תפריט עמוד

נצרת – טיול ערבית

מתי בפעם האחרונה טיילתם בנצרת? כל כך קרובה ויש בה מכל טוב. הכנאפה מתוקה, השוק מזמין, אתריה מעניינים, והתושבים שמחים לארח מטיילים

מפת המסלול »

העיר שבה התבשרה מרים הבתולה על שהיא נושאת ברחמה את בן האלוהים, העיר שבה גדל ישו וממנה יצא לשנות את העולם, היא כיום העיר הערבית הגדולה בישראל. א-נאצרה, כך נקראת נצרת בפי תושביה הנוצרים והמוסלמים, החולקים את הסמטאות והשווקים, את ריח הקפה והתבלינים, את המאפיות והחומוסיות ואת הכתום-הכתום של שערות הכנאפה. בערבוביה של העיר הזאת צריך פשוט לשוטט. את הרכב משאירים באחד החניונים (יש הרבה ומשלמים מעט), ומשם הולכים. הכל קרוב, ואם לא מוצאים משהו, כי אין כמעט שילוט, נכנסים לחנות הקרובה ושואלים. תושבי נצרת גאים בעירם ושמחים לארח בה (חשוב מאוד: בימי ראשון כל העיר סגורה).
סדר האתרים כפי שהוא מופיע כאן יוצר מסלול מעגלי שמתחיל ומסתיים בכנסיית הבשורה, אבל אין דרך אחת לטייל בנצרת. אם אחרי שני אתרים תראו סמטה יפה שחורגת מהמסלול, לכו בה. כדאי להיעזר במפת העיר העתיקה שבה ממוקמים האתרים המוזכרים בכתבה לפי מספריהם.

כָּנִיסַת אל-בִּישָארַה – כנסיית הבשורה (1)
כנסיית הבשורה נבנתה מעל למערה שבה, לפי האמונה הנוצרית, התגוררה מרים, ובה התבשרה מפי המלאך גבריאל על הריונה מרוח הקודש. הכנסייה נבנתה ונחרבה פעמים רבות במהלך ההיסטוריה. זו שניצבת היום על מכונה נחנכה ב-1969, ושולבו בה שרידי הכנסיות הקודמות.
במפלס התחתון נמצאת מערת הבשורה, ובה שלוש קפלות עם מזבחות, עמודי סלע אדמדמים, פסיפס ושרידי הכנסיות מהתקופות הביזנטית והצלבנית. במפלס העליון שוכן אולם התפילה שבו פסיפסים גדולים מתנת קהילות נוצריות ברחבי העולם. דלתות הכנסייה מחופות תבליטי ברונזה ונחושת, ומעליהן ניצבים פסלים וחקוקות דמויות חשובות בנצרות. כיפת האולם בנויה בצורת שושן צחור, הפרח המזוהה עם מרים, והיא מתנוססת לגובה של כמעט שישים מטר מעל למערה. במתחם הכנסייה נמצאת גם כנסיית יוסף שנבנתה מעל ביתו של יוסף הנגר, אישה של מרים.
שעות: מדי יום, 17:30-8:00
טלפון: 04-6572501

אל-בָּאבּור – טחנת הגליל (2)
נכנסים בעד דלת קטנה מימין לרחוב ויורדים במדרגות בעקבות הריח אל חנות גדולה שנפתחה לפני יותר ממאה שנה כטחנת קמח, וכיום היא מציעה שלל שמנים טריים ותבלינים שהם חגיגה לעין ולאף.
מיקום: בין מסעדת תשרין למסעדת אל-רידא
טלפון: 04-6455596

אל-חָמַאם אל-קָדִים – בית המרחץ וגלריית קקטוס (3)
לפני כעשר שנים פתח תושב העיר אליאס שאמה את קקטוס, גלריה וחנות מזכרות שבה מוצגים ונמכרים תכשיטים עבודת יד ויצירות אמנות אחרות. במהלך עבודות השיפוץ של המבנה חשף אליאס בית מרחץ עצום ממדים, ועבר עוד זמן מה עד שהבין שמתחת לבלטות שלו מסתתר אוצר היסטורי מדרגה ראשונה. הארכיאולוגים שבדקו את המקום גילו ממצאים מרעישים: בית המרחץ נבנה לפני אלפיים שנה לפחות, והתנור שסיפק לו את החימום גדול פי שלושה מתנור דומה שנמצא בחפירות העיר בית שאן. ממצאים אלה מלמדים ככל הנראה על קיומה של עיר גדולה מאוד בתקופתו של ישו, בניגוד לטענה הרווחת אודות הכפר הקטן שבו גדל והתחנך. הגלריה עומדת עדיין מעל שרידיו של בית המרחץ, ודרכה מגיעים אליו ומזמינים בו סיורים.
מיקום: ליד כיכר מעיין מרים
פתיחה: הגלריה פתוחה בימים שני-שבת 19:00-9:00, הסיורים בבית המרחץ בתיאום מראש
מחיר: הכניסה לגלריה חינם, סיורים – 120 שקל לאדם אחד ולקבוצות של שניים עד ארבעה; 28 שקל לאדם בקבוצה של חמישה ומעלה; 15 שקל לילד מעל גיל 4. המחיר כולל כיבוד קל והדרכה של כחצי שעה. אפשר גם להזמין סיור בלא כיבוד, ואז המחיר נמוך יותר.
טלפון: 04-6578539

כָּנִיסַת אל-בִּישָארַה אל-אוֹרְתוֹדוֹקְסִייָה – כנסיית הבשורה היוונית-אורתודוקסית (4)
נקראת גם כנסיית גבריאל הקדוש. בקריפטה של הכנסייה נובע מעיין מרים שעל שפתו, כך מאמינים היוונים-אורתודוקסים, התבשרה מרים על הריונה מרוח הקודש. כנסיית גבריאל הקדוש קטנה, אך נחשבת אחת היפות בארץ בזכות שלל האיקונות, ציורי הקיר היפים והנברשות המפוארות. המבנה הקיים נבנה במאה ה-18 על שרידי כנסייה צלבנית.
פתיחה: שני-שבת 18:00-7:00, סגור בשעות 12:00-10:00
טלפון: 04-6576437

סוּק אל-עָרָאיֵס – שוק הכלות (5)
פעם היה שוק הכלות תחנת חובה של כל כלה מהציבור הערבי. כיום הוא אינו פעיל כבעבר, אך עדיין אפשר למצוא בו נשים צעירות שפוקדות את חנויות הבדים, התכשיטים, הנרות, הקישוטים והשמלות. אזור זה של העיר הוא בדיוק המקום לעזוב את כל המפות וללכת לאיבוד בסמטאות.
בכניסה לשוק הכלות, בין כיכר בית הסופר לדיוואן אל-לאג'ון, נמצאת שבאט, חנות סדקית שרחוקה מהדימוי האפלולי של חנויות מסוג זה. בשבאט מצוי מבחר עצום של אביזרי תפירה וסריגה, גם לכלות וגם לכל מטרה, ואם אין לכם מושג מה זה סדקית – שווה להיכנס בשביל החוויה.

דִיוָּואן אל-לָאג'ון – מרכז רב-תרבותי לאמנויות הבמה (6)
בסבך הסמטאות של העיר העתיקה, בחלל יפה מעוטר בקשתות, פועל תיאטרון-קפה דיוואן אל-לאג'ון המקיים פעילויות תרבותיות ורב-תרבותיות בתחומי הבמה והמלאכות המסורתיות. את התיאטרון הקים לפני כחמש שנים גסאן עבאס – במאי, מחזאי ושחקן, ולפני כשנה וחצי חברה אליו חניתה-קרולין הנדלמן – מספרת סיפורים וממקימי בית הספר למספרים בטבעון.
בדיוואן אל-לאג'ון עולות הצגות בערבית, באנגלית, בעברית והצגות דו-לשוניות, נערכים קונצרטים של מוזיקת פולקלור, ערבי ספרות, שירה ומחול, מופעים של מספרי סיפורים וקרקס מהארץ ומחו"ל. כמו כן, מתקיימים בתיאטרון מפגשי נוער ומבוגרים יהודים-ערבים.
בצד המופעים מתקיימות במקום סדנאות תיאטרון, סיפור סיפורים, ריקודי בטן וקרקס, ויש גם מסלולי הכשרה במלאכות מסורתיות ובאומנויות, כמו למשל רקמה פלסטינית ופלאחית. המופעים מתקיימים בעיקר בסופי שבוע או בהזמנה מיוחדת לקבוצות.
מיקום: סמטת סיבט אל קאעוור (6098, ליד השוק)
שעות: שני-שבת, 15:00-9:00
טלפון: 04-6469413
דוא"ל: diwanellajun@gmail.com

פָאוּזִי עָזַאר אִין – בית הארחה (7)
מעוז ינון טייל בעולם, הלך את שביל ישראל לכל אורכו וחזר עם תובנות: לא צריך להרחיק מהבית כדי להתפעל מנופים ומתרבויות. מעוז שכר בניין מהמאה ה-18 בלב לִבּה של העיר העתיקה והפך אותו לאכסניה יפהפייה למטיילים ולנופשים. על הבית מכסה תקרה גבוהה מצוירת בעבודת יד, יש בו אולם מרכזי יפה שמשקיף לכנסיית הבשורה וחצר פנימית נעימה עם קשתות אבן.
טלפון: 054-4322328, 04-6020469
מחיר: 300-200 שקל ללילה לזוג, 50 שקל לכל אדם נוסף, 50 שקל ללילה להולכים בשביל ישראל. אפשר להזמין ארוחת בוקר בתוספת של 30 שקל לאדם.

א-סוּק – השוק (8)
בשוק העתיק של נצרת יש חנויות תבלינים, בדים, תכשיטים, דוכני כלבו ועוד. בסמטת בעלי המלאכה תוכלו למצוא אומנויות נשכחות כמו יוצרי סכינים, וברחבת שוק הירקות הסמוכה תגלו שיש בארץ ירקות שמעולם לא שמעתם עליהם ושאפשר לתבל מרק בכל מיני קוצים. הבית הגדול השולט על רחבת שוק הירקות הוא ביתה של משפחת אל-פהום, אחת הוותיקות והידועות בנצרת. מתחת לבית יש שתי מאפיות: באחת קונים בייגלה מיוחד במינו עם אניס ובשנייה אוכלים פיצה מצוינת. כשתריחו בהמשך הרחוב ריח חזק של קפה, חפשו את בית הקלייה של משפחת אל-פהום, שהוא מהטובים ומהמפורסמים בארץ.

אל-מָסְג'ד אל-אָבְּיָיד – המסגד הלבן (9)
זהו המסגד הראשון שהוקם בנצרת, לפני כמאתיים שנה. את המסגד הלבן בנה עבדאללה אל-ניני, שהיה שופט נערץ בכל הגליל והראשון בשושלת אל-פהום (אל-פהום פירושו החכם באדם). כשקבע את מדיניות המסגד החדש כתב שבמסגד זה יטיפו לאהבה ולכבוד ושלא תצא ממנו לעולם הטפה לשנאה. כדי להבטיח שמדיניות זו תישמר גם אחרי מותו, כתב בצוואתו שהאחריות על המסגד תעבור לחכם בבניו, ואם לא יימצא בן חכם תעבור לחכמה בבנותיו, ואם לא תימצא בת חכמה תעבור האחריות לקעבה שבמֶכָּה, ובלבד שלא יהיה המסגד כפוף לשלטון כלשהו. עד היום קורא האחראי על המסגד (כיום עאטף אל-פהום) את כל הדרשות של יום שישי לוודא שהן ראויות, ולפני חגים חשובים של דתות אחרות נושאים דרשות לכבודן.
שעות: בכל שעות האור, חוץ משעות התפילה, ובלי תיאום מראש
הערות: יש להגיע בלבוש צנוע ולדבר בשקט. באזור המחופה שטיחים יש לחלוץ נעליים.

בּוֹלוּס א-סָאדֵס – רחוב פאולוס השישי (10)
רחוב פאולוס השישי הוא רחוב מסחרי לא תיירותי. עם זאת, מרוכזות בו כמה וכמה חנויות ממתקים מסורתיות, שמהן כדאי לפקוד לפחות שתיים: האחת היא אל-מוכתר (מיקום: קצת אחרי המשביר טלפון: 04-6461661, יש עוד סניף בכביש תופיק זיאד פינת רחוב המוסכים טלפון: 04-6556027), השנייה היא אל-מחרום (מיקום: מול כיכר העיר טלפון: 04-6552097). ואולי תרצו לדעת שהמקומיים קונים כנאפה באל-מוכתר ובקלאווה באל-מחרום.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנצרת

עיר עם נוף: למה שווה לטייל בנצרת
עיר עם נוף: למה שווה לטייל בנצרת

רוב המטיילים המגיעים לנצרת נשארים בעיר העתיקה ובאזור השוק, ויש לכך הרבה סיבות טובות. אבל יש גם סיבות מצוינות לעלות אל ראש הר כדי להשקיף על עמק יזרעאל מצד אחד ומהצד השני – על בתי העיר הגולשים בצפיפות ...

נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם
נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם

נצרת מספקת למטיילים בה אינספור חוויות, מפגשים מרתקים, טעמים נהדרים ומקומות לינה ייחודיים. ואחרי הטיול העירוני, אפשר לקפוץ למושב ציפורי הסמוך, ולהירגע עם יין מיקב בוטיק, שמני זית איכותיים מבית בד אורגני או טיול סוסים על גבעות ירוקות. ...

חג המולד בנצרת: חו"ל זה כאן
חג המולד בנצרת: חו"ל זה כאן

נצרת, אחת הערים החשובות בעולם הנוצרי, מציינת את חג המולד בשלל אורות וקישוטי חג, עצי כריסטמס עטויים בשלג מלכותי ותהלוכת חג מסורתית. זוהי הזדמנות נהדרת לבקר בעיר ולהכיר את אוצרותיה הרבים ואת פינות החמד המסתתרות בסמטאותיה