2010, אף שיש מי שאומר שלא נשאר הרבה מהתוכנית המקורית של ליבסקינד.

ליבסקינד חי בארץ כשלוש שנים, כך שמבחינתנו הוא ישראלי למחצה. עם קשר או בלי, הפרויקט הנודע ביותר שתכנן הוא המוזיאון היהודי בברלין, מבנה שעוד לפני שהוצגו בו מוצגים כלשהם הפך בעצמו למוקד עניין בגלל העיצוב יוצא הדופן שלו. התוכנית של ליבסקינד להרחבת מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון היתה שנויה במחלוקת ובסופו של דבר לא יצאה אל הפועל.

פרויקטים מפורסמים נוספים של ליבסקינד כוללים את מוזיאון המלחמה במנצ'סטר ואת אולם ווהאל באוניברסיטת בר אילן.

מה לראות: המוזיאון היהודי בברלין. המוזיאון עוסק בהנצחת יהדות גרמניה והשואה ומתאפיין בזוויות חדות שיוצרות צורת זיג־זג ומזכירות מגן דוד מפורק.

כתובת: Lindenstrasse 9-14, ברלין
טלפון:25993300־30־49
פתוח: א' וג'־שבת 10:00־20:00, ב' 10:00־22:00


תודת המערכת לפרופ' רן שחורי

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.