תפריט עמוד

טיול ליקוט צמחים ובישול בשטח

אם נעצור מדי פעם ונביט סביבנו נגלה המון צמחים ירוקים, שבמבט ראשון נראים לנו כעשבים שוטים, אבל למעשה נהדר ללקט אותם ולבשל מהם מעדנים. עצות וטיפים לליקוט ויש גם מתכונים

"הנה הוא יושב לו כך מביט בשיממון ומשתעמם. חסרים לו מסביבו דברים מופלאים. הכל יומיומי ואפור. ואני אומר לו: לא כן בחור! הדברים המעניינים אינם רק במקום שאינך שם, פקח עיניים, הבט באנשים העוברים על פניך. תן עיניים, כמה דברים מופלאים תשמע ותדע…" (מתוך הרפתקאות חמור שכולו תכלת, מאת נחום גוטמן)

תשאלו מה הקשר בין הטקסט של נחום גוטמן לליקוט ובישול בשטח? אם נלמד לעצור מדי פעם ולהביט סביבנו – בדרך לעבודה או לסופרמרקט, לצד הדרך או בחצר הבית – נגלה גם אנחנו דברים מופלאים. המון עשבים ירוקים צומחים בכל מקום, ואם נתקרב מעט יותר, נגלה שכל עלה שונה ממשנהו. אם נעמיק עוד יותר או נצטרף לסיור ליקוט של אחד ממדריכי הליקוט הרבים המסיירים ברחבי הארץ, נגלה שמ"העשבים השוטים" הללו אפשר להכין מאכלים מופלאים, לצרף אותם למטבח הביתי בסלט, כבסיס לרטבים מדהימים, כתחליפים לתרד, כתוספת לפשטידות, בתור קציצות טעימות ועוד. המבט הקצר יכול לקצר את הדרך אל הסופר, ובעונת הליקוט יכול גם להקטין את ההוצאות על מצרכי מזון.

טיול ליקוט. את העלים שנמצאו בדרך הופכים לתבשילים טעימים להפליא

ולא רק טעם יש בעשבים, אלא גם המון בריאות. הסרפד נחשב כצמח מטהר דם, בחוביזה יש כמות גדולה יותר של ברזל מאשר בתרד והגרגיר נחשב ראשון בצמחי העל ברשימת הבריאות האמריקאית.

ואיך הטעם, אתם שואלים? אענה בסיפור קטן: ערב אחד, לאחר פעילות בחוג סיירות שהדרכתי, אשר כללה בישול קציצות מחוביזה, התקשר אלי הורה של אחד המשתתפים ושאל: "תגיד לי, מה בישלתם היום? בדרך כלל הילד שלי מוכן לאכול רק שניצל וצ'יפס, ועכשיו סיפר לי שהיום הכנתם קציצות כל כך טעימות… אתה יכול לתת לי את המתכון?". בהמשך תמצאו את המתכון לקציצות האלה ולעוד כמה מאכלים טעימים, שאפשר להכין מעשבים שליקטתם.


קוצצים את העלים שלוקטו בשטח. צריך רק לפקוח עיניים והארוחה הבאה מונחת מולכם בשדה או בחצר הבית

כמה דברים שחשוב לדעת לפני שמתחילים:

עונת הליקוט הטובה ביותר היא מדצמבר (כשבועיים אחרי תחילת הגשמים) ועד מרץ. במקומות גבוהים וליד מקורות מים אפשר להמשיך ללקט עד סוף אפריל, למקצועיים יותר הליקוט אפשרי כל השנה – ליקוט זרעים, פירות וליד מקורות מים.

מותר לקטוף עשבי בר? כן, אבל עם כבוד ובלי להרוס, כדי שגם ילדנו יוכלו ללקט.

לא מלקטים צמחים מוגנים.

לא עוקרים צמח מהשורש.

קוטפים רק כמה עלים מכל צמח.

אין כלל ברזל בנושא צמחים רעילים ואיך הם נראים. מלקטים עלים של צמחים מוכרים, כמו חמציץ, חוביזה, חרדל (וכל הדומים לו ממשפחת המצליבים, בהם לפרח יש ארבעה עלי כותרת), חרצית, סרפד, עלים של צמחים קוצניים כמו גדילן וברקן, שיש להם עלים גדולים עם עורקים לבנים. לגבי פירות – ממש לא כדאי ללקט אם לא מכירים.

מרדדים בצק לכיסונים ממלואים בעלי חמציץ (המתכון בהמשך)

מתכוני ליקוט

מתוך אוסף עצום של מתכונים, הבאנו כאן שלושה מתכונים בסיסיים מצמחים שכולם מכירים – חלמית (חובזה), סרפד וחמציץ. אם התוצאה טעימה לכם, תתעמקו מעט ותגלו עוד המון צמחים קרוב לבית שמתאימים לבישול. את המאכלים האלה אפשר לבשל בשטח, מיד עם סיום הליקוט, או לקחת הביתה ולבשל במטבח.

קציצות חלמית
מרתיחים במים את עלי החוביזה, ללא הגבעולים, במשך כ-10 דקות. מוציאים את העלים, שוטפים במים קרים, סוחטים היטב וחותכים דק-דק. מוסיפים לעלים החתוכים ביצים, מלח ופרורי לחם (יש המוסיפים גם בצל מטוגן ותבלינים נוספים). באשר לכמויות: לאדם – 2 כוסות עלים חתוכים דחוסים, ביצה אחת ופירורי לחם לקבלת מרקם נוח להכנת קציצות. צרים את צורת הקציצות ומטגנים בשמן חם. אפשר גם לאפות בתנור.
שימו לב: טבעונים יכולים להחליף את הביצים בגרעיני פשתן טחונים או בקמח חומוס.

אפשר לבשל את העשבים שליקטנו במטבח הביתי, אבל החוויה מוצלחת עוד יותר כשמבשלים בשטח

מרק סרפדים עם ירקות
קטפו בזהירות את הסרפדים (אם נצרבים אפשר לשפשף את המקום עם עלי מרכולית). הוסיפו את עלי הסרפד למים רותחים (כמה שיותר עלים, יותר טוב – הם מצטמקים לחצי לאחר הבישול) והרתיחו במשך 10 דקות. הוציאו את העלים מהמים החמים (אל תשפכו את המים!), שטפו במים קרים וחתכו לחתיכות גסות. מחזירים את העלים החתוכים לסיר עם מי הסרפד, מוסיפים ירקות (תפוחי אדמה, גזר, בצל, שום, אפשר גם קישואים), מוסיפים תבלינים לפי הטעם, אפשר להגניב גם מעט אבקת מרק… מבשלים עד שהירקות מתרככים.

כיסוני חמציץ
חותכים עלי חמציץ ומשרים אותם במי מלח. בינתיים מטגנים בצל עד השחמה, מוציאים את העלים מהמים ומערבבים עם הבצל המטוגן (אפשר להוסיף את העלים לבצל ולטגן יחד). מכינים בצק פשוט, שניתן לעשותו גם בתנאי שטח: קמח, מים ומלח. אפשר להוסיף 30 גרם שמרים לק"ג קמח ולהתפיח. כשהבצק מוכן, מרדדים לעובי של כ-2 מ"מ וחותכים לעיגולים בקוטר של כ-10 ס"מ. מניחים במרכז כל עיגול כף מתערובת עלי חמציץ והבצל המטוגן. סוגרים את הבצק סביב התערובת ואופים בתנור. סוד קטן: אמנם פחות בריא, אבל הרבה יותר טעים לטגן את הכיסון…

כיסוני חמציץ. גם טעים וגם בריא

אנחנו נתנו את הרעיונות, האחריות לקטיף והאכילה היא עליכם בלבד.

שירת העשבים – היכרות קצרה

חלמית (חוביזה)
בסוף שנת 1947 ובתחילת 1948 נחסמו דרכי הגישה לירושלים, האספקה חדלה להגיע והעיר הייתה במצור. מאחר שלא היה מזון, ילדי בתי הספר יצאו לקטוף עלים של חלמית (חוביזה). העלים הקטופים הועברו לתנובה, שארזה ושווקה אותם כ"תרד ניו זילנדי" (על פי "ילקוט הצמחים" של ניסים קריספיל). בעלי החלמית יש כמות גדולה של ברזל וסידן, ויטמין A וויטמין .B6 ברפואת הצמחים היא משמשת כתרופה לאנמיה, חוסר סידן וכתרופה מכייחת טובה במקרים של שיעול.

עלי חלמית (חוביזה) | צילומי הצמחים: עופר אבל

סרפד
הסרפד נחשב כמטהר דם, אנטי דלקתי ומשתן. ברפואת הצמחים הסרפד משמש לריפוי דלקות וזיהומים בדרכי השתן, טוב לאלרגיות ונזלות. בנוסף, יש בו רמה גבוהה של ברזל.

עלי סרפד

חמציץ נטוי
החמציץ, הנפוץ מאוד בארץ, הוא למעשה עולה חדש. הוא הגיע הגיע לארץ מדרום אפריקה רק בסוף המאה ה-19 וזמן קצר לאחר מכן למדו הפלחים להשתמש בעליו להכנת מאכלים. בחמציץ יש חומצה אוקסאלית אז אל תאכלו אותו בכמויות מוגזמות.

עלי חמציץ

עופר אבל – מדריך טיולים רגליים וטיולי ג'יפים בארץ ובחו"ל, מדריך סדנאות במיומנות שטח והישרדות
טלפון: 050-7405367, אתר אינטרנט

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות