תפריט עמוד

טרק ישראלי – טיול הליכה בגליל

טרק לא חייב להיות טיול תרמילאי מאתגר ובוודאי שלא צריך להתמקד רק ביעדים רחוקים. הצעה לטיול הליכה עצמאי של כמה ימים בגליל העליון, מצפת לשמורת הבניאס, שמאפשר להכיר את פינות החמד הגליליות דרך הרגליים

מתי בפעם האחרונה הלכתם ברגל בגליל העליון, נשמתם את האוויר הצח, הגעתם לנקודת תצפית מיוחדת, שכשכתם רגליים במי קרירים של מעיין, פרשתם מפת פיקניק בלב יער אפלולי? לפני שאתם אומרים שזה בדיוק מה שעשיתם בשבת שעברה או בזו שלפני חודש, נסביר שלא התכוונו לטיול במכונית, עם עצירות להליכה קצרה או לפיקניק בחיק הטבע. הכוונה לטיול הליכה של ממש, טרק בן כמה ימים, בלי רכב פרטי או תחבורה ציבורית שמקצרת את הדרך ומקפיצה מנקודה לנקודה. חמישה או שישה ימים של הליכה ברגל, בנופים הכי יפים, דרך נקודות חן לא מוכרות, טיול שמקרב אתכם לישראל האותנטית, על שלל גווניה, נופיה והפסיפס האנושי המרכיב אותה.

באירופה צורת הטיול הזאת מקובלת ומוכרת, ואחדים מכם אולי כבר יצאו לטיולי הליכה ברחבי פרובנס או אירלנד. אצלנו הטיול הרגלי הארוך היחיד המוכר לרבים הוא זה שעובר לאורך שביל ישראל, ובו גומאים בכל יום עשרות קילומטרים כדי להגיע מהנקודה הצפונית ביותר בישראל לדרומית ביותר. אבל אפשר גם אחרת: לצאת לטיול הליכה בן כמה ימים, כשבכל יום הולכים בסביבות 15 ק"מ, בקצב נינוח, עם עצירות מרובות ליהנות מהמקום, מהנוף, מהדרך, ומגיעים מוקדם מספיק לצימר או לבית הארחה בלב הטבע, כדי שאפשר יהיה ליהנות גם ממנעמי המקום.

טיול הליכה במשך כמה ימים מאפשר להכיר את הארץ באופן שונה לגמרי מזה שבטיול ברכב | צילום: שאטרסטוק

לפניכם הצעה למסלול שכזה בגליל העליון – מצפת לשאר יישוב, כולל ביקור בשמורת נחל חרמון (הבניאס). בהליכה נינוחה בת חמש עד שש שעות בכל יום אפשר לעשות את המסלול הזה בחמישה ימים. שימו לב: המסלול שלפניכם אינו מפורט, הוא רק נותן טעימה למקומות ולנופים שתפגשו בטיול רגלי של כמה ימים בגליל. פרטים נוספים, כולל הקפצת ציוד, מפות מסומנות וכדומה, תמצאו בסוף הכתבה.

היום הראשון: מצפת לגוש חלב
את הטיול שלנו נתחיל בצפת, ולפני שנצא לדרך כדאי להקדיש זמן לעיר המיוחדת הזאת. אם תוכלו, כדאי לכם להגיע לצפת ערב לפני היציאה לטיול עצמו, כדי שתספיקו לשוטט בסמטאותיה הצרות של העיר העתיקה וברובע האמנים.
מעיר המקובלים יוצאים אל הטבע הגלילי הירוק, בשביל המוביל צפונה, דרך חורשות אורנים, שרידים של ישובים עתיקים ומעיינות אל הטבע השופע של נחל עמוד. נחל עמוד מוקף בחורש ים תיכוני ויש בו מעיינות ובריכות מים צלולות. כדאי לשבת לצדה של אחת הבריכות, למלא את הריאות באוויר המבושם בריח צמחים ולהתחבר אל הטבע.

אחרי שמשוטטים בסמטאות הצרות של צפת אפשר לצאת לדרך, אל הנופים הפתוחים של הגליל העליון

הדרך אל היעד הבא שלנו, גוש חלב, עוברת, בין השאר, ביישוב קדיתא, כפר מיוחד ומסקרן, בעל אופי אקולוגי. הנופים לאורך המסלול מקסימים: בוסתני פרי, כרמים, ישובים קטנים, אגם כחול (אגם דלתון) וסלעי בזלת. בסופה של הדרך מגיעים לג'יש, או בשמו היהודי גוש חלב, הכפר היחיד בישראל שרוב תושביו הם נוצרים מארונים (זרם בנצרות שמוצאו מלבנון). כאן היה היישוב היהודי העתיק גוש חלב, מתקופת ימי בית שני, ששימש כמרכז של המורדים היהודים ברומאים. הכפר הנוכחי יושב בראשית המאה ה-18 על ידי נוצרים מארונים ויש בו גם מיעוט של קתולים ומוסלמים. כדאי להלך בסמטאות הציוריות של הכפר, להיכנס לכנסייה שבראש הגבעה ולהגיע לבית הכנסת העתיק שבשולי הכפר. אולי יזדמן לכם לפגוש את ג'ורג' סמעאן, איש מיוחד ומוזיקאי שאם תשאלו אותו לדתו, יענה : מוזיקה. ביום טוב הוא ישמח לנגן עבורכם באחד מכלי הנגינה הרבים שבביתו.
כמה הולכים? 13 ק"מ, כחמש שעות

חצר ביתו של ג'ורג' סמעאן בכפר ג'יש (גוש חלב). אם תשאלו אותו לדתו, יענה: מוזיקה | צילום: אלון גלעין

היום השני: נחל דישון לרמות נפתלי
היום נלך באחד הנחלים היפים של הגליל העליון, נחל דישון. אפשר להגיע אליו ברגל דרך נחל גוש חלב או לקצר את ההליכה ולבקש הקפצה היישר אל נחל דישון תחתון. את הדרך מלווים מראות מקסימים של חורש ים תיכוני, כרמים ומטעי רימונים. לקראת סוף המסלול מצפה הדובדבן שבקצפת (ויש הרבה "קצפת" ביום ההליכה הזה): תצפית אל עבר עמק החולה ורמת הגולן, שהקלישאה "עוצרת נשימה" הולמת אותה היטב. את יום ההליכה מסיימים בצימר במושב רמות נפתלי הממוקם ברכס הרי נפתלי וגם ממנו הנוף לא מאכזב.
כמה הולכים? אם משתמשים בהקפצה לנחל דישון – 14 ק"מ, כחמש וחצי שעות

נחל דישון, אחד הנחלים היפים של הגליל העליון  | צילום: עפר גדנקן

היום השלישי: מקיבוץ יפתח לכפר גלעדי
נסיעה קצרצרה מובילה מרמות נפתלי לקיבוץ יפתח, מכאן נפתח יום ההליכה השלישי. קיבוץ יפתח שוכן באזור של חורש טבעי עם עצי אלון מצוי, אלה ארצישראלית ואלה אטלנטית, שיזף ושקד. הקיבוץ נמצא על גבעה שממנה נשקף נוף של הרי נפתלי, עמק החולה והגולן. מדרום לו נמצאת שמורת נחל קדש – קניון עמוק ותלול של הנחל המתנקז לעמק החולה. זאת גם נקודת היציאה היחידה מבקעת קדש. הטיול הוא לאורך רכס הרי נפתלי, כשהנופים המרהיבים של עמק החולה ורמת הגולן מלווים אותנו לאורך כל הדרך. לקראת סוף המסלול מגיעים לאתר ההנצחה לחללי תל חי, הכולל את האנדרטה המפורסמת "האריה השואג", שעליה חקוקים המשפט "טוב למות בעד ארצנו" ושמותיהם של שמונת הלוחמים שנהרגו בקרב תל חי, במרץ 1920.
כמה הולכים? 16 ק"מ, כשש שעות

היום הרביעי: מכפר גלעדי לשאר ישוב
היום הרביעי בטיול עובר בארץ פלגי מים, כפי שהאזור מכונה, ובצדק. האזור כולו שופע מים – מעיינות, בריכות ונחלים המהווים את מקורות הירדן. ההליכה עוברת לצד שדות מעובדים ולאורך נחלים ומעיינות, ובימים חמים אין כמו לטבול רגליים במים הצוננים. אפשר לפרוש ארוחת פיקניק ליד אחד ממקורות המים בצל צמחיית הנחלים הענפה או להתפנק באחת ממסעדות האזור.

שמורת טבע תל דן. מומלץ לסטות מהמסלול כדי לטייל בשמורה היפה והעשירה במים | צילום: שאטרסטוק

הדרך עוברת בסמוך לשמורת תל דן, ומומלץ לסטות מהמסלול ולהיכנס אליה. בשמורה מסומנים כמה מסלולי הליכה באורכים שונים, הארוך בהם מוביל למעיינות הדן – כשעה וחצי הליכה דרך עצי תאנה ודולב, נחל שוצף, טחנת קמח ובריכות שכשוך (שימו לב: רק בהן מותר לטבול). בתום הטיול בשמורה, ממשיכים לשאר יישוב ולצימר שבו לנים בלילה. שמו של המושב הוותיק והיפה נחרט בזיכרון הקולקטיבי שלנו כמקום בו התרחש ב-1997 אסון המסוקים, שבו נהרגו 73 חיילים בהתנגשות של שני מסוקי יסעור. בקרבת מקום הנפילה הוקם אתר הנצחה מרגש, שבמרכזו יש בריכת מים עגולה ובתוכה שמות הנופלים, וסביבה 73 אבני גיר בגובה אדם.
כמה הולכים? 14 ק"מ, כחמש וחצי שעות. אם מוסיפים את שמורת תל דן – 18 ק"מ, כשמונה שעות.

היום החמישי: שמורת הבניאס
אי אפשר להגיע עד לשאר יישוב בלי להקדיש זמן גם לשמורת נחל חרמון (הבניאס). השמורה, שנמצאת במרחק נסיעה קצר מהמושב, היא אחת השמורות היפות בארץ. יש כאן כמה מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות, בכל מקרה, אל תוותרו על השביל התלוי המוליך אל מפל הבניאס שגם בעיצומו של הקיץ הוא נשפך בשצף-קצף. השביל, שאורכו 80 מ', עובר בקניון צר, בין קירות בזלת, כשהוא תלוי מעל הנחל הגועש.

שמורת הבניאס. גם בעיצומו של הקיץ מפל הבניאס שוצף ושופע מים | צילום: שאטרסטוק

WalkInnIsrael – ללכת בישראל
אלון גלעין, מורה דרך שאוהב את הארץ ואת שביליה בכל נימי נפשו, החליט להביא לכאן את הקונספט של טיולי הליכה (טרקים) אחרי שטייל ברגל פעמים רבות בחו"ל. החברה שהקים, WalkInnIsrael (זוהי אינה טעות כתיב, ה-Inn שבשם מתייחס לפונדקים, שבהם לנים לאורך המסלול) פנתה עד כה בעיקר לתיירים, אולם אין כל סיבה שישראלים לא ישתמשו בשירותיה. דווקא בגלל שנדמה לנו שאנחנו מכירים היטב את הארץ, משמח ומרחיב לב לגלות שיש עוד המון פינות חמד חבויות שאפשר להכיר בה. או כמו שאלון גלעין אומר: "להיות תייר בארצך".

איך זה עובד? ראשית, חשוב לציין שזהו אינו טיול עם מדריך, כי אם טיול עצמאי. אחרי שבוחרים את המסלול המועדף עליכם מתוך הרשימה שבאתר www.walkinnisrael.com, רושמים את התאריך המבוקש ואת מספר המטיילים (משניים עד שמונה), בתום תהליך ההרשמה והתשלום, תקבלו את כל מה שצריך כדי לצאת לדרך: מיני אייפד שעליו מופיעה מפה עם שרטוט המסלול לכל יום, חיבור ל-GPS מאפשר לכם לראות בכל רגע נתון היכן אתם נמצאים. על גבי המפה מופיעות נקודות עניין לאורך המסלול, כשלחיצה על כל נקודה כזאת פותחת חלון עם הסברים למי שרוצה להרחיב את הידע על המקום. עוד בחבילה שתקבלו: לינה בכל אחד מלילות הטיול, תוך דגש על מקומות מיוחדים ולא המוניים (צימרים, בתי הארחה, לינה בבתים פרטים ועוד), ארוחות (בוקר וערב בצימר ופיקניק בצהריים) והקפצת ציוד בין נקודות הלינה, כך שאין צורך להיסחב עם תרמילים כבדים ואפשר לקחת רק תיק קטן עם שתייה ופיקניק, הקפצה קצרה במהלך המסלול במקומות בהם היא נדרשת (כמו במסלול לפנינו) ועוד. לפרטים נוספים והרשמה היכנסו לאתר האינטרנט של WalkInnIsrael

בתמונה הפותחת: הנוף הנשקף מרכס רמות נפתלי | צילום: אלון גלעין

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...