תפריט עמוד

ריף הדולפינים: אהבה תת מימית

מיד לאחר שהוא יוצא מרחם אמו, בלידה שאורכת עד שעה, מתחיל הדולפין הפעוט ללמוד לנשום במים, לשחות, לצוד, לתקשר ובעיקר לשחק. שמוליק בלום, כתב "מסע אחר", בילה במשך חודשים אחדים עם הדולפינים בריף שבאילת וליווה את התהליך המופלא שבמהלכו בא לעולם דולפין חדש

עבודתי בריף הדולפינים שבאילת הקנתה לי הזדמנות נפלאה לצפות בחיי הדולפינים בסביבתם הטבעית. שעות רבות ביליתי במחיצתם, עד שלפעמים חשתי איך אני הופך לחלק מהלהקה. החוויה המרגשת ביותר שחוויתי בחברתם היתה לידתו של דולפין, כשבמשך חודשים אחדים עקבתי אחר התפתחותו והשתלבותו בחיי הלהקה.

לידה – הראש בסוף
הלידה אצל הדולפינה, כמו אצל האשה, מלווה בהתכווצויות ובצירים. הדולפינה מותחת את גופה בצורה שמעידה על כך שהלידה הולכת ומתקרבת. תחילה מבצבץ סנפיר הזנב של הוולד, כשהוא עדיין עטוף חלקית בשליה. סנפירי הצד והגב שלו מקופלים וצמודים לגופו. הלידה אורכת בין חצי שעה לשעה, ובמהלכה שוחה האם ללא הפסקה, כשהיא מלווה בנקבה בוגרת בתפקיד "הדודה". שלא כמו אצל בני האדם, ראשו של ולד הדולפין מגיח מרחם האם רק בסוף הלידה. אילו היה הראש יוצא למים ראשון, היה הדולפין טובע, מפני שהוא נושם אוויר מחור הממוקם בחלקו העליון של הראש, ועליו להוציא את ראשו מעל פני המים כדי לנשום.

הנשימה הראשונה
עם היציאה לסביבה המימית מתחיל הוולד לשקוע באטיות, כשהאם תומכת בו מתחתיו ודוחפת אותו מעל פני המים ובכך מעודדת את האינסטינקט הבסיסי שלו – לנשום את נשימת האוויר הראשונה שלו. זה רגע קריטי עבורו. אם מסיבה כלשהי הוא לא יגיב לדחיפות האם, ייחרץ גורלו. אם הכל יתנהל כשורה, מאותו רגע ואילך ישחה התינוק לצדה וינשום בכוחות עצמו.

התינוק לומד לשחות
מהלך הלידה הוא אירוע יוצא דופן בחיי הלהקה. ההתרחשות מלווה בציוצים, בשריקות ובקפיצות המעידות על ההתרגשות הגוברת, כשכולם מביעים עניין בחבר החדש. הדולפין שזה עתה נולד, מצדו, נצמד בכל כוחו לאמו ומתמקד בשיפור יכולת השחייה שלו. מי שיהפוך בעתיד לווירטואוז מופלא, בעל יכולת גופנית מעולה, מוצא עצמו ניצב בפני הקושי לשלב שחייה מהירה עם נשימה סדירה.
לעומת תנועתה החלקה והאלגנטית של האם, תנועתו של התינוק גמלונית ומצחיקה. כשהוא מוציא חצי מגופו כדי לשאוף אוויר, הוא נופל בחבטה על פני המים וחוזר חלילה. בזכות זרם המים שמתהווה בשחייתה של האם, נוצר מעין ואקום, השומר על יציבותו של התינוק ומאפשר לו להיצמד אליה ביתר קלות. כשהוא מוצא את עצמו מחוץ לזרם, הוא מנסה להדביק אותה, ואז נדמה כאילו מישהו לחץ על כפתור חבוי בגופו, כשתנועת זנבו מואצת ודומה לזו של בובת דולפין ולא של יצור חי. רק בתוך כמה שבועות הוא מסגל לעצמו את הסגנון שמאפשר לו לשחות במהירות גבוהה.

תינוק יונק. הדולפינים הם יונקים ימיים בעלי אינטיליגנציה גבוהה, מהגבוהות שקיימות בממלכת בעלי החיים. עדויות אחדות לאינטיליגנציה הזו הן היכולת לתקשר, חיי חברה מורכבים, ובמיוחד הקשר האישי שקיים בין אמא דולפינה לתינוקה


מה אוכל תינוק?
במשך החודשים הראשונים לחייו יונק התינוק חלב אם. חלב הדולפינה עשיר במיוחד ומאפשר לתינוק התפתחות מהירה. הדולפין התינוק יונק חלב בזמן השחייה עד גיל שנתיים לערך. פטמות הנקבה חבויות בחריצים בחלקה התחתון של הבטן. התינוק לוחץ על החריץ, הפטמה נשלפת, והוא יונק את הכמות הדרושה לו.

תהליך הלמידה
בחודשים הראשונים לחייו יהיה הדולפין הצעיר צמוד לאמו כמעט כל העת. בשלב זה ילמד מיומנויות תקשורת וגם כיצד לשלוט בגופו, לזהות את האם ואת שאר חברי הלהקה, לצוד דגים ולהתמצא בשטח המחיה. תהליך הלמידה מורכב בעיקרו משיעורים שיקבל מהאם על הישרדות ועל כללי התנהגות בלהקה. הלימוד מתבצע בצורות שונות, החל מחיקוי ההתנהגות של האם ושל דולפינים אחרים וכלה בלימוד עצמי.
הלהקה שותפה בגידול התינוק ובחינוכו; בשלב מאוחר יותר שותף לכך אף האב. הוא ותינוקו שוחים יחד, כשהאם משגיחה מהצד. לעתים נדמה שהאם מאתגרת את צאצאה: היא שוכבת על גבה, מצמידה את התינוק בגחונה לפני המים ומקשה עליו לשחות. במקרים מסוימים היא אף דוחפת אותו בחוזקה אל מחוץ למים.

במרדף אחרי הבועה
במסגרת ההתנסות העצמאית שלו עוסק התינוק בניסויי ציפה. באחד מהם הוא יורד לעומק מסוים ומפסיק לזוז. כיוון שיש אוויר (שהוא קל יותר מהמים) בריאותיו, התינוק מתחיל לצוף לכיוון פני הים; אך מאחר שהוא עדיין אינו שולט בגופו, בכל פעם צץ מחוץ למים איבר אחר. בניסוי ציפה אחר מוציא התינוק בועת אוויר מחור הנשימה ורודף אחריה בכיוון פני הים בניסיון להשיגה. לעתים הוא מצליח להגיע אליה ולנגוס בה, ולפעמים היא משיגה אותו.
כשימלאו לצעיר כמה חודשים, הוא ירגיש מספיק בטוח להתרחק מאמו. הוא לומד את סביבתו: האלמוגים, הדגים וכל יצור אחר שייקרה בדרכו. הוא רודף, נושך ובודק הכל, ואז לפתע מגיחה האם ואוספת אותו ממגרש המשחקים. הגיע הזמן לאכול.

כשהשיניים גדלות
הדולפין נולד עם פלומת שיער מעל לפיו, זכר לפרווה שהיתה לו כשחי ביבשה. לאחר כמה ימים נושרות השערות. התינוק נולד חסר שיניים, ושיניו מתחילות לצמוח בגיל שלושה חודשים. בזמן צמיחתן הגירוי בלסתות גובר, והוא נושך את לשונו בניסיון להפחית את הגירוי, בדומה להתנהגות התינוקות שלנו.

החברים של הדולפין
כעבור חצי שנה הדולפין הצעיר מכיר ביכולותיו ובמעמדו בלהקה. כשנולדים כמה דולפינים בו זמנית, ניתן להבחין בחבורת הצעירים שוחים יחד. הם עסוקים במשחקים ובמרדפים האחד אחרי השני, בזמן שהאמהות משגיחות עליהם ממרחק מה. אם הלהקה חשה בסכנה, עוברים האם והתינוק למרכז, כשמסביבם כל שאר חברי הלהקה, המגינים עליהם מפני האיום.

יש לי אח חדש
מרגע שהאם מביאה עוד תינוק לעולם, המסירות והאדיקות עוברות לתינוק החדש. אך גם לאחר לידת האח (או האחות) אפשר לראות את הקשר המיוחד בין האם לבין תינוקה הקודם, בעיקר במצבי מצוקה, שבהם האם עדיין מביעה דאגה. בחלק מהמקרים מתבטא הניתוק מהאם אצל זכרים צעירים בדיכאון; במקרים קיצוניים הם אפילו מפתחים אולקוס.

יש סדר בצלילות ובשריקות
לדולפינים שפה מורכבת ומפותחת, הכוללת מגוון רחב של צלילים ושל שריקות. חלקם מושמעים בתדרים שאוזן אנושית אינה מסוגלת לשמוע. בשפתם מביעים הדולפינים רגשות, רבים, מחזרים זה אחר זה ואפילו מכנים זה את זה בשמות. לכל אחד מהם יש צליל מסוים ששייך רק לו ונקרא חתימה. האם משתמשת בחתימתה וקוראת בשמה, כדי שהתינוק ילמד לזהות את קריאתה. במקרה שהתינוק מתרחק, האם עומדת במקומה ומשמיעה את חתימתה שוב ושוב, עד שהתינוק מזהה את מיקומה וחובר אליה.

אהבת המשחק
רוב שעות היום עסוקים הדולפינים במשחקים, מה שמחזק את הקשרים בתוך הלהקה. כל חפץ שייקרה בדרכם יהפוך במהרה לסיבה טובה למשחק – שקיות ניילון, בקבוקי פלסטיק ואפילו דגים לא זהירים. הפעילות האהובה ביותר על הדולפינים היא רכיבה על גלים גבוהים. לעתים תכופות ניתן לראותם "תופסים טרמפ" על גל החרטום של כלי שיט, וכך במשך דקות ארוכות הם מלווים אותו ומשתעשעים בקצף הגלים. הדולפינים גם מרבים בפעילות מינית. גם הצעירים משתתפים בחגיגה ומתאמנים לקראת רגע האמת, עד שיגיעו לבגרות מינית בגילים שבע עד עשר.

שני זוגות של אמהות ותינוקות בריף הדולפינים באילת. האמהות שבתמונה לא שומרות על קשר עין עם צאצאיהן, אלא על קשר באמצעות מגע. כך הן חשות במקום הימצאותם


ויש גם שמרטף
להקת הדולפינים מסייעת לאם בגידול התינוק. כשהאם רוצה לנוח או לצוד דגים, נקבה בוגרת לוקחת את התינוק תחת חסותה ושומרת עליו. התנהגות זו מזכירה את שיטת השמרטפות. דולפינות צעירות, שאינן מנוסות בגידול תינוקות, מתפתות לחטוף את התינוק כדי לפתח את האינסטינקט האמהי שטבוע בהן, אך האם ממהרת לגרש את החצופה ולהחזיר את התינוק לחסותה.


הצג את במפה גדולה יותר

לחצו להגדלה


צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.