תפריט עמוד

הקסם של פיימונטה

למרות שהמוני מטיילים גודשים תדיר את צפון איטליה, רבים מהם פוסחים על חבל פיימונטה. מי שבכל זאת יגיע לכאן, יגלה גרסה צפונית ויפה לא פחות של טוסקנה: גבעות עגולות מכוסות בכרמים, פסגות מושלגות, עיר בירה אלגנטית ואוכל משובח

חבל פיימונטה שוכן בצפון-מערב איטליה, בסמוך לצרפת ולשווייץ, ומוקף משלושה מצדדיו בהרי האלפים. החבל, שבירתו היא טורינו, הוא הגדול ביותר בשטחו  באיטליה (אחרי סיציליה) ואחד העשירים במדינה, ונראה שהוא אוצר בתוכו את כל הטוב שיש לאיטליה להציע. נופים מרהיבים שכוללים הרים מושלגים, גבעות מכוסות כרמים, נהרות (כאן נמצאים מקורותיו של נהר הפו, הארוך בנהרות איטליה) ואגמים; עיר בירה אלגנטית והדורה עם פיאצות מפוארות ומוזיאונים נהדרים; עיירות ימי ביניימיות מקסימות; אתרי סקי שוקקים, יין משובח (המחוז הוא אחד מיצרני היין הגדולים באיטליה) ואוכל מהטובים ביותר באיטליה כולה. על אף שיש כאלה שטוענים שפיימונטה היא כמו טוסקנה רק ללא המוני התיירים, לכל אחד מן האזורים האלה יש ייחוד משלו. למרות הדמיון לטוסקנה, המיקום בצפון איטליה ניכר בפיימונטה בבירור, עם נופי האלפים שניבטים מכל פינה וההשפעות הבולטות של איטליה ושווייץ השכנות.

בשל הגיוון הרב הביקור בפיימונטה מתאים לכל עונה בשנה – בקיץ ובאביב אפשר ליהנות מטיולים רגליים בהרים, ובחורף ההרים מושלגים ואתרי הסקי מלאים. הסתיו, אז כרמי פיימונטה נמצאים בשלכת ומעניקים לאזור מראה רומנטי במיוחד, הוא העונה של תיירי האוכל, כשפטריות הכמהין נמצאות בשיאן ולצד פסטיבל הכמהין באלבה מתקיימות באזור חגיגות אוכל נוספות.

הנה כמה מהתענוגות שיש לפיימונטה להציע:

טורינו – ארכיטקטורה, מוזיאונים וקפה
בירת פיימונטה, טורינו (Torino), היא אמנם מולדת התעשייה האיטלקית וביתה של יצרנית המכוניות פיאט, אבל כשמתרחקים מאזורי התעשייה והפרברים ונכנסים למרכז העיר, מגלים עיר הדורה ומפוארת עם שדרות רחבות, מבנים מרשימים, מוזיאונים וגלריות ופיאצות נהדרות הגדושות בבתי קפה המלאים תמיד.



פיאצה סן קרלו בטורינו | צילום: אייסטוק

פיאצה קסטלו  (Piazza Castello) היא הלב הפועם של טורינו ונקודת המוצא לסיור בעיר, ובה נמצאת גם לשכת התיירות של פיימונטה. על הפיאצה חולש ארמון פאלאצו מאדאמה (Palazzo Madama), שחלקו מימי הביניים וחלקו מתקופת הבארוק. בתוך הארמון יש מוזיאון לאמנות עתיקה עם אוסף של ציורים, פסלים ואמנות דקורטיבית מימי הביניים המאוחרים ועד המאה ה-18. בכיכר יש מבנים מרשימים נוספים כמו פלאזו ריאלה וכנסיית סן לורנצו.

כיכר בולטת נוספת בעיר היא פיאצה סן קרלו (Piazza San Carlo), שנחשבת ליפה ביותר בעיר. בליבה של הכיכר ניצב פסל פרש בדמותו של עמנואל פיליברטו, והכיכר מוקפת ארמונות וכנסיות, כמו כנסיית סן קרלו וכנסיית סנטה כריסטינה. זה המקום לשבת בו לכוס קפה תוך צפייה בעוברים ושבים – כיכר סן קרלו גדושה בתי קפה אלגנטיים, בהם Caffe San Carlo, שנפתח לראשונה ב-1842 ונראה כמו אולם נשפים בארמון, עם רצפת שיש ונברשות קריסטל.


אחד מבתי הקפה ההיסטוריים בטורינו | צילום: slack12, flickr

טורינו מציעה מבחר גדול במיוחד של מוזיאונים מצוינים במגוון תחומי עניין – מאמנות וארכיאולוגיה ועד לבובות ומכוניות. אסור להחמיץ את המוזיאון המצרי (Museu Egizio) שמציג ציורים, פסלים, ארונות קבורה, מומיות ועוד פריטים ממצרים העתיקה, ונחשב לאחד מהטובים מסוגו בעולם. באותו מבנה נמצאת גלריה סאבודה (Galleria Sabauda) שמציגה את האוסף של בית סאבוי, עם יצירות של אמנים איטלקים, פלמים והולנדים. מוזיאונים מעניינים נוספים הם הגלריה לאמנות מודרנית ובת זמננו, הנשקייה המלכותית עם אחד מאוספי כלי הנשק הגדולים בעולם ומוזיאון המכוניות עם אוסף שכולל לנמעלה מ-400 מכוניות ובהן מכוניות הפיאט הראשונות.

עיירות ימי ביניימיות וכפרים ציוריים
טורינו היא נהדרת, אבל מוקד המשיכה העיקרי של פיימונטה הוא הנופים היפים והעיירות הציוריות. בפיימונטה יש כ-1,200 עיירות, כשלמעלה ממחציתן מונות פחות מ-1,000 תושבים. ריכוז גבוה במיוחד של עיירות ציוריות מהסוג החביב במיוחד על תיירים נמצא בדרום פיימונטה.

אלבה (Alba) היא עיר יין ימי ביניימית יפה שזכתה לעיקר תהילה הודות למגדלים שמעטרים אותה וליריד פטריות הכמהין שמתקיים בה מדי שנה. ברחוב הראשי של אלבה, ויה ויטוריו עמנואל, אפשר להתרשם מארכיטקטורה בארוקית ולשבת באחד מבתי הקפה הרבים.

סאלוצו (Saluzzo), ששוכנת על גבעה במחוז קונאו, במרחק כ-60 קילומטר מטורינו, היא אחת העיירות המקסימות ביותר בחבל פיימונטה כולו. זוהי עיירה ימי ביניימית רומנטית עם סמטאות אבן מתפתלות ובתים עם גגות רעפים אדומים. בעיר ובסביבתה יש כמה אתרים שכדאי לבקר בהם, כמו הכנסיות היפות או טירת Castello dela Manta מהמאה ה-12, אבל התענוג הגדול ביותר הוא לשוטט ללא מטרה בסמטאות ולבקר בחנויות הרבות לממכר עתיקות, ריהוט ופריטי עיצוב.


העיירה סאלוצו. סמטאות אבן מתפתלות וגגות רעפים אדומים | צילום: אייסטוק

במזרח פיימונטה נמצאת העיר אסטי (Asti), עיר ימי ביניימית מקסימה ומלאת חיים, שחלק מסוד קסמה טמון בנופים השלווים בהם היא מוקפת, של כרמים ושדות תירס וחמניות. אסטי מתהדרת בארמונות מסוגננים וכנסיות מפוארות, ולא כדאי להחמיץ את הקתדרלה של אסטי מהמאה ה-14. באסטי חיה בעבר קהילה יהודית משגשגת, ועדות לכך ניתן לראות בבית הכנסת של אסטי (אשר פתוח רק במועדים מיוחדים) ובמוזיאון ליהדות שנמצא בתוך בית הכנסת, שבו מוצגים חפצי יודאיקה. ניתן לבקר במוזיאון בתיאום מראש בלבד. בית כנסת מרשים הרבה יותר נמצא בקזאלה מונפראטו (Casale Monferrato), עיירה יפה ששוכנת לגדות נהר הפו, כמאה קילומטר ממזרח לטורינו. בית הכנסת הזה נחשב ליפה יותר באיטליה, והאולם שלו מקושט בעיטורי זהב בסגנון הרוקוקו.

חופשה פעילה – סקי וטיולים בטבע
ההרים המושלגים של פיימונטה הופכים את האזור ליעד מושלם לתיירות חורף, עם 53 אתרי סקי ולמעלה מאלף קילומטר של מסלולים. האזורים הטובים ביותר לסקי הם ואלסזיה שבצפון פיימונטה ועמק סוזה הסמוך לטורינו, שם נמצאת עיירת הסקי האופנתית סטרייר (Sestriere), ששוכנת בגובה של מעל 2,000 מטר ומציעה 120 קילומטר של מסלולי סקי. מי שלא גולש ייהנה בחורף מפעילויות ספורט חורף נוספות כמו גלישה במזחלות רתומות לכלבי האסקי או טיפוס על מפלים קפואים.


ססטרייר. יעד מושלם לתיירות חורף | צילום: raffaele sergi, flickr

בקיץ, כשהשלג נמס, ההרים של פיימונטה מתכסים במרבדים של פריחה ומזמינים לטיול רגלי. האזור הוא גן עדן לאוהבי הליכה, עם שבילי הליכה מסודרים בכל דרגות הקושי ובקתות הרים מצוידות לאורך הדרך. הפארק הלאומי גראן פרדיסו (Gran Paradiso), שהוא הפארק הלאומי הראשון של איטליה, נמצא בחלקו בפיימונטה ובחלקו בעמק אאוסטה הסמוך. יש בו הרים מושלגים, עמקים עמוקים, יערות וכרי מרעה ירוקים, לצד מינים רבים של בעלי חיים (יש סיכוי טוב לפגוש שם עזי בר) ושבילי הליכה רבים. בנוסף לגראן פרדיסו האזור שופע שמורות טבע רבות. פעילות מהנה נוספת שלא כדאי להחמיץ באזור היא שייט או רפטינג בנהרות האזור, ובהם נהר הפו, שזורם בפיימונטה לאורך 235 קילומטרים. למעשה, אזור פיימונטה שופע מים, ולא רק נהרות יש בו, אלא גם אגמים, בעיקר באזור ורבניה. אזור האגמים של פיימונטה כולל את האגמים מג'ורה (Maggior), שהוא השני בגודלו באגמי איטליה, אורטה (Orta) ומרגוזו (Mergozzo), ובנוסף לשלושת האגמים הגדולים האלה החבל שופע אגמים הררים קטנים – במחוז קונאו לבדו יש כ-300 אגמים כאלה! אפשר לצאת לטיול רגלי סביב האגמים, לשוט בהם ואפילו לשחות בימים חמים, או פשוט לבהות במי האגם הצלולים שעם ההרים שמשתקפים בהם נראים כגלוית נוף יפה במיוחד.

פטריות, יין ואוכל איטי
בפיימונטה, כך אומרים, אפשר למצוא את האוכל הטוב ביותר באיטליה כולה, וזה לא עניין של מה בכך במעצמת אוכל עולמית שכל אחד ממחוזותיה מתגאה במטבח ייחודי. בלי להסכים או לחלוק על הקביעה הזו, שהיא לחלוטין עניין של טעם, אין עוררין על כך שאם אתם אניני טעם תמצאו בפיימונטה גן עדן קולינרי. כאן לא תמצאו את המטבח של דרום איטליה, שמבוסס ברובו על חומרי גלם זולים. המטבח בפיימונטה מבוסס על חומרי גלם יקרים וסופג הרבה השפעות מצרפת השכנה. די אם נזכיר את העובדה שפיימונטה היא בירת הפטריות של איטליה, ובהן פטריות הפורצ'יני הבשרניות שבשווקים של פיימונטה אפשר למצוא אותן בגדלים אימתניים, ופטריות הכמהין הנדירות והיקרות להחריד, שכדי למצוא אותן נעזרים בכלבי גישוש. בסתיו הכמהין מככבות בכל המנות ומהוות שילוב פופולרי עם פסטה או אורז, בתוספת חמאה. המישורים בצפון פיימונטה אידיאליים לגידול אורז, וריזוטו היא אחת המנות הפופולריות באזור. חוץ מפטריות, אוכלים בפיימונטה הרבה בשר וירקות. הירקות פופולריים במיוחד במנת האנטיפסטי Bagna Cauda, שמורכבת מפלפלים מתוקים, ארטישוקים, סלרי וירקות נוספים שמוגשים ביחד עם תפוחי אדמה מבושלים בחמאה, שמן זית, שום וממרח אנשובי.


פטריות כמהין שחורות למכירה ביריד הכמהין באלבה | צילום: Irene Grassi, flickr

ואם כבר עוסקים באוכל, כדאי לדעת שהעיירה ברה (Bra) שבפיימונטה היא מולדתה של תנועת המזון האיטי (Slow Food), שדוגלת במזון טרי, מקומי ועונתי, שמבושל בדרכים מסורתיות ונאכל בניחותא עם בני משפחה וחברים. הארגון צבר מאז הקמתו ב-1986 חברים בכל העולם, אבל יש לו בסיס חזק במיוחד בפיימונטה, ושם מתקיימים באופן קבוע אירועי אוכל ופסטיבלים, כמו יריד הגבינות שמתקיים אחת לשנתיים בעיירה ברה, או סלון הטעמים – יריד האוכל והיין הגדול בעולם שמתקיים אחת לשנתיים בטורינו.

מפת פיימונטה:


לחצו להגדלה

קרנבל ונציה - למאה ה-18 ובחזרה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון איטליה

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...

מיינדפולנס ופילאטיס: הרמוניה של גוף ונפש
מיינדפולנס ופילאטיס: הרמוניה של גוף ונפש

שילוב של פילאטיס ומיינדפולנס מהווה דרך נהדרת לחזק את הגוף, לשמור על רוגע ומיקוד ולהגיע לאיזון פנימי. וכשמצרפים לכך ריטריט בנופים מעוררי השראה ורוגע, התוצאות מוצלחות שבעתיים

סובב מון בלאן: הטרק הכי יפה באירופה
סובב מון בלאן: הטרק הכי יפה באירופה

בלב אירופה, במרחק טיסה ישירה קצרה מישראל, נמצא אחד הטרקים הכי יפים והכי פופולריים באירופה. אינספור מילים נכתבו על סובב המון בלאן וקל להתבלבל מעודף המידע. אז אם אתם רוצים לדעת מהי העונה הטובה ביותר לטרק, מאיפה מתחילים, ...